لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تنگی نفس در گربه

تنگی نفس در گربه 5 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تنگی نفس در گربه می‌تواند به دلیل مشکل فیزیکی مانند بسته شدن راه تنفسی و یا به دلیل مشکل روانشناختی مانند اختلال اضظراب رخ دهد. درک برخی از دلایل رایج تنفس سخت شما را در بهترین موقعیت برای درک آنچه اتفاق افتاده است و درمان مناسب برای آن قرار می‌دهد. ما گربه‌هایمان را دوست داریم و نمی‌خواهیم آنها را ناراحت ببینیم. برخی شرایط ناگزیر جدی تر هستند و به افدامات فوری نیاز دارند. بنابراین بیایید تنگی نفس در گربه ها را بررسی کنیم.

تنفس سخت گربه

ابتدا باید بدانید که تنفس منظم گربه‌ چگونه است. خوب، اگر تا بحال بچه گربه خود را از نزدیک مشاهده کرده باشید، می بینید که آنها با سرعت بیشتری نسبت به انسان‌ها نفس می کشند. تنفس معمول در حال استراحت برای انسان بین 12 تا 16 تنفس در دقیقه است. درحالی که گربه سانان می‌توانند هر دقیقه بین 20 تا 30 تنفس کنند. می‌توانید میزان تنفس گربه‌ی خود را هنگام خواب اندازه گیری کنید. به یاد داشته باشید که هر‌تنفس به معنای یک دم و بازدم تعریف می‌شود. اگر گربه‌ی شما بیش از 30 بار در دقیقه نفس می‌کشد، این مسئله باعث نگرانی می‌شود.

گربه‌ها با حرکات کوچک قفسه‌ی سینه خود بطور طبیعی نفس می‌کشند. بنابراین اگر بیش از این حرکت می‌کنند، این می تواند نشانه‌ی تنفس سخت باشد. همچنین گربه‌ها به همان روشی که سگ‌ها نفس نفس می‌زنند، نفس نمی‌کشند بنابراین نباید انتظار حرکت‌های بیش از حد را داشته باشید. در برخی از گربه‌ها، بعد از ورزش یا ایجاد وضعیت استرس زا، تنفس سنگین تری مشاهده خواهید کرد. بنابراین اگر گربه‌ی شما به تازگی از یک جلسه‌ی بازی بیرون آمده‌است یا نگران سوار ماشین شدن است، این‌ها ممکن است دلایل سخت نفس کشیدن آنها باشد. در مواقع دیگر ممکن است متوجه شوید، گربه‌ی شما با دهان باز نفس می‌کشد، که اغلب نشانه‌ی گرفتگی بینی یا سینوس‌ها است.

مطالعه بیشتر: علت نفس نفس زدن گربه

تنگی نفس گربه انواع، دلایل و روش درمانی | پزشکت

انواع تنفس سخت در گربه

سه نوع اصلی تنفس سخت در گربه ها وجود دارد که عبارتند از:

تنگی نفس_ تنفس سخت

تنگی نفس اصطلاح کلی برای تنفس سخت و شرایطی است که نفس کشیدن را دشوارتر می‌کند. ممکن است متوجه تنفس پر سر و صدایی شوید که گربه‌ی شما برای این کار گاهی دهان خود را باز می‌کند. شکم و سینه‌ی آنها ممکن است بیش از حد معمول حرکت کرده و سوراخ‌های بینی آنها شعله ور شود. گربه‌های مبتلا به این بیماری ممکن است در خواب مشکل داشته باشند. ممکن است در تلاش برای دریافت اکسیژن بیشتر، سر و گردن خود را دراز کنند. ممکن است دلایل مختلفی برای این بیماری وجود داشته باشد. اولین مورد اختلالات نای است که می‌تواند در صورت گیر افتادن اجسام خارجی در نای یا تومور‌ها باشد.

اختلالات بینی علت شایع دیگری است که می‌تواند به دلیل عفونت، خونریزی یا تومور رخ دهد. از دیگر احتمالات می‌توان به بیماری‌های ریه، اختلالات دیواره‌ی قفسه‌ی سینه و شکم اشاره کرد. به هر‌ دلیلی که باشد، گربه‌ی شما از تنفس شدید خود ناراحت خواهد شد، بنابراین مهم است که در اولین فرصت ممکن با دامپزشک آنلاین مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: استرس در حیوانات خانگی 

دامپزشکی

تند نفسی(تاکی پنه)_ تنفس سریع و شکم

نوع دوم تنفس غیر معمول در گربه‌ها شامل تنفس سریع و شکمی است، در غیر این صورت بعنوان تند نفسی شناخته می شود. غالباً، گربه شما حتی متوجه نمی‌شود که مشکلی وجود دارد. علائم دیگری که اغلب از این مسئله ناشی می‌شود، شامل خستگی، بی حالی و کبودی اطراف لثه است که نشان دهنده‌ی اکسیداسیون ضعیف است. طیف وسیعی از شرایط پزشکی وجود دارد که ممکن است منجر به این نوع تنفس شود مانند قند خون، کم خونی، ذات الریه و نارسایی قلب. این وضعیت ممکن است در نتیجه ی یک بیماری کوتاه مدت مانند تب یا وضعیت جدی تر مانند کم خونی باشد. در عین حال ممکن است در نتیجه‌ی موقعیتی باشد که باعث عصبی شدن یا استرس گربه شود.

اگر تنفس گربه‌ی شما برای مدت طولانی بیش از 40 تنفس در دقیقه افزایش یابد، این مسئله نگران کننده است و توصیه دامپزشک لازم است. اگر محرک واضحی وجود داشته باشد، می‌توانید برای آرام کردن گربه خود گام بردارید. بعنوان مثال، اگر سگی در اتاق باعث وحشت گربه‌ی شما شده‌است، می توانید او را از این وضعیت دور کنید. سرعت تنفس آنها باید به حالت عادی برگردد، اما اگر چنین نشد، باید گربه‌ی خود را به نزد دامپزشک ببرید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

نفس نفس زدن_ تنفس سریع با دهان باز

نفس نفس زدن مشابه همان تاکی پنه است که در بالا بحث کردیم، اما با دهان باز. گرچه گربه‌ها تقریباً به اندازه‌ی سگ‌ها نفس نفس نمی زنند. اما این اتفاق می‌تواند بعد از اینکه ورزش زیادی انجام داده‌اند یا در شرایط گرم خارج از خانه بوده‌اند، اتفاق بیفتد. دلیل احتمالی دیگر نفس نفس زدن، شرایط زمینه‌ای در قلب یا ریه است.

نفس نفس زدن در گربه ها می تواند به همین دلیل ساده باشد که بیش از حد گرم است. چیزی که به راحتی به آنها کمک می کند تا دمای بدن خود را کنترل کنند. هیجان یا استرس زیاد چند دلیل دیگر برای نفس نفس زدن است؛ ممکن است این اتفاق به این علت باشد که گربه ی شما اضافه وزن دارد. استرس یکی دیگر از عوامل محرک رایج است، بنابراین ممکن است متوجه شوید که گربه شما در حال رفتن به دامپزشک یا داخل اتومبیل، نفس نفس می زند. و دو احتمال دیگر از جمله مشکل قلبی و آسم وجود دارد.

مطالعه بیشتر: مرگ ناگهانی گربه خانگی 

آیا گربه‌ها آسم می گیرند؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، گربه‌ها نیز مانند انسان می توانند از آسم رنج ببرند. با این شرایط باعث انقباض مجاری تنفسی ریه‌ها می‌شود که در نتیجه آن تنفس دشوار تر می‌شود. علاوه بر تنگی نفس که قبلاً در مورد آن بحث کردیم، برخی دیگر از علائم این که گربه‌ی شما از آسم رنج می‌برد شامل سرفه بعد از فعالیت‌های جسمی، تنفس‌های شکمی، افزایش بی تحرکی و وحشت است.

اگر شک دارید که گربه‌ی شما مبتلا به آسم است یا نه، دامپزشک شما می‌تواند این مسئله را تایید کند. سپس آنها روی یک طرح درمانی کار خواهند کرد. این کار با دارو‌های کورتیکو استروئید شروع می‌شود. این دارو‌ها که می تواند به صورت خوراکی، استنشاقی یا تزریقی تجویز شود. گرچه این یک درمان نیست، اما می تواند به کنترل وضعیت کمک کند.  این درمان به گربه‌ی شما اجازه می‌دهد تا جایی که می‌تواند با حالت طبیعی به زندگی ادامه دهد. به خاطر داشته باشید که استفاده مداوم از این دارو ها می‌تواند منجر به عوارضی مانند از دست دادن انرژی، چاقی، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی شود.

مطالعه بیشتر: چرا گربه عطسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنه؟

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

تنگی نفس گربه انواع، دلایل و روش درمانی | پزشکت

درمان تنگی نفس در گربه ها

اگر می‌توانید دلیل تنفس سخت گربه‌ی خود را تشخیص دهید، احتمال نگرانی شما کمتر است. بعنوان مثال، ممکن است شما فقط یک جلسه بازی خسته کننده از نظر جسمی داشته باشد یا با یک وضعیت استرس زا مواجه شده باشد. در این شرایط، احتمال اینکه یک وضعیت اورژانسی باشد کمتر است و تنفس گربه شما باید به زودی به حالت طبیعی برگردد. مقداری آب و تهویه‌ی مطبوع باید به تنفس آنها کمک کند.

با این حال، اگر گربه‌ی شما به راحتی دراز کشیده و کار زیادی انجام نمی‌دهد یا دلیل قابل تشخیص دیگری برای نفس نفس زدن آنها وجود ندارند. این زمانی است که باید بیشتر نگران باشید. همچنین، شما باید مراقب سایر عوارض جانبی نفس نفس زدن باشید که نشان دهد که گربه ی شما مشکلی ندارد. در این شرایط، زمان آن رسیده است که با دامپزشک خود تماس بگیرید تا مشخص شود اتفاق دیگری افتاده است.

درمان تنگی نفس در گربه ها باید به صورت موردی انجام شود. اگر مسئله مربوط به اضطراب است، ممکن است موردی باشد که گربه خود را از موقعیت‌های استرس زا دور نگه دارید. با این حال اگر عفونت ایجاد کننده‌ی مسئله باشد، ممکن است نیاز به دارو باشد. از دامپزشک خود مشورت بگیرید. پیشگیری از مشکلات تنفسی جدی در آینده، نیازمند این است که شما سلامت گربه‌ی خود را به درستی مدیریت کنید. اطمینان حاصل کنید که بطور منظم آنها را توسط دامپزشک چک می‌کنید. همچنین  آنچه نشان دهنده‌ی رفتار طبیعی و غیر عادی او می‌شود را بهتر بشناسید. به یاد داشته باشید که شما مسئولیت مدیریت سلامت گربه‌ی خود را دارید و باید سریع نفس کشیدن گربه را جدی بگیرید.

سخن آخر

اکثر اوقات شما واقعا متوجه نمی شوید که گربه‌ی شما در حال نفس کشیدن است، اگر متوجه شدید، جای نگرانی نیست مگر اینکه دلیل واضحی وجود داشته باشد. بعنوان مثال، اگر گربه‌ی شما اخیراً ورزش‌های شدیدی انجام داده است یا اخیراً وضعیت ترسناک یا استرس زایی را تجربه کرده اند، این زمان‌هایی است که احتمال دارد تنگی نفس در گربه ها مشاهده شود. اما این باید خیلی سریع به حالت عادی برگردد. اگر گربه بیش از حد نفس نفس می زند یا هنگام استراحت تند تند نفس می کشد، باید نگران باشید.

در این مواقع، مهم است که با دامپزشک خود مشورت کنید تا در مورد اقدامات بعدی بدانید. و در نهایت علت اصلی را که نیاز به درمان دارد کشف کنید. مثل همیشه در این شرایط، هرچه زودتر متوجه شوید که چه اتفاقی می افتد، سریعتر اقدام کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز