لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مسمومیت با جیوه

مسومیت با جیوه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در مسمومیت با جیوه بسیاری از آنزیم ها و پروتئین های بافتی به گروه های سولفیدریل متصل شده و باعث آسیب های مستقیم به سلول ها و اختلال در عملکرد آن ها می شود. آسیب ناشی از مسمومیت جیوه می تواند شدید باشد و در نهایت باعث نارسایی سیستم اندام های بدن مانند ریه ها، کلیه ها یا سیستم عصبی شود. شیوع مسمومیت با جیوه معمولاً هنگام انتشار صنعتی جیوه یا متیل جیوه به محیط رخ می دهد.

مسمومیت استنشاق جیوه

مسمومیت استنشاقی در هنگام بخار جیوه، معمولاً در فضای بسته رخ می دهد. هنگامی که محصولاتی مانند دماسنج، تجهیزات پزشکی، دریچه ها یا سایر محصولات حاوی جیوه شکسته می شوند باعث بخار شدن جیوه خواهند شد. هرگونه گرم شدن جیوه باعث افزایش بخار جیوه و مسمومیت استنشاق آن می شود.

مسمومیت با جیوه خوراکی

بلع و خوردن یکی از شایع ترین روش هایی است که افراد در اثر مسمومیت با جیوه روبرو می شوند.

جیوه اغلب به شکل آلی متیل جیوه مصرف می شود. متأسفانه، متیل جیوه جایی از محیط اطراف وارد بافت ماهی و صدف می شود. هرچه متیل تجاری در محیط بیشتر باشد، غلظت آن در بافت ماهی و صدف هم بیشتر می شود. متیل جیوه در بافت ماهی از بین نمی رود. ماهی های بزرگتر، به ویژه ماهی هایی که ماهی های دیگر را می خورند (کوسه ماهی، ماهی های دریایی، ماهی تن و مارلین) سطح متیل تجاری جیوه بیشتری دارند. جیوه غیر آلی مثل ترکیبات جیوه در باتری ها اغلب در صورت بلع یا تماس با پوست باعث مسمومیت ناشی از جیوه در انسان می شوند.

علائم مسومیت با جیوه

مسومیت با جیوه | پزشکت

علائم می تواند متعدد باشد و ممکن است به سرعت یا در طولانی مدت بروز ککنند. به طور کلی، علائم با سرعت افزایش پیدا می کنند. قرار گرفتن در معرض اشکال مختلف جیوه می تواند منجر به بروز برخی از علائم شود. علائم را می توان بر اساس شکل جیوه به سه دسته تقسیم بندی کرد: جیوه عنصر و تبخیر شده، جیوه آلی و جیوه غیر آلی.

علائم مسمومیت با جیوه تبخیر شده
  • لرزش
  • ضعف
  • سردرد
  • بی خوابی
  • پیچش عضلانی
  • احساسات غیرطبیعی
  • تحلیل رفتن عضله ها
  • کاهش عملکردهای شناختی
  • نوسانات خلقی، عصبی بودن، تحریک پذیری و سایر تغییرات عاطفی
  • قرار گرفتن در معرض زیاد جیوه عنصری می تواند باعث نارسایی عملکرد کلیه، تنفسی و مرگ شود.
علائم مسمومیت با جیوه آلی

مسومیت با جیوه | پزشکت

مسمومیت با جیوه آلی (متیل جیوه) باعث نقص عملکرد عصبی و به ویژه در جنین و ایجاد اختلال در رشد عصبی خواهد شد.

سایر علائم عبارتند از:

  • ضعف عضلانی
  • نقص بینایی محیطی
  • از دست دادن هماهنگی حرکتی
  • دیگر اختلالات گفتاری و شنوایی
  • احساس سوزش سوزن شدن اندام ها و دهان

علاوه بر آن، مغز جنین نسبت به متیل جیوه بسیار حساس است. در صورت ابتلا مادر به مسومیت با جیوه ممکن است اختلالات رشدی مانند کاهش توانایی در تفکر، یادگیری و بیشتر مهارت های حرکتی در درجات مختلف، در جنین رخ دهد.

علائم مسمومیت با جیوه غیر آلی

مسمومیت با جیوه معدنی اغلب باعث بثورات پوستی و التهاب (درماتیت) می شود.

در صورت مصرف، می تواند بافت را حل کند و حتی توسط بافت روده جذب شوند. مسمومیت شدید با جیوه غیر آلی می تواند باعث اسهال خونی شود. جیوه جذب شده ممکن است به سایر سیستم های اندام بدن منتقل شود و منجر به ایجاد تغییرات ذهنی از جمله نوسانات خلقی، از دست دادن حافظه یا آسیب کلیوی گردد. ضعف عضلات نیز احتمال دارد رخ دهد.

سایر علائم مسومیت با جیوه

بسیاری از علائم و مشکلات سلامتی دیگر مثل فشار خون بالا، اندومتریوز و سردرد در مسمومیت با جیوه ممکن است بروز کنند. اگر فکر می کنید احتمال دارد دچار مسمومیت با جیوه شده اید و یا می دانید که در معرض جیوه قرار گرفته اید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در صورت بلع هر نوع باتری، باید سریعا به پزشک مراجعه كنید. درمان زودهنگام ممکن است اثرات سمی ناشی از مسمومیت با جیوه را کاهش دهد.

تشخیص مسومیت با جیوه

مسومیت با جیوه | پزشکت

متأسفانه، بسیاری از مردم نمی دانند که در معرض جیوه صنعتی یا محیطی قرار گرفته اند.

این امر تشخیص را برای پزشک دشوار می کند زیرا بسیاری از اوقات علائم مسمومیت با جیوه ممکن است هفته ها، ماه ها یا سال ها طول بکشند تا بروز کنند. پزشک ممکن است آزمایش های مختلفی را انجام دهند تا وضعیت بیماری شما را بررسی کند. یک تاریخچه کامل و معاینه فیزیکی می تواند در تشخیص مسمومیت با جیوه به پزشک کمک کند. آکروودینیا (بثورات، تب، تحریک پذیری، بزرگی طحال و ضعف عضلانی) در بیماران به ویژه کودکان در معرض مسمومیت با جیوه دیده می شود.

تشخیص مسمومیت حاد جیوه

مسمومیت حاد جیوه با اندازه گیری میزان جیوه در خون، قابل تشخیص است.

این آزمایش معمولاً در آزمایشگاه تخصصی انجام می شود. سطح عادی جیوه کمتر از 10 میکروگرم بر لیتر و کمتر از 20 میکروگرم بر لیتر در ادرار است. سطوح بالاتر، مسومیت با جیوه را نشان می دهد. با این وجود دو مشکل در این تست وجود دارد:ابتدا آزمایش خون و ادرار باید پنج روز یا بیشتر پس از مصرف ماهی، انجام شود. زیرا چنین وعده غذایی می تواند برای مدت زمانی کوتاه (تا پنج روز) سطح جیوه خون را بالاتر از حد معمول نشان دهد. دوم، معمولاً هیچ اطلاعات در مورد مسومیت با جیوه قبلی ارائه نمی شود. علاوه بر این، آزمایش ادرار برای اندازه گیری ترکیبات جیوه قابل اعتماد نیست، زیرا جیوه بیشتر از طریق مدفوع و صفرا دفع می شود.

آزمایش هایی برای اندازه گیری نسبت جیوه در پلاسما خون و گلبول های قرمز انجام می شود تا به تشخیص مسمومیت با جیوه آلی از معدنی کمک کند. آزمایشات دیگری که معمولاً سفارش داده می شود، شمارش کامل خون (CBC) و آزمایش تشخیص خون در مدفوع است تا به پزشک برای تشخیص عدم کم خونی یا خون ریزی دستگاه گوارش کمک کند. پزشک می تواند برای تعیین میزان آسیب مغزی از اسکن MRI استفاده کنند. اشعه X معمولاً برای افرادی که عنصر جیوه (جیوه در دماسنج شکسته) را مصرف کرده اند کاربرد دارد. پرتوهای ایکس حرکت و دفع جیوه را نشان می دهند.

پیش آگهی مسومیت با جیوه

مسومیت با جیوه | پزشکت

  • درمان زودرس پیش آگهی خوبی دارد.
  • متأسفانه اگر تشخیص و معالجه به تأخیر بیفتد، و یا بیمار مبتلا به نقص عصبی باشد پیش آگهی ضعیف تر خواهد بود.
عوامل موثر بر پیش آگهی مسمومیت با جیوه
پیش آگهی مسمومیت ناشی از استنشاق بخار جیوه بدتر است. فرم شیمیایی جیوه
بیشتر منجر به نتایج ضعیف و حتی مرگ می شود. دوز یا میزان مسمومیت با جیوه
جنین، نوزاد و شیرخواران مستعد ابتلا به دوزهای پایین تر جیوه هستند. سن فرد
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض جیوه منجر به پیامدهای بیشتری می شود. مدت زمان قرار گرفتن در معرض
به ترتیب استنشاق، به دنبال آن خوردن جیوه و سپس قرار گرفتن در معرض پوست بدترین پیش آگهی را دارند. مسیر قرار گرفتن در معرض
افراد با مشکلات پزشکی و بیماری ممکن است پیش آگهی ضعیف تری نسبت به افراد سالم داشته باشند. سلامت کلی فرد قبل از مسمومیت

درمان مسومیت با جیوه

مسومیت با جیوه | پزشکت

قرار گرفتن در معرض احتمال با انواع مختلف جیوه باید در اسرع وقت درمان شود و در صورت عدم درمان ممکن است آسیب های جبران ناپذیری ایجاد شود. در موارد مسومیت با جیوه، اولین قدم برای درمان، دور شدن فرد از منبع جیوه است. در صورت امکان لباس های آلوده فرد باید جدا شده و در کیسه ای قرار گرفته و دفع شده و شخص کاملاً تمیز شود. اگر فرد مقدار زیادی جیوه استنشاق کرده است، استنشاق حاد بخار جیوه ممکن است نیاز به روش های درمانی تنفسی (برونکودیلاتاتور یا لوله گذاری) داشته باشد. در صورت مسمومیت با جیوه غیر معدنی نباید از داروهایی که باعث استفراغ می شوند استفاده کرد، زیرا استفراغ ممکن است آسیب ناشی از مسمومیت را افزایش دهد. در مواجهه با مزمن، منبع جیوه باید شناسایی شده و از دسترس افراد دیگر خارج شود.

درمان مسومیت با جیوه در انواع مسمومیت با جیوه ،متفاوت است و به نوع جیوه بستگی دارد. مصرف شکل غیر معدنی جیوه (به عنوان مثال باتری) معمولاً با جراحی و بیرون آوردن منبع، معمولاً توسط یک جراح باتجربه شروع می شود. اگر فرم معدنی به صورت مایع یا خوراکی باشد، از ذغال فعال برای غیرفعال کردن سم استفاده می شود. مصرف جیوه عنصری، (به عنوان مثال از دماسنج شکسته) معمولاً هیچ تاثیری روی سلول های دستگاه گوارش ندارد، مگر اینکه دستگاه گوارش آسیب دیده باشد. به عنوان مثال افرادی که کولیت اولسراتیو، فیستول یا دیورتیکولیت دارند ممکن است در اثر مسومیت با جیوه عنصری دچار مشکل شوند. اگر مجاری روده آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز به درمان های بیشتری داشته باشد. معالجه پزشکی بیشتر معمولاً با داروهای شلات کننده انجام می شود.

لاواژ معده

مسومیت با جیوه | پزشکت

لاواژ معده، یک روش تهاجمی و آسیب زننده” (شستشوی کاتاریک و مایعات معده) برای از بین بردن سموم در برخی موارد مسومیت جیوه توصیه می شود. بیمارانی که تحت چنین درمانی قرار می گیرند، به دلیل آسیب سمی به سلول های روده و اسهال فراوان در کاتاریک، اغلب به مایعات داخل وریدی (IV) نیاز دارند.

پیگیری بعد از درمان مسومیت با جیوه

منبع صنعتی یا محیطی باشد، انجام این کار کمی دشوار است. بسیاری از بیماران  به ویژه مسمومیت با جیوه آلی دارند، دچار نقص عصبی می شوند. این بیماران ممکن است برای مراقبت های جانبی و توانبخشی به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شوند.

پیشگیری مسمومیت با جیوه

به غیر از پرهیز از منابع احتمالی مسمومیت، هیچ راه کار اساسی برای مراقبت در خانه وجود ندارد. این شرایط معمولاً در منابع جیوه صنعتی یا محیطی وجود دارد و ممکن است به کمک های صنعتی و دولتی نیاز داشته باشد.

پیشگیری از مسومیت جیوه در خانه

مسومیت با جیوه | پزشکت

  • در خانه، چند ماده حاوی جیوه وجود دارد که به طور بالقوه می توانند منبع مسمومیت جیوه باشند.
  • برچسب های موجود در محصولات را مطالعه کنید تا ببینید که آیا حاوی جیوه هستند و یا نیستند.
پیشگیری از مسمومیت با جیوه در ماهی و صدف

ماهی و صدف معمولاً جزئی از رژیم غذایی سالم به حساب می آیند، اما تقریباً همه آن ها حاوی مقداری از متیل جیوه هستند.

برای پیشگیری از مسمومیت در ماهی و صدف، سازمان غذا و دارو به شما توصیه ها می کند:

  • در هفته حداکثر دو وعده غذایی متوسط از انواع ماهی و صدف ماهی که جیوه کمتری دارند، بخورید.
  • از کوسه ماهی، شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی شاه ماهی یا ماهی کاشی استفاده نکنید زیرا حاوی مقدار زیادی جیوه است.
  • پنج مورد از ماهی های معمولی که جیوه کمتری دارند، میگو، کنسرو ماهی تن، ماهی قزل آلا، گرده افشان و گربه ماهی هستند را مصرف کنید.
  • در مورد ایمنی ماهی هایی که خانواده و دوستان شما در دریاچه ها، رودخانه ها و مناطق ساحلی صید می کنند، تحقیق کنید.
  • زنانی که تصمیم به باردار شدن دارند یا باردار هستند و یا شیر می دهند باید در مصرف انواع ماهی و صدف دقت کنند. زیرا جنین، نوزادان به خصوص مغز و نخاع آن ها به انواع مختلف مسمومیت با جیوه حساس هستند.
پیشگیری از مسمومیت با جیوه در واکسن

یکی دیگر از نگرانی های مردم استفاده از thimerosal، نگهدارنده حاوی جیوه است که در تهیه واکسن مورد استفاده قرار می گیرد. thimerosal، به جز برخی از واکسن های آنفلوانزا، در اکثر واکسن ها استفاده نمی شود. با این حال، میزان جیوه در thimerosal بسیار کم است. CDC توصیه می کند كه واكسن های فعلی آنفولانزا برای زنان باردار و كودكان بی خطر می باشند زیرا حاوی بسیار کمی از جیوه هستند.

منبع:

https://www.emedicinehealth.com/mercury_poisoning/article_em.htm#what_is_mercury_poisoning

[advisers limit=5 online=true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

59

مقالات مرتبط

59 دیدگاه

  1. من دماسنج از دهنم افتاد شکست‌.گربه ام همون لحظه اومد اونجا راه رفت.منم اصلا ننیدونستم سمیه‌.فقط مواظب شیشه خرده ها بودم تا شوهرم جارو بیاره.حالا گربه ام چی میشه.توروخدا جواب بدید

    1. سلام اگر گربه از جیوه نخورده باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

    2. سلام بنده برای انجام آزمایش طلا از سنگ از اسید ها استفاده کردم وبعد شب کلیه ها ومعده به طور افتضاح درد گرفت چند روزی ادامه داشت الان دوماهه واز اون موقع پایم همگرفته وبسیار افسرده شده ام ولی دیگر درد کلیوی چیزی ندارم.فقط پام درد میکنه من تازه فهمیدم سنگ احتمال زیادحاوی جیوه بوده ومن بعد اون علائم رو پیدا کردم میخواستم بدونم بهد دوماه از بدنم دفع شده یا باز خطری دارد چون فک. نکنم دیگه در آزمایش نشان داده شود

    3. سلام بنده برای انجام آزمایش از سنگ از اسید ها استفاده کردم وبعد شب کلیه ها ومعده به طور افتضاح درد گرفت چند روزی ادامه داشت الان دوماهه واز اون موقع پایم همگرفته وبسیار افسرده شده ام ولی دیگر درد کلیوی چیزی ندارم.فقط پام درد میکنه من تازه فهمیدم سنگ احتمال زیادحاوی جیوه بوده ومن بعد اون علائم رو پیدا کردم میخواستم بدونم بهد دوماه از بدنم دفع شده یا باز خطری دارد چون فک. نکنم دیگه در آزمایش نشان داده شود

  2. سلام من جیوه ریخت روی دستم بلافاصله شستم آیا بازم خطری داره؟

  3. سلام. دماسنج افتاد شکست. دخترم بهش دو بار دست زده مشکلی پیش، مياد براش؟ ببرمش دکتر؟؟؟.

    1. سلام اگر دخترتان حالش خوب است. جای نگرانی نیست.

      1. سلام
        ما داشتیم یه ماشین جوجه کشی درست میکردیم واسه مدرسه‌ی بچها که توش دما سنج هم بود.بعد کار .دستگاه همون رو میز موند. توش لامپ و اب برای گرما و رطوبت گذاشتیم حالا در اثر گرمای یا هر چیزی .دما سنج شکسته ما هم متوجه نشدیم .حالا در اثر این گرما و رطوبت این جیوه پخش شده و تهویه زیاد نبوده خوابیدیم همون اتاقی ک جعبه جوجه کشی بود مشکلی پیش میاد از استنشاق اون جیوه‌ی دماسنج بود

        1. سلام اگر علایم بیان شده در مقاله را ندارید نگران نباشید و گرنه به پزشک مراجعه نمایید.

    2. سلام آقای دکتر کنار همسر من لامپ از اینها دوشاخه که داخل شب خارجی به وجود داره شکست ایشون حس میکنه که اون بخار و استنشاق کرده الان بعد از گذشت ۲۴ ساعت روی بدن شون چند تا کهیر زدن چیکار باید بکنیم؟

  4. دیشب نصفه شب جیوه تب سنج هنگام تکون دادن خودبخود پاشید روی میز و آینه.
    قطرات ریز بود بشدت و بسختی میشد فهمید کجاها پاشیده.
    با دستم برخوردی نداشت ولی بازم سریع با اب و صابون شستم و دستکش پوشیدو بقیه قطرات رو تاجای ممکن برداشتم.
    تنفس در این اتاق این مدت که حدودا یکی دوساعت غیر ممتد طول کشید میتونه باعث مسمومیتم بشه؟
    اگه قطره ریزی بمونه ک من ندیدم میتونه خطر افرین باشه؟؟؟ ماه آینده قصد بارداری دارم

    1. سلام دیشب دماسنج نزدیک شومینه بود و وقتی برش داشتم دیدم خیسه و شک کردم که جیوه باشه یه لحظه بوشم کردم حواسم نبود بعد سریع انداختم دور و دستم و شستم میتونه باعث ایجاد مشکل بشه؟پنجره هم نیم ساعتی باز گذاشتم

      1. سلام اگر در حال حاضر مشکلی ندارید نگران نباشید

  5. سلام من پریروز دماسنج جیوه ای از دستم افتاد و روی میز شکست خورده هاش رو با دستمال جمع کردم ولی چند ساعت بعد وقتی به اتاق رفتم روی فرش ذرات ریز جیوه که به شکل نقره ای بود روی فرش بود اونها رو جمع کردم پدرم که بیمار سرطانی است توی اون اتاق بود تا اینکه شب تب و لرز شدید گرفت فردا که بیمارستان بردیم گفتند که ریه اش براثر سرطان اب اورده حالا میخواستم بدونم که چقدر احتمال داره که با جیوه مسموم شده باشه و اینکه بعد از دوروز که دوباره به اتاق رفتم و بیشتر دقت کردم دوباره ذرات ریز جیوه رو دیدم و جمع کردم حالا باید برای پدرم چکار کنم. ایا ازمایش خاصی باید انجام بده ایا امکان مرگ براش هست و اینکه اگه توی اون اتاق روی فرش دوباره ذرات جیوه باشه و من ندیده باشم باید چکار کنم

    1. سلام علت کسالت پدر شما کاملا مشخص اسا و بعید است که ارتباطی به ریختن جیوه باشد. سطح اتاق را با جارو برقی و دستمال مرطوب تمیز نمایید.

    2. آقای دکتر با سلام ما دماسنج ما توی یخچال بوده شکسته نمیدونیم اصلا کی شکسته بوده الان تا فهمیدم یخچال خالی کردم موادشو ریختم دور
      ولی از مواد داخل اون یخچال تا قبل اینکه متوجه بشم استفاده کردم اشکالی نداره؟چیکار کنیم حالمون خیلی بد نیست در خونه رو بار کردیم و پنجره ها رو هوا تخلیه شد آیا لازمه به پزشک مراجعه کنیم

      1. سلام اگر علامتی ندارین جای نگرانی نیست.

  6. سلام من سه روز پیش دماسنج جیوه ای رو شکستم جیوه اون روی فرش ریخت مادرم شیشه خورد شده اش رو بادست جمع کرد وجیوه اون رو با دست لمس کرد در حال حاضر مادرم کرونا داره من نمیدونم که از کجا باید بفهمم که این جیوه مادرم رو مسموم کرده یا نه در ضمن توی اتاق دستمال کاغذی کیسه فریزر و چیزهای دیگه هم بود اونا رو چطور تمیز کنم

    1. سلام تشخیص این حالت توسط متخص مسمومین صورت می گیرد. سطح اتاق را با جارو برقی و دستمال مرطوب تمیز نمایید.

  7. سلام به شما جناب دکتر گرامی
    من به مدت دو ماه اکسید جیوه قرمز را رد لوله آزمایش حرارت میدادم تا جیوه خالص تولید شود ودر فضای باز بود اما خیلی نزدیک به صورت من تا جایی که احساس مور مور شدن لب‌هایم وسردرد در گیج گاه وگردنم بوجود می‌آمد وبعد از یکساعت رفع میشد اما احساس میکنم خون من حاوی جیوه شده چون بدنم کرخ شده واستخوانهایم بعد از پا شدن از زمین کرخ شده ودرد می‌گیرد وبه از چند دقیقه به حالت عادی برمی‌گردند.دکتر جان چه آزمایش خونی باید انجام شود تا درصد جیوه در خون من مشخص شود من مقاله شما را خواندم وعالی بود.با تشکر

    1. سلام شما به یک پزشک مراعه نمایید تا آزمایش لازم را برایتان بنویسد.

  8. سلام آقای دکتر بخشید من امروز دما سنج از دستم افتاد و شکست بخشید حالت خستگی و کمی سردرد دارم آیا خطرناک است

    1. سلام به اولین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

  9. سلام سه روز پیش تب سنج را داخل یه لیوان اب خیلی گرم گذاشتم تب سنج شکست ومایع جیوه ریخت تو لیوان مدت ۲۰ دقیقه لیوان توی اتاق بود ایا بخار اب گرم که توش جیوه بود خطر داره

    1. سلام اگر هیچ علامت پزشکی ندارید نگران نباشید.

  10. سلام
    من حدود 1ساعت در آزمایشگاه یا جیوه تماس داشتم و بخار اونو بو کردم، بعد از حدود 3 سال چطور بفهمم که مسموم شدم یا نه؟

    1. سلام بعد سه سال و نبود عارضه نگران مسمومیت نباشید.

    1. سلام چون مقدار جیوه آن کم می باشد خطری ندارد.

  11. سلام–ایا مسمومیت جیوه ای روی باروری مرد تاثیر دارد؟

  12. سلام آقای دکتر
    با توجه به اینکه از جیوه برای اندود کردن پشت آینه استفاده میشود، آیا برای کسانیکه با آینه های شکسته کار هنری انجام می‌دهند و پوست دستشان در تماس مستقیم با آینه های خرد شده است، خطر جذب جیوه از طریق پوست دست وجود دارد؟

    1. سلام لازم است در زمان کار با چنین آیینه هایی حتما از دستکش استفاده شود.

  13. سلام من یک دماسنج ازمایشگاهی داشتیم که توی یک محفظه بود که دوسرشم بسته بود و این دماسنج داخل اون محفظه شکست اما دوسرش بسته بود من گذاشتمش گوشه ی حمام ولی امروز برادرم خبر نداشت چیه فقط به محفظه دست زد و اوردش توی محیط خونه خودمم یه بار بهش دست زدم برای این که بررسیش کنم ببینم نشتی داره یانه ، بعد دستامونو شستیم البته میخواستم ببینم خطرناکه ؟

    1. سلام اگر هیچ علامتی ندارید نگران نباشید.

  14. سلام وقتتون بخیر
    جناب دکتر لامپ کم مصرف از دست دخترم افتاد و شکست و من حدود پنج دقیقه بعد رفتم و از محیط خارجش کردم
    چون پیش همسرم بود و اون عین خیالش نبود ک سمی هست
    دخترم بکسال و نیم ش هست
    بعد قطعات رو‌جمع کردیم و دیگه توی اون اتاق نبردمش
    چکار باید بکنم
    یعنی استنشاقش مریضش میکنه و خطرناک بوده؟

  15. با سلام، می‌خواهم بدانم چه روشی برای خروج جیوه یا فلزات سنگین از بدن وجود دارد؟ آیا تحقیقی در رابطه با ارتباط کم کاری تیروئید و دندان های پر شده که حاوی آمالگام یا جیوه هست انجام شده؟ آیا جذب این ماده در خانم ها بیشتر از آقایان است؟

    1. سلام بهتر است با دندانپزشک مشاوره نمایید.

  16. سلام جناب دکتر،دختر من سه ساله هست امروز یک لامپ کم مصرف از دستش افتاد داخل کشو و شکست،ما رفتیم کشو رو بستیم،پنجره هارو بلز کردیم،لباس هاش رو عوض کردیم و از منزل خارج شدیم،یعنی چند ثانیه اول شکستن،کنار لامپ ایستاده بود و تا از منزل خارج بشیم،یک ربعی طول کشید،دخترم حالش خوبه و علامتی نداره اما من خیلی خیلی خیلی نگرانم،نکنه در دراز مدت دچار مشکل بشه؟؟؟؟؟ببرمش برای آزمایش میزان جیوه در خون

    1. سلام اگر علامتی ندارد نگران نباشید اگر خیلی نگران هسید با پزشک مشاوره نمایید.

  17. سلام دکتر پسر من چهار سال پیش خود به خود یکی از رگ های مغزش گرفتگی پیدا کرد و دو هفته یکطرف بدنش فلج شد و عادت داشت لامپ های سوخته رو‌بشکنه ،و‌من نمی‌دونستم خطر داره الان حال جسمیش خوبه اما دوشب پیش دوباره یک لامپ کم مصرف تو خونه شکسته شد چند دقیقه همون جا موند حدود پنج دقیقه شد که من خورده ها را جارو کردم الان نگرانشم هیچ علائمی نداره به نظر شما باید ببرمش آزمایش؟

    1. سلام اگر هیج علامتی ندارد نگران نباشید.

  18. سلام جناب دکتر ببخشید حدود یکساعت پیش دما سنج از دست راستم افتاد و شکست و تمیزش کردم چند لحظه بویی هم حس کردم ولی نه در اون حد و بو کاملا از بین رفت
    الان دست راستم یک طرفش جوش های ریز ذر حد لکه قرمز زده و خیلی کم ارنجم درد میکنه و مشکل دیگه ای ندارم
    آیا خطر خاصی وجود داره؟

      1. سلام و وقت بخیر. امروز جیوه ریخت روی انگشتر طلام و من دیدم داره سفید میشه و واکنش میده بهش دست زدم تا انگشترو پاک کنم. حالا بنظرتون چه کار کنم؟

        1. امکان بازیافت طلا از جیوه وجود داره اگه طلای زیادی توش حل شده. جیوه رو دور نریزید.

  19. سلام
    لامپ کم مصرف در اتاقم ترکید پنجره باز بود
    بعد ۲ دقیقه بیرون از اتاق رفتم
    بعد لامپ و خرده لامپ در کیسه ریختم
    میخواستم بدونم برایم چه اتفاق می‌افتد

  20. سلام خدمت شما سه روز پیش یک لامپ کم مصرف افتاد وشکست ومن نمیدونستم بخارش سمیه ومن بادست تیکه های بزرگ شیشه رو جمع کردم و بقیش روهم با جارو برقی جمع کردم و از اتاق خارج نشدم و تو اتاقم موندم و الان 2روزی هست که من همش چشمام میسوزه و احساس خستگی دارم و رو بدنم خیلی مثل گزش پشه هست نیازیش رفتن پیش پزشک هست؟

    1. سلام جیوه لامپ آنقدر زیاد نیست باعث این علایم بشه نیاز به بررسی کبد و حساسیت در نهایت بررسی علل روان تنی هست

  21. با سلام دماسنج جیوه ای در داخل محفظش شکسته بود و متوجه نشدم وقتی در آوردم دیدم شکسته و گلوله های جیوه اش در روی فرش ریخت با دست و کهنه نمدار جمعش کردم و بعد دستم را با مایع شستم باردارم دوماه خیلی نگرانم روی جنینم اثر میگذارد ؟اونموقع اصلا حواسم نبود خواهش میکنم بفرمایید .ایا بخاراتش تو هوا پخش شده؟

    1. سلام بخارات که احتمال ضعیف هست پخش بشه بیشتر تماس با پوست هست اما اگر دستتان بلافاصله شسته باشید احتمالش ضعیف هست روی جنین مسمومیت با جیوه درست بکند

  22. سلام دیروز لامپ کم مصرف توی اتاقم خود بخ خود ترکید و حتی تیکه هاش ریخت روی صورتم من اپن موقع نمیدونستم سمیه با دست تیکه هارو جمع کردم بعد از چند ساعت چشم هام شروع به سوختن کرد و الان پشت دستم احساس سوزش و خارش دارم ممکنه مسموم شده باشم به نظرتون برم دکتر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز