لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

احساس فشار مقعدی

احساس فشار مقعدی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


احساس فشار مداوم در مقعد یا راست روده نه تنها نگران‌کننده است، بلکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. رکتوم، آخرین قسمت روده بزرگ است. جایی است که مدفوع قبل از خروج از بدن از طریق مقعد در طی اجابت مزاج ذخیره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بر همین اساس ما سعی کرده‌ایم در این مقاله از پزشکت شایع‌ترین علل احساس فشار در مقعد را بررسی کنیم. همچنین آزمایش‌هایی را برای تشخیص علت و درمان‌های احتمالی آن را بررسی کنیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از این وضعیت رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

علائم فشار مقعد

فشار مقعدی، ممکن است مانند نیاز به رفتن به دستشویی برای اجابت مزاج باشد. اما این احساس همیشه پس از دفع مدفوع متوقف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. احساس فشار مقعدی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی توصیف کرد، از جمله:

  • میل به اجابت مزاج زیاد
  • احساس وجود چیزی در رکتوم
  • فشار ثابتی که پس از اجابت مزاج دفع، کم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

رکتوم در انتهای روده بزرگ و بین آخرین بخش کولون و اسفنکتر مقعدی قرار دارد. رکتوم حدود 12 سانتی متر طول دارد. بعد از اینکه غذا هضم شد و از روده بزرگ عبور کرد، به سمت راست روده حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مدفوع در طول اجابت مزاج از رکتوم تخلیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در شرایطی که اندام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اطراف راست روده، تحت تأثیر بیماری زمینه‌ای دیگری قرار گیرند، موجب احساس فشار رکتوم می شود. اندام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجاور شامل مثانه، رحم و واژن در زنان، و مثانه و پروستات در مردان می‌شوند.

علل احتمالی فشار رکتوم

دلایل زیادی برای احساس فشار در مقعد وجود دارد. آنها از شایع و قابل درمان تا جدی‌تر متغیر هستند. علل شایع‌تر فشار رکتوم، عبارتند از:

  • اسهال: مدفوع شل یا مایع
  • یبوست: مدفوع سفت و سخت
  • شقاق مقعد: پارگی یا ترک در کانال مقعد
  • هموروئید: وریدهای متورم در رکتوم یا مقعد

علل کمتر رایج آن عبارتند از:

  • پروستاتیت: التهاب پروستات
  • افتادگی رکتوم: برآمدگی بافت رکتوم از مقعد
  • فیستول: یک تونل یا کانال غیر طبیعی بین دو اندام
  • بیماری التهابی روده: التهاب در دستگاه گوارش

سایر علل نادر برای فشار مداوم در ناحیه مقعدی، عبارتند از:

سرطان مقعد

احساس فشار مقعدی || پزشکت

سرطان مقعد در حالی که نادر است، اما در صورت بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جدی و حتی کشنده باشد. معمولاً در جاهای دیگر بدن متاستاز نمی‌دهد، اما درصد کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از آن به ریه‌ها یا کبد سرایت می‌کند. سرطان مقعد با خونریزی از راست روده و توده در کانال مقعد مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین ممکن است در این ناحیه درد و خارش داشته باشید.

سرطان مقعد معمولاً با پرتودرمانی و شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما همه اینها به تشخیص پزشک بستگی دارد. جراحی ممکن است در موارد خاص نیز یک گزینه ضروری باشد. اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ممکن است سرطان مقعد داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد دنبالچه

درد دنبالچه ناشی از التهاب یا کبودی دنبالچه است. این وضعیت معمولاً به دلیل آسیب به دنبالچه شما ایجاد می شود. درد دنبالچه موضعی بوده و ممکن است از طریق ناحیه رکتوم احساس شود.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه‌های کوچک در روده بزرگ دچار عفونت و التهاب شوند. یبوست، مصرف کم فیبر و دیواره‌های ضعیف روده از علل احتمالی دیورتیکولیت هستند. در حالی که معمولاً این وضعیت زیاد جدی نیست، اما موارد شدید دیورتیکولیت ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. درمان دیورتیکولیت حاد بدون عارضه معمولاً شامل آنتی بیوتیک، هیدراتاسیون و احتمالاً رژیم غذایی مایع است.

صحبت در مورد علائم در دستگاه گوارش با یک ارائه دهنده مراقبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دشوار باشد. اما نکته اصلی که وجود دارد این است که باید در صورت فشار مقعد مداوم حتما با پزشک مشورت کنید. بسیاری از علل رایج فشار مقعد جدی نیستند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با درمان بهتر شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم و نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در صورت بروز حتما باید به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

  • لرز
  • تب
  • علائم عفونت
  • خونریزی از رکتوم
  • ترشح غیرمعمول از رکتوم
  • توده یا برآمدگی در ناحیه مقعد

معاینات فیزیکی و تست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ی تشخیصی

احساس فشار مقعدی || پزشکت

پزشک پس از گرفتن شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که صحبت از مشکلات در مقعد و راست روده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ممکن است معاینه شامل یک معاینه دیجیتال رکتوم باشد. در این آزمایش تشخیصی پزشک برای مدت کوتاهی یک انگشت دستکش‌دار و روغن کاری شده را وارد مقعد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و هرگونه ناهنجاری را بررسی خواهد کرد.

این وضعیت می‌تواند برای برخی افراد هم از نظر جسمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و هم از نظر روانی ناراحت‌کننده باشد. معاینه دیجیتال رکتوم خیلی ساده است اما راه خوبی برای یافتن آسان برخی از مشکلات در مقعد، مانند هموروئید محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

علاوه بر این روش، تشخیص علل فشار مقعدی ممکن است نیاز به آزمایش‌های تهاجمی‌تر داشته باشد. این موارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس: برای بررسی ناهنجاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ممکن است تصاویری از شکم گرفته شود.
  • آندوسکوپی: ابزاری به نام آندوسکوپ که یک لوله کوتاه با نور در انتهای آن است، وارد مقعد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • مانومتری آنورکتال: در این روش یک پروب کوچک در رکتوم قرار داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا حرکات عضلانی را ثبت کند.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش از چندین اشعه ایکس برای ایجاد یک تصویر سه بعدی از شکم استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش از آهنرباها برای ارائه تصویر سه بعدی از اندام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ساختارهای بدن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • سیگموئیدوسکوپی: یک لوله نازک با یک نور و یک دوربین در انتهای آن به داخل مقعد وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا به داخل اسفنکتر مقعد، راست روده و کولون سیگموئید نگاه کند.

درمان فشار مقعدی

تشخیص درست و به موقع در درمان ناراحتی و فشار در ناحیه مقعد و رکتوم مهم خواهد بود. با این حال، مواردی نیز وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای کاهش فشار مقعدی انجام دهید، از جمله:

مصرف دارو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بدون نسخه (OTC)

در برخی موارد، مصرف تیلنول (استامینوفن) و یا ادویل (ایبوپروفن) ممکن است به کاهش درد یا ناراحتی کمک کند. با این حال، مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی در مورد داروهای ضد درد و مسکن مشورت کنید زیرا ممکن است برخی از این داروها برای شما مفید نباشند.

مراقبت از خود

درمان این وضعیت و راهکارهای خودمراقبتی برای آن، در افراد مختلف متفاوت است. اگر علت وضعیت شما یبوست باشد، نوشیدن آب بیشتر، فعال بودن یا تغییر رژیم غذایی برای داشتن فیبر بیشتر ممکن است موثر باشد. برای بواسیر، فیستول یا شقاق، نشستن در یک حوضچه کم عمق از آب گرم برای مدت کوتاهی ممکن است احساس فشار را کاهش دهد.

برای اسهال مصرف داروهای ضد اسهال و خوردن رژیم غذایی BRAT (موز، برنج، سس سیب، چای و نان تست) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد. اسهال همیشه نیاز به درمان ندارد و در واقع در برخی موارد ممکن است مصرف داروهای ضد اسهال توصیه نشود. برای اسهالی که بیش از چند روز ادامه دارد یا در صورت مشاهده خون در مدفوع، قبل از استفاده از این داروها با پزشک مشورت کنید.

درمان بیماری التهابی روده (IBD)

احساس فشار مقعدی || پزشکت

فشار مرتبط با IBD ممکن است ناشی از اسهال یا یبوست باشد. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از عوارضی مانند فیستول یا بیماری پری مقعدی باشد. کنترل التهاب ناشی از IBD بخش بزرگی از درمان است.

درمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های IBD می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل داروهای خوراکی، داروهای بیولوژیک، تنقیه، شیاف و اصلاح شیوه زندگی باشد. مشورت با کمک یک متخصص گوارش و سایر ارائه دهندگان مراقبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بهداشتی مانند یک متخصص تغذیه، پرستار IBD یا حتی روانشناس توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سرطان

در مورد فشار آوردن تومور به راست روده، درمان به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی همگی درمان‌هایی هستند که برای سرطان استفاده می‌شوند. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که سرطان دلیل شایع فشار در رکتوم نخواهد بود.

سوالات متداول

آیا نشستن بیش از حد منجر به فشار مقعدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ فشار داخل راست روده و مقعد هنگام نشستن بیشتر از هنگام دراز کشیدن است. دراز کشیدن به یک طرف ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ احساس فشار مقعد را تسکین دهد.

پرولاپس رکتوم چه احساسی دارد؟ پرولاپس رکتوم زیاد شایع نیست اگرچه بیشتر در افراد بالای 65 سال بیشتر اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد. اما در این شرایط باعث بروز درد و احتمالاً بیرون زدگی از مقعد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین ممکن است خونریزی یا خروج مدفوع یا مخاط از رکتوم وجود داشته باشد.

چه زمانی باید نگران فشار مداوم در ناحیه راست روده باشید؟ فشار مداوم در روده بخشی طبیعی از فرآیند گوارش نیست. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که علائم آزاردهنده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند یا با علائم دیگری مانند درد، خون، مخاط و اسهال یا یبوست همراه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آنها را متوقف کرد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

فشار در رکتوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، اما بیشتر آنها موقتی و قابل درمان هستند. احساس فشار مقعدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به این معنی باشد که مدفوع آماده برای حرکت از طریق اجابت مزاج وجود دارد. اما وقتی بعد از رفتن به دستشویی رفتن این احساس همچنان ادامه پیدا کرد، بهتر است با پزشک مراجعه کنید.

شاید صحبت در این مورد برای شما کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شرم‌آور باشد، اما در نظر داشته باشید که این وضعیت یک مشکل رایج است و چیز جدیدی برای ارائه دهندگان شما نخواهد بود. مهم است که علائم دیگری مانند خون، مخاط یا درد را بررسی کنید و در صورت وجود آنها را به پزشک معالج خود بگویید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز