لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل درد دنبالچه

شایع ترین علل درد دنبالچه | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل درد دنبالچه یا کوکسیدینیا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علل درد دنبالچه یا کوکسیدینیا می توان به اسیب به باسن، عفونت و فشار مداوم و نشستن بیش از حد اشاره کرد. کوکسیدینیا دردی است که در دنبالچه ستون فقرات احساس می شود. این درد اغلب پس از چند هفته بهبود می یابد، اما گاهی اوقات نیاز به درمان دارد. در این مقاله با درد دنبالچه ستون فقرات آشنا می شوید. کوکسیدینیا دردی است که در دنبالچه ستون فقرات احساس می شود. دنبالچه آخرین استخوان ستون فقرات است و درد در این ناحیه می تواند ناشی از افتادن، زایمان، نشستن زیاد یا در موارد نادر تومور باشد. در بیشتر موارد، درد طی چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود، اما گاهی اوقات می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد و به شدت بر توانایی بیمار در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

علت این درد چیست؟ چگونه تشخیص داده می شود؟ چگونه درمان می شود؟ و راه های پیشگیری چیست؟ پاسخ تمام این سوالات را در این مقاله خواهید یافت.

نقش دنبالچه در بدن چیست؟

دنبالچه در پایین و پایه ستون فقرات قرار دارد. این استخوان مثلثی شکل است و قسمت پایینی ستون فقرات را در زیر استخوان خاجی تشکیل می دهد. بسته به رشد فردی، دنبالچه ممکن است از سه تا پنج استخوان تشکیل شود. این تکه استخوان ثابت نیست و قسمت های استخوانی آن حرکات محدودی دارد که توسط رباط ها و مفاصل متصل به آنها انجام می شود. دنبالچه از طریق مفصل ساکروکوکسیژیال به استخوان خاجی متصل می شود. در همان زمان، لگن و پاها کمی به جلو و عقب حرکت می کنند. هنگام نشستن و ایستادن، تمام استخوان های لگن که دم بخشی از آن است، برای حفظ تعادل به داخل و خارج حرکت می کنند.

دنبالچه محل اتصال بسیاری از عضلات کف لگن است. این ماهیچه ها از مقعد حمایت می کنند و به اجابت مزاج کمک می کنند، از واژن در زنان حمایت می کنند و به راه رفتن، دویدن و حرکت دادن پاها کمک می کنند. درد استخوان دم بسته به میزان آسیب، خفیف تا شدید است. درد حاد معمولا به طور ناگهانی رخ می دهد و در عرض چند روز تا چند هفته برطرف می شود، اما درد مزمن ناشی از التهاب می تواند بیش از سه ماه طول بکشد.

علائم کوکسیدینیا

علائم کوکسیدیوز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، حتی گاهی اوقات خود را با علائم دیگر نشان می دهد. اما به طور کلی علائم رایج آن عبارتند از:

درد هنگام رابطه جنسی و اجابت مزاج. به دلیل نزدیکی دم به مقعد و اندام تناسلی، در این موارد بیمار ممکن است درد خفیف تا شدید را احساس کند.

درد هنگام نشستن. در این حالت فرد هنگام نشستن یا تکیه دادن به عقب احساس درد می کند. یا هنگام نشستن روی سطوح سخت بدون بالشتک. یا مثلاً هنگام دوچرخه سواری احساس درد می کند.

درد هنگام حرکت از نشستن به ایستادن. در این حالت، چرخش استخوان های لگن و حرکات ماهیچه ای ممکن است باعث ایجاد درد در دم شود. این درد می تواند به قدری شدید باشد که ایستادن و نشستن برای فرد سخت باشد و فرد برای تغییر وضعیت راحت تر به چیزی تکیه کند.

درد موضعی. در این حالت درد فقط در ناحیه دنبالچه احساس می شود و در لگن و سایر استخوان ها احساس نمی شود. این درد گاهی خفیف و گاهی شدید است. گاهی به طور مداوم باقی می ماند و گاهی با فشار و حرکت فرار دم دم احساس می شود.

شایع ترین علل درد دنبالچه

شایع ترین علل درد دنبالچه | پزشکت

علل کوکسیدینیا متفاوت است. اما رایج ترین آنها عبارتند از:

ضربه به باسن. ضربه مستقیم به دنبالچه شایع ترین علت کوکسیدینیا است و معمولاً منجر به التهاب و درد در اطراف دنبالچه می شود. رباط ها ملتهب می شوند و گاهی قسمت جلویی یا پشتی دنبالچه دچار شکستگی و دررفتگی می شود.

فشار مداوم بر روی دنبالچه. برخی از فعالیت ها مانند اسب سواری و دوچرخه سواری برای مدت طولانی باعث فشار و درد در ناحیه دم می شود. البته این درد دائمی نیست اما در صورت عدم کنترل ممکن است به درد مزمن تبدیل شود و باعث تحریک طولانی مدت مفصل ساکروسیتیال شود.

زایمان طبیعی. در هنگام زایمان، سر نوزاد از روی دنبالچه عبور می کند و فشار بر روی دنبالچه ممکن است به ساختارهای دنبالچه (دیسک ها، رباط ها و استخوان ها) آسیب برساند. اگرچه بسیار غیرعادی است، اما گاهی اوقات این فشار باعث آسیب و شکستگی دم می شود.

تومورها و عفونت ها. در موارد بسیار نادر، وجود تومور در کنار دنبالچه یا عفونت در قسمت های جانبی این استخوان می تواند به آن سرایت کند و باعث درد و التهاب دنبالچه شود.

سرطان. یکی از علل نادر کوکسیدیوز سرطان است. این سرطان می تواند سرطان استخوان یا سرطان در نواحی دیگر باشد که به این ناحیه گسترش یافته است. (سرطان متاستاتیک)

این غیر معمول نیست، اما درد ممکن است به سایر قسمت های ستون فقرات یا لگن و حتی مثانه سرایت کند.

عوامل موثر بر کوکسیدیوز

به طور کلی درد استخوان در زنان بیشتر از مردان است، اما به طور کلی برخی از عوامل خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند.

جنسیت. به دلیل بزرگتر بودن زاویه لگن و همچنین ضربه به دم در هنگام زایمان، زنان بیشتر مستعد ابتلا به کوکسیدیوز هستند.

وزن بسیار کم. کاهش وزن بیش از حد نیز یکی از علل کوکسیدیوز است. در این صورت به دلیل چربی ناکافی در باسن، دنبالچه بیشتر مستعد آسیب خواهد بود.

اضافه وزن. چاقی در حرکت استخوان های لگن اختلال ایجاد می کند. گاهی اوقات این فشار ثابت باعث درد دنبالچه می شود. مطالعات نشان داده است که اگر شاخص توده بدنی (BMI) در زنان بالاتر از 27.4 و در مردان بیش از 29.4 در مردان باشد، خطر ابتلا به کوکسیدینیا بیشتر است.

سن. در سنین بالا، دیسک های کوچک غضروف (بافت انعطاف پذیر و انعطاف پذیر) که به نگه داشتن استخوان دنبالچه کمک می کند، فرسوده می شود و استخوان هایی که استخوان دنبالچه را تشکیل می دهند، محکم تر در جای خود قرار می گیرند. این می تواند فشار بیشتری به دنبالچه وارد کند و منجر به درد شود.

کوکسیدینیا چگونه تشخیص داده می شود؟

شایع ترین علل درد دنبالچه | پزشکت

معمولاً در مواردی که درد خفیف و آزاردهنده نباشد، بیمار به دنبال یافتن علت دقیق آن نیست. اما درد شدید نشان دهنده یک مشکل جدی است. به همین دلیل است که تشخیص صحیح آن بسیار مهم است.

در مرحله اولیه معاینه بالینی و بررسی سابقه پزشکی بیمار انجام می شود. در صورت لزوم، روش های تشخیصی مانند آزمایش؛ برای تشخیص دقیق بیماری از تصویربرداری، اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می شود. برخی از بیماری ها مانند سیاتیک، زونا در باسن، ساکروایلییت یا شکستگی علائم مشابه کوکسیدینیا دارند.

درمان درد مغز استخوان چیست؟

درمان‌های غیرجراحی تقریباً در 90 درصد موارد در درمان کوکسیدینیا موفق هستند.

  • فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی خاص که فشار روی دنبالچه را کاهش می دهد.
  • استفاده از کمپرس سرد و کمپرس یخ چند بار در روز در روزهای اول شروع درد، التهاب و درد را کاهش می دهد.
  • گذاشتن کیسه آب گرم برای چند روز اول درد می تواند تنش عضلانی را که باعث درد دنبالچه می شود کاهش دهد..
  • استفاده از داروهای ضد التهابی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن، ناپروکسن) یا مهارکننده های COX-2 باعث کاهش التهاب دنبالچه می شود.
  • تغییراتی در نحوه انجام فعالیت های روزانه که باعث فشار بیشتر و تحریک استخوان دنبالچه می شود. مثلاً به جای نشستن طولانی جلوی میز ایستادن یا استفاده از بالش های طبی برای نشستن.
  • اگر یبوست دارید و نیاز به نشستن طولانی مدت در توالت دارید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای پر فیبر بخورید. اجابت مزاج را آسان می کند و فشار روی دم را کاهش می دهد.
  • تزریق داروهای بی حس کننده (لیدوکائین) و استروئیدها (برای کاهش التهاب) در اطراف استخوان دنبالچه می تواند درد را تسکین دهد. البته این تزریق تا سه بار در سال انجام می شود.
  • ماساژ دادن عضلات منقبض کف لگن که به سمت دنبالچه حرکت می کنند ممکن است کوکسیدینیا را کاهش دهد و در موارد نادر، درمان‌های غیرجراحی جواب نمی‌دهند و پزشک ممکن است برای حل مشکل جراحی را توصیه کند.

پیشگیری از کوکسیدینیا

پیشگیری کلید اصلی جلوگیری از عود و عود درد دنبالچه است. روش های پیشگیری مانند موارد زیر از ابتلا به کوکسیدیوز جلوگیری می کند.

  1. استرس را کاهش دهید و سیگار نکشید.
  2. با وسایل و روش های مناسب ورزش کنید.
  3. هنگام مسافرت از کمربند ایمنی استفاده کنید.
  4. تغذیه خوب و مناسبی داشته باشید و وزن مناسب را رعایت کنید.
  5. خوب بنشینید، از نشستن طولانی خودداری کنید، خوب بایستید و خوب حرکت کنید.
  6. ورزش منظم همراه با کشش و تقویت می تواند در پیشگیری از بروز این وضعیت موثر باشد.

با رعایت این نکات می توانید از درد دنبالچه جلوگیری کنید. در صورت بروز درد که منجر به نگرانی شما شده بهتر است از مشاور و متخصصین پزشکی مشورت بگیرید. خدمات مشاوره آنلاین با متخصصین با تجربه در پزشکت به شما کمک می کند تا بتوانید با اقدام به موقع از بروز عوارض احتمالی پیشگیری کنید.

منبع:

https://monib-health.com/en/post/68-tailbone-pain

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز