لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری التهابی روده در گربه ها

بیماری التهابی روده در گربه ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گربه‌ ها حیواناتی هستند که می توانند غذاهای مختلفی بخورند. اما گاهی اوقات مشکلات گوارشی آن‌ها مهم‌ تر از امتناع صرف از مصرف خوراکی به خاطر طعم رژیم غذایی جدید حیوان است. گربه های خانگی ممکن است به علل زیادی دچار ناراحتی معده شوند، از تند تند غذا خوردن گرفته تا امتحان کردن داروهای جدید یا خوردن چیزی که نباید بخورند، مانند یک گیاه سمی آپارتمانی. علاوه براین، برای برخی از گربه ها، بیماری التهابی روده در گربه ها می توانند مزمن شوند.

این مسئله احتمالاً به علت بیماری التهابی روده بروز‌ پیدا خواهد کرد. به طور کلی، شناخت علائم این بیماری، می تواند به تشخیص و درمان زودهنگام لین اختلال کمک زیادی کند. بنابراین ضروری است که درباره این اختلال اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

مطالعه بیشتر: گربه خانگی به چه بیماری مبتلا می شود؟ 

بیماری التهابی روده در گربه ها چیست؟

بیماری التهابی روده گربه (IBD) زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش گربه به طور مزمن تحریک یا ملتهب شود.  IBD افزایش غیر طبیعی گلبول ‌های سفید التهابی در پوشش‌ های روده کوچک است که فرآیند هضم را مختل می‌ کند. گربه‌ های مبتلا به IBD ممکن است مشکلات گوارشی زیادی را تجربه کنند و در هر سنی می ‌توانند به IBD مبتلا شوند.

با این حال، اختلال التهابی روده بیشتر در گربه‌ های خیلی جوان یا خیلی سالمند کمتر دیده می ‌شود. برخی از نژاد های گربه مانند گربه های سیامی ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به IBD باشند. با این حال، اختلال التهابی روده می تواند و در هر نژاد یا نژاد مخلوطی از گربه ها ظاهر می شود.

علل بیماری التهابی روده در گربه ها

هنوز هیچ کس علت قطعی IBD در گربه ها را کشف نکرده است. با این حال، از آنجایی که این اختلال احتمالاً مربوط به پاسخ نامناسب سیستم ایمنی است، علل ایجاد کننده این اختلال می توانند به صورت عوامل متعددی در کنار هم باشند. از جمله این موارد، عبارت اند از:

  • فاکتورهای محیطی
  • ناهنجاری های ژنتیکی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • علل ایجاد کننده مربوط به رژیم غذایی، از جمله آلرژی یا عدم تحمل غذایی
  • عفونت های باکتریایی یا انگلی در روده، مانند ژیاردیا، coli، سالمونلا یا تری تریکوموناس

اگر درباره هر کدام از این موارد سوالی دارید، با دامپزشک آنلاین در پزشکت تماس بگیرید.

بیماری التهابی روده در گربه ها || پزشکت

علائم IBD در گربه ها

دامپزشکان می گویند که یک تصور غلط شایع در میان صاحبان حیوانات خانگی این است که استفراغ برای گربه ها طبیعی است. این مطلب درست نیست و در واقع، استفراغ یکی از شایع ترین علائم IBD در گربه ها است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • یبوست
  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها
  • دفع گاز شکم
  • کاهش کیفیت خز
  • اسهال مزمن یا متناوب

به گفته دامپزشکان، هیچ پیشرفتی در مراحل IBD در گربه ها وجود ندارد. برخی از گربه های خانگی ممکن است علائم خفیف را برای مدت طولانی بروز ‌بدهند. برخی دیگر ممکن است علائم شدیدی داشته باشند که به سرعت شدیدتر می شوند. به طور کلی، علائم IBD در گربه حتی می تواند با گذشت زمان کاهش یابد و از حالت خفیف تا شدیدتر دچار تغییر شود، به خصوص در مواقع بروز استرس در این حیوانات خانگی.

مطالعه بیشتر: استرس در حیوانات خانگی

تشخیص بیماری التهابی روده در گربه ها

به گفته دامپزشکان، در گربه ‌ها، IBD اغلب یک بیماری نیازمند به تشخیص افتراقی است. بسیاری از علائم آن می تواند به علت بیماری های دیگر ظاهر شود و همین مسئله تشخیص را برای یک دامپزشک دشوار می کند. دامپزشک حیوان خانگی شما ابتدا باید احتمال ابتلا به سایر شرایط را، از جمله بیماری غدد درون ریز، عدم تحمل غذایی، لوسمی گربه، عفونت باکتریایی یا ویروسی، سرطان یا انگل را رد کند.

دامپزشکی

علاوه براین، خون ‌گیری ممکن است برای بررسی سطوح غیرطبیعی پروتئین خون یا سایر علائم التهاب انجام شود، اما همه گربه ‌های مبتلا به IBD در عملکرد خون خود ناهنجاری نشان نمی دهند. علاوه براین، ممکن است سونوگرافی شکم نیز انجام شود، و اگر نشانه ای از IBD تشخیص داده شد، بیوپسی روده یا معده تشخیص قطعی را ارائه می دهد.

در واقع، بیوپسی معده تنها راه برای اطمینان از این مسئله است که آیا یک گربه به IBD مبتلا شده است یا خیر. با این حال، در مورد برخی از گربه ‌ها، ممکن است که دامپزشک قبل از انجام این اقدامات تهاجمی، روش درمانی را شروع کند. اگر حیوان خانگی شروع به بهتر شدن کرد، یعنی علائمی مانند استفراغ کمتر، افزایش وزن، اسهال کمتر را نشان داد، پس تشخیص به درمان پاسخ مثبت داده است.

به گفته دامپزشکان، اشکال خفیف تا متوسط اختلال التهابی‌ روده ​​را می ‌توان برای سال‌ ها با تغییرات رژیم غذایی و مصرف داروها، با موفقیت مدیریت کرد. اما مدیریت اشکال شدیدتر ممکن است دشوارتر باشد. اگر یک گربه اغلب استفراغ می کند و به علت ابتلا به IBD به سرعت وزن خود را از دست می دهد، این وضعیت می تواند طول عمر آن را کوتاه کند و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ و گربه

بیماری التهابی روده در گربه ها || پزشکت

درمان بیماری التهابی روده در گربه

درمان بیماری التهابی روده بستگی به شدت IBD گربه دارد و بهترین روش درمانی قطعی برای این اختلال وجود ندارد. به طور کلی، برخی از گربه ها ممکن است فقط به تغییر رژیم غذایی و افزودن پروبیوتیک به رژیم غذایی برای مدیریت IBD خود نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به مصرف داروهای ضد التهابی، تزریق ویتامین یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نیاز داشته باشند.

برخی‌ دامپزشکان اغلب رژیم‌ های تجویزی ضد حساسیت را برای گربه ‌های مبتلا به IBD توصیه می ‌کنند. زیرا آن ها باعث بروز تحریک و التهاب کمتری در روده می ‌شوند و در صورت برطرف شدن علائم با تغییر غذا، به رد کردن واکنش ‌های نامطلوب غذایی کمک می ‌کنند.

داروهای مناسب برای IBD در گربه های خانگی

از جمله داروهای مناسب برای درمان IBD در گربه های خانگی، عبارت اند از:

  • مصرف فیبر در گربه های مبتلا به کولیت
  • مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای کاهش التهاب روده
  • مترونیدازول. یک آنتی بیوتیک خوراکی که اغلب خط اول درمان دامپزشکی برای گربه های مبتلا به IBD است.
  • مکمل های فولات و یا ب۱۲. اختلال IBD می تواند بر جذب این ویتامین های حیاتی توسط گربه ها تأثیر بگذارد.
  • مصرف سرکوب کننده های ایمنی قوی تر. اگر هیچ چیز دیگری مؤثر نباشد، ممکن است این نوع دارو استفاده شود.
  • کورتیکواستروئیدها. این داروها، از جمله پردنیزون که داروی معروفی است، ضد التهاب و سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند.

اگر درباره مصرف داروها سوالی دارید، با دامپزشک آنلاین در پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

مصرف پروبیوتیک ها در گربه های مبتلا به IBD

مکمل های حاوی پروبیوتیک ها بیشتر در برنامه های درمانی IBD برای گربه ها استفاده می شوند. زیرا وجود باکتری های سالم روده، بسیار ضروری است. به طور کلی توصیه می کنیم از دامپزشک حیوان خانگی خود درباره این مسئله که آیا پروبیوتیک ها می توانند به ‌بهبودی گربه خانگی شما کمک کنند یا خیر، سوال بپرسید.

در برخی موارد، ایجاد تغییر در رژیم غذایی حیوان خانگی به تنهایی برای درمان IBD گربه خانگی تان کافی نیست و مصرف برخی از داروها مورد نیاز است. به طور کلی، شایع ترین داروهای مورد استفاده در درمان IBD داروهایی هستند که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند. داروهایی مانند استروئیدها از جمله این موارد اند.

اگر گربه خانگی شما به اسهال مبتلا باشد، دامپزشک حیوان خانگی شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. در برخی موارد، مصرف چندین دارو ممکن است لازم باشد. درباره بهترین روش دارودرمانی در گربه خانگی تان، می توانید با یک دامپزشک مشورت کنید.

هدف از درمان IBD به حداقل رساندن علائم آن است تا گربه خانگی شما بتواند کیفیت زندگی خوبی داشته باشد. پس از رسیدن به این هدف، داروها توسط دامپزشک شما به کمترین دوز موثر ممکن کاهش می یابد. در برخی موارد، گربه ها را نمی توان به طور کامل از مصرف داروها معاف کرد.

به این ترتیب، برخی از گربه های خانگی به مصرف مادام العمر داروهای تجویزی توسط دامپزشک نیاز دارند.

انواع IBD در گربه ها

بسته به اینکه کدام قسمت از دستگاه گوارشی تحت تأثیر قرار گرفته است، IBD می تواند در گربه ها اشکال مختلفی داشته باشد. از جمله این موارد، عبارت اند از:

  • گاستریت. زمانی رخ می دهد که معده ملتهب است.
  • آنتریت. زمانی رخ می دهد که روده کوچک ملتهب است.
  • کولیت. زمانی رخ می دهد که روده بزرگ (همچنین به عنوان کولون شناخته می شود) ملتهب می شود.
  • آنتریت پلاسماسیتیک لنفوسیتی. شایع ترین شکل IBD که به علت نوع خاصی از گلبول های سفید التهابی موجود در روده کوچک به این نام نامگذاری شده است.
  • ائوزینوفیلیک. دومین شکل شایع IBD در گربه ها که به علت نوع سلول های التهابی که به روده کوچک حمله می کنند، به این نام نامگذاری شده است.

اگر‌ درباره هر کدام از این موارد سوالی دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید.

پیش آگهی گربه های مبتلا به IBD چگونه است؟

به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که پیش آگهی کوتاه مدت در بیشتر گربه های مبتلا به IBD عالی است. علاوه براین، شما باید در مورد اشکال درمانی پیشنهاد شده توسط دامپزشک حیوان خانگی خود صبور باشید. همچنین، شما باید به شدت به توصیه های رژیم غذایی آن ها پایبند باشید.

در بیشتر موارد ابتلا به IBD در گربه های خانگی، داشتن زندگی طولانی و شاد در این حیوانات خانگی امری محتمل است. به طور کلی، این اختلال هرچه زودتر تشخیص داده شود و به تبع آن برنامه درمانی نیز زود شروع شود، گربه شما شانس بیشتری برای بهبودی خواهد داشت. بنابراین، باید علائم ابتلا به IBD در گربه های خانگی را به خوبی بشناسید.

در موارد شدیدتر، گربه ‌ها می ‌توانند به روش های درمانی مناسب پاسخ دهند. علاوه براین، ممکن است که اصلاً نتوانند به درمان پاسخ دهند. به این ترتیب، پیش‌ آگهی برای این گربه‌ ها نامطلوب تر از سایرین خواهد بود.

سخن آخر

بیماری التهابی روده در گربه ها یا IBD مانند اکثر بیماری های این حیوانات، در صورتی که به صورت زودهنگام تشخیص داده شود و برنامه درمانی مناسب برای مبارزه با آن مهیا گردد، می تواند پیش آگهی مطلوبی به همراه داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده علائم، ضروری است که هر چه سریع تر با یک ‌دامپزشک با تجربه مشورت کنید.

دامپزشک پس از بررسی وضعیت سلامتی حیوان خانگی شما، برنامه درمانی مناسب برای گربه خانگی تان را تجویز خواهد کرد. اگر سوالات بیشتری درباره اختلال IBD دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز