لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

استرس و کاهش فشار خون

استرس و فشار خون || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از افراد استرس و کاهش فشار خون را مرتبط به هم می دانند، اما آیا واقعا استرس می تواند باعث کاهش فشار خون شود؟ واقعیت این است که خود فشار خون پایین معمولاً جدی تلقی نمی شود. اما هایپرونتیلاسیون، یکی از چندین ارتباط بین استرس و فشار خون پایین است. کنترل استرس نسبت به فشار خون بسیار مهم است. برخی افراد متوجه می شوند که تغییرات فشار خون آنها باعث ایجاد  استرس در آنها می شود و یک چرخه ایجاد می کند. چک کردن فشار خون، یک راهکار مهم و ضروری است، اما کاهش و مدیریت استرس نیز مهم است.

چگونه  استرس می تواند باعث کاهش فشار خون شود؟

استرس، یکی از شایع ترین علل فوران کوتاه فشار خون بالا است. معمولاً به افراد مبتلا به بیماری قلبی گفته می شود که “تا حد امکان مراقب” افزایش سطح استرس خودشان باشند. زیرا میزان فشار استرس و  اضطراب بر روی قلب می تواند بسیار خطرناک باشد. در حالی که انفجارهای فشار خون بالا ناشی از  استرس، لزوما برای کسانی که بیماری قلبی ندارند خطرناک نیستند. اما هنوز برای سلامت طولانی مدت ایده آل محسوب نمی شود.

با کمال تعجب، چیزی که بسیاری متوجه نمی شوند این است که  استرس می تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. در برخی موارد، این کاهش فشار خون که اغلب با  استرس همراه است، می‌تواند باعث بروز علائم اضافی و ناراحت‌کننده شود. اگر فردی در گذشته دچار حمله پانیک شده باشد، فشار خون پایین می تواند خطر بروز حملات پانیک در آینده را افزایش دهد.

پاسخ به فشار خون پایین

فشار خون همه افراد در طول روز در نوسان است. در هر لحظه، ممکن است بر اساس آنچه که فرد خورده است، میزان آب مصرف شده، نشسته یا ایستاده بودن، یا حتی نحوه قرارگیری پاها، کمتر یا بیشتر از حد طبیعی باشد.

فشار خون پایین یا بالا، به تنهایی معمولاً نگران کننده نیست، مگر اینکه فردی مشکل قلبی داشته باشد، زیرا انتظار می رود بدن این نوسانات مختلف را پشت سر بگذارد.

استرس و فشار خون || پزشکت

از آنجایی که فشار خون بالا با استرس همراه است، اکثر مردم تصور می کنند که فشار خون پایین باید نشانه وضعیت خطرناکتری باشد. اما فشار خون پایین نیز یک علامت نسبتاً شایع  استرس است، به ویژه در کسانی که از حملات هراس و  استرس رنج می برند. چون در این شرایط (و تا حدی کمتر، سایر اختلالات  استرسی)، احتمال اینکه فرد از هیپرونتیلاسیون رنج ببرد بسیار بیشتر است.

هایپرونتیلاسیون و فشار خون پایین

تنفس بیش از حد، زمانی اتفاق می افتد که الگوی تنفس فرد به گونه ای تغییر کند که سطح CO2 او را کاهش دهد. شایع‌ترین دلیلی که این اتفاق می‌افتد زمانی است که میزان تنفس سریع‌تر می‌شود، که اغلب در دوره‌های  استرس شدید اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که افراد متوجه افزایش سرعت تنفس خود می شوند و سعی می کنند با کشیدن نفس های عمیق تر، تنفس را کاهش دهند.

بدون دی اکسید کربن کافی، بدن برای عملکرد صحیح باید سخت‌تر کار کند. خون باید سریع‌تر حرکت کند و در نتیجه رگ‌های خونی منبسط می‌شوند. این اتساع باعث کاهش فشار خون می شود (که اغلب موقتی است) اما همچنان ممکن است در اندازه گیری فشار خون ظاهر شود.

فشار خون پایین،  استرس، و تهویه هوا بیشتر

دو عامل وجود دارد که در میزان وقوع این افت فشار خون نقش دارند.

اولاً، هنگامی که یک فرد هیپرونتیله می‌کند، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌شود که هوای کافی دریافت نمی‌کند. حتی اگر در واقعیت، هوا بیش از حد دریافت کند. این امر باعث می شود افراد سعی کنند خمیازه بکشند یا نفس های عمیق تر بکشند و متأسفانه این باعث بدتر شدن هیپرونتیلاسیون و کاهش بیشتر فشار خون می شود.

دوم، هیپرونتیلاسیون و فشار خون پایین باعث ایجاد علائم متعددی می شود که می تواند استرس را بدتر کند و در نتیجه، هیپرونتیلاسیون را بدتر می کند. وقتی فردی فشار خون پایینی دارد، ضربان قلب سریع‌تر و سخت‌تر می‌شود. این ممکن است باعث شود که فرد درد قفسه سینه را تجربه کند و به احساس سبکی سر و سرگیجه کمک کند. افراد ممکن است احساس کنند که ممکن است غش کنند و در برخی موارد ممکن است این اتفاق بیفتد. همه این علائم فیزیکی می توانند  استرس را افزایش دهند، تهویه بیش از حد را افزایش دهند و فشار خون پایین را حفظ کنند.

تقریباً در همه این موارد، تغییر فشار خون موقتی است. زمانی که فرد بتواند کنترل تنفس خود را به دست آورد، سطح فشار خون باید به حالت عادی بازگردد. گاهی اوقات، بازیابی کنترل تنفس ممکن است بیشتر از زمان های دیگر طول بکشد.

آیا ارتباط دیگری بین  استرس و فشار خون پایین وجود دارد؟

استرس و فشار خون || پزشکت

به طور کلی، استرس فشار خون را افزایش می دهد. بنابراین بسیاری معتقدند که علت اصلی (یا تنها) احتمالی فشار خون پایین، تنفس ضعیف است. اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. اغلب، پس از دوره‌هایی از  استرس شدید، بدن احساس خستگی زیادی می‌کند و این می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد منجر شود. همچنین، افسردگی و قند خون پایین ممکن است باعث کاهش فشار خون شود که هر دو ممکن است با  استرس مداوم مرتبط باشند. کم آبی و گرمازدگی همچنین می توانند فشار خون را کاهش دهند و باعث  استرس شوند، اما این دو لزوما به هم مرتبط نیستند.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که  استرس می‌تواند باعث شود مغز فرد در مورد موقعیت‌ها از نظر «بدترین سناریو» فکر کند. این افکار بدترین سناریو ممکن است باعث شود فرد باور کند که مشکلی در سلامت جسمی یا روانی او وجود دارد. به عبارت دیگر، خواندن فشار خون پایین در مطب ممکن است تصادفی باشد، اما برای ذهن مضطرب، ممکن است به معنای بروز یک بیماری فیزیکی باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید فشار خون در طول روز در نوسان است. خوانش فشار خون پایین، ممکن است هیچ ارتباطی با یک مشکل عمیق تر سلامتی نداشته باشد.

فشار خون خود را کنترل کنید.

کنترل فشار خون توسط فرد، ضرری ندارد. برخی افراد به طور طبیعی فشار خون پایین و برخی به طور طبیعی فشار خون بالا دارند. پزشک می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد فشار خون او و آنچه که «طبیعی» در نظر گرفته می‌شود بر اساس سابقه سلامت، رژیم غذایی، سن و غیره به فرد ارائه دهد.

اگر به فردی اطلاع داده شود که فشار خون او جای نگرانی ندارد، احتمالاً مربوط به  استرس است. تلاش برای یادگیری راه های سالم تنفس می تواند در این موارد بسیار مفید باشد. تمرکز بر نفس‌های آهسته و تلاش نکردن برای جبران بیش از حد تنفس ضعیف، مکان‌های خوبی برای شروع هستند. پیاده روی نیز می تواند کمک کند زیرا می تواند ذهن فرد را از علائم دشواری که فرد تجربه می کند دور کند و خون او را به جریان بیاندازد.

استرس و فشار خون بالا: چه ارتباطی دارد؟

استرس و فشار خون || پزشکت

استرس می تواند باعث افزایش کوتاه مدت فشار خون شود. انجام اقداماتی برای کاهش استرس، می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

موقعیت های استرس زا می توانند فشار خون شما را به طور موقت افزایش دهند. اما آیا استرس همچنین می تواند باعث افزایش طولانی مدت فشار خون شود؟ آیا تمام آن افزایش‌های فشار خون کوتاه‌مدت مرتبط با استرس می‌تواند در درازمدت باعث افزایش فشار خون شود؟ محققان مطمئن نیستند.

با این حال، ورزش سه تا پنج بار در هفته به مدت 30 دقیقه می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. اگر فشار خون بالا دارید، انجام فعالیت هایی که می تواند به مدیریت استرس و بهبود سلامت شما کمک کند، می تواند تفاوت طولانی مدتی در کاهش فشار خون شما ایجاد کند.

واکنش شما به استرس ممکن است بر فشار خون شما تأثیر بگذارد!

هنگامی که در یک موقعیت استرس زا هستید، بدن شما موجی از هورمون تولید می کند. این هورمون‌ها به طور موقت فشار خون شما را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند ضربان قلب شما سریع‌تر شود و رگ‌های خونی شما باریک شوند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که استرس به خودی خود باعث افزایش طولانی مدت فشار خون شود. اما واکنش به استرس به روش های ناسالم می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته را افزایش دهد. رفتارهای خاصی با فشار خون بالاتر مرتبط هستند، مانند:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • خوردن غذاهای غیرمفید

همچنین، بیماری قلبی ممکن است با برخی شرایط سلامت مرتبط با استرس مرتبط باشد، مانند:

  • استرس
  • افسردگی
  • کناره گیری از دوستان و خانواده

اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این شرایط به طور مستقیم با فشار خون بالا مرتبط باشد. در عوض، هورمون‌هایی که بدن شما در هنگام استرس عاطفی تولید می‌کند ممکن است به شریان‌های شما آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی شود. همچنین، برخی از علائم، مانند علائم ناشی از افسردگی، ممکن است باعث شود شما مصرف داروهایی را برای کنترل فشار خون بالا یا سایر بیماری های قلبی فراموش کنید.

افزایش فشار خون مرتبط با استرس می تواند چشمگیر باشد. اما وقتی استرس شما برطرف شد، فشار خون شما به حالت عادی باز می گردد. با این حال، حتی افزایش موقت و مکرر فشار خون می‌تواند به رگ‌های خونی، قلب و کلیه‌ها به روشی مشابه فشار خون بالا در درازمدت آسیب برساند.

چگونه استرس را کاهش دهیم؟

استرس و فشار خون || پزشکت

فعالیت های کاهش دهنده استرس می تواند فشار خون را کاهش دهد.

کاهش سطح استرس ممکن است به طور مستقیم فشار خون شما را در دراز مدت کاهش ندهد. اما استفاده از استراتژی‌هایی برای مدیریت استرس می‌تواند از راه‌های دیگر به بهبود سلامت شما کمک کند. تسلط بر تکنیک های مدیریت استرس می تواند منجر به تغییرات رفتاری سالم شود – از جمله تغییراتی که فشار خون شما را کاهش می دهد.

گزینه های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد.

برنامه خود را ساده کنید. اگر همیشه احساس عجله می کنید، چند دقیقه ای را به مرور تقویم و لیست کارهای خود اختصاص دهید. به دنبال فعالیت هایی باشید که وقت شما را می گیرد اما برای شما خیلی مهم نیستند. زمان کمتری برای این فعالیت ها در نظر بگیرید یا آنها را به طور کامل حذف کنید.

نفس بکشید تا آرام شوید. نفس های عمیق و آهسته می تواند به آرامش شما کمک کند.

ورزش کنید. فعالیت بدنی یک استرس زدای طبیعی است. فقط مطمئن شوید که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید، پزشک خود را تأیید کنید، به خصوص اگر فشار خون بالا تشخیص داده شده است.

یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید. یوگا و مدیتیشن بدن شما را تقویت می کند و به آرامش شما کمک می کند. این تکنیک ها همچنین ممکن است فشار خون سیستولیک شما را تا 5 میلی متر جیوه یا بیشتر کاهش دهند.

باندازه کافی استراحت کنید. خواب کم می تواند مشکلات شما را بدتر از آنچه هست به نظر برساند.

دیدگاه خود را تغییر دهید. هنگام برخورد با مشکلات، در برابر تمایل به شکایت مقاومت کنید. احساسات خود را در مورد موقعیت تصدیق کنید و سپس روی یافتن راه حل تمرکز کنید.

هدف این است که کشف کنید چه چیزی برای شما مفید است. ذهن باز و مایل به آزمایش باشید. استراتژی های خود را انتخاب کنید، اقدام کنید و شروع به لذت بردن از مزایای آن کنید.

سخن آخر

استرس، می تواند باعث کاهش فشار خون از طریق هیپرونتیلاسیون شود. برخی از افراد نیز پس از مشاهده فشار خون پایین طبیعی در طی یک نوسان تصادفی، دچار  استرس می شوند. یادگیری کاهش سرعت و کنترل تنفس می تواند کمک کند، اگرچه درمان  استرس مهم تر خواهد بود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. ممنون از توضیحات عالی تون
    چند روز پیش همین اتفاق افت فشار خون و در ادامش استرس شدید و اختلال هراس برای خودم پیش اومد
    علتش هم خواندن اشتباه فشار خون توسط شخص‌ در کلینیک بود که باعث شد استرسم بالاتر بره

    درکل همانطور که گفتید افرادی که مثل من مستعد حملات پانیک هستند باید مداوم و مستمر فشار خون رو بررسی کنند و استرس رو مدیریت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز