لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مشکلات زیر بغل و 16سوال مهم آن

مشکلات زیر بغل و 16 سوالی که ممکن است از کسی نپرسید؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مشکلات زیر بغل رایج هستند و احتمال دارد حتی شما را هم درگیر کند. اما افراد احتمال دارد از پرسیدن سوالات مربوط به مشکلات زیر بغل مانند بوی زیر بغل خجالت بکشند و یا حتی این مشکلات را جدی نگیرند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت 16 سوال کاملا اساده ای که از پرسیدن آن ها در مورد زیر بغل خجالت می کشیدید را بررسی کنیم.

چرا زیر بغل مو دارد؟

نکته اصلی در مورد موهای زیر بغل این است که هیچ کس به طور قطع نمی داند که چرا آنها وجود دارند. شاید این نتیجه تکامل باشد، از زمانی که همه انسان ها به طور قابل توجهی موهای بدن داشتند تا از آنها در برابر عناصر خشن محافظت کند. برخی از دانشمندان بر این باورند که ممکن است برای کمک به دفع عرق از پوست، کمک به محدود کردن رطوبت زیر بغل و کاهش باکتری هایی که در آن شرایط رشد می کنند، وجود داشته باشد. اگر نگران بوی بدن هستید، برداشتن دائمی آن ممکن است ایده بدی باشد.

موهای زیر بغل کد ژنتیکی با موهای دیگر نواحی بدن دارند. این اغلب یک رنگ است، بنابراین اگر شما یک بلوند طبیعی هستید احتمالاً موهای بلوند در چاله های خود خواهید داشت. اما دانشمندان همچنین نمی‌دانند که چرا این مو کوتاه‌تر و درشت‌تر از موهای دیگر است، با این تفاوت که قفل‌های بلند و بلند کاملاً غیرعملی است!

مواد تشکیل دهنده عرق چیست؟

مشکلات زیر بغل و 16 سوالی که ممکن است از کسی نپرسید؟ || پزشکت

از آنجایی که زیر بغل، چین‌های بدن هستند، گرمتر از بقیه قسمت‌های پوست شما هستند. این (به علاوه این واقعیت که مو وجود دارد)، به این معنی است که در قسمت ما زیر بغلمان بیشتر عرق می کنیم. تمام عرق‌ها حاوی سدیم (نمک)، کلرید و پتاسیم هستند، اما عرق زیر بغل با عرق سایر نقاط بدن متفاوت است. غدد عرق آپوکرین (که در چین های بدن یافت می شوند)، عرق غلیظ تری ایجاد می کنند که حاوی اوره، آمونیاک و اسیدهای چرب نیز می باشد.

چرا زیر بغل ما بو می دهد؟

این عرق نیست که باعث بوی زیر بغل می شود. این باکتری ها هستند که در آن گرما و رطوبت در ناحیه زیر بغل زندگی می کنند. دانشمندان دانشگاه یورک انگلستان کشف کردند که باکتری استافیلوکوکوس هومینیس عمدتاً علت تولید بوی بد است. این مولکول‌های بی‌بو از زیر بغل بیرون می‌آیند، با میکروبیوتای فعال تعامل می‌کنند، و در داخل باکتری تجزیه می‌شوند. این باکتری یک ترکیب ارگانوسلفور-تیوآلکولول ها- را دفع می کند که وقتی غلیظ می شود بوی گوگرد، پیاز یا گوشت می دهد. این همان چیزی است که باعث ایجاد بو می شود. عوامل دیگری مانند غذاهای تند و برخی داروها می توانند مشکل بوی بد زیر بغل را بدتر کنند.

چرا بوی عرق بین افراد متفاوت است؟

چندین عامل وجود دارد که می تواند بر بوی دقیق عرق ما تأثیر بگذارد، که دلیل تفاوت عرق یک فرد با عرق دیگران است. بو به دلیل جنسیت، رژیم غذایی و حتی داروها ممکن است متفاوت باشد. عواملی مانند چاقی نیز می‌توانند بر ترکیب بو تأثیر بگذارند.

برخی از شرایط پزشکی بوی مشخصی تولید می کنند. به عنوان مثال، دیابت به دلیل وجود کتون در بدن می تواند بوی شیرین تری ایجاد کند، در حالی که مشکلات کبدی و کلیوی ممکن است باعث شود عرق بوی سفید کننده بدهد.

باکتری زیر بغل از کجا می آید؟

مشکلات زیر بغل و 16 سوالی که ممکن است از کسی نپرسید؟ || پزشکت

میلیاردها باکتری روی پوست ما رشد می کنند، اما باکتری های زیر بغل ما به دلیل شرایط گرم و مرطوب با سرعت بیشتری تکثیر می شوند. بهداشت خوب، از جمله حمام منظم یا دوش گرفتن برای شستن باکتری‌ها، به محدود کردن تعامل بین باکتری‌ها و عرق کمک می‌کند و به ما کمک می‌کند خوشبو بمانیم.

استفاده از دئودورانت ها و ضد تعریق ها نیز می تواند کمک کننده باشد. مطالعه ای توسط دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی نشان داد که استفاده منظم حتی می تواند بر میزان باکتری هایی که تولید می کنیم تأثیر بگذارد.

دکتر جولی هوروات، رئیس آزمایشگاه تحقیقاتی ژنومیک و میکروبیولوژی در موزه علوم طبیعی NC در مورد این کشف گفت. او گفت: «استفاده از ضد تعریق و دئودورانت به طور کامل اکوسیستم میکروبی پوست شما را تغییر می‌دهد».

تفاوت بین دئودورانت و ضد تعریق چیست؟

دئودورانت ها با خنثی کردن بوی تولید شده از عرق و باکتری ها عمل می کنند، اما در وهله اول ما را از تولید آن عرق باز نمی دارند. ضد تعریق ها در واقع با مسدود کردن منافذ زیر بغل از ایجاد عرق در بدن جلوگیری می کنند. این اشتباهات رایج دئودورانت را بررسی کنید.

اما این محصولات حاوی مواد شیمیایی خشن مانند پارابن‌هایی هستند که به طور بالقوه با سرطان سینه مرتبط هستند، ترکیبات آلومینیومی که خطرات سلامتی نیز دارند، سیلیس (یک محرک پوست) و تریکلوزان که باکتری‌های خوب و بد را از بین می‌برد و به عنوان سرطان‌زای احتمالی فهرست شده است. .

آیا جایگزین های طبیعی برای دئودورانت ها و ضد تعریق ها وجود دارد؟

بسیاری از محصولات خانگی را می توان به عنوان جایگزینی طبیعی و مهربان تر برای دئودورانت ها و ضد تعریق ها استفاده کرد. سعی کنید جوش شیرین و نشاسته ذرت را ترکیب کنید. اسانس مورد علاقه خود را برای عطر بیشتر اضافه کنید. پودر بچه نیز یک جایگزین محبوب است، یا استفاده از آب لیمو را برای گزینه ای تازه تر در نظر بگیرید.

چرا برخی افراد زیاد عرق می کنند و چه کاری می توان با آن انجام داد؟

حدود 3 درصد از مردم از هایپرهیدروزیس رنج می برند. تعریق زیاد که آنقدر شدید است که می تواند کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. تعریق شدید زیر بغل معمولاً ناشی از هیپرهیدروزیس کانونی اولیه است، شکلی که مقدار زیادی عرق در یک یا چند ناحیه خاص تولید می کند.

درمان  این مشکل زیربغل شامل داروهای ضد تعریق با نسخه خاص، بوتاکس برای جلوگیری از تولید بیش از حد غدد عرق و لیزر درمانی است. دارو گاهی اوقات می تواند کمک کند، اما در موارد شدید، جراحی برای برداشتن غدد عرق می تواند انجام شود. به عنوان آخرین راه حل، گاهی اوقات جراحی ستون فقرات برای بریدن اعصاب غدد عرق انجام می شود، اما عوارض جانبی قابل توجهی دارد، بنابراین معمولاً توصیه نمی شود مگر اینکه همه گزینه ها شکست بخورند.

چرا زیر بغل اغلب خارش می کند؟

مشکلات زیر بغل و 16 سوالی که ممکن است از کسی نپرسید؟ || پزشکت

پوست چین خورده زیر بازو مملو از رگ های خونی، غدد لنفاوی و غدد عرق است که همگی ممکن است دچار عفونت شوند. شرایط مرطوب و گرم همچنین یک بستر ایده آل برای رشد باکتری ها و عفونت های قارچی است که باعث خارش زیر بغل و گاهی اوقات خارش زیر بغل می شود.

شایع ترین جوش های زیر بغل کدامند؟

بثورات زیر بغل می تواند به دلیل طیف گسترده ای از عوامل ایجاد شود که در میان آنها آب و هوای گرم اصلی است. بهداشت خوب می تواند موثر باشد. با دوش گرفتن روزانه از بروز جوش در ماه های تابستانی گرم جلوگیری کنید. بیماری های پوستی موجود مانند پسوریازیس و اگزما می تواند به ویژه در زیر بغل مشکل ساز باشد. واکنش‌های آلرژیک نیز یکی از دلایل رایج بثورات، اغلب به محصولاتی مانند مواد شوینده لباس‌شویی، لوازم آرایشی یا دئودورانت‌ها هستند.

چرا گاهی اوقات دچار درد زیر بغل می شویم؟

درد زیر بغل می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اگرچه یکی از موارد رایج عبارتند از بثورات پوستی عفونی یا التهاب در منافذ یا غدد زیر پوست. غدد لنفاوی اغلب زمانی متورم می شوند که ما در جای دیگری از بدن عفونت داشته باشیم، مانند آنفولانزا، که می تواند باعث درد زیر بغل شود.

گاهی اوقات درد زیر بازوها علت فیزیکی دارد، شاید به این دلیل که در ورزشگاه به عضله ای فشار آورده ایم یا در انجام کارهای حیاط خود زیاده روی کرده ایم.

چرا در زیر بغل دچار توده می شویم؟

توده های زیر بغل می تواند به دلیل عفونت در فولیکول های مو یا غدد عرق ایجاد شود. این توده ها اغلب نسبتا کوچک هستند و با گسترش عفونت، داشتن یک سری توده های قابل مشاهده معمول است. گاهی اوقات راش اصلاح می تواند منجر به عفونت زیر بغل شود. برخی افراد متوجه می شوند که استفاده از پماد ضد عفونی کننده بعد از اصلاح می تواند عفونت زیر بغل را کاهش دهد.

کیست های زیر بغل همیشه در زیر بغل ظاهر نمی شوند، اما می توانند به صورت توده های کوچک احساس شوند. کیست‌ها معمولاً دردناک نیستند، اما اگر مطمئن نیستید، در صورتی که مشکل جدی‌تر است به پزشک مراجعه کنید.

غدد لنفاوی متورم به طور کلی بزرگتر هستند و به راحتی قابل مشاهده نیستند. اگرچه دردناک هستند، اما معمولا پس از درمان عفونت زمینه ای آرام می شوند. اما اگر مشکل ادامه پیدا کرد یا به طور مکرر رخ داد، همیشه باید با پزشک مشورت کنید، زیرا سرطان سینه می تواند غدد لنفاوی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تورم غدد لنفاوی نیز می تواند یکی از علائم سندرم خستگی مزمن باشد.

بهترین راه برای مدیریت موهای رشد کرده در ناحیه زیر بغل چیست؟

گاهی اوقات فولیکول های مو ممکن است از طریق اصلاح یا تجمع ترشحات از پوست مسدود شوند. این می تواند از رشد طبیعی مو به سمت بیرون جلوگیری کند، بنابراین موها به عقب بر می گردند و زیر پوست به رشد خود ادامه می دهند.

این می تواند منجر به یک نقطه دردناک یا آبسه شود که می تواند عفونی شود. در برخی موارد، فولیکول های متعددی تحت تاثیر قرار می گیرند که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. موارد جدی موهای زائد باید به صورت حرفه ای درمان شوند، اما این امکان وجود دارد که خودتان با موهای رشد کرده مقابله کنید.

چرا پوست زیر بغل را می گیریم و بهترین راه برای درمان آن چیست؟

مشکلات زیر بغل و 16 سوالی که ممکن است از کسی نپرسید؟ || پزشکت

برچسب های پوستی تومورهای خوش خیمی هستند که اغلب در چین های پوست ما رشد می کنند که در برابر مالش پوست یا لباس اطراف آسیب پذیر هستند. برچسب پوست اساساً از کلاژن و رگ های خونی پوشیده شده در پوست ساخته می شود. ژنتیک گاهی اوقات نقش مهمی را ایفا می کند، به طوری که برچسب های پوستی اغلب در خانواده ها وجود دارد.

برچسب های پوستی را می توان با سوزاندن، انجماد، بستن (با استفاده از بستن برای قطع جریان خون) یا برداشتن جراحی با چاقوی جراحی برداشت. با این حال، با احتیاط می توان برخی از برچسب های پوستی  را در خانه از بین برد.

آیا چربی زیر بغل طبیعی است؟

اگر مقدار کمی حجم اضافی بین زیر بغل و ناحیه سینه خود مشاهده کرده اید، این چربی زیر بغل است. این آخرین ناحیه بدن است که توجه کاهش وزن را به خود جلب کرده است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که برخی از بافت های اضافی در این ناحیه به دلیل عضلات سینه ای زیرین، کاملا طبیعی هستند.

مانند بسیاری از نواحی هدف دیگر، رفع لکه های چربی زیر بغل از طریق ورزش مستقیم نیست و بهتر است به عنوان بخشی از یک روال کلی قدرت و تناسب اندام انجام شود. لیپوساکشن زیر بغل یک گزینه است، اما بدون خطر نیست . عوارض جانبی می تواند شامل کبودی، از دست دادن مایعات، درد، بی حسی و تحریک پوست در کوتاه مدت، با وحشتناکی مانند تغییر در رنگ و بافت پوست شما، و آسیب عصبی به عنوان پیامدهای بالقوه طولانی مدت باشد.

آیا می توان تیرگی زیر بغل را از بین برد؟

مانند سایر نواحی بدن، تنوع بسیار زیادی در رنگ ناحیه زیر بغل وجود دارد، اما برخی از افراد از این واقعیت که زیر بغل‌هایشان تیره به نظر می‌رسد آزار می‌دهند. این می تواند با اصلاح به جای استفاده از روش های دیگر لایه برداری مانند اپیلاسیون یا الکترولیز ایجاد شود، زیرا موهای زیرین یا ته ریش باعث می شود پوست تیره تر به نظر برسد. همچنین می تواند به دلیل رنگدانه های طبیعی پوست باشد.

استفاده از لوازم آرایشی برای روشن شدن پوست زیر بغل امکان پذیر است. محصولات سفید کننده می توانند موثر باشند، اما حتما از یک منبع معتبر خریداری کنید، زیرا محصولات کنترل نشده می توانند حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مانند جیوه باشند که سمی هستند. کرم های روشن کننده نیز در صورت استفاده بیش از حد می توانند باعث آسیب دائمی پوست شوند.

لایه برداری یا اپیلاسیون به جای اصلاح نیز یک گزینه است، یا شاید راه حل های طبیعی تری مانند آب لیمو، سیب زمینی یا خیار را امتحان کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز