لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی برداشتن روده یا کولکتومی یک جراحی بزرگ شکم است که بخشی از روده کوچک یا بزرگ (کولون) برداشته می شود. این  روش جراحی در بیمارستان انجام می شود و ممکن است نیاز به چند هفته بهبودی داشته باشد. برداشتن روده ممکن است برای درمان انسداد روده، بیماری کرون، دیورتیکولیت، سرطان یا خونریزی استفاده شود.در این مقاله از پزشکت دلایل برداشتن روده و نحوه انجام این جراحی بیشتر توضیح داده می شود.

در عمل جراحی برداشتن روده، بخشی از روده برداشته می شود. سپس دو انتهای روده دوباره به هم نزدیک می شوند. رزکسیون روده اجازه می دهد تا غذا دوباره از طریق روده برای هضم طبیعی حرکت کند. بخشی از روده که دوباره به هم وصل می شود آناستوموز نامیده می شود. برداشتن روده می تواند با برنامه از قبل تعيين شده يا به صورت اورژرانسي انجام شود. شرایط اورژانسی برای برداشتن روده ممکن است شامل انسداد روده یا خونریزی باشد. رزکسیون همچنین می تواند مانند زمانی که بيمار دچار یک بیماری مزمن مانند بیماری کرون باشد تجویز شود. برداشتن روده معمولا توسط جراح کولورکتال انجام می شود.

تکنیک های مختلف جراحی برداشتن روده

برداشتن روده ممکن است به صورت جراحی باز یا لاپاراسکوپی انجام شود.

جراحی باز: در جراحی باز یک برش طولانی روی شکم ایجاد می شود. سپس جراح رزکسیون را کامل کرده و برش را می بندد. جراحی باز ممکن است به زمان بهبودی طولانی تری در بیمارستان و خانه نیاز داشته باشد.

جراحی لاپاراسکوپی: در این نوع جراحی، چندین برش کوچک در شکم ایجاد می شود. برای تکمیل رزکسیون از ابزارهای تخصصی جراحی استفاده می شود و سپس برش های کوچک بسته می شوند. جراحی لاپاراسکوپی همچنین ممکن است به کمک ربات انجام شود، جایی که جراح از بازوهای رباتیک برای تکمیل این روش استفاده می کند. ممکن است بستری در بیمارستان و زمان بهبودی کوتاه‌تر از جراحی باز باشد.

موارد منع جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

معمولاً، جراحی روی روده تنها زمانی استفاده می‌شود که گزینه‌های دیگر برای درمان بیماری دیگر در دسترس نباشد یا مؤثر نباشد. به همین دلیل، هیچ قانون خاص و سریعی در مورد اینکه چه کسی نباید رزکسیون روده انجام دهد وجود ندارد. در عوض، یک جراح بر اساس سلامت هر فرد در مورد جراحی تصمیم می گیرد. ممکن است نیاز به شخصی سازی نحوه و زمان انجام جراحی و ابزارها و تکنیک های مورد استفاده وجود داشته باشد. بهبودی پس از جراحی نیز ممکن است برای افرادی که قبل از جراحی به شدت بیمار هستند متفاوت به نظر برسد یا بیشتر طول بکشد.

خطرات احتمالی جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

خطرات جراحی با خطرات عدم انجام جراحی مقایسه می شود. برخی از خطرات جراحی برداشتن روده عبارتند از:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • بافت اسکار
  • لخته شدن خون
  • نشت در محل آناستوموز
  • آسیب به سایر اندام های شکم
  • ایلئوس(حرکت طبیعی روده که مواد را در طول روده حرکت مي دهد یا متوقف می کند).

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی چه زمانی انجام می شود؟

برداشتن روده برای درمان مشکل روده کوچک یا بزرگ انجام می شود. اهداف برداشتن روده مي تواند شامل موارد زير باشد:

  • انسداد روده
  • خونریزی در روده ها
  • سرطان روده بزرگ یا رکتوم
  • بیماری کرون(یک بیماری التهابی مزمن روده)
  • دیورتیکولیت(کیسه های ملتهب در دیواره روده بزرگ)

چگونه برای جراحی برداشتن روده یا کولکتومی آماده شویم؟

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

اگر جراحی برنامه ریزی شده باشد، قرار ملاقات هایی با جراح و هر متخصص دیگر در صورت نیاز قبل از تاریخ جراحی وجود خواهد داشت. جراح در مورد کارهایی که باید در روزهای منتهی به جراحی انجام شود توصیه هايي به بيمار می کند. بخش مهمی از آماده شدن برای جراحی شامل بررسی داروها با جراح است. ممکن است روزها یا هفته ها قبل از جراحی نیاز به قطع مصرف برخی داروها یا مکمل ها وجود داشته باشد. اگر اینطور باشد، برنامه ای در مورد زمان قطع مصرف مواد قبل از جراحی ارائه می شود. ممکن است آنتی بیوتیک ها برای مصرف در روزهای قبل از جراحی تجویز شوند.

برخی از آزمایشات مانند آزمایش خون و عکس قفسه سینه ممکن است قبل از جراحی انجام شود. این آزمايشات برای اطمینان از اینکه هیچ بیماری زمینه ای وجود ندارد که بتواند جراحی یا بهبودی را پیچیده کند تجويز مي شود. روز قبل از جراحی ممکن است آماده سازی روده انجام شود. آماده سازی روده می تواند به معنای استفاده از یک داروی ملین روده باشد که به حذف تمام مدفوع از روده کمک می کند. جراح زمان شروع آماده سازی و تجویز داروي ملين را تعيين می کند.

حتی ممکن است چند روز قبل از جراحی تغییراتی در رژیم غذایی شما ایجاد شود. مجدداً، جراح دستورالعمل هایی را ارائه می دهد، كه اين دستورالعمل ها شامل مصرف رژیم غذایی مایع در روز یا روزهای قبل از جراحی و سپس ناشتا بودن برای مدتی قبل از جراحی باشد.

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی چگونه انجام می شود؟

جراح دستورالعمل مصرف داروها را در روز جراحی ارائه می دهد. برای برخی از داروها، مصرف آنها با یک جرعه آب ممکن است كافي باشد، اما ممکن است لازم باشد مصرف برخي داروها تا پس از جراحی قطع شود. هیچ غذا یا نوشیدنی دیگری در روز جراحی مجاز نخواهد بود.  در بیمارستان، برخی از مدارک قبل از جراحی باید تکمیل شود. این ممکن است به معنای امضای فرم های رضایت و ارائه اطلاعات بیمه به بیمارستان باشد. همچنین ممکن است شامل ارائه یک شماره تلفن برای تماس اضطراری باشد.

یک تزريق داخل وریدی (IV) برای دادن مایعات و داروهای مورد استفاده در حین جراحی، از جمله بیهوشی، شروع خواهد شد. برای برداشتن روده بيمار با یک بیهوشی عمومی به خواب مي رود. جراح یک یا چند برش در شکم ایجاد می کند. روده مانند یک لوله بلند است. بخشی از روده که تحت تأثیر این بیماری یا شرایط قرار گرفته است، بریده می شود.  سپس دو انتهای روده در دو طرف برش به هم متصل می شوند. این کار را می توان با استفاده از منگنه های جراحی یا بخیه انجام داد.

بهبودی پس از جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

جراحی برداشتن روده یا کولکتومی

پس از جراحی، در اتاق ریکاوری بيمار به هوش خواهد آمد. هنگامی که وضعيت بيمار ثابت شد، به اتاق بیمارستان منتقل مي شود. داروهای ضد درد از طریق IV همراه با سایر داروهایی که مورد نیاز است تزريق می شود. رزکسیون یک جراحی بستری خواهد بود. پس از جراحی، حداقل دو روز و احتمالا چندین روز در بیمارستان بستری خواهيد بود. مهم است که هنگام فعالیت های خاص مانند رانندگی و ورزش از دستورالعمل هاي پزشك پیروی کنید.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا رانندگی یا بلند کردن وسایلی که بیش از حد وزن دارند براي بيمار امكان پذير شود. برش های جراحی نیاز به مراقبت دارند. علاوه بر این، ممکن است پانسمان هایی روی برش ها وجود داشته باشد که برای تمیز نگه داشتن ناحیه باید تعویض شوند.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بهبودی کافی برای بازگشت به محل کار یا مدرسه ايجاد شود. در هر مرحله از بهبودی، جراح دستورالعمل هایی را در مورد زمان شروع فعالیت های بدنی ارائه می دهد. زمان بهبودی ممکن است با جراحی باز نسبت به لاپاراسکوپی طولانی تر باشد.

مراقبت بلند مدت

اکثر افراد می توانند انتظار داشته باشند که حدود شش هفته پس از جراحی به اکثر فعالیت های عادی بازگردند. رژیم غذایی پس از بازگشت به خانه ممکن است برای مدتی محدود شود. جراح دستورالعمل هایی را در مورد اینکه چه زمانی می توان غذاهای بیشتری به رژیم غذایی اضافه کرد، ارائه می دهد.

البته محدود کردن طولانی مدت غذاها معمولاً توصیه نمی شود. دلیل جراحی در برنامه مراقبت های بعد از آن مهم خواهد بود. پس از ترخیص از بیمارستان می توانید چندین قرار ملاقات با جراح داشته باشید. پس از آن، ممکن است نیاز باشد که به طور مرتب به یک متخصص، مانند متخصص گوارش مراجعه کنید.

سخن آخر

جراحی برداشتن ممکن است برای بیماری ها و شرایط مختلف دستگاه گوارش انجام شود. این جراحی در بیمارستان انجام می شود و بيمار بايد تا چند هفته قبل از بهبودی در خانه اقامت کوتاهی داشته باشد.

جراحی برداشتن یک جراحی بزرگ شکم است که می تواند دردناك باشد. سركار نرفتن و دوري از خانه برای جراحی و به دنبال آن بهبودی می تواند دشوار باشد. ممکن است اقداماتي قبل از جراحی و در طول دوره نقاهت توسط پزشك برای کمک به روند بهبودي و سلامت روان در خانه ارائه خواهد شد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز