لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کاهش میزان شیوع دمانس

کاهش میزان شیوع دمانس | پزشکت

فهرست مطالب

کاهش میزان شیوع دمانس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان با اعلام خبر کاهش میزان شیوع دمانس می گویند میزان شیوع زوال عقل از سال 1988 تاکنون 13 درصد کاهش یافته است. این به احتمال زیاد می تواند نتیجه رعایت بهتر بهداشت و تغییر شیوع زندگی افراد باشد. این در حالی است که بررسی های جدید نشان می دهد میزان شیوع زوال عقل در ایالات متحده و اروپا از سال 1988 تا 2015 با 13 درصد در هر دهه کاهش همراه بوده است. اگر این روند ادامه پیدا کند تا سال 2040 ممکن است میزان مبتلایان به زوال عقل در کشورهای پردرآمد به 15 میلیون کاهش پیدا کند.

کارشناسان معتقدند که این تغییر احتمالاً به افزایش و کسب آگاهی بیشتر در مورد وضعیت سلامت و بهداشت افراد و درک بهتر عوامل خطر مانند ورزش و رعایت رژیم غذایی مربوط می شود. بر همین اساس متخصصان و پزشکان برای کاهش خطر ابتلا به دمانس و یا زوال عقل مردم را به پیروی از عادت های سالم زندگی تشویق می کنند. بررسی ها نشان می دهد رعایت و پیروی از عادت های سالم زندگی می تواند شانس ابتلا به زوال عقل را به مرور زمان کاهش دهد.

کاهش میزان شیوع آلزایمر

کاهش میزان شیوع دمانس | پزشکت

محققان همچنان معتقدند که میزان شیوع بیماری آلزایمر در هر دهه تا 16 درصد کاهش یافته است. بیماری آلزایمر شایع و رایج ترین نوع دمانس است. نتایج به دست آمده از تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد. روند های جدید درمانی می توانند نقش بسیار مهمی در کنترل عوامل خطر دمانس داشته باشد.

دکتر جیسون کرلمن، استادیار روانشناسی عصبی کلمبیا در این زمینه معتقد است: کسب این نتایج تا حدودی دلگرم کننده است. زیرا این بررسی بر روی تعداد زیادی از افراد در مناطق مختلف جهان صورت گرفته است. بنابراین نتایج به دست آمده تا حدود زیادی قابل استفاده و قابل اعتماد هستند. خبر کاهش شیوع دمانس می تواند دلگرم کننده باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که زوال عقل هرگز به طور کامل از بین نمی رود. واقعیت این است که جمعیت جهان رو به پیر شدن است. هنوز هم بسیار از افراد مبتلا به آلزایمر و دمانس هستند. علاوه بر آن ممکن است با گذشت زمان عوامل خطر ابتلا به دمانس تغییر پیدا کنند. اما کسب اطلاع و آگاهی بیماران از تغییرات سبک زندگی می تواند باعث افزایش میزان پیش آگهی مثبت و امید به زندگی بیشتر شود.

پیشگیری از بروز دمانس و آلزایمر

بدون شک بیماران امروزه در برابر بیماران چند سال قبل آگاهی و اطلاعات بیشتری نسبت به وضعیت خود دارند. از طرفی هم گزینه های درمانی برای کسانی که قبلا به این بیماری مبتلا شده اند بسیار محدود است. بر همین اساس توصیه می شود افراد برای پیشگیری از بروز دمانس و آلزایمر و کاهش عوامل خطر همچنان به دنبال تغییر سبک زندگی مثبت خود باشند. فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که عوامل محیطی احتمالاً در ایجاد زوال عقل تأثیر می گذارد. سلامت ضعیف قلبی و عروقی و زوال عقل به دلیل دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی با کیفیت، احتمالاً در كسانی كه سطح تحصیلات پایین تر و وضعیت اقتصادی – اجتماعی نامساعدتری دارند شایع تر خواهد بود.

تغییر سبک زندگی در پیشگیری دمانس

کاهش میزان شیوع دمانس | پزشکت

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از زوال عقل وجود ندارد، اما مراحلی وجود دارد که می می تواند تا حدودی از بروز علائم آن جلوگیری کند، از جمله:

  • فعال نگه داشتن ذهن. فعالیت های تحریک آمیز ذهنی، مانند خواندن، حل معماها و بازی های کلمه ای و یادگیری ممکن است در به تاخیر انداختن شروع زوال عقل و کاهش اثرات آن موثر باشد.
  • فعالیت بدنی. فعالیت بدنی و تعامل اجتماعی ممکن است تاخیر در شروع زوال عقل و کاهش علائم آن موثر باشد.
  • مدیریت عوامل خطر. بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و شاخص توده بدنی (BMI) خود را مدیریت کنید.
  • خواب با کیفیت. بهداشت خواب را تمرین کنید و در صورت بروز اختلالات خواب و یا خروپف به دنبال درمان باشید.
  • مصرف ویتامین ها. برخی تحقیقات نشان می دهد در افرادی که کمبود ویتامین D دارند احتمال ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بیشتر است شما می توانید ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق برخی غذاها، مکمل ها و قرار گرفتن در معرض آفتاب دریافت کنید. مصرف یک ویتامین B روزانه و کمپلکس ویتامین C نیز ممکن است در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مفید باشد.
  • حفظ رژیم غذایی. خوردن رژیم غذایی سالم به دلایل مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است، اما رژیم غذایی مانند رژیم مدیترانه ای ممکن است باعث تقویت سلامتی و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بهبود سلامت قلب و عروق شود. 

پیش آگهی شیوع دمانس

کاهش میزان شیوع دمانس | پزشکت

محققان معتقدند اگر پیش بینی های بررسی های صورت گرفته درست باشند باز هم می توانیم نسبت به کاهش تعداد مبتلایان به دمانس امیدوار باشیم. بر همین اساس مراکز های درمانی و بهداشتی و خدمات دهندگان بهداشتی می توانند تلاش خود را به سمت آموزش مردم پیش ببرند. بدون شک آموزش شیوه های درست زندگی کردن می توانند خطر بروز انواع بیماری ها را به حداقل برساند.

بیماری ژنتیک
بیماری های مغز و اعصاب

چالش اصلی آموزش های لازم برای کاهش عوامل خطر دمانس این است آموزش ها برای افراد با سنین مختلف می تواند متفاوت باشند. بنابراین باید زمینه یادگیری و چگونگی آموزش و پرداختن به این عوامل در افراد سالمند متناسب با سن آنها باشد. آموزش و یادگیری ممکن است به دلیل پیشرفت سن، فعالیت، مشغله و تمرین عادات سالم دشوار باشد اما این آموزش ها می توانند بیشتر در زمینه یادگیری عوامل خطر تغییر پذیر بروز دمانس باشند.

عوامل خطر بروز دمانس که قابل تغییر هستند عبارتند از:
  • دیابت
  • افسردگی
  • آپنه خواب
  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن
  • عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی مانند ویتامین D، ویتامین B-6، ویتامین B-12 و فولات
  • رژیم غذایی و ورزش، تحقیقات نشان می دهد عدم ورزش باعث افزایش خطر زوال عقل می شود. از طرفی هم در حالی که هیچ رژیم غذایی مشخصی برای کاهش خطر زوال عقل وجود ندارد، تحقیقات حاکی از شیوع بیشتر زوال عقل در افرادی است که رژیم غذایی ناسالمی دارند.

تفکرات منفی و خطر بروز دمانس

کاهش میزان شیوع دمانس | پزشکت

تفکرات منفی تکراری با افزایش مشکلات افت شناختی و حافظه ای می توانند خطر ابتلا به دمانس را افزایش دهند. این تفکرات می توانند باعث افزایش سطح بالاتری از پروتئین تائو و ذخایر آمیلوئید شوند که هر دو به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. کارشناسان می گویند ذهن آگاهی و سایر تکنیک های آرامش می توانند به کاهش الگوهای تفکر منفی کمک کنند. محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند تفكرات منفی تکراری با افت شناختی، افزایش ذخایر پروتئین مضر در مغز و در نتیجه خطر بیشتر زوال عقل مرتبط است. از آنجایی که افسردگی و اضطراب در دوران میانسالی و سالمندی از عوامل خطر زوال عقل شناخته شده اند به نظر می رسد الگوی تفکرات منفی دخیل در افسردگی و اضطراب می تواند یک دلیل اساسی برای ابتلا به زوال عقل باشد. اما بروز مشکلات کوتاه مدت در افکار منفی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش نمی دهد.

محققان بیش از 300 نفر بالای 55 سال را مورد ارزیابی قرار دادند. در طی یک دوره 2 ساله، از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شد به سؤالات پاسخ دهند که نشان می دهد معمولاً نسبت به تجربیات منفی چه احساسی دارند. سؤالات بیشتر بر روی الگوهای افکاری منفی مانند نگرانی در مورد آینده متمرکز بود. در این بررسی عملکرد شناختی شرکت کنندگان از جمله توجه، زبان، شناخت مکانی و میزان تمرکز و توجه آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر این، میزان رسوبات تاو و آمیلوئید در مغز 113 نفر از شرکت کنندگان با تهیه تصاویری از اسکن اندازه گیری شد. تجمع این دو پروتئین در مغز می توانند باعث بیماری آلزایمر شوند. محققان با بررسی اطلاعات به دست آمده به این نتیجه رسیدند شرکت کنندگانی که سطح بالاتری از الگوهای تفکر منفی تکراری را ثبت کرده اند، افت شناختی و افت حافظه بیشتری دارند.

ارتباط زوال عقل و افسردگی

تا به حال تحقیقات صورت گرفته رابطه بین افسردگی و زوال عقل را نشان داده است. اما هنوز مشخص نیست که آیا افسردگی علتی برای دمانس محسوب می شود. یا آن را تحریک می کند و یا افسردگی خودش نتیجه دمانس است. از طرفی هم ممکن است افسردگی باعث هر سه مورد علت، تحریک و نتیجه دمانس باشد. اما آنچه که مشخص و معلوم شده این است که بروز افسردگی یا اضطراب با خطر افکار منفی تکراری ربط دارد. مؤلفه های تفکر منفی تکراری شامل شایعات، تمرکز مکرر بر یک فکر و نگرانی و مشکلات مربوط به سازماندهی و نظم است. علاوه بر آن مشخص شده افرادی که مشکلات شناختی کمتری دارند مثبت اندیش نیستند. بلکه آنها افکار منفی خود را نادیده می گیرند و روی افکار مثبت تمرکز می کنند.

درمان افکار منفی تکراری

کاهش میزان شیوع دمانس | پزشکت

محققان در حال حاضر مشغول انجام بررسی های هستند تا ببینند آیا مداخلات مانند آموزش ذهن آگاهی، مراقبه و گفتگو درمانی هدفمند می تواند به کاهش تفکر منفی تکراری کمک کند. به نظر می رسد درمان افکار منفی تکراری در افراد با اضطراب و افسردگی شدید نیاز به تجویز داروهای ضدافسردگی دارد. اما در برخی موارد استفاده از تکنیک های آرامش و ذهن آگاهی می تواند مفید باشد.

دکتر یعقوب هال، متخصص مغز و اعصاب در مراقبت های بهداشتی استنفورد در کالیفرنیا، می گوید بروز افکار منفی در برخی از شرایط زندگی عادی است و تشخیص میزان عادی از غیرعادی آن تا حدودی دشوار است. اما داشتن یک طرز فکر مثبت می تواند فواید بسیاری داشته باشد. مطمئناً الگوهای سالم تر تفکر منجر به کیفیت بالاتر زندگی می شود. کاهش تفکر منفی تکراری، افسردگی، اضطراب و غیره نیز ممکن است خطر انواع مشکلات سلامتی از جمله زوال عقل را کاهش دهد.

بروز افکار منفی در بحران کرونا

محققان معتقدند با توجه به اخبارهای مربوط به شیوع بیماری کرونا در شبکه های اجتماعی شاید دور شدن از افکار منفی تا حدودی دشوار باشد. به طور ناخودآگاه همه ما تحت تاثیر این اخبار قرار می گیریم و سعی می کنیم با شرایط جدید سازگار شویم. اما این افکار در افراد سالمند با خطر ابتلا به بیماری ها جدی تر همراه است. اما بهتر است با دور شدن از اخبار منفی در طول بحران کرونا استرس ناشی از این بیماری را تاحدودی کاهش دهیم. از آنجایی که داشتن تفکرات مثبت برای سلامت مغز، ذهن و بدن مفید است باید یادبگیریم خوش بین باشیم.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/why-dementia-risk-is-declining-and-what-that-means-for-the-future#Looking-ahead

https://www.healthline.com/health-news/why-dementia-risk-is-declining-and-what-that-means-for-the-future#Looking-ahead

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dementia/symptoms-causes/syc-20352013

[advisers limit=3 skill=”25″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز