لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علت پوسته ریزی سر 

شایع ترین علت پوسته ریزی سر | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت پوسته ریزی سر

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علت پوسته ریزی سر یا همان پوسته پوسته های پوست سر می توان به خشکی پوست سر و شوره سر اشاره کرد. برای شناخت 6 علت شایع پوست سر این مقاله از پزشکت را بخوانید. ریزش پوسته های بزرگ پوست سر شما می تواند بسیار شرم آور باشد. ممکن است تصور کنید که شوره نرمال دارید، اما همیشه اینطور نیست. مشکلات پوستی مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس و آفتاب سوختگی می تواند باعث کندن پوست سر به صورت تکه هایی شود.

بسیاری از بیماریهای مختلف پوستی، روی پوست سر تاثیر می گذارد. بله، شوره سر یک مشکل رایج است. اما پوسته های شوره با تکه های پوستی که به دلیل انواع دیگر بیماری های پوستی از بین می روند متفاوت است. پوسته پوسته شدن شدید سر نیز می تواند با وضعیتی جدی تر مرتبط باشد.

برخی از بیماری های پوستی راحت تر از بقیه درمان می شوند. به طور خلاصه، شما به راهی نیاز دارید که تمایل خود را برای خراشیدن کاهش دهید. وقتی پوست سر خود را می خارانید، بیشتر پوسته پوسته شدن بیشتر اتفاق می افتد. اما خراشیدن نیز می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهد.

شوره سر، از شایع ترین علت پوسته ریزی سر 

اکثر مردم فکر می کنند شوره سر و خشکی پوست سر یک چیز هستند، اما این واقعیت ندارد. شوره سر معمولاً به دلیل مشکل مختلف ایجاد می شود. خشکی پوست سر معمولاً باعث ایجاد پوسته های کوچک و سفید می شود. پوسته های شوره ممکن است بزرگتر بوده و رنگ زردی به خود داشته باشند.

چند عامل وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد شوره در پوست سر شما شود. برخی از رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • موهای خود را به اندازه کافی نمی شویند. این به سلول های مرده پوست اجازه می دهد تا روی پوست سر جمع شده و تکه های ضخیمی برای شوره ایجاد کنند.
  • مخمر که باعث تحریک پوست سر می شود. باعث تولید بیش از حد سلول می شود. مخمر می تواند بر روی پوست سر ایجاد شود.
  • برخی از محصولات مو. ممکن است شما درماتیت تماسی را از محصولات مو دریافت کنید یا از محصولاتی استفاده کنید که منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد تجمع در پوست سر می شود. این می تواند باعث ایجاد لایه برداری ضخیم در هنگام خارش سر شود.
  • پوستی که تحریک شده و چرب است. این وضعیت نیز به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می شود، که شکل شدیدتری از شوره سر است.

از آنجا که شوره سر بسیار رایج است، ساده ترین راه درمان آن استفاده از شامپوی ضد شوره است. قبل از انتخاب شامپوی مناسب یا سایر گزینه های درمانی، بهتر است ابتدا مشخص کنید چه چیزی می تواند باعث ایجاد شوره سر شود.

خشکی پوست سر و شایع ترین علت پوسته ریزی سر

شایع ترین علت پوسته ریزی سر | پزشکت

خشکی پوست سر می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست شما شود. اما معمولاً این پوسته ها کوچک و سفید خواهند بود. تکه های بزرگ پوست به ندرت تنها توسط خشکی پوست سر ایجاد می شود. رایج است که این حالت را با شوره سر اشتباه بگیرید، اما یک نگاه به نوع پوسته پوسته هایی که تجربه می کنید معمولاً می تواند تصور خوبی از آنچه با آن سر و کار دارید به شما بدهد.

همچنین می توانید با بررسی علل احتمالی، متوجه خشکی پوست سر یا شوره سر شوید. خشکی پوست سر می تواند ناشی از مواردی مانند خشکی مو، محصولات مو باشد که پوست شما را خشک می کند یا حتی در سنین بالاتر.

یک راه دیگر برای تشخیص اینکه آیا پوست سر شما خشک است نه شوره، این است که به مناطق دیگر پوست خود نگاه کنید. مگر اینکه خشکی ناشی از محصولات مو باشد، به احتمال زیاد سایر نقاط پوست شما نیز علائم خشکی را نشان می دهند.

برخلاف شوره سر، پوست سر خشک احساس چربی نمی کند. اما، هنوز هم می تواند بسیار خارش داشته باشد و باعث شود که پوسته های کوچکتر از پوست سر شما خارج شوند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک و شوره سر دست به دست هم می دهند. آنها اغلب به هم متصل شده و به جای یکدیگر صحبت می شوند. اما درماتیت سبورئیک فقط به شکل شدیدتر شوره سر اشاره دارد.

این یک بیماری پوستی است که می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته در پوست سر شود. زمانی اتفاق می افتد که پوست سر شما بیش از حد روغن طبیعی تولید می کند. وقتی این اتفاق می افتد، فولیکول های مو مسدود می شوند و تکه های ضخیمی ایجاد می شود.

از آنجا که این تکه های پوسته پوسته به طور طبیعی چرب هستند، خراشیدن روی آنها باعث پوسته پوسته شدن آنها در تکه های بزرگ می شود. متأسفانه خاراندن لکه های پوست می تواند باعث خونریزی آنها شود که ممکن است منجر به عفونت شود.

هیچ پاسخی در مورد طول مدت درماتیت سبورئیک وجود ندارد. این به دلیل جهش های خاصی رخ می دهد که ممکن است روی هر کس متفاوت تأثیر بگذارد.

این یک بیماری پوست سر است که هرگز به طور کامل “از بین نمی رود.” اما، با درمان، می توان آن را به درستی مدیریت کرد، و نیازی نیست که مدام با آن برخورد کنید. برای موارد خفیف، ممکن است متوجه شوید که درمان منظم به شما امکان می دهد فقط در چند ماه از بین برود. موارد شدیدتر ممکن است بیشتر طول بکشد.

چگونه می توان درماتیت سبورئیک را درمان کرد؟

درماتیت سبورئیک اغلب با شامپوی دارویی حاوی تار ذغال سنگ یا کتوکونازول درمان می شود. معرفی یکی از این شامپو ها ساده ترین راه برای رفع مشکل بدون نیاز به تغییر روال عادی است.

درمان های خانگی نیز برای درمان این بیماری محبوب هستند. یکی از رایج ترین داروهای خانگی سرکه سیب است. این به متعادل کردن سطح pH پوست سر شما کمک می کند و تولید روغن را کاهش می دهد.

بدترین قسمت درماتیت سبورئیک خارش و التهاب است. مقدار زیاد آن باعث می شود که پوسته های بزرگ از پوست سر شما بیفتد. یافتن تسکین خارش می تواند به بهبود سریعتر این بیماری کمک کند و مشکلات کمتری را برای شما ایجاد می کند.

از کرم پوریا می توان برای درمان اگزما، پسوریازیس، درماتیت و بثورات پوستی استفاده کرد. همچنین به تسکین خارش کمک می کند. شما می توانید برآمدگی های خارش دار را بعد از چند روز استفاده از این کرم مشاهده کنید.

آیا می توان از درماتیت سبورئیک جلوگیری کرد؟

درماتیت سبورئیک قابل درمان نیست اما مواردی وجود دارد که می توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. بیشتر این اقدامات پیشگیرانه تغییر ساده شیوه زندگی است که می توانید روزانه انجام دهید.

برخی از روشهای پیشگیری عبارتند از:

  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • محصولات مو مانند شامپو و نرم کننده را کاملاً بشویید.
  • همیشه از تمیز بودن پوست سر و موهای خود مطمئن شوید.
  • از پوشیدن کلاه خودداری کنید، یا از کلاه های ساخته شده از مواد تنفس استفاده نکنید.

پسوریازیس پوست سر

شایع ترین علت پوسته ریزی سر | پزشکت

یکی دیگر از بیماری های شایع پوست سر، پسوریازیس است. شما می توانید پسوریازیس را در هر نقطه از بدن خود تجربه کنید، اما ممکن است به ویژه در پوست سر شدید باشد زیرا خارش آن می تواند منجر به ریزش یا آسیب مو شود.

پسوریازیس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که افراد می توانند به آن مبتلا شوند. شما باید بتوانید علائم پسوریازیس پوست سر را به سرعت تشخیص دهید تا بتوانید یک برنامه مدیریتی را شروع کنید.

متاسفانه پسوریازیس قابل درمان نیست. در حالی که نمی توانید آن را از دیگران دریافت کنید یا آن را به شخص دیگری بدهید، اما ممکن است پس از داشتن آن، در طول زندگی خود دچار شعله ور شدن شوید.

مانند بسیاری از بیماریهای پوستی دیگر، محققان کاملاً مطمئن نیستند که علت آن چیست. یکی از اعتقادات قوی این است که ارتباطی با سیستم ایمنی بدن دارد. با این حال، علت آن هر چه باشد، به نظر می رسد که محرک های خاصی هنگامی که افراد دچار این بیماری می شوند، تأثیر می گذارد.

پسوریازیس پوست سر یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است، اما به راحتی می توان آن را با سایر بیماری ها مانند اگزما یا درماتیت سبورئیک اشتباه گرفت. این ویژگی های مشابهی دارد. اما، علائمی که در صورت نگرانی باید به آنها توجه کنید، ممکن است این بیماری را داشته باشید:

  • برجستگی های قرمز
  • خارش و پوسته پوسته شدن
  • احساس سوزش در پوست سر
  • لکه های قرمز پوست پوسته پوسته

مانند بسیاری از بیماری های پوستی دیگر، برخی از افراد به دنبال درمان های خانگی برای کنترل درد و سوزش هستند. برای پسوریازیس، یکی از روشهای رایج استفاده از داروی موضعی حاوی آلوئه ورا است. آلوئه ورا یک عامل ضد التهابی طبیعی است. این یک احساس خنک و آرامش بخش به پوست سر شما می دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند به بهبود سریعتر پوست شما کمک کند.

درماتوفیتوز و شایع ترین علت پوسته ریزی سر

شایع ترین علت پوسته ریزی سر | پزشکت

کرم حلقوی به دلیل نامی که دارد شهرت تا حدودی ترسناکی پیدا می کند. علت آن عفونت قارچی است. این نوع عفونت قارچی که به عنوان tinea capitis نیز شناخته می شود، می تواند لکه های ضخیم و پوسته پوسته ای روی پوست سر ایجاد کند. این تکه ها معمولاً دارای یک علامت دایره ای در مرکز هستند، جایی که نام آن نامیده می شود.

برخلاف بسیاری از بیماریهای پوستی دیگر، کرم حلقوی بسیار مسری است. به همین دلیل است که اغلب برای کودکان رایج است. اما، هر کسی می تواند آن را دریافت کند. حتی می توانید آن را از حیوانات بگیرید.

گذشته از لکه های خارش دار پوست سر، علائم دیگر این بیماری عبارتند از:
  • پوست سر دردناک
  • تورم غدد لنفاوی
  • زخم های پوسته پوسته

اگر کرم حلقوی شما تکه های پوسته پوسته ای روی پوست سر ایجاد کند، می تواند منفجر شود و شروع به ترشح کند. متأسفانه، این می تواند باعث گسترش عفونت قارچی شود. بنابراین، مهم است که تا حد ممکن تهاجمی با کرم حلقوی برخورد کنید.

این قارچ به سرعت گسترش می یابد، حتی در سایر نواحی بدن شما. درمان صحیح می تواند به کاهش این علائم و جلوگیری از خارش کمک کند. هرچه خراش کمتری روی پوست سر خود انجام دهید، احتمال ریزش تکه های بزرگ پوست کمتر است.

کرم حلقوی را چگونه درمان کنیم؟

بهترین گزینه های درمانی کرم حلق دارویی داروهای ضد قارچی است. به احتمال زیاد باید از داروهای خوراکی ضد قارچ تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. می توانید از شامپو ضد قارچ یا داروی موضعی به همراه نسخه خوراکی استفاده کنید.

خبر خوب در مورد کرم حلقوی این است که این بیماری مانند بسیاری دیگر یک بیماری مزمن نیست. اگر یکبار آن را دریافت کنید، به این معنی نیست که در طول زندگی خود بارها و بارها آن را دریافت خواهید کرد.

به طور کامل نمی توان گفت کرم حلقوی قابل پیشگیری است زیرا این بیماری بسیار مسری است. اما، می توانید با اجتناب از به اشتراک گذاشتن ابزار مو یا حوله با هرکسی، خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. همچنین باید از تماس با افرادی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند – از جمله حیوانات خانگی – خودداری کنید.

آفتاب سوختگی

شایع ترین علت پوسته ریزی سر | پزشکت

آیا پوست سر شما می تواند دچار آفتاب سوختگی شود و با پوسته پوسته پوسته شود؟ یکی از شایع ترین دلایل لایه برداری پوست که افراد بارها با آن روبرو می شوند آفتاب سوختگی شدید است. ما ممکن است به ندرت در مورد آفتاب سوختگی پوست سر فکر کنیم، اما اغلب می تواند رخ دهد. متأسفانه ممکن است هنگام استفاده از کرم در جای دیگر بدن، ضدآفتاب باقی بماند، که می تواند آن را به راحتی در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد.

فرقی نمی کند موهای سرتان کامل باشد یا خیر، پوست سر همیشه در معرض آفتاب سوختگی است، درست مانند هر جای دیگر بدن. اگر از آن محافظت نکرده اید و می سوزد، می تواند دردناک باشد، باعث خارش و سوزش شود و قسمت هایی از پوست شروع به کندن کند.

اگر از یک روز زیر نور آفتاب به خانه می آیید و متوجه می شوید که پوست سر شما قرمز به نظر می رسد و در لمس احساس حساسیت می کند، باید سعی کنید بلافاصله آن را درمان کنید. آفتاب سوختگی سرانجام خود به خود برطرف می شود. اما قبل از این، می تواند باعث کندن پوست شما شود و باعث احساس خارش شدید شود.

چگونه پوست سر آفتاب سوخته را درمان می کنید؟

یکی از بهترین راه ها برای درمان آفتاب سوختگی پوست سر استفاده از محصول مو یا شامپوی حاوی آلوئه ورا است. این به ترمیم پوست شما کمک می کند و بلافاصله باعث خنک شدن می شود. می توانید آلوئه ورا را قبل از خواب شب بمالید و صبح با آب ولرم بشویید.

اگر در پوست سر خود دچار آفتاب سوختگی می شوید، باید از شامپوها یا محصولات مو حاوی مواد شیمیایی یا الکل شدید استفاده کنید. الکل پوسته پوسته شدن پوست شما را بسیار بدتر می کند. همچنین می تواند باعث تحریک و درد بیشتر شود. اگر مرتباً از اسپری مو استفاده می کنید، هنگام آفتاب سوختگی باید از آن اجتناب کنید، زیرا اکثر اسپری های حالت دهنده حاوی مقدار زیادی الکل هستند.

ممکن است استفاده از کرم ضد آفتاب به پوست سر خود احمقانه به نظر برسد، به خصوص اگر مو دارید. اما، هر قسمت در معرض پوست سر باید با کرم ضد آفتاب (SPF 30+)، کلاه یا نوعی پوشش محافظت شود.

اگر در پوست سر خود دچار آفتاب سوختگی شدید و شروع به تاول شدید کرد یا سوختگی به جای بهتر شدن به مرور زمان بدتر شد، با متخصص پوست مشورت کنید.

سخن آخر

درمان پوست سر که با تکه های بزرگ پوست کنده می شود بستگی به علت ایجاد مشکل دارد. همانطور که مشاهده می کنید، عوامل مختلفی می توانند در خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر نقش داشته باشند. برخی از شرایط به راحتی قابل درمان هستند. دیگران فقط تغییرات ساده در سبک زندگی را انجام می دهند.

این که پوست سر شما ناشی از بیماری یا عوامل خارجی است، بهتر است فوراً آن را درمان کنید. درد ناشی از بسیاری از این مشکلات در صورت عدم درمان می تواند شدید شود. بسیاری از شرایط نیز به خودی خود برطرف نمی شوند.

ما امیدواریم که این راهنما برای شما آسان تر کرده باشد تا هرگونه مشکل احتمالی پوست سر را که ممکن است با آن روبرو شوید تشخیص دهید. پوسته پوسته شدن پوست سر می تواند همانقدر آزاردهنده باشد که شرم آور است. هرچه زودتر علائم بیماری پوست سر خود را تشخیص دهید، زودتر می توانید یک گزینه مدیریتی پیدا کنید که موثر باشد. برای رفع مشکلات پوست سر خود می توانید به متخصص پوست و مو با تجربه و خوب مراجعه کنید. حتی برای تشخیص بهترین شامپو متناسب با وضعیت خود می توانید از یک داروساز با تجربه کمک بگیرید.

منبع: https://www.dryscalpgone.com/scalp-peeling-off-in-chunks/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز