لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علت قرمز شدن پوست

شایع ترین علت قرمز شدن پوست | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت قرمز شدن پوست

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علت قرمز شدن پوست می توان به خجالت، اضطراب، یا گرمای بیش از گرم اشاره کرد. با این حال، گرگرفتگی مکرر گاهی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. پوست برافروخته زمانی اتفاق میفتد که صدها رگ خونی ریز در زیر پوست گشاد شده یا بزرگ می شوند. هنگامی که این رگ های خونی منبسط می شوند، به سرعت با خون بیشتری شده، که می تواند پوست را قرمز یا صورتی نشان دهد. برافروختگی یا سرخ شدن پوست احساس گرما و قرمزی سریع گردن، بالا قفسه سینه یا صورت شما را توصیف می کند.

این اثر بیشتر در مناطقی از بدن که رگ های خونی به پوست نزدیکتر است، مانند گونه ها و سینه، دیده می شود. پوست برافروخته ممکن است در اثر لمس احساس گرما و یا سوزش مختصری ایجاد کند. پوست برافروخته معمولاً بی ضرر و وضعیتی کوتاه مدت است، اما توجه به علائم دیگری که همراه با گرگرفتگی همراه است بسیار مهم است.

شایعترین دلایل برافروختگی یا علت قرمز شدن پوست، عبارتند از:

خجالت زدگی

وقتی افراد احساس اضطراب می کنند، ممکن است سرخ شدن را تجربه کنند.

اختلالات غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز شامل غده هایی است که هورمون تولید می کنند. هورمون ها، پیام رسان های شیمیایی هستند که اطلاعات را از یک منطقه از بدن به منطقه دیگر می فرستند. این هورمون ها از طریق جریان خون عبور و به تنظیم طیف وسیعی از عملکردهای بدن کمک می کنند.

هنگامی که بدن هورمون بیش از حد یا کم تولید می کند، این امر تعادل آنها را مختل می کند. چندین اختلال غدد درون ریز باعث این تغییرات هورمونی می شود که می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم گردد.

هرگونه اختلال غدد درون ریز ممکن است باعث برافروختگی شود. به عنوان مثال، سندرم کوشینگ باعث تولید بیش از حد کورتیزول در بدن می شود که می تواند باعث افزایش وزن در اطراف قفسه سینه و معده، دیابت، مشکلات بهداشتی قلب و گرگرفتگی شود.

داروها

قرمز شدن پوست پس از نوشیدن الکل یک اتفاق کاملا طبیعی است. برخی از داروها می توانند باعث برافروختگی پوست به عنوان یک عارضه جانبی در برخی از افراد شوند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نیترات
  • تاموکسیفن
  • اسید نیکوتینیک
  • گشاد کننده عروق
  • هورمون آزاد کننده تیروئید
  • مواد افیونی، مانند مورفین
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • مسدود کننده های کانال کلسیم

اگر فرد نگران گرگرفتگی پوست است که ناشی از مصرف یک داروی خاص باشد، بهتر با پزشک خود مشورت کند. پزشک ممکن است یک داروی جایگزین را توصیه کند.

الکل

الکل فشار خون را افزایش می دهد و می تواند باعث گسترش رگ های خونی  و برافروختگی پوست شود.هرچه فرد الکل بیشتری مصرف کند، احتمال قرمز شدن پوست آنها بیشتر است. برافروختگی پوست پس از نوشیدن الکل معمولاً جای نگرانی ندارد.

آکنه روزاسه

شایع ترین علت قرمز شدن پوست | پزشکت

روزاسه معمولاً صورت را تحت تأثیر قرار می دهد.روزاسه یک بیماری پوستی طولانی مدت است که معمولاً صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی می تواند باعث قرمزی، جوش، رگ های خونی قابل مشاهده و سایر مشکلات پوستی شود. روزاسه اغلب با گرگرفتگی شروع می شود و هر دوره گرگرفتگی ممکن است کمی طولانی تر از دوره قبلی باشد. علت بروز روزاسه مشخص نیست. با این حال، در برخی از افراد، عوامل خاصی می توانند باعث تشدید علائم شوند. محرک های رایج عبارتند از:

  • استرس
  • داروهای خاص
  • دمای گرم یا سرد
  • غذاها یا نوشیدنی های خاص
  • قرارگیری در معرض نور خورشید

با درمان، که ممکن است شامل داروهای موضعی و آنتی بیوتیک خوراکی باشد، افراد معمولاً می توانند علائم روزاسه را تحت کنترل داشته باشند.

تب اسکارلت

تب اسکارلت همزمان یا بلافاصله بعد از عفونت استرپتوکوکی گلو رخ می دهد. به طور معمول در سراسر بدن بثورات پوستی قرمز وجود دارد (اما نه دست و پا). راش از برجستگی های ریزی تشکیل شده است که باعث می شود احساس “کاغذ سنباده” شود. علامت دیگر این وضعیت، زبان قرمز روشن است.

پرکاری تیروئید

شایع ترین علت قرمز شدن پوست | پزشکت

این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. این بیماری به دلیل انواع بیماری ها از جمله بیماری خود ایمنی، تومورها، داروها، ید اضافی یا التهاب ایجاد می شود. علائم به دلیل میزان متابولیسم بیش از حد زیاد است که توسط هورمون زیادی ایجاد می شود. علائم شامل ضربان قلب سریع، فشار خون بالا، لرزش دست، تحمل کم در برابر گرما، اسهال، کاهش وزن، عصبی بودن، بی قراری، مشکل خواب، موهای ریز یا شکننده، حالت تهوع و استفراغ و بی نظمی قاعدگی است.

گرما

هنگامی که فرد بیش از حد داغ می شود،  رگ های خونی در جهت خنک شدن بدن، اتساع پیدا می کنند. این پاسخ همچنین می تواند باعث برافروختگی پوست شود. ورزش، فعالیت بدنی فشرده یا تغییرات ناگهانی دما می تواند این نتیجه را به همراه داشته باشد. قرمزی ناشی از ورزش یا قرار گرفتن در محیط گرم معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، افرادی که بیش از حد گرم می شوند باید اطمینان حاصل کنند که مقداری آب می نوشند و تمرکز خود را بر نفس کشیدن عمیق می گذارند.

برافروختگی پوست که با علائم دیگری مانند دشواری در تنفس، خستگی یا گیجی ایجاد می شود، می تواند نشانه ای از یک بیماری مرتبط با گرما، مانند خستگی یا گرمازدگی باشد.

سندرم کارسینوئید

شایع ترین علت قرمز شدن پوست | پزشکت

سندرم کارسینوئید یک بیماری نادر است که می تواند باعث برافروختگی پوست صورت و قفسه سینه شود. سندرم کارسینوئید در حدود 10 درصد از افراد مبتلا به تومور کارسینوئید رخ می دهد. تومور کارسینوئید نوعی سرطان غیر معمول است که معمولاً از دستگاه گوارش شروع می شود اما می تواند به سایر قسمت های بدن از جمله کبد، لوزالمعده و ریه ها انتشار یابد.

تومورهای کارسینوئید مواد شبه هورمونی مانند سروتونین تولید می کنند که گاهی اوقات می توانند منجر به ایجاد سندرم کارسینوئید شوند. علائم دیگر این تومورها و سندرم کارسینوئید می تواند شامل درد شکم، اسهال و مشکلات تنفسی باشد.

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید می تواند رفتار غده تیروئید را تغییر دهد، که ممکن است بر تولید هورمون تأثیر بگذارد و باعث گرگرفتگی شود. سرطان تیروئید مدولار نوعی سرطان تیروئید است که به احتمال زیاد باعث برافروختگی می شود، اما فقط 4 درصد از سرطان های تیروئید را تشکیل می دهد.

یائسگی

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی می تواند باعث برافروختگی پوست شود. در افرادی که یائسه می شوند، تغییر سطح هورمون ها می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و باعث برافروختگی شود که به گرگرفتگی معروف هستند. در طی یک گرگرفتگی، ممکن است فرد احساس گرمای ناگهانی و شدیدی کند که می تواند در بدن پخش شود. زنانی که نگران علائم یائسگی خود هستند باید با یک پزشک صحبت کند، وی می تواند در مورد گزینه های مختلف درمان مشاوره ارائه دهد.

سندرم فعال سازی ماست سل

سندرم فعال سازی ماست سل (MCAS)  بیماری است که می تواند باعث شود فرد علائم آنافیلاکسی مانند کهیر، برافروختگی پوست و تنفس دشوار را تجربه کند. سلولهای ماست بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و MCAS زمانی اتفاق میفتد که بدن مقدار زیادی مواد داخل این سلول ها را در زمان های نامناسب آزاد کند. علائم دیگر شامل خارش چشم، بینی، دهان و گلو، فشار خون پایین و ضربان قلب سریع است.

پیشگیری از قرمزی پوست

شایع ترین علت قرمز شدن پوست | پزشکت

پیشگیر از برافروختگی پوست همیشه آسان نیست، اما انجام موارد زیر ممکن است کمک کند:

  • ترک مصرف الکل
  • اجتناب از دمای شدید و لباس مناسب با آب و هوا
  • نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و کمبود آب بدن
  • درمان هر بیماری پزشکی زمینه ای که ممکن است باعث برافروختگی پوست شود.
  • حفظ وزن و فشار خون سالم با ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • یادگیری تکنیک های آرام سازی، مانند تمرینات تنفسی، هوشیاری و مراقبه، برای کنار آمدن با استرس

در مورد پوست برافروخته که مربوط به استرس، اضطراب یا واکنشهای عاطفی است، یک متخصص پزشکی می تواند در مورد روش های درمانی و روش هایی که ممکن است به شما کمک کنند، مشاوره دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

پوست قرمز شده معمولاً بی ضرر است، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. در صورت گرگرفتگی در شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • وقتی که قرمزی پوست بیشتر یا بدتر می شود.
  • باعث خجالت، استرس یا اضطراب قابل توجهی می شود.
  • به نظر نمی رسد که به گرما، ورزش یا پاسخ های عاطفی مربوط باشد.
  • در کنار سایر علائم غیر قابل توضیح مانند اسهال یا ضربان تند قلب رخ می دهد.
حرف آخر

پوست برافروخته زمانی اتفاق میفتد که رگهای خونی دقیقاً زیر پوست انتشار یافته و با خون بیشتری پر شوند.

برای بیشتر افراد، گرگرفتگی گاه به گاه طبیعی است و می تواند ناشی از گرمای بیش از حد، ورزش یا پاسخ های احساسی باشد. برافروختگی پوست همچنین می تواند از عوارض جانبی نوشیدن الکل یا مصرف برخی داروهای خاص باشد.

بعضی اوقات، گرگرفتگی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای، مانند روزاسه، سرطان یا یک اختلال غدد درون ریز باشد. افرادی که گرگرفتگی دارند که به نظر می رسد بدتر می شود، در کنار علائم دیگر رخ می دهد یا دلیل مشخصی ندارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

منابع:

 https://www.medicalnewstoday.com/articles/323219

https://www.healthline.com/health/skin-blushing-flushing#prevention

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز