لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مهمترین ویتامین برای پوست

ویتامین پوست || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بدون شک هنگام رعایت روال منظم برای نگهداری و مراقبت از پوست خود، به دنبال مصرف بهترین و مهمترین ویتامین برای پوست خود هستید. این در حالی است که در اکثر مواقع هنگام ایجاد یک روال طبیعی مراقبت از پوست، دوست داریم روی مرطوب کننده ها، کرم ها، سرم ها و تونرها تمرکز کنیم. در حالی که همه این روش ها قطعا مهم هستند، اما سلامت پوست ما به موارد بیشتر از اینها نیاز دارد.

در واقع، مصرف انواع ویتامین‌های مناسب برای پوست چه از طریق رژیم غذایی یا از طریق مکمل‌ها به اندازه سایر راهکارهای مراقبت از پوست موثر و مفید هستند. اما سوال این است که چه ویتامین هایی برای پوست مفید هستند؟ و چه ویتامین هایی برای خشکی پوست یا سایر بیماری پوستی خاص مانند آکنه، پیری یا قرمزی مفید هستند؟ اگر به دنبال شناخت مهمترین و بهترین ویتامین برای پوست خود هستید، توصیه می کنیم این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

نقش ویتامین ها در سلامت پوست

مصرف انواع ویتامین ها برای حفظ سلامت و تندرستی کلی بسیار حیاتی و ضروری است. در سال های اخیر تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان داده که ویتامین ها نقش مهمی در سلامت پوست دارند. این ترکیبات نیز دارای خواص تقویت کنندگی پوست هستند. و با همه چیز از بهبود خاصیت ارتجاعی پوست گرفته تا کاهش سلولیت و علائم کشش مرتبط هستند. این در حالی است که ویتامین‌های خاصی در بازسازی سلولی، تولید کلاژن، محافظت در برابر لکه‌های خورشیدی و سایر عواملی که برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند، نقش دارند.

مصرف بهترین و مهمترین ویتامین برای پوست هنگامی که با یک رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی درست همراه باشد، می تواند روال مراقبت از پوست شما را به سطح بالاتری برساند تا به سلامت و درخشندگی پوست شما کمک کند. برای آشنایی با بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای پوست ادامه مطلب را بخوانید، آنها عبارتند از:

کلاژن

کلاژن به عنوان فراوان ترین پروتئین در بدن، نقش اصلی را در سلامت پوست ایفا می کند. با بالا رفتن سن، ذخایر کلاژن شروع به کاهش می کند و در نتیجه علائمی مانند چین و چروک و افتادگی پوست ایجاد می شود. کلاژن یکی از بهترین مکمل ها برای ضد پیری پوست است. حتی به نرمی و لطافت پوست کمک می کند. یک بررسی نشان می دهد که مکمل پپتیدهای کلاژن به افزایش خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست تنها در مدت هشت هفته کمک می کند. مطالعه دیگری که در مجله تغذیه پزشکی و مواد غذایی منتشر شد، گزارش داد که کلاژن همچنین می تواند عمق چین و چروک صورت را در زنان یائسه کاهش دهد.

ویتامین دی || پزشکتویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در بسیاری از عملکرد های مهم بدن و سلامتی کلی شما دارد و سلامت پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. بررسی ها نشان می‌دهد که ویتامین D به دلیل نقش موثری که در رشد و بلوغ سلول‌های پوست دارد. حتی ممکن است در درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس اثرات موثری داشته باشد.

متأسفانه، اکثر افراد با کمبود این ویتامین روبرو هستند. با توجه به برخی از مطالعات، تخمین زده می شود 41 درصد از جمعیت ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. این در حالی است که ویتامین دی یکی از بهترین ویتامین ها برای درخشندگی پوست، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها و موارد دیگر محسوب می شود. به همین دلیل اگر به طور منظم در معرض نور خورشید نیستید یا غذاهای ویتامین D مانند ماهی سالمون، روغن کبد ماهی یا ماهی سالمون را مصرف نمی کنید. بهتر است برای مصرف مکمل آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روغن ماهی

روغن ماهی منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است که خواص ضد التهابی قوی که دارد نوعی چربی مفید برای قلب محسوب می شود. این روغن به دلیل داشتن امگا 3 به عنوان یکی از بهترین مکمل ها برای پوست درخشان مورد توجه زیادی قرار می گیرد. و می تواند به تسکین التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب کمک کند.

بر اساس یک بررسی منتشر شده توسط گروه علوم پوست در دانشگاه منچستر، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. و به حفظ سلامت پوست و محافظت بالقوه در برابر سرطان پوست کمک کنند. مطالعه دیگری در کالیفرنیا نشان داد که مصرف روغن ماهی با بهبود شدت آکنه التهابی همراه است و می تواند مکمل مفیدی برای آکنه و جوش های پوستی باشد.

آب استخوان

بدون شک آب استخوان یکی از بهترین مکمل ها برای الاستیسیته پوست است. آب استخوان که با جوشاندن استخوان‌ها، مغز، تاندون‌ها و رباط‌ها در طی چند روز تولید می‌شود، سرشار از مواد معدنی کمیاب و همچنین ترکیبات تقویت‌کننده سلامتی مانند پرولین، گلیسین و گلوتامین است.

علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی کلاژن است که خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود می بخشد و در عین حال با چین و چروک ها نیز مبارزه می کند. نه تنها این، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و حتی ممکن است با کاهش التهاب مربوط به شرایط پوستی مانند آکنه، روزاسه، درماتیت یا پسوریازیس به تسکین علائم آنها کمک کند.

ویتامین های B کمپلکس

چندین ویتامین B کمپلکس ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. ویتامین‌های محلول در آب به‌راحتی به‌عنوان مکمل‌ها، از جمله به‌عنوان مکمل‌هایی که شامل همه 12 ویتامین B کمپلکس هستند، در دسترس هستند.

تحقیقات در مورد نقش مکمل‌های ویتامین B-کمپلکس امیدوارکننده است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ویتامین B می تواند به بدن در تولید سلول های پوستی جدید و سالم کمک کند. همه تحقیقات چنین مزایایی را پیدا نکرده اند، اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ویتامین های B کمپلکس زمانی موثرتر هستند که افراد مستقیماً آنها را روی پوست بمالند.

ویتامین B-3 یا نیاسینامید ممکن است در تسکین علائم پیری پوست موثر باشند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که حتی می تواند به کاهش ظاهر لکه های پیری و سایر اشکال تغییر رنگ پوست کمک کند. برخی از زنان هنگام مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک، بهبودی در پوست و موی خود گزارش می دهند.

طبق یک مطالعه در سال 2011، اسید فولیک ممکن است علائم پیری پوست را بهبود بخشد. محققان دریافتند که کرم حاوی اسید فولیک و کراتین از بیان ژن کلاژن و تراکم فیبر کلاژن پشتیبانی می کند. کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد که باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود.

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک می تواند در تسکین علائم آکنه و پیری پوست کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده منبع مطمئن در سال 2014 نشان داد که افرادی که مکمل غذایی B-5 را به مدت 12 هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در آکنه و التهاب پوست مشاهده کردند.

یک مطالعه در سال 2010 با منبع معتبر اثرات کرم پوست حاوی ویتامین های E، B-5 و B-3 را بررسی کرد. این کرم در عرض 6 هفته رنگ و بافت پوست را بهبود بخشید. همچنین به لکه های پیری و هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند.

بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که اغلب به عنوان یکی از بهترین ویتامین‌های موجود برای مو، پوست و ناخن به بازار عرضه می‌شود. اما کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به ریزش مو و بثورات پوسته پوسته و قرمز روی پوست شود. به همین دلیل است که این ویتامین به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت پوست و مو شناخته می شود. البته کمبود ناشی از بیوتین به ندرت رخ می دهد.

اگرچه تحقیقات هنوز در مورد اثربخشی این ویتامین در استفاده از آن به عنوان یکی از مکمل های اصلی برای پوست درخشان و موهای سالم محدود است. اما کمبود آن می تواند برای پوست شما مضر باشد. حتماً مصرف غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا مولتی ویتامین یا مکمل را انتخاب کنید تا بتوانید مقدار ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

ویتامین A

ویتامین A یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر بروز مشکلات و بیماری های پوستی مانند آکنه و پیری است. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی آرشیو نشان داد که مصرف دوز کم قرص ویتامین A در کاهش آکنه متوسط ​​در یک دوره سه ماهه موثر است. بسیاری از مطالعات دیگر نشان می دهند که رتینول، مشتق شده از ویتامین A، می تواند در مبارزه با علائم پیری زمانی که مستقیماً روی پوست استفاده شود ، موثر باشد.

البته به خاطر داشته باشید که استفاده از پماد موضعی ویتامین A به شکل رتینوئیدها معمولاً به جای مکمل های خوراکی توصیه می شود، زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A می تواند منجر به مسمومیت شده و خطر عوارض جانبی جدی مانند نقایص مادرزادی و تحلیل استخوان را افزایش دهد. بهتر است مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن خود را از طریق منابع غذایی تامین کنید، یا برای جلوگیری از عوارض جانبی، مکمل آن را در حد معینی مصرف کنید. مثل همیشه، در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهامی در مورد مصرف مکمل ها حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها می توانند ابزار مفیدی برای کمک به رعایت یک رژیم غذایی کامل باشند. حتی می توانند طیف وسیعی از ریزمغذی های مهم از جمله ویتامین هایی برای ترمیم پوست، ویتامین های خاصیت ارتجاعی پوست، ویتامین هایی برای خشکی پوست را برای بدن شما تامین کنند.

اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیب مناسبی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامت هستند که می توانند از کمبودهای تغذیه ای در بدن شما پیشگیری کنند.

اگرچه ممکن است همه افراد به مولتی ویتامین نیاز نداشته باشند، اما می‌توانند برای افرادی که رژیم‌های غذایی محدود دارند یا افرادی که نیازهای غذایی بیشتری دارند مفید باشد.

گیاهخواران و کسانی که از رژیم غذایی وگان استفاده می کنند و افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند، ممکن است از مصرف مولتی ویتامین برای کمک به افزایش مصرف ویتامین های کلیدی برای پوست سالم و در عین حال حمایت از سلامت کلی بهره مند شوند.

ویتامین C

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و توانایی آن در مبارزه با رادیکال های آزاد برای جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو به بدن شناخته شده است. بلکه به عنوان یکی از بهترین ویتامین‌های پوست، می‌تواند به محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و تحریک سنتز کلاژن برای کمک به ترمیم چین و چروک و صاف و لطافت پوست کمک کند.

مثل همیشه، بهتر است ویتامین C مورد نیاز بدن خود را از طریق منابع غذایی مانند مرکبات و سبزیجات تامین کنید. اما می توانید مصرف مکمل های ویتامین C را نیز انتخاب کنید یا از سرم یا کرم حاوی ویتامین C برای صورت و بدن استفاده کنید.

کورکومین

کورکومین یک رنگدانه شیمیایی و گیاهی قوی است که توسط گیاهان خاصی از جمله زردچوبه تولید می شود. کور کومین باعث رنگ زرد و فواید زیاد زردچوبه می شود. از نظر سلامت پوست، اثرات کورکومین به خوبی تایید شده است. علاوه بر تسکین التهاب، بررسی ها نشان می‌دهد که این رنگدانه می‌تواند به تسریع بهبود زخم، کاهش علائم پسوریازیس و حتی درمان سایر بیماری‌های پوستی مانند گال و درماتیت ناشی از تشعشع کمک کند.

فلز روی

لایه بیرونی پوست شما پنج برابر بیشتر از لایه زیرین این ماده معدنی دارد. روی به بهبود پوست شما پس از آسیب کمک می کند. این برای پایدار نگه داشتن دیواره های سلولی و برای تقسیم و تخصصی شدن سلول ها در حین رشد مورد نیاز است.

روی ممکن است به دلیل رفتاری که در رابطه با سایر فلزات بدن شما مانند آهن و مس دارد، از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. همچنین مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که به آنتی اکسیدان های خاصی کمک می کند تا از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. کمبود سلنیوم با احتمال بیشتر سرطان پوست مرتبط است.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک ویتامین مهم برای پوست شناخته شده و بیش از 50 سال است که به طور گسترده در پوست استفاده می شود. به عنوان یک عنصر اصلی در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین E در از بین بردن رادیکال‌های آزاد مضر برای حفظ سلامت پوست موثر است. همچنین دارای خواص محافظت از نور برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید است.

به علاوه، جدای از ارتقای سلامت پوست، برخی مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین E و روغن آن ممکن است از مؤثرترین ویتامین‌های موجود برای مو نیز باشند. یک بررسی نشان داد که مکمل ویتامین E باعث افزایش 34.5 درصدی تعداد موها در داوطلبان مبتلا به ریزش مو در طی یک دوره هشت ماهه شد و وضعیت آن را به عنوان یکی از ویتامین‌های برتر برای رشد مو ثابت کرده است.

بدترین مکمل ها برای پوست را بشناسید!

با اینکه طیف گسترده‌ای از مکمل‌ها و ویتامین‌های موجود برای آکنه‌های پوستی وجود دارد، اما همه آنها گزینه‌های مناسبی برای پوست نیستند و برخی از آنها حتی می‌توانند کاملاً برای پوست شما مضر باشند.

برهمین اساس بهتر است مکمل هایی را انتخاب کنید که فاقد پرکننده ها و افزودنی ها باشند تا از بروز عوارض خطرناک آنها پیشگیری شود.

علاوه بر این، در مورد مکمل ها همیشه باید آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. چون مصرف بیش از حد آنها می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، بیوتین یکی از بهترین ویتامین ها برای سلامت پوست است. کمبود آن می تواند علائمی مانند ریزش مو و پوسته پوسته شدن پوست را ایجاد کند. با این حال، مصرف بیش از حد حتی بهترین مکمل بیوتین در واقع می تواند آکنه را بدتر کرده و مشکلات پوستی دیگری را ایجاد کند.

در نهایت، انواع خاصی از ویتامین ها را بهتر است به صورت موضعی یا از طریق منابع غذایی مصرف کنید تا مکمل ها. به عنوان مثال، ویتامین های A، C و E برخی از بهترین مکمل های آنتی اکسیدانی برای پوست هستند، اما اغلب به صورت سرم و کرم پوست توصیه می شوند تا به صورت کپسول یا قرص.

حتی مصرف مقدار زیاد برخی از ویتامین‌های محلول در چربی نیز در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث ایجاد سمیت شود.

آکنه || پزشکتعلائم کمبود ویتامین در پوست

تغییرات در مو، پوست و ناخن‌های شما اغلب اولین علائم نشان دهنده کمبود پروتئین هستند. این تغییرات نشان می‌دهد که ممکن است کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاصی در رژیم غذایی خود داشته باشید. در حالی که علائم کمبود بر اساس ریزمغذی‌هایی که در آنها کمبود دارید، می تواند متفاوت باشد. برخی از رایج‌ترین علائم کمبود تغذیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه
  • ریزش مو
  • کبودی
  • شوره سر
  • خشکی پوست
  • برآمدگی ناخن
  • تاخیر در بهبود زخم
  • رنگپریدگی پوست
  • زرد شدن پوست (یرقان)

اگر متوجه هر یک از این علائم کمبود شدید، بهتر است به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید و بررسی کنید که ممکن است در چه مواد مغذی کمبود دارید. شما همچنین می توانید مصرف مولتی ویتامین را انتخاب کنید، که راهی آسان و راحت برای قرار دادن ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن شما برای کمک به تکمیل رژیم غذایی است.

چگونه بهترین ویتامین ها را برای پوست خود انتخاب کنیم؟

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی غلیظ مانند میوه ها، سبزیجات، چربی های مفید و غذاهای پروتئینی می تواند تمام ویتامین های مورد نیاز بدن را برای پوست و مو تامین کند. و حتی از بهترین مکمل ها نیز موثرتر باشد.

سعی کنید یک یا دو وعده میوه و سبزیجات را در هر وعده غذایی خود بچکانید یا به جای آن میان وعده های نمکی مورد علاقه خود را با چند غذای فوق العاده پر از مواد مغذی جایگزین کنید. برای اینکه ویتامین‌های بیشتری را برای پوست شفاف به رژیم غذایی خود اضافه کنید، صبح خود را با یک اسموتی مقوی شروع کنید و آن را با سبزیجات و انواع توت‌های انتخابی خود پر کنید.

اگر در تامین نیازهای روزانه خود به برخی ویتامین ها یا مواد معدنی مشکل دارید یا اگر از یک رژیم غذایی محدود پیروی می کنید، مصرف مکمل می تواند گزینه خوبی دیگر باشد. با این حال، مهم است که در تعیین دوز و نوع مکمل مورد نیاز خود با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید

در مکمل های پوست به دنبال چه چیزی باشید؟

متأسفانه، همه مکمل‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. بسیاری از مکمل‌ها اغلب مملو از پرکننده‌ها، افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها هستند که توسط صنعت مکمل‌ها به نفع سود خودشان اضافه می شوند.

بهترین مارک‌های ویتامین باید فاقد پرکننده‌ها و مواد اضافی باشند. به علاوه باید آنها را متناسب با نیازهای خاص و بر اساس سن و یا جنسیت خودتان آن را مصرف کنید. زیرا نیاز به ویتامین‌ها برای مردان و ویتامین‌ها برای زنان ممکن است متفاوت باشد.

مهم است که به دوز توصیه شده ذکر شده در دستورالعمل های مکمل خود به دقت پایبند باشید. برخی از مکمل‌های پوستی در صورت استفاده در مقادیر زیاد می‌توانند عوارض جانبی منفی داشته باشند. بنابراین طبق دستور استفاده کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات و عوارض مصرف ویتامین ها برای پوست

اگر به دنبال مصرف ویتامین های مناسب برای پوست خود هستید بهتر است مکمل ها را همیشه با یک رژیم غذایی مناسب و کامل پر از مواد غذایی غنی از مواد مغذی مصرف کنید. در حالی که مکمل‌ها می‌توانند از کمبود تغذیه ای پیشگیری کنند و فواید زیادی برای بدن داشته باشند، اما نمی‌توانند غنای مواد مغذی و ترکیبات تقویت‌کننده سلامتی را که با یک رژیم غذایی متعادل و سالم تامین می‌شوند، جبران کنند.

اگر بیماری زمینه‌ای دارید، قبل از شروع مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از مکمل‌ها ممکن است برای برخی بیماری های زمینه ای بی‌خطر نباشند و همچنین می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند.

مطمئن شوید که مصرف مکمل ها را با دوز کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید تا تحمل خود را ارزیابی کنید. اما هرگز دوز زیاد از حد آن را مصرف نکنید. اگر هر گونه عوارض جانبی نامطلوب را تجربه کردید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید و برای رفع هر گونه نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

ویتامین ها نقش مهمی در بسیاری از جنبه های سلامت پوست دارند. افزودن یک مکمل به برنامه روزانه می تواند به درخشان و صاف نگه داشتن پوست شما کمک کند. اما اگر به دنبال این موضوع هستید که چه ویتامین هایی برای پوست مفید هستند باید بدانید که ویتامین های A، C، D و E به همراه بیوتین از بهترین ویتامین ها برای سلامت پوست هستند. سایر مکمل ها مانند کلاژن، آب استخوان، روغن ماهی و کورکومین نیز می توانند مفید باشند.

به دنبال مکمل هایی از مارک های معتبر با حداقل مواد افزودنی باشید تا مطمئن شوید که بهترین نوع ویتامین برای پوست را دریافت می کنید. علاوه بر این، حتما مکمل ها را با یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم مصرف کنید تا سلامت پوست و بدن خود را بهینه کنید. توصیه می شود این ویتامین ها برای سلامت پوست و سایر ویتامین ها و مواد معدنی را در صورت امکان از منابع غذایی دریافت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز