لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های ارتوپدی

شکستگی انگشت پا چیست و چگونه درمان می شود؟

شکستگی انگشت پا چیست و چگونه درمان می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شکستگی انگشت پا یعنی پس از آسیب به پا یا انگشتان پا، یک یا چند استخوان انگشت پا شکسته شود. برای انگشتان آسیب دیده که احساس سوزن سوزن شدن، بی حس، سرد شدن دارند و یا کبود هستند، خونریزی زخم باز است یا درد زیادی را تجربه می کنند و به داروهای مسکن پاسخ نمی دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شایع ترین علل شکستگی انگشت پا چیست؟

انگشتان شکسته معمولاً در اثر ضربه یا صدمه به پا یا انگشت پا ایجاد می شود (به استخوان های پا فالانژ گفته می شود). آسیب هایی مانند ضربه زدن به انگشتان پا یا افتادن یک جسم سنگین روی انگشتان پا ممکن است باعث شکستگی شود. این اختلال ممکن است در اثر استرس یا حرکات طولانی مدت، مانند برخی فعالیت های ورزشی ایجاد شود. به این شکستگی استرس می گویند.

علائم و نشانه های شکستگی انگشت پا چیست؟

ممکن است تا زمانی که پزشک دستور رادیوگرافی ندهد این اختلال تشخیص داده نشود. علائم این اختلال شبیه علائم پیچ خوردگی انگشتان پا است. انگشتان رگ به رگ شده ممکن است بیشتر متحرک باشند و تغییر شکل ندهند و به اندازه این اختلالآسیب نبینند. علائم و نشانه های شکستگی انگشت پا شامل موارد زیر است:

  • ورم
  • قرمزی
  • آسیب ناخن پا
  • مشکل در راه رفتن
  • خونریزی، در صورت وجود زخم باز
  • آسیب به بستر ناخن (هماتوم زیر جلدی)
  • سوزن سوزن شدن در ناحیه آسیب دیده
  • پوشیدن کفش ممکن است دردناک باشد.
  • خون در زیر ناخن پا یا شکسته شدن ناخن پا
  • کبودی یا تغییر رنگ پوست اطراف انگشت پا
  • مشکل و درد هنگام راه رفتن، به ویژه اگر انگشت شست پا شکسته باشد.
  • انگشت شست پا ممکن است غیرطبیعی به نظر برسد و حتی اگر استخوان شکسته در جای خود قرار نگیرد، خم یا تغییر شکل پیدا کند.

عوارض اولیه شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشت پا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

بسته به نحوه بروز آسیب، شکستگی متاتارس، پیچ خوردگی مچ پا، شکستگی مچ پا یا دررفتگی انگشت پا ممکن است با شکستگی انگشت همراه باشد. عوارض شکستگی می توانند بلافاصله پس از آسیب (چند دقیقه تا چند روز) یا بسیار دیرتر (هفته ها تا سالها) رخ دهند.

آسیب ناخن: ممکن است مقداری خون در زیر ناخن پا جمع شود که هماتوم زیر زبانی نامیده می شود. اگر حجم خون است، ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد. برای تخلیه هماتوم زیر زبانی، پزشک یک سوراخ کوچک در ناخن پا ایجاد می کند تا خون از آن خارج شود. اگر هماتوم بسیار بزرگ یا دردناک باشد، ممکن است نیاز باشد کل ناخن پا برداشته شود.

شکستگی باز: به ندرت، استخوان شکسته در شکستگی انگشتان پا ممکن است از طریق پوست بیرون زده باشد. به این حالت شکستگی باز یا ترکیبی می گویند. برای جلوگیری از عفونت استخوان، تمیز کردن دقیق زخم و احتمالاً داروهای آنتی بیوتیک لازم است. گاهی ممکن است جراحی لازم باشد.

عوارض ثانویه در شکستن انگشت پا

بعد از التیام شکستگی انگشت پا، ممکن است فرد همچنان دچار آرتروز، درد یا بدفرم شدن پا شود. گاهی اوقات، استخوان شکسته به طور کامل بهبود نمی یابد (که به آن nonunion گفته می شود)، یا به طور نامناسب (که malunion نامیده می شود) بهبود می یابد. به ندرت ممکن است جراحی برای رفع این مشکل ضروری باشد.

گزینه درمانی برای انگشت شست پا کوچک (پینکی) چیست؟

علائم شکستگی انگشت کوچک پا (انگشت شست صورتی) مانند بقیه انگشتان پا است. در حالی که یک پنجه شکسته صورتی ممکن است دردناک باشد، معمولاً توانایی راه رفتن فرد را محدود نمی کند.

درمان شکستگی انگشت کوچک پا (انگشت شست پا) معمولاً شامل متصل کردن به دیگر انگشتان است. این بدان معناست که انگشت شست آسیب دیده برای حمایت به انگشت پای کنار آن چسبانده می شود. انگشت شست بدون آسیب مانند آتل عمل می کند.

برای جلوگیری از زخم یا تاول، یک تکه کوچک پنبه یا گاز را بین انگشت کوچک و انگشتان پا در کنار آن قرار دهید و سپس انگشتان پا را به هم بچسبانید. نوار را می توان برای استحمام برداشته و سپس دوباره روی آن قرار داد. برای بهبودی انگشتان پا ممکن است تا چهار هفته به نوار چسب نیاز داشته باشید. اگر شکستگی انگشتان پا جابجا شود (دو سر استخوان شکسته در جای خود نباشد) یا بچرخد (انگشت پا در جهت نادرست قرار دارد)، ممکن است پزشک مجبور باشد آن را به جای خود برگرداند .

گاهی اوقات ممکن است برای بی حسی انگشت شست قبل از اینکه دوباره در جای خود قرار گیرد، تزریق دارو لازم باشد. معمولاً برای شکستگی ساده انگشت پا نیازی به گچ نیست. اگر انگشت شست پا شکسته شود، شکستگی مفصل را درگیر کند یا تعداد زیادی شکستگی انگشت کوچک پا به طور همزمان رخ دهد، ممکن است به گچ (یا جراحی) نیاز باشد.

در صورت شکستگی استخوان پا یا ساق پا علاوه بر انگشت شست نیز ممکن است نیاز به گچ باشد. در برخی موارد، پزشک ممکن است کفشی برای شما تجویز کند. این به شما این امکان را می دهد که روی پای آسیب دیده خود راه بروید، در حالی که از انگشت شست خود محافظت می کنید تا بتواند بهبود یابد.

چگونه می توان تشخیص داد که انگشت شست پا شکسته است؟

شکستگی انگشت پا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

پزشک سوالاتی را برای تعیین نحوه مجروح شدن انگشت پا می پرسد و انگشت شست آسیب دیده را بررسی می کند. برای اطمینان از درمان و بهبود مناسب، بهتر است بلافاصله پس از آسیب به دنبال ارزیابی پزشکی باشید.

پزشک ممکن است از اشعه ایکس برای تعیین شکستگی انگشت شست استفاده کند. برای تشخیص شکستگی انگشتان پا، همیشه اشعه ایکس ضروری نیست، به ویژه اگر شکستگی در یکی از انگشتان کوچکتر باشد.

درمان شکستگی انگشت پا بستگی به محل و شدت شکستگی انگشت دارد. ممکن است لازم باشد انگشت شست آسیب دیده را گچ یا آتل بندی کنید و در صورت وجود زخم باز واکسن کزاز تزریق کنید یا آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر شکستگی انگشت شست پا یک شکستگی جزئی یا کوچک در استخوان یکی از انگشتان کوچک است، پزشک ممکن است یک انگشت شست شکسته را برای حفاظت به انگشت پای کنار آن بچسباند.

پس از تشخیص شکستگی انگشت پا توسط پزشک، داروهای خانگی برای مراقبت از شکستگی انگشتان پا وجود دارد که می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند، از جمله بالا بردن پای آسیب دیده، یخ گذاشتن انگشت پای آسیب دیده و استراحت. از راه رفتن روی پا خودداری کرده و در صورت لزوم از عصا استفاده کنید.

بهبودی انگشتان شکسته چه مدت طول می کشد؟

زمان بهبودی انگشتان شکسته معمولاً حدود شش هفته است. اگر مشکلات بیش از شش هفته طول بکشد، ممکن است به اشعه ایکس دیگری نیاز باشد، یا اینکه آسیب باید توسط پزشک بررسی شود تا نحوه بهبود استخوان را بررسی کند. شکستگی های ساده معمولاً بدون هیچ مشکلی به خوبی بهبود می یابند. شکستگی های بد در خطر ابتلا به آرتریت، درد و بدشکل شدن هستند. برای اطلاع از زمان ملاقات برای ارزیابی انگشت شست آسیب دیده با پزشک مشورت کنید تا از بهبود صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

داروهای خانگی برای شکستگی انگشت چیست؟

شکستگی انگشت پا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

بالا بردن پای آسیب دیده

تورمی که بعد از آسیب ایجاد می شود درد را بدتر می کند. برای کاهش تورم (و درد)، پا را تا آنجا که ممکن است بالاتر از سطح قلب نگه دارید. پای خود را مخصوصاً هنگام خواب، روی بالش بالا بیاورید. نشستن روی صندلی راحتی نیز مفید است.

یخ گذاشتن روی انگشت شست آسیب دیده

یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه هر یک تا دو ساعت در یک تا دو روز اول به محل آسیب بمالید. از نخود فرنگی یا ذرت منجمد می توان به جای یخ استفاده کرد زیرا راحت تر از تکه های یخ با انگشت شست آسیب دیده مطابقت دارد. یک حوله بین پوست و کیسه یخ، نخود فرنگی یخ زده یا ذرت قرار دهید تا از پوست در برابر سوختگی فریزر محافظت شود.

استراحت

از راه رفتن روی پای آسیب دیده خودداری کنید. از ورزش های سنگین، ایستادن طولانی مدت یا راه رفتن خودداری کنید . عصا یا کفش مخصوص سفت و محکم هنگام راه رفتن بپوشید (برای جلوگیری از افزایش وزن روی شکستگی) در حین بهبودی ممکن است لازم باشد.

داروهای ضد درد برای شکستگی انگشت پا

معمولاً فقط نیاز به استامینوفن بدون نسخه (OTC ) یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند داروهای ضد درد ایبوپروفن (موترین) دارید. برای شکستگی شدید، پزشک ممکن است داروهای ضد درد قوی تری تجویز کند. قبل از مصرف هرگونه داروی جدید با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی برای شکستگی انگشتان پا به دکتر مراجعه کنیم؟

شکستگی انگشت پا چیست و چگونه درمان می شود؟ | پزشکت

انگشت شست آسیب دیده باید هر روز معاینه شود. در صورت بروز هر یک از موارد زیر به اورژانس مراجعه کنید یا با پزشک تماس بگیرید:

  • پوست آبی یا خاکستری رنگ
  • گچ یا آتل آسیب دیده یا شکسته شده است.
  • انگشتان پا سرد، بی حس یا سوزن سوزن می شوند.
  • زخم، قرمزی یا زخم باز در ناحیه انگشتان آسیب دیده
  • درد شدیدتر یا جدید که با داروهای ضد درد تسکین نمی یابد.
  • زخم های باز، خونریزی یا تخلیه در نزدیکی شکستگی انگشت پا

کدام تخصص پزشکان شکستگی انگشتان پا را درمان می کند؟

در ابتدا ممکن است در اولین ضربه به انگشت پای خود به یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه (مانند پزشک خانواده یا متخصص اطفال کودک) مراجعه کنید. به احتمال زیاد برای پیگیری به ارتوپد یا جراح ارتوپدی، متخصص در اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی، یا متخصص اطفال، برای درمان شکستگی انگشت مراجعه خواهید کرد.

در صورت تشخیص شکستگی انگشت پا در بخش اورژانس بیمارستان، توسط متخصص طب اورژانس تحت درمان قرار خواهید گرفت. رادیولوژیست ها اشعه ایکس یا MRI را بررسی می کنند، اگرچه معمولاً به پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص طب اورژانس گزارش می دهند و شما مستقیماً با آنها مشورت نمی کنید.

 منبع: https://www.emedicinehealth.com/broken_toe/article_em.htm

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشی انگشت شصت پام ترک خورده بعد دکتر رفتیم از انگشت تا بالای مچ پام گچ گرفته خوب میشه انگشت پام

      1. سلام اما من انگشت پام که شکست بود گچ گرفتن و دکتر گفت بعد 3 هفته خوب میشه بیا بازش کنم؟؟؟

        1. سلام خیر ۳هفته دیگه باید حداقل صبر کنید

    1. سلام من پنجاه روز شکستگی شست پا داشتم ک داخل گچ بودتا ساق پام الان ک گچو باز کردم پام از ساق انگار بیحس. و هیچ تکونی نمیخوره.. کبود روی پام و شست پام هنوز ورم دارم.. ورم پشت پام و قسمتهای انگشتهای دیگ کمتره.. فقط وحشتناک لاغرشده پام و از مچ کج شده و هیچ تکونی نداره پام..و چون حالم بدشدوضعف کردم دوباره گچو بصورت اتل پوشیدم. چ اقداماتی لازمه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. با سلام و احترام. دوست عزیز شما می توانید سوال خود را با پزشک متخصص ارتوپد مطرح نمایید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند. با تشکر

  2. سلام‌ انگشت شصت پام خیلی سفت و درد میکنه و خیلی سوز میزنه اصلا نمیتونم تکانش بدم .ایا شکسته؟
    پام نه ورم کرده نه و سیاه شده.

    1. سلام بررسی از نظر نقرس و شکستگی لازم هست

      1. سلام ۴ ماه پیش شست پام شکست و ۲ هفته آتل بود ولی هنوز درد میکنه و وقتی خم و راست میشه راحت نیستم و بعد از فعالیت های بدنی شست و قسمت رویی پا در میگیره خیلی به مدت یک روز

  3. سلام ایامالش دادن پابااب ولرم برای شست پا خوب است و اینکه پای من هنوزبغداز4هفته ورم دارد

  4. سلام انگشت کوچیکه پای من شکست بعد از ۳ هفته از اتل در اوردش دکتر الان بعد از گذشت ۴۰ روز از شکستی هنوز وقتی راه میرم بعد از مدتی درد میکنه برای چیه برا اینه که هنوز خوب نشده یا اینکه مدتیه ثابت و بی تحرک مونده ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز