لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

قرمزی آلت تناسلی

قرمزی آلت تناسلی | پزشکت

فهرست مطالب

قرمزی آلت تناسلی، علل و سوالات رایج

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قرمزی آلت تناسلی می تواند ناشی از بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا تبخال تناسلی یا عفونت دستگاه ادراری باشد. یکی از دلایل نادیده گرفته قرمزی آلت تناسلی، تحریک شیمیایی ناشی از محصولات بهداشتی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد قرمزی آلت تناسلی و گزینه های درمانی زیر را بخوانید.

علائم قرمزی آلت تناسلی

اگر مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی را تجربه می کنید، ممکن است از صحبت کردن با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد علائم و نگرانی های خود احساس خجالت یا ناراحتی کنید. این قابل درک است، با این حال، بحث در مورد وضعیت شما بسیار مهم است زیرا وضعیت سلامت دستگاه تناسلی شما می تواند نمایانگر سلامت کلی شما باشد.

اگر مردی هستید که علائم قرمزی آلت تناسلی را تجربه می‌کنید، این ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی باشد. برای دریافت درمان و مراقبت مناسب، لازم است با پزشک خود مشاوره کنید.

ویژگی های رایج قرمزی آلت تناسلی عبارتند از:

این می تواند برای پزشک شما بسیار مفید باشد که سوالات زیر را از خود بپرسید و آنچه را که تجربه می کنید یادداشت کنید. توجه به جایی که قرمزی آلت تناسلی رخ می دهد بسیار مهم است.

  • قرمزی در یک ناحیه از آلت تناسلی موضعی است؟
  • یا این وضعیت کل آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
  • قرمزی از آلت تناسلی به قسمت های دیگر کشاله ران مانند شرمگاه یا ران گسترش یافته است؟

علاوه بر این، ممکن است علاوه بر قرمزی، علائم دیگری را نیز تجربه کنید، از جمله:

  • خارش
  • تورم
  • بوی بد
  • درد همراه با ادرار (دیسوریا)
  • ترشحات تناسلی (زرد یا سفید)
  • درد یا درد
  • گرما در لمس
  • پوست خشک یا پوسته پوسته شدن

این علائم را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود به منظور دریافت درمان مناسب در میان بگذارید.

چه چیزی باعث قرمزی آلت تناسلی می شود؟

آلت تناسلی مردانه اجزای مختلفی دارد:

  • گلانس (سر آلت تناسلی)
  • شفت
  • ریشه (قسمتی که به قسمت تحتانی شکم/لگن متصل است)

دهانه مجرای ادرار (لوله ای که مایع منی و ادرار را حمل می کند) در نوک آلت تناسلی قرار دارد. در بدو تولد، غده توسط پوست ختنه گاه پوشانده می شود، که به سادگی پوست شلی است که اطراف غده را احاطه کرده است. پوست ختنه گاه را می توان با روشی به نام ختنه حفظ کرد یا با جراحی برداشت.

یکی دیگر از اندام های تناسلی که در مجاورت آلت تناسلی قرار دارد و ممکن است قرمز شود کیسه بیضه است. کیسه بیضه یک کیسه خارجی از پوست است که بیضه ها (همچنین به نام بیضه شناخته می شود) را در بر می گیرد. بیضه ها اندام تناسلی مردانه گرد و تخم مرغی شکل در پشت آلت تناسلی هستند.

مردان

قرمزی این اجزا در درجه اول ماهیت التهابی دارد، اما بسیاری از شرایط دیگر نیز می توانند باعث قرمزی شوند. قرمزی آلت تناسلی می تواند بر مردان ختنه شده و ختنه نشده تأثیر بگذارد.

التهابی

قرمزی آلت تناسلی | پزشکت

علل التهابی قرمزی آلت تناسلی شامل موارد زیر است:

عفونت: بسیاری از پاتوژن های عفونی مختلف می توانند ناحیه تناسلی مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را آلوده کنند. همه این عوامل عفونی می توانند باعث قرمزی و التهاب آلت تناسلی شوند و اغلب اما نه منحصراً از راه جنسی منتقل می شوند. علاوه بر قرمزی و التهاب، این عفونت‌ها می‌توانند علائم مرتبطی مانند سوزش ادرار و ترشح آلت تناسلی را نیز ایجاد کنند. عفونت‌های قارچی علاوه بر قرمزی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی آلت تناسلی نیز شوند.

درماتولوژیک: چندین بیماری پوستی وجود دارد که می تواند آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث قرمزی و علائم مرتبط شود. به عنوان مثال، لیکن اسکلروزیس و پسوریازیس بیماری‌های التهابی مزمن پوستی هستند که هم در مردان و هم در زنان به ناحیه تناسلی تمایل دارند. پسوریازیس با پاپول ها یا پلاک های اریتماتوز (ضایعات یا تورم های کوچک و برجسته) با مرزهای نامنظم پوشیده شده توسط فلس مشخص می شود. پسوریازیس می تواند هم آلت تناسلی و هم کیسه بیضه را درگیر کند.

سیستمیک: شرایط سیستمیک مانند دیابت و بیماری کلیوی می تواند منجر به التهاب در اطراف غده شود. افراد مبتلا به انواع پیشرفته این شرایط می توانند غلظت بالایی از گلوکز در ادرار خود داشته باشند (گلیکوزوری). از آنجایی که مجرای ادرار از طریق آلت تناسلی می گذرد و از غده خارج می شود، با ادرار کردن، گلوکز اضافی می تواند باعث تحریک سر آلت تناسلی و اطراف آن شود. این می تواند منجر به قرمزی و التهاب شود که می تواند بقیه آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد.

علل بهداشتی

بهداشت مناسب کلید حفظ سلامت دستگاه تناسلی است. تمیز کردن منظم زیر پوست ختنه گاه آلت تناسلی و اطراف کیسه بیضه با آب و صابون ملایم برای دور نگه داشتن باکتری های مضر بسیار مهم است. رعایت بهداشت جنسی نیز مهم است. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از انتقال عفونت های مقاربتی از کاندوم و اقدامات جنسی ایمن استفاده کنید.

آلرژن ها

علل قرمزی آلت تناسلی مربوط به آلرژن ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محرک ها: بسیاری از مواد می توانند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد بثورات و قرمزی شوند. این به عنوان درماتیت شناخته می شود. محصولاتی مانند صابون های با رایحه شدید، لوسیون ها، عطرها و حتی برخی از جواهرات اطراف ناحیه تناسلی می توانند بسیار تحریک کننده باشند و به دلیل واکنش های آلرژیک یا حساسیت باعث التهاب آلت تناسلی شوند.

دارو: برخی از داروها ممکن است واکنش هایی ایجاد کنند که منجر به قرمزی، التهاب یا تورم کیسه بیضه می شود. برای مثال، مردان مسن‌تری که سابقه مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید موضعی دارند، ممکن است به سندرم کیسه بیضه قرمز مبتلا شوند که می‌تواند به عنوان یک عارضه جانبی دارو به آلت تناسلی نیز سرایت کند. در مورد داروهایی که شروع کرده اید و عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

تحریک آلت تناسلی

قرمزی آلت تناسلی | پزشکت

تحریک آلت تناسلی شایع است و می تواند به دلایل خوش خیم متعددی ایجاد شود. دلایل رایج شامل تمیز کردن با نوع جدیدی از صابون، تمیز کردن بیش از حد یا ساییدگی است. علائم اصلی این وضعیت شامل خارش آلت تناسلی، قرمزی آلت تناسلی است.

کلامیدیا

کلامیدیا در مردان یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی یا STD است. این بیماری توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. یک مرد می تواند از طریق داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با شریک آلوده، زن یا مرد، به کلامیدیا مبتلا شود. علائم کلامیدیا در مردان شامل ترشح از آلت تناسلی است. احساس سوزش در ادرار؛ و گاهی درد و تورم در بیضه ها. این بیماری می تواند به راست روده گسترش یابد و باعث درد، خونریزی و ترشح رکتوم شود. ممکن است روی چشم ها تأثیر بگذارد و باعث التهاب ملتحمه باکتریایی شود.

درمان این علائم مهم است، زیرا کلامیدیا در مردان می تواند منجر به عقیمی شود. همچنین فرد را مستعد ابتلا به HIV می کند. تشخیص از طریق آزمایش ادرار و یا سواب از انتهای آلت تناسلی انجام می شود.

درمان شامل یک دوره آنتی بیوتیک، معمولا از طریق دهان، برای از بین بردن باکتری است. مطمئن شوید که تمام داروها را طبق دستورالعمل تمام کنید. ممکن است حتی پس از ابتلا به این بیماری دوباره به کلامیدیا مبتلا شوید، بنابراین انجام رابطه جنسی ایمن همچنان بسیار مهم است.

علائم اصلی این وضعیت شامل درد بیضه، فوریت ناگهانی برای ادرار کردن، ادرار دردناک، تکرر ادرار، نشت مایعات است.

تب خال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی یا عفونت ویروس هرپس سیمپلکس 2 یک بیماری مقاربتی است که باعث ایجاد زخم های غیر قابل درمان در ناحیه تناسلی و رکتوم می شود. این بیماری توسط ویروس HSV-2 ایجاد می شود. زنان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری، هستند، زیرا ویروس در حین رابطه جنسی راحت تر از مردان به زنان منتقل می شود. با این حال، بسیاری از افراد ناقل HSV-2 هستند اما هرگز تشخیص داده نمی شوند. این ویروس می تواند در حین رابطه جنسی حتی توسط فردی بدون علائم منتقل شود.

در صورت وجود، علائم شامل ضایعات کوچک، دردناک و تاول مانند در ناحیه تناسلی و راست روده است. علائم آنفولانزا مانند تب، سردرد، بدن درد، و غدد لنفاوی متورم. قبل از ظاهر شدن تاول ها، ممکن است درد و گزگز در محل شیوع وجود داشته باشد.

HSV-2 قابل درمان نیست، اما می توان آن را برای کمک به کاهش علائم و جلوگیری از گسترش بیشتر مدیریت کرد. این ویروس می تواند از یک زن باردار به نوزادش در طول فرآیند زایمان منتقل شود و هرکسی که هرپس سیمپلکس دارد به ویژه در برابر HIV آسیب پذیر است.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی و نمونه مایع از ضایعات فعال انجام می شود. درمان شامل داروهای ضد ویروسی و همیشه انجام رابطه جنسی ایمن است.

گال

قرمزی آلت تناسلی | پزشکت

گال جوشی است که توسط کنه خارش میکروسکوپی انسان ایجاد می شود. برای تغذیه به لایه بالایی پوست فرو می رود و باعث خارش و سوزش شدید می شود. کنه از طریق تماس مستقیم یا از طریق رختخواب یا مبلمان آلوده پخش می شود.

علائم شامل خارش شدید، به ویژه در شب، و بثورات برآمدگی های ریز قرمز رنگ است. خاراندن ممکن است باعث ایجاد زخم، پوسته یا پوسته در بثورات شود. بثورات اغلب بین انگشتان دست، در چین‌های مچ دست و آرنج و هر جایی که معمولاً با لباس پوشانده می‌شود، ایجاد می‌شود.

مهم است که تحت درمان قرار بگیرید زیرا خراش می تواند باعث عفونت در پوست شود. در کودکان، کنه ها می توانند تقریبا تمام بدن را بپوشانند. تشخیص از طریق معاینه فیزیکی و آزمایش پوست انجام می شود. درمان شامل تجویز کرم پوست است. هر فردی که با فرد مبتلا تماس داشته است باید تحت درمان قرار گیرد، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد.

علائم اصلی این وضعیت شامل خارش یا سوزش واژن، قرمزی ولوواژینال، احساس خارش یا گزگز در سرتاسر، خارش باسن، خارش آرنج است.

بثورات پوستی غیر اختصاصی

علل شایع بثورات پوستی درماتیت تماسی، آسیب نور خورشید یا واکنش آلرژیک است. با این حال، بسیاری از بثورات یکی از علائم بیماری هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

بثورات غیر اختصاصی علائم بسیار متنوعی دارند:

  • ممکن است صاف و صاف باشد. کمی برآمده یا با جوش های متورم؛ تمیز و خشک؛ یا تاول زده و تراوش می کند.
  • ممکن است به طور گسترده در بدن پخش شود یا در یک محل محدود شود.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی برای تعیین نوع دقیق، محل و سابقه بثورات همراه با سایر علائمی که ممکن است وجود داشته باشد، انجام می شود. این علائم با آزمایش خون یا تصویربرداری بررسی می شود. سواب های پوستی ممکن است گرفته شود و آزمایش شود. پس از اینکه فرآیند تا حد امکان علل بسیاری را رد کرد، می توان یک دوره درمانی را تعیین کرد.

اورتریت

اورتریت عفونت مجرای ادرار است که ادرار را از مثانه از بدن خارج می کند. مجرای ادرار ممکن است به تنهایی یا با سایر ساختارها در عفونت کلی دستگاه ادراری درگیر باشد. اورتریت به خودی خود یک بیماری مقاربتی (STD) نیست، اما همان باکتری ها و ویروس هایی که باعث بیماری های مقاربتی می شوند می توانند مجرای ادرار را نیز آلوده کنند. یکی دیگر از علل شایع باکتری E.coli است که در مدفوع یافت می شود. شایع ترین علائم سوزش هنگام ادرار و ترشح کدر است.

تشخیص از طریق آزمایش ادرار و گرفتن سواب از مجرای ادرار انجام می شود. بیمار مبتلا به اورتریت باید برای بیماری های مقاربتی نیز آزمایش شود. اگر اورتریت ناشی از باکتری باشد، درمان شامل آنتی بیوتیک است. مصرف مکمل های کرن بری نیز می تواند مفید باشد، تا زمانی که بیمار از رقیق کننده خون به نام وارفارین نیز استفاده نکند.

اورتریت گونوکوکی

سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط میکروب (باکتری) به نام گنوکوک ایجاد می شود. این باکتری از طریق تماس جنسی یا از طریق انتقال در حین زایمان پخش می شود و باعث التهاب مجرای ادرار می شود که لوله ای است که ادرار می کند.

علائم اصلی این وضعیت شامل ادرار دردناک، نشت مایعات، درد خود به خود بیضه، قرمزی در نوک آلت تناسلی، تورم بیضه است.

درمان قرمزی آلت تناسلی و تسکین آن

همانطور که در بخش پیشگیری توضیح داده شد، بهترین راه برای مقابله با قرمزی آلت تناسلی در حالی که منتظر یک قرار ملاقات هستید این است که مطمئن شوید ناحیه را با صابون ملایم تمیز نگه دارید، تا حد امکان خشک کنید، و همچنین از روش‌های جنسی ایمن استفاده کنید. همچنین ممکن است پوشیدن لباس های گشاد، راحت و قابل تنفس برای محدود کردن تحریک مفید باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قرمزی آلت تناسلی | پزشکت

اگر قرمزی آلت تناسلی شما بدتر شد یا ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. درمان قرمزی آلت تناسلی به علت آن بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد.

آنتی بیوتیک ها: اگر قرمزی آلت تناسلی شما در نتیجه عفونت باکتریایی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد، پزشک آنتی بیوتیک های مناسب را تجویز می کند.

داروهای ضد قارچ: مخمرهایی مانند کاندیدا قارچ‌هایی هستند که می‌توانند با داروهای موضعی یا سیستمیک که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند تجویز کند، درمان شوند.

کرم های پوستی: اگر علائم شما ناشی از یک بیماری پوستی باشد، پزشک ممکن است کرم یا پماد استروئیدی را تجویز کند که می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

پیشگیری از قرمز شدن آلت تناسلی

عادات و تغییرات ساده سبک زندگی می تواند به جلوگیری از شروع قرمزی آلت تناسلی کمک کند:

بهداشت مناسب: همانطور که در بالا گفته شد، بهداشت نامناسب می تواند علت قرمزی آلت تناسلی باشد. تمیز کردن صحیح و منظم آلت تناسلی و پوست ختنه گاه (در صورت وجود) اقداماتی هستند که می توانید در خانه برای جلوگیری از علائم انجام دهید.

عادات مسئولیت‌پذیر جنسی: پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی نه تنها شامل استفاده از کاندوم، بلکه محدود کردن شرکای جنسی و انجام آزمایش‌های منظم است.

واکسیناسیون صحیح: زگیل تناسلی و HPV شرایطی هستند که می توانند آلت تناسلی را آلوده و ملتهب کنند که به راحتی با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. اگرچه این واکسن بیشتر برای افراد 26 ساله یا کمتر به بازار عرضه می شود، لطفاً در هر سنی این گزینه را با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد قرمزی آلت تناسلی

آیا می توانم در حین درمان قرمزی آلت تناسلی به رابطه جنسی ادامه دهم؟ حتی اگر برای بالانیت تحت درمان هستید که ناشی از عفونت نیست، همچنان در مورد فعالیت جنسی احتیاط کنید. بسیاری از علل التهابی قرمزی آلت تناسلی ممکن است مسری نباشند، اما می توانند به راحتی تحریک شده و با فعالیت هایی مانند رابطه جنسی بدتر شوند. قطعا ادامه روابط جنسی در طول درمان عفونت توصیه نمی شود زیرا خطر انتقال آن حتی با استفاده صحیح از کاندوم بسیار زیاد است.

آیا قرمزی آلت تناسلی من نشانه سرطان است؟ در موارد بسیار نادر، قرمزی روی آلت تناسلی یا تورم ممکن است نشانه سرطان باشد، به خصوص اگر با رشدی همراه باشد که اندازه آن افزایش می‌یابد. همچنین به علائمی مانند تغییر رنگ پوست آلت تناسلی، ترشح یا خونریزی بدبو و ضخیم شدن پوست توجه داشته باشید. اگر این علائم به مرور زمان برطرف نشدند یا بدتر شدند، حتماً با پزشک خود پیگیری کنید.

آیا قرمزی نوک آلت تناسلی خطرناک است؟ بیشتر علل قرمزی نوک آلت تناسلی (بالانیت) خوش خیم هستند و جدی نیستند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید علائم خود را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی پیگیری کنید. بالانیت درمان نشده می تواند عوارض پزشکی مانند فیموز داشته باشد، وضعیتی که در آن پوست ختنه گاه به دلیل التهاب از سر آلت تناسلی جدا نمی شود. فیموز می تواند منجر به مشکلات ادراری شود و گاهی اوقات نیاز به درمان جراحی دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام و عرض خسته نباشید، ۲۱ سالمه خودارضایی هم می کنم چند ماهی میشه که نوک آلتم میسوزه و ادرار زیاد می کنم بخاطر همین مشکل لطفا راهنماییم کنید که از چه دارویی باید استفاده کنم رابطه جنسی تا الان نداشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز