لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ماداروزیس یک اصطلاح پزشکی است که به ریزش مژه یا ریزش ابرو اشاره دارد. ریشه این واژه از کلمه یونانی “madao” به معنای افتادن گرفته شده است. ریزش مژه به تنهایی به عنوان میلفوزیس نیز شناخته می شود. ماداروز می تواند یک طرفه یا دو طرفه، ناقص یا کامل و بدون جای زخم یا اسکار باشد. در ماداروز بدون اسکار، ساختارهای فولیکولی حفظ شده و به طور بالقوه قابل برگشت است. اسکار ماداروز به دلیل التهاب و فیبروز عمیق تر است و به احتمال زیاد منجر به ریزش دائمی مژه ها و مو می شود. ماداروز در هر دو جنس زن و مرد و در هر گروه سنی دیده می شود، اما بسته به علت زمینه ای، در افراد مسن شایع تر است.

تشخیص مناسب برای مدیریت ضروری است. پیوند واحد فولیکولی روشی مفید برای درمان ماداروزیس اسکار است و روش مربوط به بازسازی ابرو و مژه مورد بحث قرار گرفته است.

شایع ترین علل ریزش ابرو و مژه

ماداروزیس در اثر هر فرآیندی ایجاد می شود که به پیاز مو یا ساقه مو آسیب می رساند و منجر به ریزش مو موقت یا دائمی می شود.

علل شایع ماداروز عبارتند از:

  • ضربه
  • پسوریازیس
  • آکنه روزاسه
  • آلوپسی آره آتا
  • پرکاری تیروئید
  • عفونت استافیلوکوک
  • هرپس سیمپلکس
  • درماتیت آتوپیک
  • کم کاری تیروئید (معمولاً یک سوم خارجی دو طرفه ابرو را تحت تأثیر قرار می دهد).
  • ماداروز ناشی از درمان، مانند بیماری ناشی از شیمی درمانی، رادیوتراپی، لیزر درمانی و تزریق سم بوتولینوم

علل غیر معمول ماداروز عبارتند از:

  • اسکلرودرمی
  • سمیت ویتامین A
  • سمیت دارویی (مانند تالیم و کوکائین)
  • لوپوس اریتماتوز دیسکوئید (DLE)
  • لیکن پلانوپیلاریس و آلوپسی فیبروزان فرونتال
  • علل روانپزشکی (به عنوان مثال، تریکوتیلومانیا و درماتیت آرتفکتا).
  • انواع مختلف سرطان پوست مانند کارسینوم داخل اپیدرمی، کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی یا ملانوم
  • ماداروز مرتبط با عفونت، مانند قارچ درماتوفیت (کرم حلقوی)، مایکوباکتری غیر معمول، جذام، و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • اختلالات ژنتیکی یا مادرزادی (به عنوان مثال، اریترودرمی ایکتیوزیفرم، دیسپلازی اکتودرم، کریپتوفتالموس، و سندرم اهلرز دانلوس)

بیماری های چشمی مرتبط با ماداروزیس

ماداروزیس می تواند با برخی از بیماری های چشمی مرتبط باشد، از جمله:

بلفاریت

بلفاریت یک التهاب مزمن اولیه پلک است. بروز آن نسبتاً شایع است و به عنوان یک بیماری همراه با بهبودی و عود، در صورت عدم انجام اقدامات کافی منجر به کاهش کیفیت زندگی می شود. بلفاریت مزمن شایع ترین بیماری همراه با ماداروزیس است. گرچه راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی بلفاریت وجود دارد، اما مفیدترین روش پیشنهادی ویلهلم است که در آن بلفاریت را می توان بر اساس درگیری غالب قسمتی از پلک قدامی به خط خاکستری (بلفاریت قدامی) یا خلفی خط خاکستری (بلفاریت خلفی) طبقه بندی کرد. خط خاکستری خطی خیالی است که پلک را به قسمت قدامی متشکل از پوست و ماهیچه و قسمت خلفی متشکل از تارسوس و ملتحمه تقسیم می کند.

بلفاریت قدامی معمولاً یا استافیلوکوکی یا سبورئیک است و بلفاریت خلفی به هر یک از انواع اختلال عملکرد غده میبومین اشاره دارد.

علائم بلفاریت قدامی شامل خارش، سوزش، احساس جسم خارجی، فتوفوبیا و اشک ریزش است. بلفاریت استافیلوکوکی باعث التهاب لبه پلک و فولیکولیت می شود که فولیکول مو را از بین می برد و در نتیجه ماداروز ایجاد می کند که معمولاً غیر زخمی است. اما گاهی اوقات ممکن است باعث زخم شود، به خصوص اگر طولانی مدت بماند.

بلفاریت سبورئیک اغلب با عفونت های باکتریایی ثانویه همراه است و می تواند به علت عفونت استافیلوکوکی مرتبط یا به دلیل مالش ناشی از خارش منجر به ماداروز شود.

شرایط پوستی مرتبط با ماداروزیس

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو || دام و پت

درماتیت آتوپیک. این بیماری در دوران کودکی با درماتیت مزمن پلک پایین ظاهر می شود و اغلب با انواع دیگر اختلالات آلرژیک همراه  است  ویژگی های چشمی آن شامل درماتیت پلک، چین دنی مورگان (یک چین یا خط زیر چشمی به دلیل ادم پلک در درماتیت آتوپیک)، کراتیت، و ارتباط مکرر با قوز قرنیه و آب مروارید می شوند. ریزش یک سوم جانبی ابرو (علامت هرتوگه) در درماتیت آتوپیک به دلیل خارش و مالش مداوم بروز می کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک به صورت اریتم و پوسته پوسته شدن ابروها ظاهر می شود. پلک ها همچنین ممکن است فلس های ریز مایل به زرد اریتماتوز را نشان دهند. لبه های پلک ها ممکن است بلفاریت حاشیه ای را نشان دهند. همه این ویژگی ها ممکن است با ماداروزیس همراه باشد. ریزش ابرو به دلیل خاراندن در اثر خارش است که در درماتیت سبورئیک شایع است.

پسوریازیس

حدود 10 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس می توانند درگیری پلک به شکل بلفاریت، پلاک پسوریاتیک و ماداروزیس را داشته باشند.

آلوپسی فیبروزان پیشانی

آلوپسی فیبروزان پیشانی پس از یائسگی، گونه‌ای از لیکن پلانوپیلاریس، شکل مشخصی از آلوپسی زخم‌دار است که در زنان یائسه توصیف می‌شود. این شامل یک خط رویش مو با اسکار همراه با از دست دادن جزئی یا کامل ابرو در اکثر افراد مبتلا است. از دست دادن ابروها ممکن است علامت ارائه کننده باشد. با این حال، خط مو شواهدی از اریتم اطراف فولیکولی را با مشاهده دقیق‌تر نشان می‌دهد. ویژگی های بافت شناسی با لیکن پلانوپیلاریس 35 یکسان است .

آکنه روزاسه

علائم چشمی در روزاسه بسیار مکرر و غیر اختصاصی است. آنها شامل بلفاریت، ورم ملتحمه، هوردئولا و شالازیا عود کننده، کراتیت روزاسه و کراتیت بینابینی هستند. بلفاریت می تواند منجر به ماداروز شود.

تلوژن افلوویوم

شایع ترین علت ریزش مو، تلوژن افلوویوم است. تلوژن افلوویوم افزایش ریزش موهای تلوژن طبیعی است. معمولاً در پاسخ به بیماری سیستمیک یا تغییرات فیزیولوژیکی مانند استرس شدید احساسی و غیره رخ می دهد. می تواند منجر به ریزش موی ابرو شود .

موسینوز فولیکولی

التهاب پیلوسباسه  با آلوپسی زخمی و غیر اسکار باتوجه به درجه التهاب وجود دارد. در بیشتر موارد، درگیری سر و گردن وجود دارد، اگرچه درگیری گسترده نیز دیده می شود. ریزش ابرو یک علامت مشخص  است و ممکن است زمانی که ناحیه ابرو در شکل خوش خیم حاد موسینوز فولیکولی درگیر می شود، علامت اصلی باشد.

اختلالات سیستمیک و غدد درون ریز مرتبط با ماداروزیس

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو || دام و پت

بنابراین، فولیکول های مو در اختلالات تیروئید تحت تأثیر قرار می گیرند و ماداروز به دلیل اختلال در سینتیک سلول های مو ایجاد می شود. کم کاری تیروئید با ریزش موی عمومی همراه است که احتمالاً به دلیل موهای زبر، کدر و شکننده با کاهش قطر است.. ابروها و مژه ها نیز ممکن است از بین بروند. ریزش یک سوم ابروهای جانبی علامت مشخصه کم کاری تیروئید است.

ماداروز حتی ممکن است علامت تظاهر کننده در پرکاری تیروئید باشد باشد. در پرکاری تیروئید نازک شدن همراه با شکستن و کوتاه شدن موها وجود دارد. ماداروز همچنین می تواند در کم کاری هیپوفیز، هیپوپاراتیروئیدیسم و هیپرپاراتیروئیدیسم رخ دهد.

آلوپسی آره آتا

ماداروز از نوع غیر اسکار معمولاً در آلوپسی آره آتا که یک بیماری خودایمنی خاص مو است که با ریزش تکه‌ای مو همراه است، بروز می کند. این به صورت تکه های گرد یا بیضی شکل ریزش مو بدون زخم ظاهر می شود. ماداروز به صورت درگیری مجزا یا به عنوان بخشی از آلوپسی یونیورسالیس رخ می دهد. هنگامی که آلوپسی آره آتا منحصراً مژه ها را درگیر می کند، به ندرت سایر قسمت های بدن درگیر می شوند. آلوپسی آره آتا می تواند هر دو پلک را بدون درگیری پوست سر نیز درگیر کند. موهای علامت تعجب کوتاه برای آلوپسی آره آتا پاتوژنومیک هستند.

لوپوس اریتماتوز دیسکوئید

لوپوس اریتماتوز دیسکوئید (DLE) یک بیماری خود ایمنی است و شایع ترین شکل لوپوس اریتماتوز پوستی مزمن پلاک های پوسته پوسته روی پلک ها با از دست دادن فولیکول های مو منجر به ماداروزیس می شود.

سندرم گراهام لیتل

این گونه ای از لیکن پلانوپیلاریس است که با آلوپسی پیشرونده سیکاتریسیال پوست سر همراه با ریزش بدون اسکار موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل، و فولیکولار لیکنوئید روی تنه و اندام ها همراه است.

اختلالات تغذیه ای

موهای تلوژن در ماراسموس مزمن و سوء تغذیه از هر نوع که باشد می ریزند. هیپوپروتئینمی باعث ریزش مو به دلیل شروع زودرس تلوژن می شود. ریزش موهای ابرو به دلیل کمبود مزمن روی در یک بیمار که به مدت 2 ماه فقط تغذیه تزریقی دریافت کرد، گزارش شد. آکرودرماتیت انتروپاتیک یک اختلال ارثی کمبود روی است که علاوه بر تظاهرات پوستی، ریزش ابروها و مژه ها را نیز نشان می دهد. کمبود بیوتین می تواند منجر به انسفالوپاتی، اختلالات عصبی، لایه برداری پوست و از دست دادن ابروها و مژه ها شود. کمبود آهن ممکن است یکی از دلایل احتمالی ریزش موی تلوژن منتشر باشد.

جذام

ماداروزیس مشخصه جذام است. در 76 درصد بیماران مبتلا به جذام چند باسیلی گزارش شده است. ماداروز سیکاتریسیال متقارن دو طرفه در جذام جذام به دلیل نفوذ هیستیوسیتی فولیکول های مو رخ می دهد. این بیماری در جذام چند باسیلی پس از حداقل 5 تا 10 سال بیماری درمان نشده رخ می دهد. ممکن است ریزش یا آتروفی مژه ها به دنبال داشته باشد.

ماداروز یک طرفه ممکن است در جذام سلی به دلیل وجود لکه صورت در ناحیه ابرو رخ دهد. در جذام سل، ماداروز به دلیل نفوذ گرانولوماتوز فولیکول های مو که منجر به تخریب آنها می شود، رخ می دهد.

سیفلیس ثانویه

ریزش ابرو بدون اسکار در سیفلیس ثانویه گزارش شده است. این ریزش به صورت ناقص است و ظاهری شبیه پروانه خواری دارد. مشخص شده است که درمان ضد سیفلیس ریزش مو را معکوس می کند. سیفلیس سوم می تواند با از دست دادن سیکاتریسیال ابروها همراه باشد.

عفونت های ویروسی

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو || دام و پت

هرپس زوستر چشمی باعث ایجاد اسکار پلک به همراه ریزش ابرو و مژه می شود. ماداروزیس در ایدز نیز تشخیص داده شده است.

عفونت های قارچی

پاراکوکسیدیوئیدومیکوزیس می تواند باعث ضایعات اریتماتوز همراه با ماداروز شود که در نهایت می تواند منجر به تغییرات و ناهنجاری پلک شود.

دمدیکوزیس

آلودگی به کنه D. folliculorum که در مژه ها ساکن است به خوبی شناخته شده است. دو گونه آن که در انسان زندگی می کنند   D. folliculorum و Demodex brevis 85  ممکن است بدون علامت باشد یا ممکن است علائم بلفاریت را ایجاد کند. یماران مبتلا به دمودیکوز می توانند به ماداروزیس مبتلا شوند.

Phthiriasis palpebrarum

ماداروزیس در بیماری فتریازیس پلک نیز توصیف شده است. Phthiriasis palpebrarum اصطلاحی است که برای نشان دادن هجوم مژه ها توسط شپش شرمگاهی یا Phthirus pubis که به نام شپش خرچنگ نیز شناخته می شود استفاده می شود. این انگل معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود. آلودگی شدید ممکن است منجر به درگیری زیر بغل، ابروها و پوست سر شود. هنگامی که ابروها و مژه ها درگیر می شوند، ممکن است ماکول های خاکستری آبی یا ماکولا سروله روی شانه ها، بازوها و تنه مشخص شوند.

تریکوتیلومانیا

این یک اختلال کنترل شده با تکانه است که با کندن اجباری یا ریزش مو مشخص می شود. شایع ترین محل کشیدن مو، پوست سر است، اما ابروها، مژه ها و موهای ناحیه تناسلی نیز ممکن است درگیر شوند.

تریکوتیلومانیا در مژه ها و ابروها به صورت لکه های نامنظم آلوپسی حاوی موهایی با طول های مختلف ظاهر می شود. التهاب، جای زخم و آتروفی به دلیل عدم وجود آنها آشکار است.

بیماران اغلب سعی می کنند آلوپسی خود را با استتار زیبایی پنهان کنند. تریکوتیرومانیا (ریزش مو به دلیل مالش مکرر) و تریکوتمنومانیا (تراشیدن وسواس گونه مو) نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

سوء مصرف کوکائین

تامز و گلدنرینگ یک مورد از ریزش دو طرفه ابروها و مژه ها را در یک بیمار مبتلا به کمپلکس مرتبط با ایدز که کوکائین مصرف کرده بود توصیف کردند. این امر به بخارهای داغ در طول فرآیند سیگار کشیدن نسبت داده شده است و بنابراین باعث آویزان شدن ابروها و مژه ها می شود. هنگامی که بیمار از مصرف کوکائین خودداری کرد، یک معکوس کامل وجود داشت.

رادیوتراپی برای تومورهای چشمی

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو || پزشکت

آلوپسی سمی زمانی رخ می دهد که رشد مو در فاز آناژن اختلال ایجاد شود. این معمولاً پس از شیمی درمانی و رادیوتراپی رخ می دهد. رادیوتراپی برای انواع مختلف تومورهای چشمی، تومورهای پلک و مشیمیه باعث ایجاد ماداروزیس گزارش شده است. ریزش مو در اثر تشعشع معمولاً برگشت‌پذیر است، اما زمانی که دوز پرتو در محدوده 50 تا 60 باشد، ممکن است دائمی باشد.

مواد مخدر

رتینوئیدها، هپارین، داروهای ضد تشنج، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، و آندروژن‌ها همگی می‌توانند ریزش موی تلوژن و ماداروز را تسریع کنند.

سایر داروهایی که معمولاً به ایجاد ماداروز نسبت داده می شوند شامل میوتیک ها، داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد کلسترول، داروهای ضد تیروئید، پروپرانولول، والپروئیک اسید، اسید بوریک و بروموکریپتین هستند. مشخص شده است که داروهای ضد انعقاد در دوزهای بالا باعث ریزش موهای سر، ناحیه تناسلی، زیر بغل و صورت با ریزش ابروها پس از یک دوره نهفته چند هفته ای درمان با دکستران و هپارین می شوند.

پروپرانولول می تواند باعث آلوپسی منتشر همراه با از دست دادن ابروها به دلیل تلوژن افلوویوم معمولاً پس از سه ماه از درمان شود. در جنین هایی که در معرض اسید والپروئیک قرار گرفته اند، از بین رفتن قسمت میانی ابروها دیده می شود.

  • آلوپسی منتشر از جمله آلوپسی ابرو به دلیل بلع مزمن دهانشویه های حاوی اسید بوریک تجربه شده است.
  • لوودوپا در طی سه ماه پس از مصرف روزانه باعث ایجاد آلوپسی منتشر شدید می شود.
  • ریزش مو می تواند بلافاصله پس از شروع درمان موضعی ماینوکسیدیل و پس از قطع درمان (به دلیل تلوژن افلوویوم ) رخ دهد.
  • ریزش برگشت پذیر ابروها و مژه ها همراه با سایر عوارض چشمی، احتمالاً به دلیل استفاده از نیاسین برای درمان چربی خون، گزارش شده است.

داروهای شیمی درمانی

ماداروزیس یک عارضه مکرر شیمی درمانی با دوستاکسل است .برخی از داروهایی که در ریزش مو به دلیل آناژن افلوویوم نقش دارند عبارتند از: آدریامایسین، سیکلوفسفامید، دانوروبیسین، اپی روبیسین، اتوپوزید، ایفوسفامید، ایرینوتکان، توپوتکان، ویندزین و وینورلبین.

هیپرویتامینوز A

ریزش مو می تواند در هیپرویتامینوز A حاد یا مزمن رخ دهد. ریزش ابروها و مژه ها هم ممکن است در هیپرویتامینوز مزمن A رخ دهد که می تواند در تعدادی از بیماری ها یا به دلیل مصرف بیش از حد مشتاقانه یا به دلیل تجویز عمدی دوزهای بالا برای بیماری هایی مانند آکنه  اختلالات شبکیه با شب کوری و غیره رخ دهد.

هیپرویتامینوز مزمن A نیز با استفاده از رتینوئیدها برای اختلالات پوستی مختلف به طور فزاینده ای رایج می شود. به نظر می رسد که آسیترتین باعث بروز زیاد ریزش موی منتشر می شود.

تالیم

در هر بیماری که علائم سیستم عصبی و گوارشی همراه با آلوپسی را نشان می دهد باید به مسمومیت با تالیم مشکوک بود. ریزش مو بر روی پوست سر، موهای اطراف چشم، اندام ها و گاهی زیر بغل تاثیر می گذارد.

مسمومیت با جیوه می تواند به دنبال استفاده از برخی مواد آرایشی مانند کرم های سفید کننده رخ دهد که منجر به اثرات سیستمیک می شود که شامل ریزش موی منتشر می شود .

تومورها

تومورهای خوش خیم و بدخیم مانند کراتوز سبورئیک، مولوسکوم کونتاژیوزوم، کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول چربی و کارسینوم مجرای عرق اسکلروزان با ریزش مژه ها مرتبط هستند.

علائم و روش های تشخیص ماداروزیس

ماداروزیس یا ریزش مژه و ابرو || دام و پت

ماداروز یک اصطلاح پزشکی است که به ریزش مژه یا ابرو اشاره دارد. همچنین یک علامت بالینی است که می تواند در بیماری های مختلف از اختلالات پوستی موضعی تا بیماری های سیستمیک سخت رخ دهد. ماداروز باتوجه به علت آن می تواند زخمی یا غیر زخمی باشد.

ماداروز را می توان از نظر بالینی بر اساس شرح حال و معاینه کافی تشخیص داد. آزمایش های مفید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیوپسی پوست
  • تریکوسکوپی (درموسکوپی مو)
  • خراش قارچ برای میکروسکوپ و کشت
  • آزمایش خون به عنوان مثال، عملکرد تیروئید و سطح ویتامین A
  • سواب های پوستی برای کشت باکتری و آزمایش های آزمایشگاهی برای عفونت های ویروسی، مانند سنجش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)

ریزش ابرو و مژه چگونه درمان می شود؟

درمان خاص برای ماداروز به علت اصلی آن بستگی دارد (به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها برای ماداروزیس ناشی از عفونت باکتریایی توصیه می شود). تشخیص فوری و زودهنگام یک پیش نیاز مهم برای مدیریت ماداروزیس است.

برای این منظور، ماداروز را می توان به طور گسترده به دو دسته زخمی و غیر زخمی تقسیم کرد.

در ماداروز غیر اسکار، به طور کلی رشد مجدد مو پس از درمان اختلال اولیه رخ می دهد. اگرچه ماداروز غیر زخمی است، رشد مجدد مو رخ نمی دهد. در چنین مواردی و در موارد اسکار ماداروزیس، پیوند مو برای اهداف زیبایی ضروری است.

اقدامات غیر اختصاصی قابل استفاده در ماداروزیس، عبارتند از:

  • استتار آرایشی و بهداشتی
  • مژه و ابروهای مصنوعی
  • تاتو و درماتوگرافی ابرو
  • محلول ماینوکسیدیل ممکن است در درمان موضعی ریزش ابرو ناشی از آلوپسی آره آتا به صورت محلول 5 درصد دو بار در روز استفاده شود. رشد مو معمولاً از 12 هفته شروع می شود و در حدود 12 ماهگی به اوج خود می رسد.

ایمپلنت های نایلونی توسط برخی افراد استفاده می شد. در حال حاضر، آنها در بسیاری از کشورها به دلیل عوارضی مانند زخم و عفونت ممنوع هستند.

پیوند مژه

برای پیوند مژه، موهای حاصل از فولیکول به یک سوزن چشم فرانسوی کشیده و سپس به پلک‌ها وارد می‌شود و از لبه پلک در ناحیه موقعیت طبیعی مژه‌ها بیرون کشیده می‌شود. سپس فولیکول در مسیر مشخص توسط سوزن در موقعیت خود باقی می ماند. سپس ممکن است موها در صورت لزوم کوتاه شوند.

کاشت مژه نیز ممکن است با استفاده از پیوند کامپوزیت نواری از ابرو انجام شود. این روش به دلیل شباهت بین موهای ابرو و مژه مورد توجه قرار می گیرد.

سایر تکنیک های موجود برای بازسازی مژه عبارتند از پیوند واحد فولیکولی و واحد فولیکولی معکوس، پیوند واحد فولیکولی دوگانه، پیوند تک مو با استفاده از تکنیک دوخت یا کاشت.

پیوند ابرو تقریباً موفقیت کلی را نشان می دهد. موهای ابرو معمولاً بعد از سه تا چهار ماه شروع به رشد می کنند و در حدود شش ماهگی به طور کامل رشد می کنند.

پیوند مژه به دلیل درجه بیشتر جابجایی، موفقیت کمتری دارد. این ممکن است با کاشت تعداد بیشتری مژه جبران شود. با این حال، اغلب ممکن است شش پیوند مو در هر پلک کافی باشد، اگرچه افراد دیگری هستند که تا 40 تار مو در هر پلک را پیوند می زنند.

بنابراین، بسیاری از روش‌های جراحی که برای ریزش ابرو و مژه توضیح داده شد، ثابت کرده‌اند که یک روش موثر برای مدیریت زخم ماداروزیس هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز