لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت برآمدگی سفید روی لب چیست؟

علت برآمدگی سفید روی لب چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برآمدگی سفید روی لب، می تواند به دلایل مختلفی باشد که از یک زخم کوچک تا یک تومور بدخیم متغیر است. اگر بیش از 2 هفته متوجه برآمدگی یا رنگدانه روی لب خود شدید، باید به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود. لب ها اهمیت زیبایی شناختی بالایی دارند. لب های شما به شما کمک می کند تا با دنیا ارتباط برقرار کنید. هنگامی که بر روی آنها برجستگی های سفید دارید، ممکن است احساس ناراحتی کنید.

علل برجستگی های سفید روی لب ها

این برجستگی ها می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. در حالی که بیشتر آنها نگران کننده نیستند، گاهی اوقات برجستگی های سفید می تواند نشان دهنده سرطان دهان باشد. جستجوی مراقبت های پزشکی می تواند تضمین کند که تا حد امکان سالم بمانید. موارد زیر علل رایج برآمدگی روی لب ها و گزینه های تشخیص و درمان آنها است.

زخم تروماتیک

زخم های تروماتیک یکی از دلایل بسیار شایع ضایعات لب هستند. آنها می توانند به دلیل خشکی یا ترک خوردن لب، گاز گرفتن تصادفی لب هنگام جویدن غذا یا صحبت کردن، عادت به گاز گرفتن لب یا سوختگی حرارتی رخ دهند. بیشتر موارد زخم های تروماتیک خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند. یک خمیر بی حس کننده موضعی مانند اورجل را می توان روی ناحیه آسیب دیده برای کاهش درد استفاده کرد. در صورت احساس درد شدید یا اگر زخم پس از 14 روز بهبود نیافته است، با پزشک مشورت کنید.

زخم های تروماتیک اغلب ضایعات منفرد هستند. آنها حاشیه قرمز با اگزودای زرد مایل به سفید یا خاکستری دارند. اغلب، بیمار سابقه شناخته شده تروما دارد. این زخم ها معمولاً در 2 تا 3 روز اول دردناک هستند. آنها معمولا در عرض 1-2 هفته بهبود می یابند.

زخم های تبخال

علت برآمدگی سفید روی لب چیست؟ || پزشکت

به زخم‌های تبخال، تبخال نیز می‌گویند. آنها در اثر عفونت ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند. ویروس هرپس سیمپلکس هم باعث عفونت های دهان و هم در ناحیه تناسلی می شود. عفونت روی لب ها هرپس لبیالیس نامیده می شود. این می تواند یک عفونت اولیه یا عود کننده باشد.

زخم های هرپس معمولاً خود محدود شونده هستند و در عرض 7 تا 14 روز بهبود می یابند. با این حال، درمان سریع با داروهای ضد ویروسی ممکن است علائم و شدت را کاهش دهد. از این رو در صورت عود مجدد علائم، مراجعه به پزشک توصیه می شود.

زخم های تبخال معمولاً به صورت دسته ای از زخم های ریز متعدد به اندازه 1 تا 3 میلی متر در لب بالایی ظاهر می شوند. گاهی اوقات، آنها به یک زخم بزرگتر تبدیل می شوند. دوره بهبودی زخم های تبخال 7 تا 14 روز است. بیشتر زخم های تبخال روی لب ها به دلیل عفونت مکرر است و بیماران معمولاً سابقه عفونت هرپس سیمپلکس قبلی را دارند.

ضایعات اولیه معمولاً با علائم پرودرومال 1 تا 2 روز قبل از آن – تب، سردرد، تهوع و استفراغ همراه هستند. قبل از ضایعات عود کننده، علائم پرودرومال یک روز قبل ایجاد می شود  و شامل  گزگز و یا احساس سوزش در ناحیه است. در اکثر مواقع می توان تشخیص را به صورت بالینی انجام داد. می توان آن را با آزمایش سواب (در صورت وجود زخم) یا آزمایش خون (در صورت عدم وجود زخم) تأیید کرد.

گرانول فوردایس

گرانول های فوردایس برجستگی های متعدد ریز زرد مایل به سفیدی هستند که روی لب بالایی یا داخل گونه دیده می شوند. این غدد چربی خارج رحمی هستند.

غدد سباسه غدد تولید کننده چربی هستند که با فولیکول های مو مرتبط هستند. از آنجایی که هیچ فولیکول مو روی لب یا گونه وجود ندارد، غدد موجود در این نواحی خارج از رحم در نظر گرفته می شوند، به این معنی که در یک مکان غیر طبیعی وجود دارند. گرانول های فوردایس بسیار رایج هستند و در 80 درصد بزرگسالان وجود دارند. آنها هیچ درد یا علامتی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه دلایل زیبایی داشته باشند. گرانول های فوردایس بر اساس ظاهر بالینی و علائم تشخیص داده می شوند.

هرپانژین و بیماری دست، پا و دهان

هرپانژین و بیماری دست، پا و دهان بیشتر در کودکان دیده می شود. آنها توسط نوعی ویروس به نام انترو ویروس ایجاد می شوند.

در هرپانژین، زخم های سفید احاطه شده با مرزهای قرمز در دهان – در کام، لوزه ها و لب ها دیده می شود. در بیماری دست، پا و دهان، زخم در کف دست و کف پا همراه با زخم های دهانی دیده می شود . هر دو بیماری با گلودرد و تب همراه است. درمان خاصی برای این بیماری ها وجود ندارد. آنها معمولا خفیف و خود محدود کننده هستند. درمان حمایتی مانند مصرف داروهای کاهش دهنده تب و نوشیدن مقدار زیادی آب برای حفظ آب بدن توصیه می شود. با این حال، همیشه توصیه می شود برای تعیین اینکه آیا بیماری زمینه ای جدی وجود دارد یا خیر، با پزشک مشورت کنید.

تشخیص معمولاً به صورت بالینی توسط پزشک انجام می شود. موارد معمولاً طی 7 تا 10 روز برطرف می شوند. کشت ویروسی در موارد پیچیده انجام می شود تا هر گونه بیماری جدی رد شود.

شانکر (سیفلیس)

علت برآمدگی سفید روی لب چیست؟ || پزشکت

شانکر در بیماران مبتلا به سیفلیس بروز پیدا می کند. این یک زخم منفرد گرد و بدون درد است که عمدتاً در اندام تناسلی و به ندرت روی لب ها یا زبان ایجاد می شود. زخم ها در محل اولیه تلقیح (محل ورود عفونت به بدن) ایجاد می شوند.

سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری به نام ترپونما پالیدوم ایجاد می شود . زخم شانکر تظاهرات اولیه عفونت سیفلیس است. 3 تا 90 روز پس از قرارگیری در معرض عامل محرک ظاهر می شود. سیفلیس با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید یا رابطه جنسی محافظت نشده دارید، همیشه توصیه می شود برای انجام آزمایشات معمول برای هر STD به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص توسط پزشک بر اساس یافته های بالینی و آزمایش خون انجام می شود.

سرطان دهان

سرطان دهان می تواند به صورت لکه های سفید یا قرمز یا زخم ظاهر شود. ضایعات می توانند خوش خیم (توموری که گسترش نمی یابد) یا بدخیم (توموری که مهاجم است و انتشار می یابد) باشد. برخی از ضایعات پیش بدخیم در نظر گرفته می شوند، یعنی شانس بالایی برای تبدیل شدن به سرطان دارند. اگرچه زبان، کف دهان و کام نرم پرخطرترین مکان‌ها هستند، سرطان دهان می‌تواند در هر جایی از حفره دهان از جمله لب‌ها ظاهر شود. درمان شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

تشخیص با بیوپسی انجام می شود. غربالگری سرطان دهان توسط دندانپزشک در طی یک معاینه معمول دندانپزشکی انجام می شود. اگر ضایعه سفید یا قرمز در دهان مشاهده شد و اگر دندانپزشک نتواند تشخیص بالینی بدهد، معمولاً بیوپسی توصیه می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برجستگی های سفید روی لب ها به ندرت دلیلی برای مراجعه فوری به پزشک است. با این حال، اگر علائم زیر همراه با برجستگی های سفید روی لب ها را دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

  • تب یا گلودرد
  • تورم فک یا گردن
  • بی حسی زبان شما
  • مشکل در جویدن یا بلعیدن
  • برآمدگی هایی که دردناک هستند.
  • برجستگی هایی که خونریزی می کنند.
  • احساس می کنید چیزی در گلوی شما گیر کرده است.

اگر برجستگی های سفید شما بعد از دو هفته از بین نرفت، وقت ملاقات با پزشک خود بگیرید.

اگر برآمدگی سفید روی لب درمان نشوند چه اتفاقی می افتد؟

علت برآمدگی سفید روی لب چیست؟ || پزشکت

درمان برجستگی های سفید روی لب ها به علت علائم شما بستگی دارد. برخی از بیماری ها، مانند لکه های فوردایس، نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر ظاهر لکه های Fordyce خود را دوست ندارید، حذف آن امکان پذیر است. پزشکان می توانند از تکنیک هایی مانند جراحی الکتریکی یا لیزر درمانی برای حذف آنها استفاده کنند.

برفک اغلب با داروهای ضد قارچ، مانند محلول مایعی که در دهان می‌چرخانید و می‌بلعید، درمان می‌شود.

داروهای ضد ویروسی می توانند به طور موقت علائم تبخال دهانی شما را از بین ببرند، اما به طور دائم عفونت ویروسی را درمان نمی کنند. هرگونه برآمدگی سفید روی لب که در عرض 2 هفته بهبود نیابد، حتی اگر دردناک نباشد و بسیار کوچک باشد، برای تایید یا رد سرطان دهان یا هر بیماری جدی دیگر باید توسط پزشک معاینه شود. معمولاً زخم های تروماتیک، تبخال و گرانول های فوردایس نیازی به درمان ندارند. عفونت هایی مانند سیفلیس باید با آنتی بیوتیک درمان شوند تا از انتشار بیماری و عوارض جلوگیری شود.

سخن آخر

اغلب اوقات، برآمدگی های سفید روی لب ها نگران کننده نیستند. آنها معمولاً زخم یا گرانول فوردایس هستند. با این حال، اگر یک برآمدگی به طور ناگهانی ایجاد شد یا در حال بهبود نیست، فوراً با پزشک مشورت کنید.

صرف نظر از علت برجستگی های سفید روی لب های خود، از دست زدن به آنها خودداری کنید. این می تواند باعث تحریک بیشتر ناحیه شود و احتمال عفونت را افزایش دهد.

با اجازه پزشک، می توانید از پماد روی لب های خود استفاده کنید تا از خشکی بیش از حد و دردناک شدن آنها جلوگیری کنید. شستشو با آب نمک گرم نیز می تواند به کاهش سوزش کمک کند. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و قبل از تف کردن، آب را در دهان خود بچرخانید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز