لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فشار همسالان نوجوان

فشار همسالان نوجوان | پزشکت

فهرست مطالب

فشار همسالان در نوجوانان و راه های مقابله با آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سال های نوجوانی زمانی است که کودکان اکثر دوستان خود را پیدا می کنند. آنها حتی با دوستان خودشان سرگرم می شوند، به آنها اعتماد می کنند و تحت تأثیر آنها قرار می گیرند. اما با گسترش دوستی و بزرگ تر شدن حلقه اجتماعی، فشار همسالان به وجود می آید. فشار همسالان نوجوان می تواند منجر به برخی پیامدهای نامطلوب و فضای ناخوشایند در خانه شود. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله همه موارد مربوط به فشار همسالان در نوجوانان و راه های مقابله با آن را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که با این مشکل روبرو شده اید، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

فشار همسالان موقعیتی است که در آن نوجوان احساس می‌کند مجبور به انجام کاری است زیرا می‌خواهد. بخشی از یک حلقه اجتماعی باشد و توسط آن ارزش قائل شود. دوستان و اعضای یک گروه بزرگتر (همکلاسی ها) همسالان را تشکیل می دهند.

نوجوان بیشتر به نظر همسالان خود اهمیت می دهد تا افکار خود. بنابراین، فشار همسالان می تواند نوجوان را وادار به انجام کارهایی کند که در خارج از گروه های دوستی خود آنها را انجام نمی دهد.

چرا فشار همسالان بر نوجوانان تأثیر می گذارد؟

فشار همسالان نوجوان | پزشکت

نوجوانان به دلایل مختلف به راحتی تحت تأثیر همسالان خود قرار می گیرند، از جمله:

اهمیت نظر همسالان

نوجوانان بر نظرات دوستان خود و گروه بزرگتر تاکید زیادی دارند. اغلب، نوجوانان به جای مستقل ماندن، با گروه بزرگ‌تر از خودشان همسو می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که نوجوانان به احتمال زیاد با تماشای دوستان خودشان، خطرات بیشتری را متحمل می شوند.

دگرگونی سریع نوجوانی

تغییرات ذهنی و جسمی متعددی در طول سال های نوجوانی رخ می دهد. یک تمایل طبیعی برای ایجاد دوستی با همسن و کسانی که تغییرات مشابهی در زندگی دارند وجود دارد. نوجوان احساس می کند که بهترین راه برای دوست شدن با یک فرد این است که به همان شیوه همسالانش رفتار کند.

میل شدید به تناسب

نیاز به تناسب می تواند آنقدر زیاد باشد که می تواند نوجوان را به سمت تصمیم گیری های مخاطره آمیز و مخاطره آمیز سوق دهد که ممکن است نوجوان آن را «باحال» تصور کند.

ریسک پذیری

نوجوانان تحت تاثیر فشار همسالان خود به احتمال زیاد خطرات را به نفع یک پاداش نادیده می گیرند. زمانی که یک نوجوان در گروهی از همسالان قرار می‌گیرد، احتمالاً درگیر جنایت می‌شود یا مشروبات الکلی مصرف می‌کند. همچنین یک نوجوان پنج برابر بیشتر در معرض تصادفات رانندگی است، زیرا در هنگام با همسالان خود به احتمال زیاد مشروبات الکلی می نوشند و رانندگی می کنند.

افراد در سنین نوجوانی، آسیب پذیرترین افراد در برابر فشار همسالان هستند و این فشار می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. بیایید چند نمونه را ببینیم.

نمونه هایی از فشار همسالان نوجوان

فشار همسالان نوجوان | پزشکت

در زیر، ما برخی از رایج ترین سناریوهای فشار همسالان را در میان نوجوانان فهرست کرده ایم. برخی ممکن است خوب باشند در حالی که برخی برای نوجوان مضر هستند:

  • تغییر سبک صحبت کردن برای تقلید از افرادی که در حلقه دوستان هستند.
  • استفاده از کلماتی که اغلب توسط همسالان استفاده می شود.
  • کپی کردن سبک لباس پوشیدن، مدل مو و جواهرات.
  • تماشای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مشابه دوستان و گوش دادن به موسیقی مشابه دوستان.
  • شرکت در مسابقات یا پیوستن به گروه هایی مانند یک گروه ورزشی یا آواز
  • انجام کارهای مخاطره آمیز مانند شکستن قوانین است. غالباً این قانون در یک گروه یا پس از دیدن شخصی در حلقه همسالان شکسته می شود.
  • افراط در فعالیت هایی مانند سیگار کشیدن، مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر یا فعالیت های جنسی.

همانطور که مثال ها نشان می دهد، فشار همسالان می تواند منفی و مثبت باشد.

انواع فشار همسالان نوجوان

فشار همسالان نوجوان | پزشکت

فشار همسالان بسته به نوع حلقه اجتماعی می تواند منفی یا مثبت باشد:

فشار منفی همسالان. این فشار باعث می شود نوجوان سبک هایی را انتخاب کند که برای سن او مناسب نیست. به عنوان مثال می توان به مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن، سوء مصرف مواد مخدر، داشتن رابطه جنسی ناایمن و انجام فعالیت های غیرقانونی اشاره کرد.

فشار مثبت همسالان: این باعث می‌شود که نوجوان کارهای مثبتی انجام دهد، مانند شرکت در ورزشگاه برای حفظ وزن مناسب، شرکت در مسابقات، پیوستن به یک گروه سرگرمی و پیروی از برخی عادات خوب و روزمره مانند خوردن غذای سالم، زیرا همسالان نیز همین کار را می‌کنند.

فشار مثبت همسالان برای والدینی که در غیر این صورت ممکن است برای متقاعد کردن فرزندشان به عادت های خوب تلاش کنند، در واقع لذت بخش است. اما فشار منفی همسالان است که نگران کننده است.

چه زمانی باید نگران فشار همسالان نوجوان بود؟

در شرایطی که علائم زیر را در نوجوان خود مشاهده کنید، فشار منفی همسالان می تواند مشکل ساز شود:

  • تغییر ناگهانی در رفتار؛ تظاهر پرخاشگری و رفتار نامنظم مانند قبل.
  • نوجوان تک هجا صحبت می کند و آشکارا با اعضای خانواده صحبت نمی کند.
  • آنها در تمام مدت افسرده یا مضطرب به نظر می رسند.
  • نوجوان حتی با مسائل ساده عصبانی می شود. تهاجمی و کوتاه مزاج هستند.
  • مشکل در به خواب رفتن و الگوی خواب نامنظم.
  • تغییرات در ظاهر فیزیکی که نوجوان را ناخوشایند نشان می دهد.
  • از دست دادن اشتها یا مشکل در خوردن.
  • کناره گیری از فعالیت ها و گروه های اجتماعی که کودک زمانی از آنها لذت می برد.
  • بی میلی به بیرون رفتن از خانه یا رفتن به مدرسه.
  • منفی صحبت کردن در مورد زندگی و گفتن کلماتی که نشان می دهد نوجوان تمام امید خود را از دست داده است.

ترکیبی از همه یا چند مورد از این علائم در کودک شما به این معنی است که او به کمک شما نیاز دارد.

چگونه به مدیریت فشار همسالان نوجوان کمک کنیم؟

فشار همسالان نوجوان | پزشکت

در اینجا کاری است که می توانید انجام دهید تا فشار منفی همسالان را از نوجوان خود دور نگه دارید. مراحلی که معمولاً بخشی از فرزندپروری خوب است.

درباره روز آنها سؤالات خاص بپرسید.

به جای سؤالات باز سؤالات خاص در مورد چگونگی روز آنها بپرسید: مانند “امروز در موضوع مورد علاقه خود چه کار کردید؟” اگر بپرسید که «روزتان چطور بود» و «آیا مدرسه را دوست دارید؟» به این ترتیب، پاسخ هایی دریافت خواهید کرد که طولانی تر از بله یا خیر هستند. هر روز با آنها گفتگو کنید تا خود را در جریان رویدادهای زندگی نوجوانان قرار دهید. با این حال، مطمئن شوید که صدای بازجویی نمی کنید. همچنین به نوجوان این امکان را می دهد که بداند والدینش برای برقراری ارتباط باز هستند و او می تواند برای حمایت عاطفی به آنها تکیه کند.

آرامش خود را حفظ کنید.

اگر نوجوان شما اعتراف کرد که امروز به دلیل فشار همسالان نوشیدنی خورده است، از صداقت او قدردانی کنید. سپس می توانید از آنها بپرسید که پس از مصرف نوشیدنی چه احساسی داشتند، “آیا باعث سرگیجه شما شد؟” «فکر می‌کنید چه تأثیراتی بر بدن شما داشته است؟» عصبانی نشوید و فریاد نزنید. نزدیک شدن به شما و اعتراف کردن برای نوجوان دشوارتر خواهد شد.

واکنش منفی به یک اعتراف یا مشکل می‌تواند باعث شود که نوجوان از والدین دور شود و بیشتر درگیر گروه‌های همسالان شود که ممکن است عواقب منفی مانند مواد مخدر و الکل را تشویق کنند. حفظ یک مکالمه بیشتر مانند رویکرد با نوجوان خود به جای فریاد زدن بر سر آنها، می تواند به آنها کمک کند تا خودشان متوجه شوند که چرا نوشیدن الکل برای آنها مفید نیست.

ایجاد اعتماد به نفس

نوجوانانی که سطح اعتماد به نفس ضعیفی دارند، بیشتر در معرض فشار منفی همسالان قرار می گیرند. والدین می توانند به نوجوان کمک کنند تا اعتماد به نفس خود را ایجاد کند. نمونه هایی از نحوه مواجهه شما با فشار همسالان را به آنها نشان دهید و از آنها بخواهید که شاهد غلبه بر آن باشند، الگوبرداری از انجام کاری که در مواجهه با فشار منفی همسالان انجام می دهد که آنها می بینند که فرد را قوی تر می کند. در کلاس های مهارتی با هم شرکت کنید یا روی پروژه هایی با هم کار کنید که در آن شما و نوجوانتان هر دو احساس غرور کنید.

قوانینی را تعیین کنید.

قوانینی را برای فرزندانتان در نظر بگیرید که باید از آنها پیروی کنند. به آنها بگویید هر روز چه زمانی به خانه بروند، چه زمانی می توانند تا دیروقت بیرون بمانند و قوانین رانندگی را آموزش دهید. این باعث می شود که نوجوان بداند چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست.

نه گفتن را آموزش دهید.

روش های مؤدبانه و در عین حال محکم برای «نه» گفتن را آموزش دهید. به کودک بیاموزید که پیشنهاد منفی دوستانش را رد کند. به عنوان مثال، اگر نوجوان چند همکلاسی سیگاری دارد، به او بیاموزید که هر پیشنهادی را با گفتن «نه، متشکرم» رد کند. من نمی خواهم سیگار بکشم.» ویدئوهایی را به آنها نشان دهید که توضیح می دهد سیگار کشیدن برای بدن چقدر مضر است. اجازه دهید فرزندتان بداند که وقتی دیگران از در نظر گرفتن اثرات مضر بر بدن خود امتناع می ورزند، ارزش آن را ندارد که با آن همسالان وارد بحث شوید. امید این است که فرزند شما بداند که نمی‌خواهد در آن موقعیت قرار بگیرد و قدرت درونی برای ترک آن را داشته باشد.

تعامل با دایره وسیع تری از دوستان را تشویق کنید.

نوجوان را تشویق کنید تا نه تنها در مدرسه، بلکه در محله، پارک محلی یا در کلاس های سرگرمی خود دوست پیدا کند. این کمک خواهد کرد که مجموعه ای از دوستان و آشنایان به زندگی اجتماعی آنها وارد شود تا یک گروه تا کودک بتواند تأثیر چندین گروه همسالان را تجربه کند. این می تواند به کاهش فشار منفی همسالان کمک کند و همچنین گزینه های دوستی بیشتری را ارائه دهد. یافتن حمایت همسالان از یک گروه مثبت بهترین راه برای فرار از تأثیر گروه های همسالان منفی است.

اگرچه نمی‌توانید نوجوان خود را وادار کنید دوستان خود را انتخاب کند، اما می‌توانید به آنها فرصت دهید تا با نوجوانان دیگری که در برابر فشار منفی همسالان مقاومت می‌کنند، وقت بگذرانند. فشار همسالان برای همیشه دوام نمی آورد. فرزند شما با افزایش سن کمتر تحت تأثیر فشار منفی همسالان قرار می گیرد. با این حال، اگر احساس می‌کنید وضعیت از کنترل خارج می‌شود، نوجوان خود را نزد روان‌شناس ببرید یا با مراکز مشاوره آنلاین مانند پزشکت تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز