لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فواید سرم ویتامین C برای پوست

فواید سرم ویتامین C برای پوست-پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرم ویتامین C به عنوان یکی از بهترین مواد ضد پیری در بازار شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این سرم کلید حفظ پوست صاف، یکدست و درخشان است. اگرچه احتمالاً ویتامین C را در رژیم غذایی خود دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، اما هیچ راهی برای تضمین اینکه مستقیماً به پوست شما منتقل شود، وجود ندارد. استفاده از سرم ها و سایر محصولات موضعی مستقیم ترین راه برای بهره مندی از این فواید آن است.

سرم ویتامین سی|| پزشکت

فواید سرم ویتامین C برای پوست

استفاده از ویتامین C برای پوست شما فواید زیادی دارد. برخی از این آنها، عبارتند از:

  • هیدراتاسیون
  • روشن کننده
  • کاهش قرمزی
  • کاهش هیپرپیگمانتاسیون
  • ایمن برای اکثر انواع پوست
  • تحریک تولید کلاژن
  • بهبود زخم ها
  • تسکین آفتاب سوختگی
  • کاهش تیرگی زیر چشم
  • رفع افتادگی پوست
  • محافظت از پوست

آبرسان قوی

اکثر پوست و اندام های سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین C هستند که نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد ویتامین C از طریق گردش خون در بدن تجمع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. لازم به ذکر است که ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین وجه به پوست نفوذ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

منیزیم آسکوربیل فسفات، یکی دیگر از مشتقات ویتامین C مورد استفاده در مراقبت از پوست، اثر آبرسانی روی پوست دارد. همچنین سرم ویتامین C، به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

خاصیت روشن کنندگی

سرم ویتامین C به محو شدن رنگدانه ها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و با صاف کردن سطح پوست، تیرگی آن را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این شرایط به پوست درخشندگی و جوانی خاصی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. بررسی ها نشان داده است که مصرف ویتامین C مانع از تولید ملانین، رنگدانه مسئول رنگ پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به محو شدن لکه های تیره و کدری عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کمک کند.

کاهش قرمزی پوست

ویتامین C همچنین نشان داده است که از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.  این بدان معنی است که با تسکین پوست، پف صورت را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

عملکرد ضد التهابی ویتامین C همچنین منجر به موارد زیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود:

  • رادیکال های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند را خنثی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • بهینه سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از پاسخ ایمنی التهابی

خواص ضد التهابی ویتامین C می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش قرمزی کمک کند، که به نوبه خود ممکن است باعث ایجاد یکنواختی پوست شود. کاهش ترکیبی لکه های تیره، قرمزی و سوزش، رنگ پوستی شفاف و صاف را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

 هایپرپیگمانتاسیون|| پزشکت

بهبود هایپرپیگمانتاسیون

از آنجایی که این ویتامین، مانع تولید ملانین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند هیپرپیگمانتاسیون را محو کند. هایپرپیگمانتاسیون از جمله لکه های خورشیدی زمانی اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد تولید شود. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در مناطقی که آکنه بهبود یافته است اتفاق بیفتد.

ویتامین C  با کاهش فعالیت آنزیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نام تیروزیناز، ملانین را مهار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این به طور گسترده در درماتولوژی برای از بین بردن رنگدانه های لکه های هیپرپیگمانته روی پوست استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین برای درمان هیپرپیگمانتاسیون ملانین لثه (هیپرپیگمانتاسیون لثه) استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اگرچه مطالعات محدود است.

مناسب انواع پوست

اکثر افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای مدت طولانی از ویتامین C موضعی استفاده کنند بدون اینکه هیچ گونه واکنش نامطلوبی را تجربه کنند. در موارد نادر ممکن است افرادی که پوست بیش از حد حساس دارند سوزش جزئی را تجربه کنند. ویتامین C همچنین برای استفاده با سایر مواد فعال مراقبت از پوست، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول ها و SPF بی خطر است.

کلاژن سازی

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. سطوح پایین کلاژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به خطوط ظریف و چین و چروک شود. افزایش تولید کلاژن از طریق فرآیند سنتز کلاژن امکان پذیر است. به این دلیل که ویتامین C کوفاکتور ضروری برای  سنتز کلاژن است، بنابراین افزایش سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست.

بهبود زخم

با توجه به اثرات آن بر آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که مصرف ویتامین C می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بهبود کلی زخم را تسریع کند. بهبود سالم زخم خطر التهاب، عفونت و جای زخم را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. مکمل ویتامین C با ایجاد تأثیر مثبت در فیبروبلاست‌های پوست انسان دارد موجب عوامل زیر می شود:

  • ترمیم سریعتر بازهای DNA آسیب دیده
  • افزایش تحریک میتوژنیک یا تکثیر سلولی
  • افزایش تحرک سلول یا حرکت خود به خود سلول از یک مکان به مکان دیگر با مصرف انرژی

این تا حدی به این دلیل است که بهبود زخم با تشکیل کلاژن مرتبط است و ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

آفتاب سوختگی || پزشکت

تسکین آفتاب سوختگی

ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی، گردش سلولی را تسریع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین سلول های آسیب دیده را با سلول های جدید سالم جایگزین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. استفاده موضعی از ویتامین C، در ترکیب با ویتامین E و سایر ترکیبات، آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش (معروف به آفتاب سوختگی) را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این ترکیب همچنین التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

کاهش تیرگی زیر چشم

سرم های ویتامین C می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با حجیم کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین C به شکل آسکوربات سدیم 10 درصد پس از 6 ماه استفاده با ضخیم شدن درم پلک و پنهان کردن رنگ تیره ناشی از احتقان خون، سیاهی پلک پایین را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.

برخی از راه‌های دیگر برای کمک به خلاص شدن از شر کیسه‌های زیر چشم شامل استفاده از کمپرس سرد و افزودن رتینول به روتین مراقبت از پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد.

پیشگیری از افتادگی پوست

تولید کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. وقتی سطح کلاژن شما شروع به کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند. استفاده از سرم ویتامین C تولید کلاژن را افزایش داده و در نتیجه یک اثر سفت کننده کلی ایجاد می کند. این بدان معنی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش ظاهر افتادگی پوست کمک کند و باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود پوست شما سفت تر و شاداب تر به نظر برسد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس اکسیدان از طریق آلاینده ها یا تابش اشعه ماوراء بنفش با کاهش سطح ویتامین C در پوست همراه است. سطوح ویتامین C همچنین در پوست های مسن یا آسیب دیده از نور کمتر است، اگرچه محققان مطمئن نیستند که آیا این یک علت یا معلول است.

نحوه استفاده از سرم ویتامین C

اگرچه ویتامین C موضعی به طور کلی به خوبی تحمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما همه محصولات پوستی پتانسیل ایجاد عوارض را دارند. برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک همیشه باید یک تست پچ انجام دهید. انجام این تست به صورت زیر است:

  • ناحیه کوچکی از پوست مانند ساعد را انتخاب کنید که به راحتی پنهان شود.
  • مقدار کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از محصول را بمالید و 24 ساعت صبر کنید.
  • اگر هیچ عارضه ای رخ نداد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای صورت خود از آن استفاده کنید. در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.
  • وقتی زمان استفاده کامل فرا رسید، دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید.

سرم ویتامین C به طور معمول یک یا دو بار در روز استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را با خیال راحت با سایر مواد فعال استفاده کرد، اگرچه استفاده در کنار نیاسینامید ممکن است ویتامین C را کم اثر کند. از تاریخ مصرف محصول خود اطمینان حاصل کنید. اگر محصول تیره یا تغییر رنگ داده باشد، ویتامین C احتمالا اکسید شده است. اگرچه استفاده از این محصول هنوز ایمن است، اما دیگر مزایای مشابهی ندارد. اگر پوست شما حساس است، از محصولات حاوی اسید ال اسکوربیک اجتناب کنید. محصولات حاوی منیزیم آسکوربیل فسفات ممکن است کمتر باعث تحریک شوند.

محصولاتی که باید امتحان کنید.

پایداری سرم تحت تأثیر فرمولاسیون محصول و بسته بندی آن است. مشتقات ویتامین C زیر برای حفظ قدرت برای مدت طولانی تری طراحی شده اند، برخی از این مشتقات عبارتند از:

  • اسید ال اسکوربیک
  • آسکوربیل پالمیتات
  • منیزیم آسکوربیل فسفات

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که محصول دارای فرمولاسیون بدون آب است. همچنین بطری باید مات و محکم باشد.

سخن آخر

ویتامین C می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود لک ها، کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند و به پوست شما درخشندگی بی نظیری بدهد. ثبات کلیدی برای حداکثر اثر است، بنابراین آن را به روشی که برای شما منطقی است به روش های مراقبت از پوست خود اضافه کنید. برخی از افراد آن را صبح ها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا از خواص محافظتی اش در برابر اشعه ماوراء بنفش بهره ببرند، در حالی که برخی دیگر متوجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که به عنوان سرم شب عملکرد بهتری دارد. اگر شروع به احساس سوزش یا ناراحتی کردید، مصرف آن را قطع کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز