لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی مرد | پزشکت

فهرست مطالب

سرطان آلت تناسلی مرد

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در سرطان آلت تناسلی مرد، سلول های سرطانی به صورت غیر عادی رشد کرده و چندین علائم غیر طبیعی را ایجاد می کنند. سرطان در ابتدا از لایه های سطحی شروع می شود و به قسمت عمیق بافت انتشار می یابد. سرطان آلت تناسلی مرد، یک بیماری بسیار نادر است و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به خوبی قابل درمان است.

سرطان ممکن است سرانجام به مناطق دیگر بدن، از جمله غدد، سایر اندام ها و غدد لنفاوی انتشار یابد. انجمن سرطان آمریكا تخمین می زند كه هر ساله تقریباً 2300 مورد سرطان آلت تناسلی در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

آلت تناسلی مرد، به اندام تولید مثل مردان اطلاق می شود که نقش حیاتی در عملکردهای جنسی دارد. حداکثر اندازه آلت تناسلی مرد بعد از بلوغ دیده می شود. آلت تناسلی مرد تقریباً شش شکل مختلف دارد، اما شکل آن بر عملکرد جنسی تأثیر نمی گذارد.

آلت تناسلی مرد، از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل شافت، سر آلت تناسلی مرد و پوست ختنه گاه می شود. پوست ختنه گاه از آلت تناسلی مرد محافظت می کند. برداشتن پوست ختنه گاه در آلت تناسلی را ختنه می گویند.

آلت تناسلی مرد همچنین دارای یک دهانه مجرای ادرار است که به عملکرد ادرار کمک می کند. این قسمت خارجی سیستم تولید مثل است و در معرض خطر ابتلا به عفونت و ضربه قرار دارد.

انواع سرطان آلت تناسلی مرد

انواع مختلف سرطان آلت تناسلی مرد، عبارتند از:

  • سارکوم: سارکوم نوعی سرطان است که در عضلات، بافت چربی و رگ های خونی ایجاد می شود.
  • ملانوم: ملانوم نوعی سرطان است که در سلول هایی به نام ملانوسیت آغاز می شود. این سلول ها منجر به رنگ قهوه ای پوست خواهند شد.
  • کارسینومای سلول سنگفرشی: سرطان سلول سنگفرشی در بیشتر موارد سرطان آلت تناسلی نقش دارد و از سطح پوست ختنه گاه شروع می شود. در بعضی از بیماران، ین سرطان از سطح داخلی پوست ختنه گاه نیز شروع می شود و توانایی انتشار به سایر قسمت های آلت تناسلی مرد را دارد.
  • کارسینوم سلول بازال: کارسینوم سلول بازال از درون لایه داخلی پوست شروع می شود. این سرطان به صورت تدریج آغاز می شود، اما به سایر نقاط بدن انتشار نمی یابد.

علت سرطان آلت تناسلی مرد

برخی از شایع ترین علت های سرطان آلت تناسلی مرد، عبارتند از:

  • بهداشت شخصی ضعیف: ماده ای به نام smegma، مایعی غلیظ است که در زیر پوست ختنه جمع می شود. در مردانی که ختنه نشده اند، احتمال تجمع اسمگما در محل پوست ختنه گاه وجود دارد. در این وضعیت اگر محل ختنه گاه به درستی تمیز نشود، اسمگما به عنوان یک ماده پنیر جمع می شود و می تواند به رشد سرطان کمک کند.
  • پسوریازیس: پسوریازیس نوعی بیماری است که می تواند به شدت روی پوست تأثیر بگذارد. سابقه ابتلا به بیماری پسوریازیس و درمان با داروهایی مانند پسورالن می تواند در بروز سرطان آلت تناسلی موثر باشد.
  • اشعه ماوراء بنفش: قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش به آلت تناسلی مرد می تواند احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی را افزایش دهد.

علائم و نشانه های سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی مرد | پزشکت

سرطان آلت تناسلی می تواند منجر به بروز برخی علائم شود. اولین علامت قابل توجه سرطان آلت تناسلی به طور معمول یک  توده یا زخم در آلت تناسلی مرد است. ممکن است شبیه یک برآمدگی کوچک، ناچیز یا زخم بزرگ و آلوده باشد. مشهود ترین تغییر در نوک آلت تناسلی مرد دیده می شود. تغییر رنگ پوست، در بعضی از مردان نیز در پوست ختنه گاه دیده می شود.

علائم و نشانه های قابل توجه دیگر این سرطان، عبارتند از:

مردان
  • تشکیل یک توده
  • خونریزی از ضایعه
  • ترشح چرک مانند
  • درد آلت تناسلی مرد
  • افزایش ضخامت پوست
  • تشکیل برجستگی یا پوسته
  • بثورات مخملی و مایل به قرمز

بعضی از بیماران ممکن است درد در ناحیه برآمدگی یا ضایعه در پوست ختنه گاه را تجربه کنند، در حالی که بیماران دیگر اصلاً درد ندارند. از طرفی هم ممکن است بیمار در نوک آلت تناسلی خود التهاب را تجربه کند.

در برخی از بیماران، در ناحیه کشاله ران، توده همراه با بزرگ شدن غدد لنفاوی دیده می شود. گره های لنفاوی ممکن است زیر سطح پوست صاف باشند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که همه گره های لنفاوی بزرگ شده نشان دهنده سرطان نیستند. ممکن است به دلیل عفونت در آلت تناسلی مرد رخ دهد.

عوامل خطر سرطان آلت تناسلی مرد

مردانی که ختنه نمی شوند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان آلت تناسلی قرار دارند. این ممکن است به دلیل مردان ختنه نشده در معرض خطر سایر بیماری ها ، از جمله فیموز یا تنگی غلاف و به Smegma هستند که بر آلت تناسلی تاثیر می گذارند.

فیموز بیماری است که در آن پوست ختنه گاه سفت  و جمع می شود. مردان مبتلا به فیموز در معرض خطر ابتلا به اسمگما هستند. Smegma ماده ای است که هنگام جمع شدن سلولهای پوستی مرده، رطوبت و روغن در زیر پوست ختنه گاه تشکیل می شود. همچنین ممکن است وقتی مردان ختنه نشده نتوانند ناحیه زیر پوست ختنه گاه را به درستی تمیز کنند، ایجاد شود.

عوامل خطر مختلف مرتبط با سرطان آلت تناسلی مرد، عبارتند از:

  • سن: مردان با بیش از 60 سال سن، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت قرار دارند.
  • مصرف سیگار: سیگار کشیدن می تواند عملکرد جنسی را کاهش دهد، و حتی ممکن است منجر به بروز طیف وسیعی از بیماری های مختلف شود. علاوه بر آن، خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی در این بیماران افزایش می یابد.
  • عفونت های مقاربتی: عفونت های منتقله از راه مقاربتی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی و ویروس نقص ایمنی انسانی می تواند به عنوان یک عامل خطر برای سرطان آلت تناسلی نقش داشته باشد.

مراحل سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی مرد | پزشکت

مراحل سرطان آلت تناسلی در تعیین میزان شیوع سرطان موثر هستند و عبارتند از:

  • مرحله 0: در این مرحله، سرطان فقط در لایه سطحی پوست دیده می شود. اما سرطان به سایر قسمت های بدن منتشر نمی شود.
  • مرحله 1: در مرحله 1، سرطان به بافت همبند انتشار یافته است و لایه ها درست در زیر پوست قرار دارند. در این مرحله نیز سرطان به سایر قسمت های بدن منتشر نمی شود.
  • مرحله 2: در مرحله 2، سرطان به رگ های خونی یا غدد لنفاوی انتشار پیدا کرده و بافت همبند به شدت از بین می رود.
  • مرحله 3A: در این مرحله، سرطان به مجرای ادرار منتشر می شود و یک یا دو غدد لنفاوی را درگیر می کند. در این مرحله سرطان به سایر اندام ها سرایت نمی کند.
  • مرحله 3B: در این مرحله سرطان گره های لنفاوی را درگیر کرده و بافت های نعوظ آلت تناسلی مرد را تحت تأثیر قرار می دهد. تفاوت عمده بین مرحله 3A و 3B درگیری چندین گره لنفاوی در 3B است.
  • مرحله 4: این مرحله، شدیدترین و پیچیده ترین مرحله در سرطان آلت تناسلی است که درگیری سرطان در کیسه بیضه، پروستات و استخوان شرمگاهی مشاهده می شود.

تشخیص سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی مرد | پزشکت

تشخیص سرطان آلت تناسلی مرد نیاز به معاینه فیزیکی آلت تناسلی بیمار توسط پزشک دارد. تغییرات رنگ و توده ها در قسمت آلت تناسلی می توانند در تشخیص سرطان موثر باشد. اما پزشک باید برای تشخیص دقیق، سابقه پزشکی بیمار را بررسی کند. سایر روش های تشخیصی برای شناسایی سرطان آلت تناسلی مردانه، عبارتند از:

در نمونه برداری، قسمت کوچکی از بافت آلت تناسلی بیمار برداشته می شود. اگر نتایج بیوپسی علائمی از سرطان را نشان دهد، ممکن است پزشک سیستوسکوپی را انجام دهد تا ببیند آیا سرطان انتشار یافته است یا خیر. سیستوسکوپی  شامل استفاده از ابزاری به نام سیستوسکوپ است. سیستوسکوپ یک لوله نازک با یک دوربین کوچک و در انتها نور است.

در طی سیستوسکوپی، پزشک  به آرامی سیستوسکوپ را در دهانه آلت تناسلی قرار می دهد. با این کار پزشک می تواند نواحی مختلف آلت تناسلی مرد و ساختارهای اطراف آن را مشاهده و تعیین کند که آیا سرطان انتشار یافته است یا خیر.

در برخی موارد، گاهی اوقات MRI از آلت تناسلی مرد انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که سرطان به بافتهای عمیق آلت تناسلی نفوذ نکرده است.

پزشک برای دیدن محل و اندازه تومور، عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI را توصیه می کند.

درمان سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی مرد | پزشکت

درمان سرطان آلت تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دارو: استفاده موضعی از دارو به صورت کرم برای بیمار مفید خواهد بود.
  • لیزر: از لیزر می توان برای تخریب بافتهای سرطانی استفاده کرد.
  • کرایوتراپی: کرایوتراپی روشی است که در آن سلول های سرطانی با استفاده از محصولات یا وسایل بسیار سرد شده از بین می رود.
  • Mohs Surgery: جراحی است در آن لایه آسیب دیده آلت تناسلی برداشته می شود. علاوه بر آن، برخی روش های جراحی برای از بین بردن غدد لنفاوی وجود دارند.
  • پنکتومی: نوعی عمل جراحی است که در آن قسمتی از آلت تناسلی بیمار کامل برداشته می شود.
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی

پیش آگهی سرطان آلت تناسلی مرد

در شرایطی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال بهبودی کامل وجود دارد. اما در شرایطی که سرطان به غدد لنفاوی یا غدد دیگر بدن سرایت نكرده باشد، میزان بقای بیماران در حدود 85 درصد تخمین زده می شود.

پس از رسیدن سرطان به اندام های حیاتی، بقا به 59 درصد کاهش می یابد. گزارش ها حاکی از آن است که متوسط ​​عمر بیماران مبتلا به سرطان آلت تناسلی مرد حدود 5 سال است.

پیشگیری سرطان آلت تناسلی

ختنه بهترین روش برای پیشگیری از سرطان آلت تناسلی مرد است. همچنین ختنه فرصتی را برای تمیز و سالم نگه داشتن آلت تناسلی مرد فراهم می کند. اگر بیمار از بیماری هایی مانند فیموز رنج می برد، پس باید تمرینات خاصی را انجام دهد که برای شل شدن پوست ختنه گاه مفید هستند. علاوه بر آن، مردان باید رابطه جنسی محافظت شده ای داشته باشند. استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی مانند ایدز توصیه می شود.

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/cancer/penile-cancer

https://www.healthline.com/health/cancer-penis#coping

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز