لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نمک اپسوم برای مشکلات پا

نمک اپسوم برای مشکلات پا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیم طبیعی است. با نمک خوراکی متفاوت است و به عنوان چاشنی استفاده نمی شود. در عوض، مردم از آن برای تسکین درد ماهیچه‌ها و بیماری‌های پوستی و به عنوان تسکین استرس در حمام از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نمک اپسوم برای پاهای متورم، خسته و پای ورزشکار مفید است. ما در این مقاله از پزشکت، مزایا، خطرات و کاربردهای نمک اپسوم را برای درمان پا توضیح می دهیم.

شواهد و تحقیقات محدود نشان می دهد که حمام نمک اپسوم می تواند التهاب و بیماری های پوستی را تسکین دهد. برخی از محققان دریافته اند که منیزیم می تواند از طریق فولیکول های مو به پوست نفوذ کند. با این حال، از آنجایی که فولیکول های مو و غدد عرق تنها تا 1 درصد از سطح پوست را تشکیل می دهند، ارتباط بالینی جذب ترانس درمال (از طریق پوست) مورد تردید است. با این حال، این خبر امیدوارکننده ای است زیرا پاها اغلب علائمی را تجربه می کنند که نمک اپسوم ممکن است آنها را درمان کند، از جمله موارد زیر:

منیزیم یک ماده معدنی است که بدن شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز مبرم دارد. برای بسیاری از سیستم های اندام، از جمله عضلات و اعصاب شما، حیاتی است. بنابراین، ایده استفاده از حمام نمک اپسوم این است که سولفات منیزیم به پوست نفوذ کرده و از پوست، ماهیچه ها و سلامت اعصاب شما حمایت می کند.

فواید نمک اپسوم برای پا چیست؟

نمک اپسوم برای مشکلات پا || پزشکت

تحقیقات محدودی برای حمایت از نمک اپسوم برای پا وجود دارد. از آنجایی که این روش درمانی کم خطر برای اکثر افراد است، امتحان کردن آن ضرری ندارد. خیساندن پا اپسوم ممکن است به کاهش درد عضلانی کمک کند. به طور معمول، مردم نمک اپسوم را به حمام اضافه می کنند یا از خیساندن پا نمک اپسوم برای کاهش درد عضلانی استفاده می کنند.

چند مطالعه کوچک نشان می دهد که خیساندن در حمام نمک اپسوم ممکن است اجازه دهد منیزیم به پوست نفوذ کند. یک مطالعه نشان داد که منیزیم بسته به غلظت نمک و مدت زمانی که فرد در آن خیس می شود، به لایه بیرونی پوست نفوذ می کند. برخی افراد بر این باورند که خیساندن پاها می تواند بدن را از شر سموم و فلزات سنگین خلاص کند، اگرچه شواهد متفاوت است. جذب منیزیم از طریق پوست از خیساندن پا نمک اپسوم ممکن است مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش علائم بیماری پای ورزشکار

نمک اپسوم قارچی را که باعث ایجاد پای ورزشکاران می شود، از بین نمی برد. با این حال، ممکن است به دفع رطوبت کمک کند، که باعث می شود محیط کمتر برای قارچ دعوت شود.

کاهش التهاب

در حالی که برخی از طرفداران ادعا می کنند که خیساندن پا با نمک اپسوم سموم را از بدن دفع می کند، هیچ مدرک قوی برای تایید این موضوع وجود ندارد. با این حال، جذب منیزیم از طریق پوست ممکن است سطح این ماده معدنی را در بدن افزایش دهد و التهاب را کاهش دهد . کاهش التهاب می تواند درد و سفتی مرتبط با شرایطی مانند آرتریت و نقرس را کاهش دهد.

لایه برداری پوست

ساختار مرکب متبلور نمک اپسوم باعث لایه برداری پوست مرده پا می شود. خیساندن پا ممکن است به کاهش زبری و نرم شدن پاها کمک کند.

کاهش بو

هر نوع خیساندن پا ممکن است به کاهش بو و تمیز کردن پاها کمک کند. تمیز نگه داشتن پاها و عاری از باکتری ها برای سلامت کلی پا مفید است.

تاثیر نمک اپسوم برای عفونت چیست؟

نمک اپسوم برای مشکلات پا || پزشکت

کچلی پدیس (پای ورزشکار) عفونت قارچی پا است. زمانی اتفاق می‌افتد که پاها بیش از حد گرم و عرق می‌کنند و به محل مناسبی برای عفونت تبدیل می‌شوند. حمام پا با نمک اپسوم می تواند برای تسکین پای ورزشکاران مفید باشد و همچنین به درمان قارچ ناخن پا کمک کند. در حالی که نمک اپسوم عفونت قارچی را درمان نمی کند، می تواند به تمیز و خشک نگه داشتن پاها کمک کند، که برای بهبودی ضروری است. به این ترتیب، یک درمان پیشگیرانه مناسب نیز هست.

نمک های اپسوم جایگزین درمان های ضد قارچی نیستند. اگر عفونت قارچی در پاها یا ناخن های پا دارید، برای دریافت درمان مناسب با پزشک مشورت کنید. حتماً بپرسید که آیا خیساندن اپسوم مکمل مناسبی برای درمان استاندارد پزشکی است یا خیر.

ورم پا شکایتی رایج در بین بسیاری از افراد است. این عفونت ها ممکن است از ایستادن روی پا در طول روز، ورزش، آسیب دیدگی یا پوشیدن کفش نامناسب ایجاد شوند. همچنین احتمال دارد به دلیل برخی از شرایط بهداشتی مانند آرتریت، بارداری و شرایط گردش خون رخ دهد. اگرچه شواهد کمی برای حمایت از آن وجود دارد، طرفداران ادعا می کنند که نمک های اپسوم، سموم را خارج کرده و تورم را کاهش می دهند. بسیاری از افراد از حمام پا با نمک اپسوم استفاده می کنند و آن را تسکین دهنده برای پاهای خسته و متورم می دانند.

آیا نمک اپسوم برای رفع بوی پا تاثیر دارد؟

پاها ممکن است بعد از یک روز طولانی در کفش های گرم بدبو شوند. حمام نمک اپسوم یک درمان عالی برای بوی بد پا است زیرا پاها را تمیز و خشک می کند. این همچنین باعث می شود حمام پا با نمک اپسوم راه خوبی برای پیشگیری از بوی بد پا باشد.

نحوه خیساندن پا با نمک اپسوم چگونه است؟

نمک اپسوم برای مشکلات پا || پزشکت

برای تسکین بهتر درد، خیساندن پا باید بین 92 درجه فارنهایت و 100 درجه فارنهایت باشد. خیساندن پا شامل فرو بردن پاها در آب گرم است. برای اینکه پاهای خود را با نمک اپسوم حمام کنید، این مراحل را دنبال کنید:

  • 1/2 فنجان نمک اپسوم را در یک لگن یا آبگرم قرار دهید.
  • وان را با آب گرم (اما نه داغ) پر کنید.
  • پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان قرار دهید.
  • پس از آن، پاهای خود را کاملا خشک کنید. علاوه بر این، حوضچه یا آبگرم پای خود را بشویید و خشک کنید تا باکتری یا کپک جمع نشود.

نمک های اپسوم به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، اگر برخی از بیماری های پوستی دارید، باید تا زمانی که با یک پزشک مشورت نکنید، از خیس کردن پاهای خود در نمک اپسوم خودداری کنید.

مردم گاهی اوقات از نمک اپسوم به عنوان ملین برای درمان یبوست استفاده می کنند. با این حال، هرگز نمک اپسوم را مگر با توصیه و نظارت یک پزشک مصرف نکنید. اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، تهوع یا استفراغ دارید یا از رژیم غذایی با محدودیت منیزیم استفاده می کنید، مراقب مصرف داخلی نمک اپسوم باشید .

جایگزین های نمک اپسوم چیست؟

علاوه بر نمک اپسوم، انواع دیگری از خیساندن پا که حاوی مواد مختلف هستند ممکن است به کاهش درد و بهبود سلامت پا کمک کنند. تحقیقات کمی در مورد اثربخشی آنها وجود دارد، اگرچه برخی افراد آنها را مفید می دانند و بیشتر مردم می توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند. اگر نمی توانید نمک های اپسوم را تحمل کنید یا آنها را در دسترس ندارید، می توانید جایگزین های زیر را استفاده کنید:

جوش شیرین

افزودن جوش شیرین به خیساندن پا می تواند به لایه برداری پوست، کاهش خارش و پاکسازی پا کمک کند. سعی کنید 3 تا 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لگن پر از آب گرم اضافه کنید.

سرکه

از 2 قسمت آب و 1 قسمت سرکه برای خیساندن پا استفاده کنید. سرکه به از بین بردن باکتری ها و همچنین کاهش بوی بد پا کمک می کند. همچنین ممکن است رشد قارچ را کند کند.

روغن زیتون

چند قطره روغن زیتون را به آب گرم اضافه کنید تا پاها مرطوب شوند. روغن زیتون نه تنها خشکی را کاهش می دهد، بلکه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است پوست را نرم کند.

روغن ضروری

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که روغن‌های ضروری مختلف از جمله نعناع فلفلی، رزماری و سبزی زمستانه می‌توانند به حمام برای پا اضافه شوند. روغن‌های ضروری می‌توانند خشکی، درد را کاهش داده و احساس خنکی را برای کاهش درد ایجاد کنند. وقتی صحبت از روغن‌های ضروری به میان می‌آید، کمی پیشرفت می‌کند. فقط چند قطره از روغن را به یک ظرف آب گرم اضافه کنید.

بهترین نمک اپسوم برای پا چیست؟

نمک اپسوم برای مشکلات پا || پزشکت

به دنبال نمک اپسوم باشید که USP روی برچسب آن مشخص شده است. USP نشان می‌دهد که دانشمندان این محصول را برای استفاده انسانی آزمایش کرده‌اند و مقررات ایمنی تعیین‌شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را رعایت کرده است.

به یاد داشته باشید که نمک اپسوم با نمک خوراکی یا نمک دریا یکی نیست. نمک های اپسوم معمولاً در کیسه ها یا ظروف بزرگ فروخته می شوند. دلیلش این است که شما به مقدار مناسبی برای خیساندن نیاز دارید (کمتر فقط برای پاهایتان از یک وان حمام کامل). برچسب ها را بخوانید تا مطمئن شوید محصول مورد نظر شما سولفات منیزیم است. اگر پوست حساسی دارید، از محصولاتی که دارای رایحه یا مواد اضافی هستند اجتناب کنید.

شواهد بالینی کمی برای حمایت از استفاده از حمام نمک اپسوم وجود دارد. با این حال، به طور حکایتی، بسیاری از افراد با حمام پا با نمک اپسوم از درد، ورم و بدبو شدن پاها تسکین می یابند. تا زمانی که پوست شکسته، سوختگی یا عفونت پوستی ندارید، می توانید از نمک اپسوم در حمام پا با آب گرم استفاده کنید و پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید.

اگر ورم پا، درد مفاصل یا عفونت دارید، ممکن است از خود بپرسید که آیا حمام نمک اپسوم می تواند کمک کننده باشد. نمک اپسوم به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است، اما مانند هر درمانی، همیشه ایده خوبی است که قبل از امتحان با پزشک مشورت کنید. هنگامی که به دنبال محصول هستید، به داروخانه مراجعه کنید. یک داروساز ممکن است منبع خوبی برای کمک به انتخاب یک محصول و دستورالعمل نحوه استفاده از آن باشد.

چند بار در هفته باید خیساندن پا اپسوم را انجام دهید؟

در صورت نیاز می توانید پاهای خود را در حمام نمک اپسوم خیس کنید. یا برای بیماری های مزمن پا یا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، پاهای خود را تا چند بار در هفته خیس کنید. همچنین سعی کنید برچسب محصول را به دقت بخوانید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

آیا می توانید سیب یا سرکه سفید اضافه کنید؟ دستور العمل های حمام DIY زیادی وجود دارد که این دو ماده را با هم ترکیب می کنند. با این حال، هنگام ترکیب هر محصول، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که ایمن است یا خیر.

موارد احتیاطی استفاده از نمک اپسوم چیست؟ برای اکثر مردم، حمام پا اپسوم بی خطر است. اما چند مورد وجود دارد که بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال، افرادی که پوست بسیار خشکی دارند باید از زیاده روی در خیساندن پا خودداری کنند زیرا نمک می تواند پوست را خشک کند و پاها را بیشتر در معرض ترک قرار دهد.

خیساندن پا از هر نوع برای افرادی که دیابت دارند به دلیل افزایش خطر عفونت بی خطر نیست. خیساندن منظم پاها ممکن است خشکی را افزایش دهد، که می تواند منجر به ترک خوردگی شود و خطر عفونت را افزایش دهد. افرادی که دارای زخم یا زخم باز هستند نیز باید قبل از استفاده از پاها با پزشک مشورت کنند. خیس کردن پا ممکن است به اندازه کافی برخی مشکلات پا را تسکین ندهد. در صورت وجود هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • زخم های باز
  • تورم یا قرمزی پا
  • حساسیت طولانی مدت پس از آسیب پا
  • درد پا که در عرض یک هفته از بین نمی رود
سخن آخر

اگرچه تحقیقات محدود است، اما نشان می دهد که پوست ممکن است منیزیم را جذب کند. مزایای احتمالی خیساندن پا با نمک اپسوم شامل کاهش خارش، کاهش التهاب و کاهش درد است. خطرات استفاده از خیساندن پا نمک اپسوم حداقل است. برای اکثر مردم، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. اما مواردی وجود دارد که بهتر است از استفاده از خیس کن پا خودداری شود، از جمله زمانی که فردی دیابت دارد یا زخم های باز روی پاهای خود دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز