لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیبایی

شایع ترین علت ریزش ابرو چیست؟

شایع ترین علت ریزش ابرو چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علت ریزش ابرو می توان به مواردی مانند کمبود مواد مغذی و یا اختلالات تیروئید اشاره کرد. ریزش ابرو می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. ابروها صورت و ویژگی های ما را زیبا می کنند و به همین دلیل حفظ فرم آنها ضروری است. اما برداشتن بیش از حد ابروها، کمبود مواد مغذی یا مشکلات هورمونی و چندین عامل زمینه ای ممکن است باعث ریزش موی ابرو شود. اگر متوجه شده اید که ابروهای پرپشت شما نازک به نظر می رسند، نگران نباشید. در این مقاله دلایل ریزش موی ابرو و راه های جلوگیری از آنها را بررسی کرده ایم. برای یادگیری بهتر در زمینه ریزش ابرو و علل های احتمالی آن ها ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

برخی از شایع ترین دلایل ریزش موی ابرو عبارتند از:

برداشتن بیش از حد

وقتی موهای ابرو خود را می چینید، آنها را از فولیکول ها بیرون می کشید و به آنها آسیب می رسانید. کندن مکرر ابروها می تواند به مرور زمان به فولیکول ها آسیب برساند و از ایجاد و رشد موهای جدید جلوگیری کند.

شرایط پوستی

شایع ترین علت ریزش ابرو چیست؟ | پزشکت

شرایط مختلف پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، درماتیت آتوپیک، ایکتیوز یا عفونت در فولیکول های مو ممکن است باعث خارش، قرمزی و التهاب در اطراف ابروها شود. التهاب اطراف ابرو نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

اختلال عملکرد تیروئید

غده تیروئید برای تنظیم متابولیسم ما هورمون هایی آزاد می کند. هرگونه اختلال در عملکرد آن ممکن است باعث ریزش مو از جمله ریزش موی ابرو شود. اگر تیروئید شما کم کار است، ممکن است یک سوم موهای ابرو خود را از دست بدهید.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی که باعث ریزش مو در پوست سر می شود ممکن است تأثیر مشابهی روی ابروهای شما داشته باشد. کمبود آهن، روی، پروتئین، ویتامین D، ویتامین B12، بیوتین و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث ریزش موی ابرو و بدن شود .

بیماری های خود ایمنی

شرایط خود ایمنی و التهابی مانند آلوپسی آرئاتا، لیکن پلانوپلاریس، آلوپسی فیبروزانت پیشانی، DLE (لوپوس اریتماتوزوس دیسکوئید) و ریزش مو آندروژنتیک بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد و ممکن است باعث ریزش مو در سر و ابروها شود.

استرس: استرس عاطفی و فیزیولوژیکی ممکن است شرایطی را ایجاد کند که ممکن است باعث ریزش مو شود. به عنوان مثال، تلوژن افلوویوم می تواند بر فولیکول های مو تأثیر بگذارد و باعث ریزش بیش از حد شود. تریکوتیلومانیا (کندن اجباری)، تریکوتیرومانی (ریزش مو ناشی از مالیدن مکرر) و تریکوتمنومنی (تراشیدن وسواسی) از دیگر بیماری های روانی هستند که ممکن است باعث ریزش مو شوند.

افزایش سن: با افزایش سن، موهای سر و ابروهای خود را از دست خواهید داد، زیرا افزایش سن و پیری اینگونه عمل می کند. ممکن است در 40 سالگی موهای شما نازکتر شوند.

عفونت ها: عفونت هایی مانند جذام، سیفلیس ثانویه یا سوم، فولیکولیت و هرپس زوستر یا سیمپلکس نیز ممکن است باعث ریزش موی ابرو شوند.

درمان پزشکی ریزش موی ابرو

شایع ترین علت ریزش ابرو چیست؟ | پزشکت

هنگامی که شما و پزشکتان علت ریزش موی ابرو خود را مشخص کردید، می توانید مناسب ترین درمان را انتخاب کنید:

  • ماینوکسیدیل (Rogaine) یک داروی موضعی بدون نسخه (OTC)، با واسطه هورمون است.
  • طب سوزنی ممکن است برای تسکین آلوپسی آرئاتا احتمالاً با کاهش حملات به پیاز فولیکول مو و تحریک گردش خون موثر است.
  • روغن کرچک یک درمان طولانی مدت خانگی برای رشد مو است. ممکن است با تأثیر بر روی هورمون های خاص، فولیکول های مو را تحریک کند.
  • از کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی، تزریقی یا قرص می توان برای کاهش آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده کرد.
  • مکمل تغذیه ای با آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 برای ریزش مو در زنان و احتمالاً در مردان نیز موثر است.
  • برای موارد ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص غدد ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون تحریک کننده تیروئید، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.
  • آنترالین که معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، یک ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. اغلب برای کسانی که ریزش موی ابرو خود را ناشی از یک روند التهابی دارند، تجویز می شود.
  • مواد شیمیایی موضعی و حساس به تماس ممکن است با ایجاد واکنش آلرژیک که باعث رشد مو می شود، برای ریزش موی ابرو موثر باشد. این مواد شیمیایی معمولاً دارای عوارض جانبی بثورات هستند.

جراحی برای درمان ریزش ابرو

  • ترمیم کاشت ابرو شبیه به تعویض موی سر است. این شامل برداشتن قسمتی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول های مو به ناحیه نازک ابرو است.
  • بیماتوپروست (Latisse) با گسترش چرخه رشد مو، TE و احتمالاً سایر اشکال ریزش ابرو را درمان می کند تا موها زمان بیشتری برای رشد داشته باشند. ممکن است به رشد مژه ها کمک کند، اما مطالعات نشان می دهد که این نیز موثر استبرای ابروها موثر است. اگرچه هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به این منظور تأیید نشده است.
  • برخی افراد به سادگی پنهان کردن ریزش موی ابرو خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خالکوبی نیمه دائمی) انتخاب می کنند.

درمان خانگی برای ریزش ابرو چیست؟

شایع ترین علت ریزش ابرو چیست؟ | پزشکت

در حالی که ممکن است نتوانید ریزش موی ناشی از افزایش سن را کنترل کنید، می توانید چند روش خانگی را امتحان کنید تا ریزش موی ابرو را به حداقل برسانید. آنها را بررسی کنید. در صورتی که ریزش موی ابرو به دلیل بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد، با پزشک مشورت کنید. اما برخی از راهکارها برای کاهش و یا پیشگیری از ریزش موهای ابرو عبارتند از:

روغن کرچک

شواهد حدی نشان می دهد که روغن کرچک فولیکول های مو را تغذیه می کند تا رشد سریع تر و ضخیم تر مو را تقویت کند. این خاصیت می تواند به ضخیم شدن ابروهای شما کمک کند. با یک سواب پنبه ای روغن کرچک را روی ابروهای خود بمالید. روغن را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. قبل از شستشو با آب ولرم نیم ساعت بگذارید بماند.

روغن زیتون

یک مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره فرآوری نشده زیتون می تواند فاز آناژن چرخه رشد مو را در موش ها القا کند. اثر تحریک کننده رشد مو به دلیل اولئوروپئین، یک ترکیب پلی فنولیک است که در عصاره های زیتون، از جمله روغن زیتون یافت می شود. بنابراین، استفاده از روغن زیتون روی ابروها می تواند رشد مو را تقویت کند.

نصف قاشق چایخوری زیتون را برای چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید. ابروهای خود را با این روغن زیتون گرم برای چند دقیقه ماساژ دهید. بعد از 30 دقیقه آن را بشویید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص درمانی است که می تواند به درمان درماتیت سبورئیک، شرایطی که باعث شوره سر می شود، کمک کند. همچنین حاوی آنزیم هایی است که پوست سر را تسکین داده و از آن محافظت کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کنید. ژل را برای چند دقیقه روی ابروهای خود ماساژ دهید. بعد از 30 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

دانه شنبلیله

مشخص شد که یک داروی حاوی عصاره دانه شنبلیله باعث رشد مو در خرگوش می شود و اثرات مشابهی با ماینوکسیدیل دارد، دارویی که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. بنابراین، می توانید از دانه شنبلیله برای کاهش ریزش موی ابرو استفاده کنید.

یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. آنها را خرد کرده و با روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را روی ابروهای خود بمالید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد خمیر را با آب بشویید.

شیر

شواهد نشان می دهد که شیر به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می کند و حاوی پروتئین هایی است که می تواند به رشد موهای ابرو کمک کند. با کمک یک سواب پنبه شیر را روی ابروهای خود بمالید. بگذارید خشک شود و بعد از 20 دقیقه بشویید. این روال را دوبار در روز دنبال کنید.

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی پپتیدهایی است که می توانند رشد مو را تحریک کنند. بنابراین، ممکن است در درمان ریزش موی ابرو نیز عالی باشد.

زرده تخم مرغ را بزنید تا کرم رنگ شود. آن را با یک سواب پنبه ای روی ابروهای خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. با آب سرد بشویید. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

چگونه از ریزش ابرو پیشگیری کنیم؟

شایع ترین علت ریزش ابرو چیست؟ | پزشکت

علاوه بر پیروی از این درمان های خانگی کاملا طبیعی، در اینجا چند نکته وجود دارد که برای جلوگیری از ریزش موی ابرو باید در نظر داشته باشید.

  • تا جایی که می توانید از چیدن ابروها خودداری کنید. ممکن است باعث ریزش موی ابرو، رشد موهای زائد و عفونت شود.
  • از غذاهای غنی از پروتئین، آهن، روی، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین A، E و C برای تقویت موهای ابرو استفاده کنید.
  • مصرف تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، عدس، سبزیجات سبز رنگ، آجیل و محصولات لبنی می تواند در رشد موها موثر باشند.
  • هر روز از یک روال خوب برای مراقبت از پوست پیروی کنید و هیدراته خوبی داشته باشید.

در صورت ریزش موی ابرو، با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی آن مشخص شود. برای درمان این مشکل (در صورت وجود) و جلوگیری از ریزش مو، برنامه درمانی پیشنهادی را دنبال کنید.

سوالات متداول در مورد ریزش ابرو

آیا ریزش موی ابرو طبیعی است؟ از دست دادن چند رشته طبیعی است. با این حال، اگر موهای ابرو را به صورت تکه ای از دست داده اید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

آیا مداد ابرو باعث ریزش موی ابرو می شود؟ خیر، استفاده از مداد ابرو باعث ریزش موی ابرو نمی شود.

چند موی ابرو را می توانید در یک روز از دست دهید؟ شما می توانید روزانه به طور متوسط 10 تار موی ابرو را از دست بدهید.

چرا موهای ابرو من از یک طرف می ریزد؟ اگر از قسمت بیرونی موهای خود را از دست می دهید، ممکن است مشکلات تیروئیدی داشته باشید. بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

ریزش موی ابرو می تواند وحشتناک باشد، اما راه هایی برای جلوگیری از نازک شدن  و ریزش آنها وجود دارد. خبر خوب این است که موهای ابرو می توانند دوباره رشد کنند، به شرطی که آسیبی به فولیکول ها وارد نشود. همچنین می توانید درمان های خانگی مورد بحث در این مقاله را امتحان کنید. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه واکنش آلرژیک، یک آزمایش پچ انجام دهید. برای رد هرگونه بیماری زمینه ای با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/identify-and-prevent-hair-loss-on-eyebrows/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز