لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خشکی پوست آلت تناسلی

خشکی پوست آلت || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اکثر مردان پوست آلت تناسلی حساسی دارند که در برخی شرایط ممکن است خشک شود. این در حالی است که خشکی پوست آلت تناسلی دلایل مختلفی دارد، از رابطه جنسی بدون استفاده از روان کننده یا خودارضایی گرفته تا چروک شدن لباس ها و استفاده از صابون های شیمیایی می توانند باعث خشکی پوست آلت تناسلی در مردان شود.

خشکی پوست آلت تناسلی به خودی خود معمولاً نشانه یک بیماری مقاربتی نیست. اکثر موارد خشکی پوست آلت تناسلی به خوبی به درمان پاسخ می دهند. درمان‌های خانگی، مانند استفاده از یک مرطوب‌کننده طبیعی یا اجتناب از صابون‌های تند، اغلب مشکل خشکی پوست آلت تناسلی را برطرف می‌کنند.

رابطه جنسی بدون استفاده از روان کننده یا خودارضایی

استفاده از روان کننده در حین رابطه جنسی یا خودارضایی می تواند از خشکی پوست آلت تناسلی پیشگیری کند. داشتن رابطه جنسی یا خودارضایی طولانی مدت بدون روان کننده می تواند باعث اصطکاک و خشک شدن پوست شود.

از استفاده از روان کننده های حاوی موادی مانند گلیسیرین یا پارابن خودداری کنید زیرا ممکن است خشکی پوست آلت تناسلی را بدتر کنند. انتخاب یک روان کننده بر پایه آب، احتمال تحریک بیشتر پوست آلت تناسلی را کاهش می دهد.

تنگی نفس|| پزشکتآلرژی به لاتکس

اگر فردی به لاتکس حساسیت دارد، استفاده از کاندوم لاتکس ممکن است منجر به خشکی پوست آلت تناسلی شود. لاتکس یک ماده طبیعی است که از شیره درختان لاستیک به دست می آید. افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس به پروتئین های خاصی که حاوی لاتکس است واکنش نشان می دهند.

علائم واکنش آلرژیک به لاتکس، عبارتند از:

  • کهیر
  • خارش
  • خس خس سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • مشکل در تنفس
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

افراد مبتلا به آلرژی شدید به لاتکس ممکن است در تماس با لاتکس دچار شوک آنافیلاکتیک شوند. در این شرایط فرد باید به مراکز درمانی مراجعه کند. برای جلوگیری از خشکی پوست آلت تناسلی و علائم آلرژی، افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس باید از کاندوم های غیر لاتکس استفاده کنند. کاندوم های غیر لاتکس حاوی پلی اورتان یا غشاهای طبیعی هستند که از پوست بره تشکیل می شوند.

تنگ بودن لباس زیر

اگر لباس یا لباس زیر یک فرد خیلی تنگ باشد، ممکن است آلت تناسلی را چروک کرده و منجر به خشکی پوست شود. پوشیدن لباس های زیر گشاد یا نخی نیز به جلوگیری از چروک شدن بیشتر کمک می کند. برای تسکین پوست کبود شده، از یک مرطوب کننده طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده کنید.

استفاده از صابون های محرک

استفاده از صابون های حاوی مواد شیمیایی خشن ممکن است باعث خشکی پوست آلت تناسلی شود. بهترین راه برای شستن آلت تناسلی با آب گرم و مقدار کمی صابون ملایم است. اگر شخصی می خواهد از صابون معمولی در این زمینه استفاده کند، بهتر است از یک صابون ملایم و طبیعی بدون پارابن استفاده کند.

مواد شوینده

برخی از شوینده های لباسشویی که حاوی مواد شیمیایی محرک هستند ممکن است باعث خشکی پوست شوند. حتی آنها می توانند فرد را در هر نقطه از بدن، از جمله آلت تناسلی، تحت تاثیر قرار دهد. انتخاب مواد شوینده طبیعی و غیر بیولوژیکی ممکن است تحریک و خشکی پوست را کاهش دهد. برای تسکین پوست تحریک شده، استفاده از یک مرطوب کننده طبیعی، مانند روغن نارگیل، ممکن است کمک کند.

مردان

اگزما

اگزما می تواند باعث ایجاد تکه هایی از پوست خشک در سراسر بدن شود. اگر خشکی پوست آلت تناسلی همراه با خارش یا برآمدگی های زیر پوستی رخ دهد، ممکن است نشانه اگزما باشد. یک محرک، مانند مواردی که در بالا بررسی شد، می تواند باعث اگزما شود. پزشکان این نوع اگزما را درماتیت تماسی تحریک کننده می نامند. دو نوع دیگر اگزما که ممکن است منجر به خشکی پوست آلت تناسلی شود، اگزمای آتوپیک و درماتیت سبورئیک هستند.

اگر فردی فکر می کند که اگزما باعث خشکی پوست آلت تناسلی او شده است، باید به پزشک خود مراجعه کند. پزشک می تواند اگزما را تشخیص دهد یا درمان کند.

افرادی که قبلاً تشخیص اگزما دارند، می توانند از یک کرم کورتیکواستروئیدی موضعی با قدرت کم استفاده کنند. استفاده از آن با دقت روی پوست آلت تناسلی ممکن است علائم را بهبود بخشد.

استفاده از کرم های کورتیکواستروئیدی طبق توصیه پزشک ضروری است زیرا ممکن است تحریک پذیری پوست را افزایش دهند. از آنجایی که پوست آلت تناسلی ظریف و حساس است، افراد باید هنگام استفاده از درمان های موضعی مراقبت بیشتری داشته باشند. برای کاهش خشکی، فرد ممکن است بخواهد از یک مرطوب کننده طبیعی مانند روغن نارگیل استفاده کند.

پسوریازیس

پسوریازیس یکی دیگر از علل احتمالی خشکی پوست در آلت تناسلی است. Psoriasis یک بیماری التهابی پوستی است که اغلب بر اندام تناسلی مردان تاثیر می گذارد.

تکه های پسوریازیس روی آلت تناسلی به اندازه لکه های دیگر بدن پوسته پوسته نیستند. آنها ممکن است مانند پلاک های سفید نازک و واضح بدون فلس به نظر برسند یا یک حلقه قرمز در اطراف خود داشته باشند.

اگر فردی علائم پسوریازیس را روی آلت تناسلی خود مشاهده کرد، باید به پزشک خود مراجعه کند. پزشک می تواند آن را تشخیص دهد یا رد کند.

افرادی که پسوریازیس و پلاک هایی روی آلت تناسلی خود دارند، ممکن است بتوانند با استفاده از همان کرم کورتیکواستروئیدی که در سایر قسمت های بدن خود استفاده می کنند، آن را درمان کنند. پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید با قدرت متوسط ​​تا بالا را برای استفاده در فواصل زمانی توصیه کند. این به این معنی است که کرم را به مدت 4 روز استفاده کنید، سپس قبل از استفاده مجدد 3 روز مصرف نکنید.

یکی دیگر از گزینه های درمان پسوریازیس برای آلت تناسلی، پماد موضعی ویتامین D دو بار در روز است. اگر پس از درمان پلاک های پسوریازیس روی آلت تناسلی باقی بماند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند هر علل جدی تری را رد کند.

عفونت قارچی

اگر فردی دارای بثورات، تورم یا ترشح، پوست خشک روی آلت تناسلی باشد، ممکن است نشانه عفونت قارچی باشد. دو شکل از عفونت قارچی آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد که شامل خارش جوک و بالانیت هستند. خارش جوک باعث ایجاد بثورات قرمز شده که از آلت تناسلی در قسمت داخلی ران ها پخش می شود. ناحیه اطراف مقعد و باسن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بالانیت، التهاب نوک آلت تناسلی است. اگر فردی مبتلا به بالانیت باشد، ممکن است سر آلت تناسلی او قرمز و متورم به نظر برسد. عفونت قارچی یکی از علل شایع بالانیت عفونی است.

هم خارش جوک و هم بالانیت ممکن است باعث خارش شوند. فرد مبتلا به عفونت قارچی ممکن است احساس خستگی کند، اگرچه مطالعات هنوز این را به عنوان یک علامت تایید نکرده اند. افراد می توانند عفونت های قارچی را با کرم های ضد قارچ درمان کنند. برای پیشگیری از آنها، فرد باید لباس های خود را مرتباً بشوید و عوض کند. پوشیدن لباس زیر گشاد نیز ممکن است کمک کننده باشد.

روغن نارگیل || پزشکتدرمان های خانگی برای خشکی پوست آلت تناسلی

استفاده از مرطوب کننده های طبیعی مانند روغن نارگیل می تواند از خشکی پوست جلوگیری کند. بسته به علت خشکی پوست، فرد ممکن است نیاز به استفاده از درمان‌های بدون نسخه (OTC) یا موضعی داشته باشد.

برخی از درمان های خانگی ممکن است در کنار سایر درمان ها کاربردهای مکمل داشته باشند. پزشک می‌تواند توصیه‌هایی در مورد اینکه کدام درمان‌ها و درمان‌های خانگی برای او مناسب‌تر است را به او ارائه دهد.

عاقلانه است که تا زمانی که پوست خشک شروع به بهبودی نکرده است از رابطه جنسی یا خودارضایی خودداری کنید. رابطه جنسی ممکن است پوست آلت تناسلی را بیشتر تحریک کند و سرعت روند بهبودی را کاهش دهد. آبرسانی مناسب راه خوبی برای اطمینان از دریافت رطوبت کافی از داخل پوست است. استفاده از مرطوب کننده های طبیعی نیز ممکن است خشکی را کاهش دهد.

روغن نارگیل راهی طبیعی برای کاهش خشکی پوست در سراسر بدن از جمله آلت تناسلی ارائه می دهد. مردم همچنین می توانند از آن به عنوان روغن ماساژ یا روان کننده طبیعی استفاده کنند. نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل ممکن است یک درمان موثرتر درماتیت آتوپیک نسبت به روغن معدنی باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که روغن ها ممکن است اثربخشی کاندوم را کاهش دهند.

چگونه از خشکی پوست آلت تناسلی پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خشکی پوست آلت تناسلی، ایده خوبی است که راهکارهای زیر را رعایت کنید:

از شوینده های شستشوی طبیعی و غیر بیولوژیکی استفاده کنید.

از استفاده از صابون های شخصی خشن خودداری کنید.

آلت تناسلی را به طور منظم با آب گرم و فقط مقدار کمی صابون ملایم بشویید.

لباس‌های نخی و لباس‌های زیر حمایتی، اما نه خیلی تنگ بپوشید.

از روان کننده برای کاهش اصطکاک در طول رابطه جنسی شریک یا انفرادی استفاده کنید و پوست را مرطوب نگه دارید.

سخن آخر

خشکی پوست آلت تناسلی معمولاً نشانه یک بیماری جدی نیست. علل شایع آلرژی به مواد شیمیایی موجود در صابون یا مواد شوینده، اصطکاک بیش از حد، پسوریازیس یا اگزما است. اگر فردی دچار خشکی پوست آلت تناسلی شد و علت آن را نمی داند، باید به پزشک مراجعه کند. اگر پوست خشک آلت تناسلی در کنار علائم دیگر رخ دهد، مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

به طور معمول، افراد می توانند پوست خشک آلت تناسلی را در خانه یا با درمان های موضعی OTC درمان کنند. استفاده از یک مرطوب کننده طبیعی مانند روغن نارگیل یک راه ساده برای حفظ سلامت پوست است.

ایجاد تغییرات در سبک زندگی ممکن است به جلوگیری از عود لکه های خشک روی آلت تناسلی کمک کند. برای مثال، یک فرد می‌تواند استفاده از صابون‌های شخصی را کاهش دهد، مواد شوینده را عوض کند و از روان‌کننده در حین رابطه جنسی یا خودارضایی استفاده کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز