لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19

دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تحقیقات مرتبط با دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19، تزریق واکسن کرونا در مبتلایان به دیابت نوع 2 بی خطر است. افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از COVID-19 هستند. تزریق واکسن، می تواند در پیشگیری از این پیامدها، یعنی ابتلا به بیماری شدید یا بروز مرگ و میر موثر باشد. در این مقاله، ما درباره ایمنی و اثربخشی واکسن های ضد COVID-19 در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بحث می کنیم. ما همچنین خطرات بیماری COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت، و تأثیر واکسن های ضد بیماری کووید ۱۹ بر دیابت را، بررسی می کنیم.

عوارض واکسن های کرونا در دیابتی ها

بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، واکسن های ضد بیماری کووید -19، بی خطر و موثر هستند. واکسن ها باید مراحل توسعه و آزمایش دقیق را، برای نشان دادن ایمنی خود، جهت استفاده مجاز در کشورهای مختلف، انجام دهند.

واکسن های کرونا ممکن است عوارض جانبی خفیفی ایجاد کنند. به طور معمول، عوارض خفیف ناشی از تزریق واکسن های ضد بیماری کووید ۱۹، بعد از چند روز برطرف می شوند. از جمله عوارض خفیف ناشی از تزریق واکسن های ضد کووید ۱۹، عبارت اند از:

  • خستگی
  • تب و لرز
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی و سردرد
  • درد و التهاب در محل تزریق

این عوارض جانبی، طبیعی و خفیف بوده و نشان می دهند که بدن در حال ایجاد ایمنی در برابر بیماری COVID-19 است. در افراد مبتلا به دیابت، بیشتر از سایرین احتمال دارد که عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن های ضد کووید ۱۹، بروز پیدا کند.

علاوه براین، افراد مبتلا به دیابت، به احتمال زیاد، در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، ممکن است نسبت به افراد بدون دیابت، بیماری شدید و مرگ ناشی از COVID-19 را، بیشتر تجربه کنند. این افزایش خطر، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2، وجود دارد. تزریق واکسن ضد کووید ۱۹، ممکن است خطر این پیامدهای نامطلوب را کاهش دهند.

انواع واکسن های کرونا و اثربخشی آنها

دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19 | پزشکت

تزریق واکسن های ضد کووید ۱۹، برای کمک به پیشگیری از بروز بیماری شدید و مرگ ناشی از عفونت COVID-19، موثر هستند. این واکسن ها، همچنین ممکن است خطر ابتلا به ویروس عامل بیماری COVID-19 را کاهش دهند.

واکسن فایزر-BioNTech، مدرن، و جانسون و جانسون، به میزان 72-95٪ موثر در کمک به پیشگیری از بروز بیماری COVID-19، موثر هستند. این سه واکسن، در حال حاضر در ایالات متحده موجود هستند. حدود 8-9  درصد از افرادی که در آزمایشات بالینی عمده برای واکسن های Pfizer-BioNTech، Moderna و Johnson & Johnson قرار گرفته بودند، دیابت نوع 1 یا 2 داشتند.

شواهد نشان می دهد که این واکسن ها در پیشگیری از بروز بیماری های شدید ناشی از COVID-19، از جمله در افراد مبتلا به دیابت، بسیار موثر هستند. تعداد کمی از مطالعات قوی وجود دارند که محققان به طور خاص برای ارزیابی این اثرات در افراد مبتلا به دیابت طراحی کرده باشند. اما اطلاعات محدود موجود نشان می دهد که واکسن های موجود، بر این افراد نیز موثر هستند.

انجام تحقیقات بیشتری برای ارزیابی دقیق برخی از مسائل، مانند تعیین واکسن مناسب برای افراد مبتلا به دیابت یا تفاوت در پاسخ بین دیابت نوع 1 و نوع 2 ضروری است. همه داده ها و آمارهای موجود، بر اساس داده های عمومی منتشر شده در زمان همه گیری کووید ۱۹ است. با این حال، برخی از اطلاعات ممکن است قدیمی باشند.

بیماری ژنتیک

خطرات COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت

طبق گزارش ADA، اطلاعات کافی که نشان دهند افراد مبتلا به دیابت، بیشتر به SARS-CoV-2 مبتلا می شوند، وجود ندارد. اما افراد مبتلا به دیابت، به احتمال زیاد بیماری شدید و مرگ ناشی از COVID-19 را تجربه می کنند.

مطالعات متعددی نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2، با خطر بالای بستری شدن یا بیماری شدید ناشی از COVID-19 نسبت به افراد بدون دیابت، رو به رو هستند. همچنین احتمال مرگ آن ها در بیمارستان دو برابر بیشتر از افراد بدون بیماری دیابت است.

افراد دیابتی که واکسن دریافت می کنند. ممکن است عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنند. اما این عوارض جانبی فقط باید چند روز طول بکشد. مزایای تزریق واکسن ضد کووید ۱۹، می تواند برای فرد مبتلا به دیابت، نجات دهنده باشد.

آیا واکسن کرونا با دارو دیابت تداخل دارد؟

دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19 | پزشکت

واکسن های ضد COVID-19 با اکثر داروهای نسخه ای یا داروهای بدون نسخه (OTC) مربوط به اکثر بیماری های مزمن، از جمله داروهای ضد دیابت، تداخل ندارند. اما CDC توصیه می کند از مصرف داروهای OTC برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، قبل از تزریق واکسن، پیشگیری کنید. افرادی که به دلایل دیگر، به طور مرتب این داروها را مصرف می کنند. باید به مصرف آن ها ادامه دهند.

افراد همچنین باید از مصرف آنتی هیستامین ها، برای پیشگیری از بروز واکنش آلرژیک، قبل از تزریق واکسن COVID-19، اجتناب کنند.

تاثیر واکسن ضد کووید ۱۹ بر قند خون

واکسن ها می توانند باعث افزایش موقت سطح قند خون، در 48 ساعت پس از تزریق، شوند. این افزایش قند خون، به این دلیل است که واکسن ها می توانند عوارضی را ایجاد کنند. حتی سطح قند خون را افزایش می دهند. برای افراد مبتلا به دیابت مهم است که سطح قند خون خود را برای چند روز پس از دریافت واکسن، تحت نظارت دقیق قرار دهند.

به طور کلی، واکسن های کووید -19 برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بی خطر هستند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بروز عوارض جانبی نامطلوب پس از تزریق واکسن قرار می گیرند. اما نظارت دقیق بر سطح قند خون، به مدت چند روز پس از دریافت واکسن، برای مدیریت افزایش قند خون، مهم است.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از COVID-19 هستند.  تزریق انواع مختلف واکسن ها، ممکن است عوارض جانبی خفیفی ایجاد کنند. اما در جلوگیری از بروز عوارض بیماری، COVID-19 بسیار موثر هستند.

نکات مهم واکسن کرونا در دیابتی ها

دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19 | پزشکت

اگر شما یا یکی از عزیزان تان، مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستید. در مورد ایمنی، اثربخشی و اهمیت واکسن های COVID-19 اطلاعات کسب کنید. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض ناشی از بیماری COVID-19 هستند. بنابراین واکسیناسیون آن ها، در برابر این بیماری، در اسرع وقت اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همانطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اشاره می کند. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2  واکسیناسیون ضد بیماری COVID-19 بسیار مهم است. زیرا آن ها در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید و مرگ ناشی از کروناویروس قرار دارند.

ممکن است در مورد این واکسن های جدید، سوالاتی داشته باشید. از جمله اینکه چه زمانی می توانید آن ها را دریافت کنید و چه سوالاتی را باید در مورد آن ها از پزشک خود بپرسید. کارشناسان می گویند که تزریق واکسن کرونا، برای افراد دیابتی، بی خطر، موثر و مهم هستند. مهمترین چیز این است که افراد مبتلا به دیابت، به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا، واکسینه شوند.

بسته به محل زندگی شما، محل تزریق واکسن نیز متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از موجود بودن واکسن، با اداره بهداشت استان یا پزشک خود تماس بگیرید. داروخانه ها، بیمارستان ها، مطب پزشکان و بخش های بهداشتی همه در اجرای برنامه تزریق واکسن کرونا، نقش دارند.

تزریق واکسن های ضد بیماری COVID-19 برای همه رایگان است. به طور کلی، صرف نظر از وضعیت ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، همه افراد می توانند واکسن بیماری کووید ۱۹ را، به صورت رایگان، از مراکز تعیین شده تزریق واکسن، دریافت کنند.

چرا دیابتی ها باید واکسن بزنند؟

دیابت نوع 2 و تزریق واکسن ضد COVID-19 | پزشکت

کاملاً واضح است که افراد مبتلا به دیابت از نظر عوارض ناشی از بیماری COVID، در خطر بسیار بیشتری نسبت به افراد سالم هستند. در اوایل بیماری همه گیر کووید ۱۹، مطالعه ای از CDC،  که در جولای 2017 در گزارش هفتگی Morbidity and Mortality منتشر شد. نشان داد که تقریباً نیمی از افرادی که بر اثر COVID-19 زیر 65 سال فوت کرده اند، دیابت داشته اند.

اثرات محافظتی واکسن های ضد کووید ۱۹، برای افراد مبتلا به دیابت که در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید و کشنده ناشی از COVID-19 هستند، بسیار مهم است. مطالعه ای در  دسامبر 2020 در مورد  مراقبت از بیماران دیابتی، نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1  یا  نوع 2 در مقایسه با افراد بدون دیابت، 3 برابر بیشتر در بیمارستان بستری خواهند شد. یا به نوع شدید بیماری COVID-19 مبتلا می شوند.

دو مطالعه ای که در انگلستان انجام شدند، خطرات مشابهی را نشان دادند. در اکتبر 2020 مطالعه ای نشان داد که افراد مبتلا به نوع 1 و یا دیابت نوع 2، تا 3 برابر بیشتر احتمال دارد در اثر ابتلا به COVID-19 از دست بروند.

خطرناک ترین عوارض واکسن کرونا در دیابتی ها چیست؟

به طور کلی، شایع ترین عوارض جانبی واکسن های ضد کرونا، عبارتند از:

  • درد
  • تورم
  • قرمزی در محل تزریق

سایر عوارض جانبی شایع، عبارت اند از:

  • لرز
  • خستگی
  • سردرد

اکثر این عوارض جانبی خفیف هستند. اما برخی از افراد، واکنش های شدید تری داشتند که این عوارض، در فعالیت های روزانه آن ها اختلال ایجاد می کرد.

به طور کلی، عوارض جانبی واکسن های COVID-19 مشابه واکسن های آنفولانزا است. علاوه براین، در اغلب افراد، صرفا عوارض جانبی خفیفی بروز پیدا می کند.

اولین سوالی که بیماران دیابتی باید از پزشک معالج خود، در مورد واکسن COVID-19 بپرسند این است: چه زمانی می توانم آن را دریافت کنم؟

در تماس با پزشک خود، برای تزریق واکسن کووید ۱۹، پیشقدم باشید. وب سایت های خبری اطلاعات بهداشتی محل زندگی خود را بررسی کنید. تا از محل توزیع و تزریق واکسن کووید ۱۹، مطلع شوید. صبور بودن، پیگیری و آگاهی، بهترین روش برای مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز