لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مسدود کننده های بلوغ

مسدود کننده های بلوغ | پزشکت

فهرست مطالب

مسدود کننده های بلوغ

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مسدود کننده های بلوغ داروهایی هستند که از تولید هورمون های بدن برای ایجاد تغییرات جسمی در دوران بلوغ جلوگیری می کنند.

جوانانی که تراجنسی هستند احتمال دارد برای پیشگیری از رشد پستان، موی صورت و پریود شدن از مسدود کننده های بلوغ استفاده کنند. این مسدود کننده ها تولید هورمون های تستوسترون و استروژن را مسدود می کنند. هنگامی که فرد به سن بلوغ می رسد، این هورمون ها باعث تغییراتی مانند پریود، رشد پستان و رشد موهای صورت در بدن می شوند. ما در این مقاله مسدود کننده های بلوغ، مدت زمان تأثیر آنها و مزایا و ایمنی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

توجه داشته باشید طبق توصیه خدمات بهداشت ملی (NHS) مسدود کننده بلوغ نمی تواند دائم تولید تستوسترون و استروژن بدن را متوقف کند. ولی، آنها تأثیرات جسمی بلوغ را متوقف می کنند.

انواع مسدود کننده های بلوغ

دو نوع مسدود کننده بلوغ، هیسترلین استات و لوپرولید استات هستند. هیسترلین استات یک میله انعطاف پذیر است که در زیر پوست بازو قرار می گیرد. مسدود کننده بلوغ استات لوپرولید یک دارو تزریقی است. اشکال مختلف استات لوپرولید برای مدت زمان مختلف کار می کنند. هر 1–4 ماه یکبار فرد به تزریق دیگری احتیاج دارد.

مسدود کننده ها چگونه اثر می کنند؟

مسدود کننده های بلوغ | پزشکت

هر دو مسدود کننده بلوغ اشکالی از آگونیست (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) هستند. طبق مقاله 2021، هنگامی که فرد به سن بلوغ می رسد، هیپوتالاموس در مغز شروع به تولید هورمون های آزاد کننده گنادوتروپین می کند. این هورمون ها غده هیپوفیز را فعال می کنند که باعث ترشح هورمون های دیگری مانند گنادوتروپین ها می شود.

گنادوتروپین ها، باعث بلوغ غدد جنسی می شوند. این وضعیت به نوبه خود هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن را از بیضه ها و تخمدان ها تولید و آزاد می کند.

استات هیسترلین و استات لوپرولید، از فعال شدن غده هیپوفیز و تولید گنادوتروپین جلوگیری می کنند. این بدان معناست که بدن نمی تواند هورمون های جنسی را ایجاد کند که باعث تأثیرات جسمی بلوغ می شوند.

قبل از اینکه فرد متوجه هرگونه عارضه ای شود، می تواند از داروهای مسدود کننده بلوغ برای چندین هفته استفاده کند.

هسترلین استات. سازمان غذا و دارو (FDA) خاطرنشان می کند که هیسترلین استات می تواند باعث افزایش برخی از هورمون ها در هفته اول درمان شود. با این حال، افراد باید توجه داشته باشند که علائم بلوغ طی 4 هفته پس از درمان متوقف می شوند.

لوپرولید استات. لوپرولید استات در ابتدا می تواند باعث افزایش هورمون های بلوغ شود. FTD خاطر نشان می کند که یک فرد احتمال دارد متوجه افزایش در نشانه ای از بلوغ برای 2-4 هفته شود. با این حال، افراد باید علائم قطع بلوغ را در مدت 4 هفته از درمان مشاهده کنند. مسدود کننده های بلوغ تا شش ماه بعد از مصرف به طور قابل توجهی علائم بلوغ را سرکوب می کنند.

مسدود کننده ها برای چه کسانی موثر هستند؟

مسدود کننده های بلوغ | پزشکت

متخصصان بهداشت و درمان، مسدودکننده های بلوغ را برای جوانان تراجنسیتی تجویز می کنند که احتمال دارد دچار اختلالات جنسی باشند.

احتمال دارد جوانانی که بی نظمی جنسیتی دارند مسدودکننده های بلوغ را مفید بدانند. این داروها می توانند به یک جوان فرصت دهند تا گزینه های بالینی بیشتری را در نظر بگیرد و هویت جنسیتی خود را بررسی کند.

متخصصان بهداشت همچنین می توانند مسدودکننده های بلوغ را برای کودکانی که دوره بلوغ زودرس دارند تجویز کنند. بلوغ زودرس نوعی بیماری است که کودکان از ۱-۹ شروع آن را تجربه می کنند و دارای خصوصیات جنسی ثانویه می شوند.

آیا اثرات مسدود کننده ها برگشت پذیر هستند؟

اثرات انسداد بلوغ از نظر جسمی برگشت پذیر است. مسدود کننده های بلوغ فقط تولید هورمون های تستوسترون و استروژن را متوقف می کنند. هنگامی که فرد استفاده از این دارو را متوقف کرد، بدن او یک بار دیگر تولید خود را آغاز می کند، که منجر به رشد سینه ها و موهای صورت می شود.

با این حال، اگرچه تأثیرات جسمی مسدودکننده های بلوغ قابل برگشت است، محققان نمی دانند این نوع داروها از نظر روانشناختی بر فرد چگونه تأثیر می گذارند.

آیا مسدود کننده ها مطمئن هستند؟

بررسی سیستماتیک۲۰۱۷ اثرات سرکوب بلوغ در کودکان و نوجوانان تراجنسی را بررسی کرده است. اتفاق نظر بر این است که استفاده از این دارو ها مطمئن و ایمن است.

عملکرد شناختی

نویسندگان مقالاتی را در مورد چگونگی تأثیر مسدودکننده های بلوغ بر عملکرد شناختی بررسی کرده اند. بررسی ها نشان می دهد مسدودکننده های بلوغ در این زمینه تأثیر سوء و عوارض جانبی ندارند.

با این حال، کسانی که از مسدود کننده های بلوغ استفاده می کنند، احتمال دارد محرک های احساسی را متفاوت از کسانی که این داروها را مصرف نمی کنند، تجربه کنند. توجه به این نکته مهم است که مسدودکننده های بلوغ در واقع باعث این واکنش نمی شوند. احتمال دارد شرکت کنندگانی که مسدود کننده های بلوغ را تجربه کرده اند، به دلیل تجارب اجتماعی مربوط به بلوغ زودرس، محرک های عاطفی را به گونه دیگری پردازش کرده اند.

رشد استخوان

بررسی سیستماتیک همچنین تأثیر مسدود کننده های بلوغ بر استخوان ها را بررسی کرده است. هورمون های جنسی بر روی توده استخوانی در نوجوانان تأثیر می گذارد، این فرایندی است که خطر پوکی استخوان و شکستگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

بررسی های انجام شده روی کودکانی که بلوغ زودرس را تجربه کرده اند، در مقایسه با کودکانی که این داروها را مصرف نکرده اند، نشان داده است که پس از 3 سال استفاده از مسدود کننده های بلوغ، شواهدی در کاهش تراکم استخوان افراد پیدا نکرده اند.

نویسندگان این بررسی سیستماتیک خاطرنشان کردند که بررسی های بیشتری در مورد تأثیر طولانی مدت مسدود کننده های بلوغ بر تراکم استخوان در افرادی که اختلال جنسیتی ندارند، ضروری است.

بررسی های کافی برای اطمینان از اینکه آیا مسدود کننده های بلوغ بر رشد استخوان ها برای مدت زمان طولانی تأثیر منفی دارند، وجود ندارد.

فواید مسدود کننده های بلوغ چیست؟

بررسی سیستماتیک۲۰۱۷ همچنین نشان داد که افراد تراجنسی که از مسدودکننده های بلوغ استفاده می کنند احتمال دارد مزایای زیادی داشته باشند، از جمله:

بی نظمی جنسیتی

بررسی ها نشان می دهد که مصرف مسدودکننده های بلوغ احتمال دارد به کاهش بی نظمی جنسیتی کمک کند. مسدود کننده های بلوغ می توانند از بروز خصوصیات جنسی ثانویه مانند بافت پستان، آلت تناسلی و رشد بیضه پیشگیری کنند.

فردی که تراجنسیتی است، در صورت بروز خصوصیات جنسی ثانویه که با هویت جنسیتی او همسو نیست، می تواند دچار اختلالات جنسی شود. به عنوان مثال، یک مرد تراجنسی اگر پستان داشته باشد احتمال دارد دچار بدشکلی جنسیتی شود.

مصرف مسدود کننده های بلوغ و انجام سایر درمان های پزشکی می تواند به کاهش بی نظمی جنسیتی کمک کند، زیرا این دارو از بروز خصوصیات جنسی ثانویه پیشگیری خواهد کرد.

سلامت روان

بررسی ها نشان می دهد که عوارض جانبی بیماری پس از درمان های پزشکی ممکن است افزایش یابد. افرادی که تراجنسیتی هستند بیشتر موارد زیر را تجربه می کنند:

بررسی ها نشان می دهد اگرچه مسدودکننده های بلوغ از این بیماری های روان پیشگیری نمی کنند، اما می توانند علائم را تا حدودی تسکین دهند.

مسدود کننده های بلوغ چه عوارضی دارند؟

مسدود کننده های بلوغ | پزشکت

افراد احتمال دارد چندین عارضه جانبی را پس از شروع مسدود کننده های بلوغ تجربه کنند. برخی از عوارض جانبی احتمالی مسدود کننده بلوغ استات هیسترلین، عبارتند از:

  • عصبانیت
  • تحریک پذیری
  • زخم در محل تزریق
  • بی قراری و بی حوصلگی
  • افزایش رفتارهای پرخاشگرانه

برخی از عوارض جانبی احتمالی مسدود کننده بلوغ استات لوپرولید، عبارتند از:

  • آکنه
  • سردرد
  • بثورات
  • واکنش محل تزریق
  • تغییرات خلق و خوی
  • درد در محل تزریق
  • خشکی واژن، خونریزی یا ترشحات
  • گشاد شدن رگ های خونی، که فشار خون را کاهش می دهد.

هزینه مسدود کننده ها

مسدود کننده های بلوغ می تواند سالانه چندین هزار دلار هزینه داشته باشند. بدون بیمه، مردم احتمال دارد هزینه بسیار زیادی نسبت به نوع مسدود کننده بلوغ مصرفی خود ،پرداخت کنند.

بررسی اینکه آیا بیمه درمانی شخص هزینه مسدودکننده های بلوغ را تأمین می کند یا خیر، مهم است. شرکت های بیمه زیادی این داروها را تحت پوشش قرار می دهند. این بدان معناست که احتمال دارد جوانان بیشتری نسبت به قبل به مسدود کننده های بلوغ دسترسی داشته باشند.

چگونه و از کجا مصرف مسدود کننده را شروع کنیم؟

مسدود کننده های بلوغ | پزشکت

اگر یک جوان معتقد است که مسدودکننده های بلوغ گزینه صحیحی برای آنها است، مشورت در مورد شروع درمان با یک پزشک مهم است.

بعلاوه، برخی از شعب برنامه ریزی شده برای والدین احتمال دارد خدماتی را برای افراد ارائه دهند. برای افراد زیر 18 سال، آنها به رضایت والدین یا سرپرستان نیاز دارند.

پزشک احتمال دارد به فرد توصیه کنند که او تحت مشاوره یا گفتگوی درمانی دیگر با یک روانپزشک، قرار بگیرد. بهتر است شخص قبل از شروع مصرف دارو این مرحله را انجام دهد.

پس از ارزیابی، فرد شروع به مصرف مسدودکننده های بلوغ می کند. توصیه می شود که افراد جوان، مسدود کننده بلوغ را قبل از رسیدن به سن 16 سال و به مدت 12 ماه استفاده کنند.

پس از مصرف مسدود کننده های بلوغ، احتمال دارد فرد شروع به مصرف هورمون های استروژن یا تستوسترون کند. این دارو ها می توانند تغییرات غیرقابل برگشتی، مانند رشد سینه ها یا عمیق شدن صدا در بدن ایجاد کنند.

به محض اینکه فرد بالغ شود، می تواند مراحل بعدی تایید جنسیت مانند جراحی برای از بین بردن یا افزودن خصوصیات جنسی ثانویه را خود را بررسی کند. یک فرد احتمال دارد تمام این مراحل را انجام دهد یا هیچکدام را انجام ندهد.

سخن اخر

مسدود کننده های بلوغ داروهایی هستند که تغییرات فیزیکی مرتبط با بلوغ را متوقف می کنند. این داروها می توانند اختلال جنسیتی و شرایط بهداشت روان در افراد را کاهش دهند.

اثرات آنها برگشت پذیر است. با این حال، فردی که از مسدود کننده های بلوغ استفاده می کند بعداً می تواند تصمیم بگیرد که هورمون های دیگری مصرف کند.

اگرچه مسدودکننده های بلوغ می توانند گران تمام شوند، اما بسیاری از شرکت های بیمه درمانی اکنون روش های تأیید جنسیت را پوشش می دهند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/puberty-blockers#summary

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز