لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان | پزشکت

فهرست مطالب

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در مورد ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان باید بدانید که آلت تناسلی مردان عملکرد باروری و ادراری دارد. عملکرد ادراری آلت تناسلی مردان، شامل مجرای ادرار است که امکان دفع ادرار را فراهم می کند. همچنین دارای عملکردهای نعوظ و انزالی است که امکان رابطه جنسی برای مردان را فراهم می کند. آلت تناسلی مرد از تعدادی قسمت تشکیل شده است که از خارج بارزترین قسمت آن شافت، گلنس (سر) و پوست ختنه گاه است. برداشتن پوست ختنه گاه برای اهداف مذهبی یا پزشکی به ختنه معروف است.

آناتومی و ساختار آلت تناسلی مردان

آلت تناسلی مردان در قسمت جلویی بدن و در پایه لگن قرار دارد. کیسه بیضه، حاوی بیضه ها، در زیر آلت تناسلی مرد واقع شده و یک ساختار جداگانه است.

چندین ساختار اصلی آلت تناسلی مرد وجود دارد:
  • مجرای ادراری آلت تناسلی مرد از مرکز آلت تناسلی مرد و تا مثانه عبور می کند. ادرار از طریق این لوله آزاد می شود. انزال نیز از مجرای ادرار آزاد می شود.
  • پیش خیز، یا پوست ختنه گاه، پوستی از پوست است که سر آلت تناسلی را می پوشاند. این پوست است که هنگام ختنه برداشته می شود.
  • گلنس یا سر آلت تناسلی مرد، نوعی مخاط در مردان ختنه نشده است. در مردانی که ختنه می شوند، گلنس از پوست خشک و غیر مخاطی ساخته شده است.
  • cavernosa ستون بافت است که در امتداد دو طرف آلت تناسلی مرد قرار دارد. وقتی پر از خون شده. منجر به نعوظ آلت تناسلی می شوند. از جسم غارنوس گاهی به عنوان اجسام نعوظ نیز یاد می شود.
  • spongiosum ستون سوم از بافت نعوظ است که مجرای ادرار را محاصره می کند و به گلس ختم می شود. در امتداد زیر آلت تناسلی مرد قرار دارد.

تمام ساختارهای آلت تناسلی مرد به خوبی توسط رگ های خونی تأمین می شود. این جریان خون در طول آلت تناسلی برقرار است و از آن خارج می شود که عملکرد نعوظ را فراهم می کند. وقتی خون تخلیه می شود، الت تناسلی به حالت شل برمی گردد.

شافت آلت تناسلی مرد، متشکل از مجرای ادرار، و سه جسم نعوظ، در ناحیه فاشیا و پوست پیچیده شده است. در قاعده آلت تناسلی رباط های تعلیقی قرار دارند، که از موقعیت آن روی لگن پشتیبانی می کنند.

یک بررسی سیستماتیک از اندازه آلت تناسلی مرد نشان داد که متوسط طول شل آلت تناسلی کشیده نشده 9 سانتی متر یا 3.5 اینچ است. با این حال، تفاوت قابل توجهی در اندازه آلت تناسلی مرد وجود دارد و طول آلت تناسلی با قد کلی فرد رابطه دارد.

عملکرد آلت تناسلی مردان

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان | پزشکت

عملکرد اصلی آلت تناسلی، عملکرد های جنسی و ادراری است.

عملکرد ادراری آلت تناسلی مردان

عملکرد ادراری آلت تناسلی مرد با عبور مجرای ادرار از مثانه از آلت تناسلی مرد به قسمت خارجی بدن حاصل می شود. انسداد جریان ادرار در مردان سالمند ممکن است به دلیل رشد فشار پروستات بر مجرای ادرار باشد.

عملکرد جنسی آلت تناسلی مردان

عملکرد جنسی آلت تناسلی مرد را می توان به دو مرحله نعوظ و انزالی تقسیم کرد. عملکرد نعوظ آلت تناسلی توسط جریان خون به داخل و خارج از سه جسم نعوظ دو جسم غارنوزا و جسم اسپونگیوزوم کنترل می شود. به همین ترتیب، عملکرد نعوظ به شدت با سلامت سیستم قلبی عروقی مرتبط است.

انزال از طریق آلت تناسلی مرد رخ می دهد، اما فقط تابعی از آلت تناسلی مرد نیست. ابتدا، vas deferens منقبض می شود تا اسپرم را به سمت پایه آلت تناسلی حرکت دهد. در همان زمان، غده پروستات و وزیکول های منی ترشحاتی را که عمده حجم منی را ایجاد می کنند، آزاد خواهد کرد. سپس، در زمان انزال، انقباضات عضلانی در قاعده آلت تناسلی باعث تخلیه منی از نوک آلت تناسلی می شود. جریان منی یک طرفه است و با انقباضات عضلانی اطراف پایه مجرای ادرار تنظیم می شود. اگر آن انقباضات عضلانی ناقص باشد، ممکن است فرد دچار انزال عقب مانده شود، جایی که مایعات انزال به عقب به داخل پروستات حرکت می کنند.

مردان

تغییرات ساختاری آلت تناسلی مرد

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان | پزشکت

برخی از تغییرات ساختاری آلت تناسلی مردان، عبارتند از:

هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس، زمانی تشخیص داده می شود که دهانه مجرای ادرار بیش از نوک در قاعده آلت تناسلی مرد باشد. این وضعی یکی از رایج ترین ناهنجاری های مادرزادی در مردان است. تقریباً در یک سوم بیماران، هیپوسپادیاس در کنار سایر ناهنجاری های مادرزادی رخ می دهد. هیپوسپادیاس ممکن است نشان دهد که کودک دارای اختلال تمایز جنسی است. به طور کلی، اصلاح جراحی هیپوسپادیاس در دوران نوزادی یا اوایل کودکی توصیه می شود. با این حال، خطرات بروز عوارض طولانی مدت وجود دارد.

انحنای مادزادی یا Chordee

Chordee به انحنای مادرزادی آلت تناسلی اشاره دارد، به عبارت دیگر در این وضعیت آلت تناسلی مرد از زمان تولد خمیده است. این بیماری بیشتر در پسران مبتلا به هیپوسپادیاس دیده می شود، اما خود به خود نیز اتفاق میفتد. بین 4 تا 10 درصد از مردان بدون هیپوسپادیاس درجاتی از انحنای آلت را تجربه می کنند. این رقم ممکن است برای مردان مبتلا به هیپوسپادیاس تا 25 درصد باشد.

فقدان مادرزادی آلت تناسلی مرد یا آفالیا

فقدان مادرزادی آلت تناسلی مرد یا آفالیا یک بیماری بسیار نادر است. معمولاً در زمینه سایر ناهنجاریهای مادرزادی رخ می دهد. عدم وجود مادرزادی پوست ختنه گاه یا ختنه نیز ممکن است اما به ندرت دیده می شود.

میکروپنیس

میکروپنیس به عنوان یک کشیدگی آلت تناسلی مرد تعریف می شود که کمتر از 2.5 انحراف معیار متوسط است. تصور می شود که این بیماری در 1.5 از هر 10 هزار کودک پسر در ایالات متحده رخ دهد. اندازه آلت تناسلی مرد نشان دهنده محیط هورمونی قبل از تولد است. تشخیص میکروپنیس در کودکان ممکن است با تفاوت های دیگر تمایز جنسی همراه باشد. همچنین معمولاً با مشکلات عملکردی یا بیضه ای مرتبط است.

آلت تناسلی محبوس شده

آلت تناسلی نامشخص با میکروپنیس متفاوت است. این حالت وقتی اتفاق میفتد که آلت تناسلی مرد کوچکتر از حد واقعی باشد. آلت تناسلی مردی که به دام افتاده است ممکن است به دلیل مشکلات پوست ختنه گاه، یک تکه چربی غلیظ یا سایر شرایطی باشد که طول آلت تناسلی را مبهم نگه می دارد.

بیماری های آلت های تناسلی مردان

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان | پزشکت

تعدادی از شرایط پزشکی و بیماری ها وجود دارد که می تواند آلت تناسلی مرد را تحت تأثیر قرار دهد. آنها را می توان به طور کلی به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • شرایط عفونی یا التهابی و بدخیمی ها
  • شرایطی که بر عملکرد نعوظ تأثیر می گذارد.
  • شرایطی که پوست ختنه گاه را تحت تأثیر قرار می دهد.

شرایط موثر بر پوست ختنه گاه

مردان و پسراني كه پوست ختنه گاه دارند ممكن است در جمع كردن پوست ختنه گاه از ناحيه سر آلت تناسلي يا در جايي كه پوست ختنه گاه در حالت جمع شده گير مي كند دچار مشكلات شوند. بیماری اول، فیموز، اضطراری نیست. بسیاری از مردان جوان تا قبل از بلوغ نمی توانند پوست ختنه گاه خود را به طور کامل جمع کنند. با این حال، پارافیموز، جایی که پوست ختنه گاه در حالت جمع شده گیر می کند، یک فوریت پزشکی است. چون در این وضعیت احتمال دارد پوست ختنه گاه جریان خون در سر آلت تناسلی را محدود کند.

شرایط موثر بر عملکرد نعوظ

اختلال نعوظ زمانی اتفاق میفتد که فرد نتواند نعوظ کافی برای مقاربت جنسی را بدست آورد یا آن را حفظ کند. اختلال نعوظ ممکن است به دلایل پزشکی از جمله داروها ایجاد شود. همچنین می تواند نتیجه استرس یا مشکلات رابطه ای باشد.

بیماری Peyronie انحنای آلت تناسلی مرد است که مادرزادی نیست، و از زمان تولد وجود ندارد. گاهی اوقات، بیماری پیرونی در نتیجه آسیب دیدگی در حین رابطه جنسی است. با این حال، سایر اوقات توسط فرآیندهای التهابی ایجاد می شود که به خوبی درک نشده اند. اگر علائم بیماری Peyronie شدید باشد، می تواند بر عملکرد نعوظ تأثیر بگذارد.

پریاپیسم

پریاپیسم به نعوظی گفته می شود که بیش از چهار ساعت طول بکشد. این همیشه نتیجه برانگیختگی جنسی نیست و می تواند بسیار دردناک باشد. پریاپیسم هنگامی اتفاق میفتد که خون در آلت تناسلی مرد به دام بیفتد و نتواند تخلیه شود. پریاپیسم به عنوان یک فوریت پزشکی در نظر گرفته می شود و برای جلوگیری از خطر اختلال نعوظ دائمی باید فوراً درمان شود. این بیماری در افراد در هر سنی ممکن است رخ دهد و در افرادی که بیماری پزشکی خاصی دارند مانند بیماری سلول داسی شکل بیشتر دیده می شود.

شرایط التهابی یا عفونی آلت تناسلی مرد

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان | پزشکت

آلت تناسلی مرد محل احتمالی عفونت برای بسیاری از بیماری های مقاربتی است. پوست خارجی آلت تناسلی حساس به عفونت هایی مانند تبخال و ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV) است. مجرای ادرار محل احتمالی عفونت در اثر سایر شرایط مانند سوزاک و کلامیدیا است .

بالانیت یا التهاب سر آلت

بالانیت به التهاب سر آلت تناسلی مرد (و گاهی پوست ختنه گاه) اشاره دارد. این بیماری می تواند توسط بیماریهای مقاربتی ایجاد شود. با این حال، ممکن است به دلیل شرایط خود ایمنی و سایر اشکال التهاب مزمن نیز رخ دهد.

اورتریت یا التهاب مجرای ادرار

اورتریت به التهاب یا عفونت مجرای ادرار اشاره دارد. اغلب، اما نه همیشه، در اثر عفونت مقاربتی ایجاد می شود.

تنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادرار هنگامی اتفاق میفتد که مجرای ادرار باریک می شود و در نتیجه ادرار مشکل می شود. این وضعیت ممکن است نتیجه عفونت، التهاب یا سایر فرایندها باشد. همه مسائل مربوط به ادرار ناشی از مشکلات مجرای ادرار یا آلت تناسلی مرد نیست. همچنین ممکن است توسط پروستات و یا مثانه ایجاد شود.

بدخیمی های آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی مرد بسیار نادر است. با این حال، می تواند یک نوع تهاجمی از سرطان باشد. منشا آن سلول های آلت تناسلی مرد است.

سرطان مجرای ادرار نیز به همین ترتیب نادر است. منشأ آن از انتهای پروگزیمال یا دیستال مجرای ادرار است.

آزمایشات تشخیصی بیماری های آلت تناسلی مردان

ساختار و عملکرد آلت تناسلی مردان | پزشکت

نوع آزمایشاتی که برای تشخیص شرایط آلت تناسلی استفاده می شود به علائمی که تشخیص داده می شود، بستگی دارد.

آزمایش اختلال نعوظ و یا بیماری Peyronie اغلب شامل سابقه جنسی است. بعلاوه، ممکن است پزشک آزمایشات تشخیصی تجویز کند. این ممکن است شامل سونوگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) باشد.

تصویربرداری از آلت تناسلی مرد اغلب در حالی که آلت تناسلی مرد قائم است انجام می شود. برای انجام نعوظ در مطب پزشک، پزشک معمولاً از آمپول استفاده می کند که باعث جاری شدن خون به آلت تناسلی می شود. همچنین ممکن است از شما بخواهند برای تعیین اینکه آیا نعوظ شبانه دارید یا خیر، از یکی از روشهای دیگر استفاده کنید. از این آزمایش سنجش تومس شبانه یاد می شود.

مشکلات مربوط به ترشح آلت تناسلی، درد یا التهاب ممکن است نیاز به آزمایش بیماری های مقاربتی یا سایر عفونت ها داشته باشد. این می تواند شامل آزمایش ادرار باشد. همچنین ممکن است شامل معاینه بینایی یا سواب های مجرای ادرار باشد. برای شناسایی هرگونه توده یا ضایعه ممکن است از نمونه برداری استفاده شود. همچنین از آزمایش خون برای یافتن علائم عفونت یا التهاب که بر سلامت آلت تناسلی مرد تأثیر می گذارد، استفاده می شود.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/penis-anatomy-4777189

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز