لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پیشگیری از رشد موهای ناحیه تناسلی

پیشگیری از رشد موهای ناحیه تناسلی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پیشگیری از رشد موهای ناحیه تناسلی می تواند شما را از شر رشد بیش از حد موهای تناسلی خلاص کند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله پزشکت، راهکارهای پیشگیری را بررسی کنیم. زمانی که موهای ناحیه تناسلی شما به جای اینکه به سطح پوست برسند، دوباره داخل پوست رشد می کنند، دچار موهای زائد ناحیه تناسلی می شوید. موهای زائد زمانی اتفاق می افتد که موهای ناحیه تناسلی تراشیده، اپیلاسیون یا کنده شده باشند.

هنگامی که یک مو رشد می کند، شاید متوجه برآمدگی های کوچک و گرد به نام پاپول یا برجستگی های کوچک پر از چرک به نام پوسچول شوید. در برخی موارد، پوست اطراف موهای رشد کرده احتمال دارد تیره تر شود. تیره شدن پوست اطراف به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می شود.

احتمال دارد شما درد یا خارش را نیز در اطراف ناحیه موهای زیر روییده تجربه کنید. برخی از افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای موهای زیر پوستی باشند. به عنوان مثال، افرادی که موهای ضخیم و مجعد دارند، بیشتر از افرادی که موهای نازک دارند دچار موهای زیر پوستی می شوند. این امر به ویژه در مورد موهای ناحیه تناسلی که از موهای سر یا بقیه بدن درشت تر هستند، صادق است.

چه چیزی باعث رشد موهای زائد ناحیه تناسلی می شود؟

وقتی موها را اصلاح می کنید، معمولاً دوباره رشد می کنند. بیشتر ساقه های مو بدون ایجاد مشکل رشد می کنند. اما برخی موها ممکن است در زیر پوست رشد کنند. به عنوان مثال، زمانی که اصلاح می کنید، موهای کوتاه شده می توانند به عقب برگردند و در پوست شما رشد کنند.

هنگامی که مو دوباره به داخل پوست رشد می کند، بدن به مو به گونه ای پاسخ می دهد که گویی یک جسم خارجی است. پاسخ پوست زمانی است که علائمی مانند درد، خارش، قرمزی یا تورم ایجاد می شود.

موهای زائد ناحیه تناسلی چگونه درمان می شوند؟

پیشگیری از رشد موهای ناحیه تناسلی || پزشکت

در بیشتر موارد، شما نیازی به درمان موهای زائد ناحیه تناسلی ندارید. آنها اغلب خود به خود از بین می روند. اگر موها همیشه داخل پوست رشد کنند، لازم است یکی از گزینه های درمانی زیر را امتحان کنید:

از برداشتن موهای آن ناحیه خودداری کنید.

اپیلاسیون، اصلاح یا کندن مو را در آن ناحیه را متوقف کنید تا زمانی که موهای زیر پوستی کاهش یابند یا از بین بروند. ادامه اصلاح، ناحیه حساس را بیشتر تشدید می کند. خاراندن یا چیدن موهای رشد کرده باعث افزایش ناراحتی شما می شود. حتی می تواند منجر به عفونت پوستی شود یا جای زخم باقی بماند.

از کمپرس گرم استفاده کنید.

از کمپرس گرم برای این ناحیه استفاده کنید. همچنین می توانید یک دستمال مرطوب را با حرکات دایره ای روی پوست بمالید.

به آرامی موها را بیرون بکشید.

برای بیرون کشیدن مو در داخل پوست، از موچین یا سوزن استریل استفاده کنید. سعی کنید تا زمانی که این ناحیه بهبود نیافته است، آن را به طور کامل نکشید، در غیر این صورت پوست دوباره روی موها بهبود می یابد. پوست خود را فرو نبرید شکستن پوست شما می تواند باعث عفونت شود. به آرامی اطراف موهای رشد کرده را بشویید و لایه برداری کنید تا موها به سطح پوست بازگردند. اگر از بین بردن پوست مرده موثر نبود، ممکن است پزشک دارویی تجویز کند که به از بین رفتن سریع تر سلول های مرده پوست کمک کند.

از کرم ها برای کاهش التهاب استفاده کنید.

اگر موهای زائد ناحیه تناسلی باعث قرمزی و التهاب زیادی شود، شاید پزشک یک کرم استروئیدی تجویز کند. این درمان موضعی می تواند تورم و سوزش اطراف مو را کاهش دهد.

از رتینوئیدها استفاده کنید.

رتینوئیدها، مانند ترتینوئین (Renova، Retin-A)، می توانند پاکسازی سلول های مرده پوست را سرعت بخشند. رتینوئیدها همچنین می توانند به پاک کردن لکه های تیره پوستی که به دلیل رشد موهای زیر پوستی ایجاد می شوند، کمک کنند. برای رتینوئیدها به نسخه پزشک نیاز دارید. این داروها می توانند باعث خشکی پوست شوند.

اگر باردار هستید از هیچ محصولی با رتینوئید استفاده نکنید. این دارو برای نوزاد خطرناک است و می تواند باعث نقص مادرزادی شود.

اگر موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی عفونی شود، برجستگی ها ممکن است دردناک و پر از چرک باشند. برای درمان عفونت، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

پزشک احتمال دارد پماد آنتی بیوتیک یا شستشو را برای از بین بردن عفونت تجویز کند. اگر عفونت شدید باشد، شاید نیاز به مصرف خوراکی آنتی بیوتیک داشته باشید.

درمان خانگی برای از بین بردن موهای زیر پوستی

پیشگیری از رشد موهای ناحیه تناسلی || پزشکت

چند دارو بدون نسخه (OTC) و خانگی زیر می تواند برجستگی ها را تسکین دهد. همچنین این راهکار ها می توانند از رشد موهای زیر پوستی پیشگیری کنند:

لایه برداری با اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک

این محصولات به باز نگه داشتن فولیکول های مو کمک می کنند تا موها دوباره زیر پوست رشد نکنند. اگر موهای زائد دارید از این محصولات استفاده نکنید، زیرا ممکن است ناحیه مورد نظر را تحریک کنند.

کرم بنزوئیل پراکسید

این ماده موجود در داروهای آکنه OTC می تواند به خشک شدن ناحیه آسیب دیده و کاهش قرمزی کمک کند.

مرطوب کننده ها

مرطوب‌کننده‌های بدون چربی می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند. سلول های مرده پوست، فولیکول‌ها را مسدود می‌کنند و به رشد موهای زیر پوستی کمک می‌کنند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای باکتری ها و تورم را از بین می برد. گاهی اوقات از این روغن برای درمان آکنه استفاده می شود. روغن درخت چای می تواند برای موهای زیر پوستی نیز موثر باشد. روغن را با آب مخلوط کنید تا رقیق شود، و با استفاده از پنبه روی پوست ماساژ دهید.

شکر

شکر یک لایه بردار طبیعی است. شما می توانید شکر را با روغن زیتون یا عسل مخلوط کنید. این مخلوط برای مرطوب کردن پوست و از بین بردن باکتری ها موثر است. خمیر را با حرکات دایره ای روی پوست بمالید و سپس با آب گرم بشویید.

جوش شیرین

جوش شیرین به لایه برداری و کاهش التهاب در پوست کمک می کند. 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی پوست خود بمالید و سپس با آب سرد بشویید.

سعی کنید موهای در حال رشد را نکشید یا نچینید. کشیدن موها باعث عفونت می شود. برجستگی ها را فشار ندهید. تلاش برای پاك كردن برجستگی ها می تواند باعث عفونت یا جای زخم شود.

چگونه می توان از رشد موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی پیشگیری کرد؟

پیشگیری از رشد موهای ناحیه تناسلی || پزشکت

بهترین راه برای پیشگیری از رشد موهای زائد ناحیه تناسلی، اپیلاسیون، تراشیدن یا کندن آن نیست. اگر به اصلاح موهای ناحیه تناسلی خود ادامه می دهید، این مراحل را برای پیشگیری از رشد موهای زیر پوستی در آینده دنبال کنید.

ناحیه شرمگاهی را برای اصلاح آماده کنید.

آماده کردن ناحیه شرمگاهی قبل از استفاده از تیغ برای اصلاح می تواند خطر موهای زائد را در زمانی که مو شروع به رشد مجدد می کند کاهش دهد. ابتدا پوست خود را با یک صابون ملایم بشویید. با یک روان کننده، کرم یا ژل اصلاح پوست را ماساژ دهید. وقتی کارتان تمام شد، قبل از پوشیدن لباس زیر و شلوار، آن ناحیه را کاملا خشک کنید.

از تیغ یک تیغه استفاده کنید.

برخی از ریش تراش ها خطر رشد موهای زائد را کاهش می دهند. می توانید یکی از این موارد را امتحان کنید. اگر ریش تراش شما قدیمی است، آن را با یک تیغ تازه تعویض کنید. تیغه های قدیمی برش های تمیز و دقیقی ایجاد نمی کنند و می توانند خطر رشد مو را افزایش دهند.

لیزر موهای زائد را در نظر بگیرید.

لیزر موهای زائد اگرچه گران است، اما راه حلی طولانی مدت برای از بین بردن موهای زائد است. حتی لیزر موهای زائد موها را در سطح عمیق تری از بین می برد و به فولیکول مو آسیب می رساند. اما لیزر در بیشتر موارد، از رشد مجدد موها پیشگیری می کند.

لیزر موهای زائد به چندین درمان در طی چند هفته و چند ماه نیاز دارد، اما نتایج معمولاً نیمه دائمی هستند. لیزر بر روی موهای بور یا خیلی روشن موثر نیست.

گزینه های حذف موهای زائد بدون تیغ را امتحان کنید.

موادهای شیمیایی یک گزینه مناسب هستند، اما می توانند پوست حساس را تحریک کنند. قبل از استفاده از موبر روی قسمت کوچکی از پوست در قسمت دیگری از بدن خود آن را آزمایش کنید. اگر در عرض 24 ساعت واکنشی نشان نداد، استفاده از آن بی خطر است. به خاطر داشته باشید که پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس تر از پوست دست یا پای شماست.

برخی از کرم‌های تجویزی رشد مجدد مو را کاهش می‌دهند، به ‌ویژه زمانی که از آن‌ها پس از لیزر یا سایر درمان‌های رفع موهای زائد استفاده می‌کنید.

الکترولیز یک درمان دائمی رفع موهای زائد است. از یک الکترود برای از بین بردن ریشه مو استفاده می کند. مانند لیزر موهای زائد، الکترولیز به چندین درمان در طی چند هفته یا چند ماه نیاز دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وجود موهای زیر پوستی گاهی در ناحیه تناسلی جای نگرانی ندارند. دنبال کردن راهکارهای مذکور برای پیشگیری می توانند به شما در رشد و ایجاد موهای زیر پوستی در آینده کمک کند. اگر موارد زیر را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • معمولا موهای زیر پوستی در ناحیه تناسلی شما رشد می کند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا درمانی را برای پیشگیری از مشکلات بعدی پیدا کنید.
  • موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی بیش از حد دارید. اگر رشد موی غیرطبیعی یا غیرعادی دارید، لازم است به پزشک برای درمان این مشکل مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز