لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

امیکرون و مواردی که باید بدانید!

امیکرون و مواردی که باید بدانید! || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

امیکرون (Omicron)، یک سویه جدید و نگران کننده از کروناویروس است. خطر امیکرون در کودکان و علائم عجیب و غریب Omicron، همه را نگران می کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که سویه Omicron، حاوی جهش‌ های غیر معمول بیشتری نسبت به سویه‌ های قبلی است. همین جهش ها، می ‌تواند به طور بالقوه باعث قابل انتقال تر شدن این ویروس و افزایش مقاومت آن نسبت به واکسن های موجود باشد.

تولیدکنندگان واکسن، مانند فایزر و مدرنا، برنامه ‌هایی را برای تولید یک واکسن بالقوه خاص برای مبارزه با ویروس جدید Omicron، اعلام کرده ‌اند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 26 نوامبر نوع COVID-19 Omicron-B.1.1.529- را به عنوان یک نوع نگران کننده (VOC) طبقه بندی کرد.

آفریقای جنوبی اولین کشوری بود که ابتلا برخی از افراد به سویه Omicron را به WHO گزارش کرد، اما یک آژانس بهداشتی هلندی تایید کرد که نوع Omicron یک هفته قبل در هلند وجود داشته است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، Omicron حاوی جهش‌ های متعددی است که می ‌تواند قابلیت انتقال و خطر بروز عفونت مجدد را افزایش دهد.

جهش ها، جزو اتفاقات طبیعی هستند که در بسیاری از ویروس ها بروز پیدا می کنند. به عبارت دیگر، بروز جهش، فقط مختص به ویروس کرونا نیست. در حالی که اثربخشی واکسن های موجود علیه سویه Omicron کروناویروس، هنوز در حال مطالعه است، هیچ گونه ای به اندازه کافی قوی نبوده است که واکسن ها را کاملاً بی اثر کند.

Omicron ابتدا در کدام قسمت جهان شناسایی شده است؟

امیکرون و مواردی که باید بدانید! || پزشکت

این سویه از کروناویروس، تا به امروز، به ده ها کشور راه پیدا کرده است. به عنوان مثال، اولین مورد تایید شده آمریکایی ابتلا به سویه Omicron، در 1 دسامبر در کالیفرنیا شناسایی شد. ایالات متحده ممنوعیت سفر را برای آفریقای جنوبی و چندین کشور دیگر در منطقه، صادر کرده است. این کار ایالات متحده، اقدامی است که توسط WHO مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ‌ای اعلام کرد:« ممنوعیت‌ های عمومی سفر، مانع از گسترش بین ‌المللی این سویه از کروناویروس نمی ‌شود و بار سنگینی بر زندگی و معیشت مردم وارد می ‌کند ». علاوه بر این، چنین محدودیت هایی، می توانند با بی انگیزگی کشورها برای گزارش و به اشتراک گذاری داده های اپیدمیولوژیک و توالی یابی، بر تلاش های سازمان بهداشت جهانی در طول مبارزه با این بیماری همه گیر، تاثیر منفی بگذارند.

چرا ویروس ها جهش می یابند؟

جهش ها، اتفاقاتی طبیعی در ساختار ژنوم ویروس ها هستند. مشابه با فرآیندی که بدن ما، برای مبارزه با ویروس های مختلف، پادتن می ‌سازد، یک ویروس، دچار جهش ‌هایی می شود تا سعی کند آنتی ‌بادی‌ های موجود در طبیعت را دور بزند و بتواند به زندگی در درون بدن افراد، ادامه دهد.

وقتی صحبت از جهش ‌های ویروس عامل بروز بیماری COVID-19 می ‌شود، نگرانی عمده این است که یک سویه از ویروس ها، ممکن است در نهایت آنقدر قوی شود که محافظت های ایجاد شده توسط واکسن ها را دور بزند. با این که این وضعیت هنوز اتفاق نیفتاده است، اما مطالعات مختلف، در حال انجام تلاش برای تعیین اثربخشی واکسن های موجود در برابر نوع Omicron کروناویروس هستند.

آیا Omicron خطرناک تر از سایر سویه های کروناویروس است؟

محققان در مورد این مسئله مطمئن نیستند که آیا سویه Omicron کروناویروس، نسبت به سایر انواع  ویروس های عامل کووید-19، از جمله دلتا، قدرت شیوع بیشتری دارد یا خیر. داده‌ های اولیه موجود در مورد سویه Omicron، نشان می ‌دهند که ممکن است این سویه، خطر ابتلا به عفونت مجدد را نسبت به سایر انواع در گردش کرونا ویروس، افزایش دهند. اما به گفته WHO اطلاعات کافی برای تأیید یا رد این ادعا، هنوز وجود ندارد.

بیماری ژنتیک

تاکنون، علائم مرتبط با Omicron با علائم مرتبط با سایر انواع کروناویروس، متفاوت به نظر نمی رسند. اما درک کامل دامنه علائم، خطر و روش های انتقال Omicron چندین هفته طول خواهد کشید. بنابراین، برای مشخص شدن تمامی ابعاد مسئله، انجام مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

در مناطقی که شیوع سویه Omicron در آن گزارش شده است، هم موارد ابتلا به COVID-19 و هم میزان موارد بستری شدن در بیمارستان، در حال افزایش است. اما WHO گفت که مشخص نیست که آیا این افزایش ها نتیجه سویه امیکرون کروناویروس است یا خیر.

اطلاعات مربوط به همه گیری کووید-19 سازمان جهانی بهداشت، نشان می ‌دهد که آفریقای جنوبی، در روزی که ابتلا به این نوع از کروناویروس را گزارش کرد، شاهد افزایش بیش از 18000 مورد بود. از 26 نوامبر، این کشور روزانه بیش از 2000 مورد ابتلا به کووید۱۹ را ثبت کرده است.

امیکرون تا چه حدی شیوع پیدا کرده است؟

آمار به دست آمده، نشان می دهند که در برخی مناطق، ابتلا به کووید۱۹، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. البته، پیش بینی شدت جهش ویروس، بدون داده های واقعی به دست آمده از کشور های مختلف، امری دشوار است. بنابراین، به آمار های دقیقی برای تعیین وضعیت همه گیری، مورد نیاز است.

به عنوان مثال، گونه های بتا و گاما، هنگام کشف، نگرانی هایی را ایجاد کردند و باعث بروز برخی شیوع های محلی در قسمت هایی از جهان شدند، اما این سویه، به یک ویروس غالب جهانی تبدیل نشدند. در مقابل، انواع آلفا و دلتا، سویه هایی بسیار عفونی بودند.

دانشمندان نمی دانند که موارد ابتلا به سویه Omicron در حال حاضر، در چه تاریخی فروکش خواهد کرد. به طور کلی، باید منتظر باشیم تا نتایج اپیدمیولوژی اولیه و ردیابی موارد شیوع در نقاط مختلف جهان آغاز شود تا بتوانیم تخمین بزنیم که سویه امیکرون، تا چه اندازه ای به عنوان یک پاتوژن جهانی، خطرناک است.

در هفته های آینده، با انتشار نتایج پژوهش های مختلف، اطلاعات مختلفی درباره ویژگی های سویه امیکرون به دست خواهد آمد.

آیا واکسن های موجود در برابر نوع Omicron ایمنی ایجاد می کنند؟

امیکرون و مواردی که باید بدانید! || پزشکت

واکسن های موجود، ممکن است در برابر سویه Omicron، نسبت به سایر انواع کروناویروس، کمتر موثر باشند. اگرچه داده های بیشتری برای اثبات این مسئله مورد نیاز است. سویه Omicron دارای تعداد بیشتری از جهش ‌ها  نسبت به هر سویه دیگری از کروناویروس است. این جهش های متنوع، باعث می شوند که در مورد عوارض این سویه، صبر کنیم.

سویه Omicron کروناویروس، حدود 50 جهش دارد که برخی از آن ها در انواع دیگر کروناویروس، دیده نشده است . به عنوان مثال، بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک سویه امیکرون وجود دارد. این پروتئین، یک نقطه ورود را برای ویروس کرونا جهت داخل شدن به سلول ‌های انسانی، فراهم می‌ کند.

به طور کلی، از آن جایی که در سویه امیکرون کروناویروس، جهش های گسترده ای را شاهد هستیم، باید در مورد آن، بیش از سایر گونه ها، احتیاط داشته باشیم. نکته ای که جهش ‌های Omicron را بسیار نگران‌ کننده می ‌کند، این است که این جهش ها، در سه دسته مختلف قرار می ‌گیرند که می ‌توانند محافظت ناشی از تزریق واکسن را مهار کرده و گسترش ویروس را تسریع کنند.

طبق اطلاعات پزشکی، دسته بندی های موجود، عبارت اند از:
  • جهش هایی که باعث تکثیر ویروس و ورود سریعتر به داخل سلول ها می شوند.
  • مواردی که به ویروس اجازه می دهند محکم تر به سلول های خاص در دستگاه تنفسی متصل شوند.
  • جهش ‌هایی که محل‌ های اتصال آنتی ‌بادی ‌ها را از بین می ‌برند. حتی به طور بالقوه اثربخشی واکسن را علیه Omicron تضعیف می ‌کنند.

جهش های سویه دلتا، در دسته اول و سوم قرار می گیرد. اما جهش دوم منحصر به سویه Omicron است. حداقل روی کاغذ، این سویه دارای این سه ویژگی بسیار نگران کننده است که باعث می شود فکر کنیم این ویروس، ممکن است گونه ای باشد که می تواند بیشتر از سایرین قابل انتقال باشد و می تواند حداقل تا حدی، از مصونیت ناشی از واکسن یا عفونت، فرار کند.

آیا واکسن مخصوص برای امیکرون وجود دارد؟

شرکت های داروسازی، به دنبال تولید واکسن های ضد سویه امیکرون هستند. به عنوان مثال، تولیدکنندگان واکسن آمریکایی Moderna و Pfizer-BioNTech هر دو برنامه‌ های بالقوه ‌ای را برای تولید واکسن مخصوص Omicron اعلام کرده ‌اند که می ‌تواند ظرف چند ماه آینده آماده شود.

آلبرت بولا، مدیر عامل فایزر اعلام کرد که این شرکت انتظار دارد تا حدود دو هفته دیگر نتایجی در مورد اثربخشی واکسن این شرکت در برابر Omicron منتشر شود. اگر نتایج ثابت کنند که ساخت یک واکسن مجزا برای این نوع خاص کروناویروس، ضروری است، فایزر می ‌تواند آن را ظرف 100 روز برای تولید آماده کند.

نیویورک تایمز گزارش داد که مدرنا، فایزر و جانسون اند جانسون در حال برنامه ریزی برای آزمایش واکسن های خود علیه نسخه آزمایشگاهی Omicron هستند. تا بتوانند‌ اثربخشی آن ها را بهتر تعیین کنند. برای افرادی که به دنبال محافظت بیشتر در برابر نوع Omicron هستند، واکسیناسیون کامل و دریافت دوز های تقویت کننده، امری ضروری است.

در حالی که این سویه ممکن است با سویه هدف واکسن های تولید شده، سازگاری کامل نداشته باشد. برخی از آنتی بادی‌ ها وجود دارند که واکنش متقابل انجام می دهند. اگر می خواهید همچنان ایمن بمانید، باید دوز های اول، دوم و تقویت کننده را در سریع ترین زمان ممکن، دریافت کنید.

البته، انجام واکسیناسیون کامل، به معنای پایان همه گیری نیست. حتی پس از انجام واکسیناسیون، برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کروناویروس، باید مانند گذشته، نکات بهداشتی، به دقت رعایت شوند.

آیا احتمال ابتلای کودکان به نوع Omicron بیشتر است؟

امیکرون و مواردی که باید بدانید! || پزشکت

اکنون، جهان در مکان بسیار متفاوتی نسبت به ابتدای همه گیری است. به احتمال زیاد، در حال حاضر، مصونیت بسیار بیشتری در جمعیت بشری نسبت به کووید۱۹، ایجاد شده است. حتی اگر واکسن های موجود، با سویه ویروسی که در گردش است، تطابق کامل نداشته باشد. این ایمنی از شدت بیماری و مرگ و میر می کاهد. بنابراین، دریافت واکسن کرونا، ضروری است.

تحقیقات در مورد قابلیت انتقال Omicron، همچنان ادامه دارد و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتر، مطالب موجود در فضای مجازی، به روز خواهیم شد. با این حال، افرادی که از نظر فاصله اجتماعی، قوانین را رعایت نمی کنند و افرادی که واکسینه نشده اند، بیشتر مستعد ابتلا به COVID-19 هستند.

برای پیشگیری از بروز بیماری، مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید، کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ویروس است. برای محافظت از خود و عزیزان تان، می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

از ماسکی استفاده کنید که بینی و دهان شما را بپوشاند. هنگام گذاشتن و برداشتن ماسک از تمیز بودن دست ‌های تان مطمئن شوید. حداقل 1 متر از دیگران فاصله فیزیکی داشته باشید. از فضاهای با تهویه ضعیف یا جوی پر ازدحام، خودداری کنید. پنجره ها را برای بهبود تهویه داخل خانه باز کنید.

دست های خود را مرتب بشویید. وقتی نوبت شما شد، واکسن بزنید. واکسن های تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای کووید-19 ایمن و موثر هستند. باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام واکسیناسیون، یک ‌راه موثر برای کاهش خطرات ابتلا به کروناویروس محسوب می شود.

اگر سوالات بیشتری درباره علائم و روش های پیشگیری از ابتلا به سویه امیکرون کروناویروس دارید، با یک پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین پزشکی این رشته، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز