لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت معمولا آخرین مرحله درمان است و در صورتی که سایر اقدامات درمانی ناکارآمد باشد، در نظر گرفته می شود. این جراحی همچنین در صورتی انجام می شود که ناخن‌های زیر رویش مکرر داشته باشند و یا بیمار در معرض عوارض دیابت قرار داشته باشد. رشد ناخن به داخل پوست درد و عفونت زیادی را ایجاد می کند. در اینگونه موارد با استفاده از عمل جراحی بخشی از ناخن که توسط پوست پوشانده شده است، برداشته می شود. همچنین در موارد شدید لازم است که خود بستر ناخن نیز از بین برود. این عمل می تواند هم روی ناخن های دست و هم روی ناخن های پا انجام شود.

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت چیست؟

در طول عمل تمام ناخن آسیب دیده یا بخشی از آن با جراحی برداشته می شود. این روش ممکن است نیاز به برش پوست و یا تخلیه چرک داشته باشد. اگر قسمتی از ناخن باقی بماند، به گونه ای شکل می گیرد که لبه آن صاف باشد و دیگر به پوست کنار ناخن فشار وارد نشود.

در برخی موارد گوشتی که ناخن در حال رشد روی آن می نشیند نیز به درمان نیاز دارد. هر بافتی که در کناره های ناخن جمع می شود ممکن است طی عمل جراحی برداشته شود. سلول‌های اضافه ناخن هم از بین می‌روند به طوری که اگر ناخن دوباره رشد کرد، نازک‌تر از قبل می‌شود. در نتیجه احتمال ایجاد مشکل کمتری وجود خواهد داشت.

این روش را می توان با تیغ جراحی، محلول شیمیایی و روش های جدیدتر مانند لیزر دی اکسید کربن (CO2) انجام داد.

بیشتر اوقات، جراحی با بی حسی موضعی برای کنترل درد انجام می شود. این بی حسی پس از مدت کوتاهی از بین می برد. اما اگر جراحی برای درمان عفونت شدید استخوان ها انجام شود، ممکن است پزشک از بی حسی کامل استفاده کند.

جراحی در اغلب موارد توسط یک متخصص جراحی پا یا یک جراح عمومی و در محیط مطب انجام می شود. فرورفتگی ناخن در گوشت انگشتان دست یا پا در موارد شدید با عفونی شدن استخوان ها همراه است. در اینگونه موارد عمل فقط توسط یک جراح متخصص و در داخل اتاق عمل انجام می شود.

توصیه های پیش از جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

مراقبت های پس از عمل یکی از نکات مهم در بهبودی و درمان است. شما باید حتما ناخن و پوست اطراف آن را تا چند هفته پس از جراحی تمیز نگه دارید. اگر به دلایلی نمی توانید این کار را انجام دهید، باید جراحی خود را تا زمانی که بتوانید به تعویق بیندازید. در ناخن در حال رشد خود عفونت باکتریایی دارید، این عفونت باید قبل از عمل جراحی با مصرف منظم آنتی بیوتیک ها درمان شود. اگر عفونت به دارو پاسخ ندهد و نیاز به درمان مداخله‌ای داشته باشید، ممکن است پزشک جراحی ناخن شما را همراه با مدیریت عفونت باکتریایی انجام بدهد.

عوارض جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت || پزشکت

به طور کلی، جراحی ناخن فرو رفته در گوشت بی خطر است. اما با این حال باید بپذیرید که هر عملی یک نوع ریسک است. بنابراین خطرات و عوارض احتمالی هر چند اندک در این روش وجود دارد. پیامدهای نامطلوب احتمالی عبارتند از:

  • درد
  • عفونت
  • عدم بهبود زخم
  • تغییر شکل دائمی دست یا پا
  • آسیب به استخوان یا عصب اطراف

هدف از جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

جراحی یک روش رایج برای مدیریت رشد ناخن به زیر پوست است. همچنین این عمل وقتی پوست یک یا هر دو طرف ناخن روی لبه های ناخن رشد می کند، انجام می شود.

پزشک در صورتی عمل جراحی را تجویز می کند که  ناخن در حال رشد علیرغم اقدامات درمانی مختلف همچنان به رشد خود در پوست ادامه دهد. درمان غیر جراحی شامل قرار دادن ناخن در نمک اپسوم مخلوط با آب دمای اتاق است. همچنین در روش دیگر پزشک با استفاده از ابزار خاص خود لبه ناخن را بلند کرده و پنبه یا آتل استریل را در زیر بستر ناخن قرار می دهد. فرو رفتن ناخن در داخل گوشت ممکن است حتی با وجود اقدامات درمانی بهبود پیدا نکند و حتی به تدریج وخیم تر شود.

به عنوان مثال برخی از عوارض نامطلوب، عبارتند از:
  • تورم
  • خون ریزی
  • نکروز یا مرگ بافت
  • سفت شدن پوست اطراف ناخن
  • درد و حساسیت، به خصوص با فشار
  • عدم توانایی راه رفتن یا استفاده از دست
  • تحریک پوست یا احساس خارش شدید پوست

یکی از مهمترین عوارض احتمالی عمل عفونت باکتریایی است که علائمی از جمله قرمزی، التهاب، ترشح چرک و بوی بد را به همراه دارد. اگرچه احتمال عفونت تقریبا نادر است، اما با این حال باید به دلیل خطرناک بودن عوارض عفونت باید کاملا مراقب بود. زیرا عفونت می تواند فراتر از ناخن و پوست گسترش یابد و حتی ممکن است استخوان و مفاصل را درگیر کند یا در سراسر خون پخش شود.

جراحی برای رفع این مشکلات یا کمک به بهبود آنها انجام می شود. همچنین عمل جراحی می تواند به پیشگیری از رشد مجدد ناخن کمک کند.

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند منجر به رشد ناخن در داخل گوشت شوند یا احتمال آن را افزایش دهند. به عنوان مثال ضربه به ناخن، استفاده از کفش نامناسب، ابتلا به عفونت قارچی ناخن، بالا رفتن سن، استعداد ارثی از مهمترین عوامل فرورفتن ناخن در گوشت هستند. همچنین ابتلا به برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های ریوی، مشکلات گردش خون و دیابت نیز می توانند باعث فرورفتن ناخن به داخل گوشت انگشتان دست یا پا شوند.

آمادگی های قبل از جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت || پزشکت

در صورت ابتلا به این بیماری ها ممکن است پزشک به شما توصیه کند که هر چه سریع تر عمل جراحی را انجام دهید. در دوران نقاهت پس از عمل باید شرایطی را فراهم کنید که بتوانید به دست یا پایی که عمل شده است استراحت کامل بدهید. اگر مشکل رشد ناخن در داخل گوشت همزمان در انگشتان دست و پای شما وجود دارد، باید دو عمل جداگانه را برنامه ریزی کنید.

پزشک قبل از هر چیز ناخن در حال رشد را از روی ظاهر آن تشخیص می‌دهد. پس از پزشک آزمایش هایی را برای شما تجویز می کند. آزمایش نشان می دهد که عفونت دارید یا خیر و همچنین جزئیات لازم قبل از انجام عمل جراحی مانند ابتلا به کم خونی از طریق آزمایش مشخص می شود.

اگر تب دارید و نگران گسترش عفونت در بدنتان هستید، ممکن است پزشک آزمایش شمارش کامل خون (CBC) را تجویز کند. در شرایطی که نتایج آزمایش افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون (WBCs) را نشان بدهد، نشانه عفونت است. اگر چرک وجود داشته باشد، پزشک ممکن است نمونه برداری و کشت آزمایشگاهی را برای شما تجویز کند. نمونه برداری معمولا برای شناسایی میکروارگانیسم های عفونی انجام می شود.

اگر این نگرانی وجود داشته باشد که عفونت به استخوان یا مفاصل سرایت کرده باشد، پزشک احتمالا آزمایش اشعه ایکس را تجویز می کند.

انجام تمام این آزمایش ها پیش از عمل ضروری هستند. اما با این حال باید بدانید که برخی از بیمه ها خدمات درمانی مربوط به ناخن را پوشش نمی‌دهند.

داروها

اگر قصد عمل جراحی دارید، در صورت مصرف هر نوع دارو حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. قبل از انجام جراحی، به هیچ وجه از داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنید. همچنین در صورت ابتلا به عفونت ممکن است برای شما آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شود. حتماً  داروها را طبق دستورالعمل های پزشک قبل و بعد از جراحی مصرف کنید.

بهتر است در روز عمل مدارک شناسایی، دفترچه بیمه درمانی، تمامی آزمایش ها و پرونده پزشکی خود را به همراه داشته باشید.

همچنین فردی را همراه خود بیاورید که بتواند شما را پس از جراحی به خانه برساند. به خصوص اگر پای شما عمل شده باشد، نمی توانید به آن فشار وارد کنید. اگر دست خود را جراحی کرده باشید، ممکن است نتوانید فرمان ماشین را بگیرید و ایمن رانندگی کنید.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

معمولا در اغلب موارد عمل جراحی در مطب پزشک و در داخل کلینیک انجام می شود. اما با این حال اگر ناخن در حال رشد شما دچار عفونت شود و این عفونت فراتر از بستر ناخن گسترش پیدا کند، برای احتیاط بیشتر جراحی باید در اتاق عمل مجهز انجام شود. اگر در حال انجام عمل روی ناخن پای خود هستید، باید در روز عمل از کفشی استفاده کنید که برای رفتن به خانه پس از جراحی مناسب باشد.

کفش‌ها باید پنجه باز داشته باشند، استفاده از دمپایی یا صندل بند دار برای روز عمل به هیچ وجه مناسب نیست. بند بین انگشتان پا مانع قرارگیری صحیح بانداژها و پانسمان انگشت پا می شود.

نیازی نیست که قبل از جراحی از مصرف غذا یا نوشیدنی خودداری کنید. اما برای راحتی بیشتر معمولا توصیه می شود که شب پیش از عمل از غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنید.

اعمالی مانند بلند کردن اجسام سنگین  باعث می شود ناخن شما بیشتر در پوست انگشتان دست فرو برود. دقت کنید که ناخن در حال رشد خود را تمیز نگه دارید و از وارد کردن فشار بیش از حد به آن اجتناب کنید. استفاده کفش‌های تنگ یا انجام فعالیت‌هایی مانند لگد به توپ یا پرش می‌توانند به پوست اطراف ناخن پای شما آسیب بیشتری وارد کنند.

در روزهای قبل از عمل می توانید راه بروید و فعالیت های معمول خود را انجام دهید. اما از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. زیرا برخی فعالیت ها می توانند باعث آسیب یا حتی بروز عفونت در ناخن های آسیبی شوند.

اقدامات روز جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت || پزشکت

هنگامی که برای عمل جراحی به کلینیک یا بیمارستان می روید، ابتدا ثبت نام کرده و یک فرم رضایت نامه را امضا می کنید. اما اگر مشکل شما خفیف باشد احتمال دارد پزشک عمل را به صورت سرپایی و در داخل مطب خود انجام دهد.

در صورتی که ناخن پای شما دچار مشکل باشد، پزشک ابتدا دمای بدن شما را اندازه گیری می کند و سپس از شما می خواهد که کفش و جوراب خود را در بیاورید. سپس  روی تخت دراز می کشید و پزشک بار دیگر میزان فرورفتگی ناخن در داخل گوشت انگشت پا را بررسی می کند.

در صورتی که عمل جراحی را در مطب انجام می دهید دست یا پای شما با یک پارچه جراحی پوشانده می شود. اما اگر پزشک جراحی را در اتاق عمل انجام دهد معمولا کل بدن با یک پارچه جراحی می پوشاند. در واقع فقط ناخن در حال رشد و بخشی از انگشت پا یا دست شما در معرض دید قرار می گیرد.

برای پیشگیری از عفونت ابتدا انگشت و ناخن آسیب دیده شما با یک محلول تمیز کننده جراحی ضدعفونی می شود. سپس پزشک برای کنترل درد یک داروی بی حس کننده در نزدیکی ناخن شما تزریق می کند.

اگر عفونت یا نکروز شدید دارید، ممکن است پزشک از بی حسی موضعی استفاده کند که معمولا به کشاله ران تزریق می شود. این دارو احساس درد را در شما کاهش می دهد. پزشک داروی بی حسی را با استفاده از سرنگ در نزدیکی عصب مورد نظر تزریق می کند. در برخی موارد نیز بی حسی از طریق کاتتری که در حین جراحی در نزدیکی عصب قرار دارد، وارد جریان خون می شود.

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت چگونه انجام می شود؟

اگر بی حسی موضعی دریافت کنید، در طول جراحی بیدار خواهید بود. پزشک قبل از شروع عمل، از شما می پرسد که آیا درد یا فشاری را احساس می‌کنید یا خیر. اگر احساس درد دارید، احتمالا داروهای بیهوشی بیشتری دریافت می کنید. پزشک منتظر می ماند تا زمانی که شما نتوانید چیزی را در ناحیه جراحی احساس کنید تا مطمئن شود که داروی بیهوشی اثر کرده است.

بسته به وضعیت و بستر ناخن، پزشک مراحل زیر را در حین عمل انجام خواهد داد:

  • ابتدا قسمتی از ناخن یا کل ناخن با تیغ جراحی برداشته می شود.
  • پزشک یک برش بر روی انگشت ایجاد می کند تا بتواند بستر ناخن را بردارد.
  • در صورت وجود عفونت برای پیشگیری از گسترش، پزشک چرک را تخلیه می کند.
  • پزشک برای ترمیم سریع تر زخم، بخشی از بافت مرده یا عفونی شده انگشت را برمی دارد.
  • اسید ملایم فنل روی بستر ناخن قرار می گیرد تا از رشد مجدد ناخن به داخل پوست پیشگیری شود.
  • پزشک در طول عمل، با استفاده از دستگاه کوتر خونریزی را کنترل می کند و زخم را بخیه  می زند.
  • برای درمان عفونت آنتی بیوتیک موضعی به صورت لایه ای عمیق بر روی بافت ها و سطح خارجی زخم مالیده می شود.

در مرحله آخر عمل، پزشک زخم را با گاز استریل یا باند پانسمان می کند. آموزش های لازم برای مراقبت از زخم و پیشگیری از عفونت احتمالی به شما داده می شود.

بعد از عمل جراحی

اگر عمل جراحی بر روی پای شما انجام شده است، باید آن را برای حدود یک ساعت در مطب، اتاق انتظار یا محل نقاهت بعد از عمل بالا نگه دارید. اگر ناخن پای خود را جراحی کرده باشید، پزشک به شما یادآوری می کند تا کفش هایی بپوشید که به انگشت شما فشار وارد نکند. بعد از مرخص شدن از مطب یا بیمارستان باید تا پایان روز به بالا نگه داشتن پای خود در خانه ادامه دهید.

احتمالا پزشک از شما می خواهد که برای چند روز از عصا استفاده کنید. بنابراین پیش از عمل یک عصا همراه خود بیاورید که در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر عمل جراحی روی دست شما انجام شده است، باید در طول دوران نقاهت و همچنین در بقیه روز از آویزان کردن دست خود پیشگیری کنید. اگر نشسته اید، می توانید دست خود را روی پاهایتان قرار دهید. همچنین اگر دراز کشیده اید، بهتر است، دست خود را روی پهلو قرار دهید.

قبل از خروج از بیمارستان، پزشک یا پرستار دستورالعمل های لازم در مورد مراقبت در منزل و ویزیت های بعدی را به شما می دهد.

دوران نقاهت و روند بهبودی

برای کمک به بهبود سریع تر زخم باید دستور العمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. این کار علاوه بر کمک به التیام سریع تر زخم باعث پیشگیری از عفونت در محل زخم خواهد شد.

برای کاهش خطر عفونت، باید ناحیه جراحی را تا زمان بهبودی، کاملا تمیز نگه دارید. می توانید زخم را بشویید و به آرامی خشک کنید، اما مراقب باشید که باید زخم را کاملا خشک نگه دارید. به جای نشستن در داخل وان بهتر است فقط دوش بگیرید و از شنا کردن یا خیس کردن ناخن در داخل حمام خودداری کنید.

ممکن است لازم باشد هر چند روز یک بار پانسمان را عوض کنید تا زمانی که ناخن و پوست زیر آن رشد کنند و زخم را بپوشانند. حتما از آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی طبق تجویز پزشک استفاده کنید. تا زمان بهبودی کامل از قرار دادن انواع کرم ها، لوسیون ها، لاک ناخن، پاک کننده ناخن یا سایر مواد آرایشی و شیمیایی بر روی ناخنی که جراحی شده است، خودداری کنید.

در صورت احساس درد می‌توانید داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند تیلنول (استامینوفن) یا موترین (ایبوپروفن) را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. درمان با لیزر به طور کلی با درد کمتر و بهبودی سریع‌تر همراه است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت || پزشکت

اگر درد شما شدیدتر شد یا با وجود مصرف داروهای مسکن کاهش پیدا نکرد، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • تورم
  • گرما
  • چرک
  • التهاب
  • خون ریزی

مراقبت های بعد جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت

بسته به نوع جراحی شما، ممکن است بتوانید بسیاری از فعالیت های معمول خود را در روز بعد از سر بگیرید. در برخی موارد توصیه می شود که حداقل تا دو هفته از وارد کردن فشار بر روی ناخن و بستر ناخن خودداری کنید. عنوان مثال، اگر بخیه های جراحی دارید، هرگونه فشار به انگشت و ناخن می تواند باعث باز شدن بخیه ها شود.

علاوه بر آن انجام هر فعالیتی که باعث کوبیدن یا ساییدگی ناخن شما بر روی هر چیزی می شود، در دوران نقاهت ممنوع است.

پس از جراحی ناخن، شما می توانید از دست دیگر خود برای انجام برخی کارها در طول دوران نقاهت استفاده کنید. همچنین بهتر است در دوران نقاهت از انجام کارهای زیر پرهیز کنید:

  • پوشیدن کفش های جلو بسته
  • انجام ورزش هایی که شامل دویدن یا لگد زدن به توپ است.
  • ورزش هایی که نیاز به پرتاب یا گرفتن توپ یا گرفتن راکت دارند.
  • تایپ کردن یا وارد کردن فشار مکرر به ناخنی که جراحی شده است.

پس از جراحی ناخن فرورفته، پزشک از شما می خواهد که حداقل تا دو هفته از رانندگی خودداری کنید. همچنین اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از عصا استفاده کنید، حتما اینکار را انجام بدهید. زیرا استفاده از عصا باعث می شود فشار وارد شده به انگشتان پای شما کاهش پیدا کند.

به خاطر داشته باشید که این محدودیت ها بر تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و اجتناب از مالش یا فشار دادن بر روی زخم جراحی متمرکز است. با این حال، همچنان می توانید مانند قبل اندام آسیب دیده را حرکت دهید.

مراقبت بلند مدت

به طور کلی، پس از بهبودی کامل از جراحی نیازی به مراقبت های پزشکی بلند مدت از ناخن آسیب دیده ندارید. پوست و ناخن باید بدون هیچ گونه مشکلی رشد کنند. با این حال، ممکن است متوجه شوید که ناخن شما آنطور که انتظار دارید رشد نمی کند. به عنوان مثال ممکن است ناخن نامتقارن باشد یا ممکن است به صورت نامنظم رشد کند. در این صورت ممکن است پوست زیر ناخن کمی ضخیم شود. اما با این حال رخ دادن این مسائل پس از عمل تا حدودی طبیعی است و هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. بنابراین این وضعیت به هیچ وجه نگران کننده نیست.

اگر از ظاهر ناخن خود ناراضی هستید، می توانید با یک آرایشگر ناخن صحبت کنید. گاهی اوقات با انجام کارهایی مانند  سوهان زدن می توان ظاهر ناخن را تا حد زیادی اصلاح کرد. حتی می توانید از ناخن مصنوعی استفاده کنید. اما با این حال توصیه می شود که قبل از انجام کاشت ناخن حتما با پزشک خود مشورت کنید. بازسازی جراحی گاهی اوقات توسط جراح پلاستیک برای بهبود ظاهر ناخن انجام می شود.

نیاز به تکرار جراحی

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت || پزشکت

ناخن در حال رشد حتی پس از عمل جراحی ممکن است عود کند و در نتیجه دوباره شاهد فرو رفتن ناخن در داخل گوشت انگشتان خود باشید. معمولا درمان با لیزر با میزان بالایی از عود همراه است. اینکه احتمال عود وجود دارد یا نه معمولاً قابل پیش بینی نیست. در چنین مواردی، پزشک استفاده مجدد از درمان های غیرجراحی را توصیه می کند. این درمان ها گاهی موثر واقع می شوند ولی در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به تکرار جراحی ناخن در حال رشد باشد.

پیشگیری از فرو رفتن ناخن به داخل گوشت

اگر مستعد رشد و فرورفتن ناخن ها به داخل گوشت هستید، می توانید تا حدی از بروز این مشکل پیشگیری کنید. انجام این مراحل در واقع موثرتر از عمل جراحی خواهد بود:

یاد بگیرید که ناخن های خود را به درستی کوتاه کنید یا مراقب سلامت ناخن ها باشید. ناخن ها را باید با استفاده از یک ناخن گیر با کیفیت و در یک خط صاف کوتاه کرد. ناخن ها را خیلی کوتاه نکنید.

کفشی بپوشید که برای سایز پای شما مناسب باشد. بنابراین از پوشیدن کفش های تنگ یا کفش های گشاد اجتناب کنید زیرا هر دو می توانند به انگشتان پا فشار بیاورند. به جای کفش های نوک تیز، کفش های پنجه مربعی یا گرد را انتخاب کنید.

ناخن ها را تمیز و خشک نگه دارید و از ناخن های پاها و دست ها در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنید. اگر به عفونت قارچی ناخن مبتلا شدید، فوراً آن را درمان کنید.

به طور کلی فرو رفتن ناخن در داخل گوشت ممکن است در نظر شما مشکلی جزئی به نظر برسد، اما می‌تواند به سرعت به یک نگرانی مهم تبدیل شود. بنابراین نباید آن را نادیده بگیرید. هرگز پوست اطراف ناخن را کوتاه نکنید، زیرا می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. در صورت بروز هر گونه مشکل برای ارزیابی بهتر حتما به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز