لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان های خانگی برای پوست های چرب

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی برای پوست چرب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد یک ماده روغنی یا موم به نام سبوم از غدد چربی است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم یک ماده روغنی است که از چربی ها ساخته شده است. سبوم بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب کردن پوست شما کمک می کند و موهای شما را براق و سالم نگه می دارد. با این حال، سبوم خیلی زیاد ممکن است باعث چرب شدن پوست شود، که می تواند منجر به گرفتگی منافذ و آکنه شود. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد. با این وجود، داروهای خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای تجویزی یا رژیم های مراقبت از پوست علائم را کاهش می دهند. درمان های خانگی برای پوست چرب وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.

 شستن صورت 

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

واضح است که بسیاری از افراد با پوست چرب و روغنی روزانه صورت خود را درست نمی شویند. اگر پوست شما چرب است، باید روزی دو بار صورت خود را بشویید. از صابون های سخت و یا مواد شوینده جلوگیری کنید. به جای آن از صابون ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

عسل

عسل یکی از عالی ترین داروهای درمانی پوست است.

به لطف توانایی های ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده آن، می تواند از پوست روغنی و مستعد آکنه محافظت کند. عسل همچنین یک ماده مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند اما چرب نیست. برای استفاده از عسل به منظور درمان آکنه و پوست چرب، یک لایه نازک ترجیحاً عسل خام را روی صورت خود بمالید. بگذارید حدود 10 دقیقه خشک شود و با آب گرم کاملاً بشویید.

 گل رس آرایشی

از خشت های آرایشی، که به آن گلهای شفابخش نیز گفته می شود، برای کمک به جذب روغن پوست و درمان بسیاری از شرایط پوستی استفاده می شود. خاک رس سبز از آنجا که بسیار جاذب است، یک روش درمانی محبوب برای پوست های چرب و آکنه است. گل رس آرایشی به شکل پودر در دسترس می باشد.

برای ساختن ماسک گل رس آرایشی می توانید:

  1. حدود یک قاشق چایخوری خاک رس را با آب تصفیه شده یا گلاب را اضافه کنید تا یک قوام مانند پودینگ به دست بیایید.
  2. مخلوط رس را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود.
  3. بعد از آن صورت خود را با آب گرم شسته و خشک کنید.
جو دوسر

بلغور جو دوسر به آرام کردن پوست ملتهب و جذب روغن اضافی و لایه برداری پوست مرده کمک می کند. می توان آن را با ماست، عسل یا میوه های پوره مانند موز، سیب یا پاپایا ترکیب کرد.

برای استفاده از جو دوسر روی صورت خود:

  1. 1/2 فنجان جو دوسر را با آب داغ ترکیب کنید تا خمیر ایجاد شود.
  2. 1 قاشق غذاخوری عسل هم بزنید.
  3. مخلوط جو دوسر جو را برای حدود سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. با آب گرم پوست خود را بشویید بعد به آرامی خشک کنید.
  4. روش دیگر، مخلوط جو دوسر را با آب به صورت خود بمالید و آن را برای مدت زمان 10-15 دقیقه بگذارید. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود.
 سفیده تخم مرغ و لیمو

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

سفیده تخم مرغ و لیموترش یک داروی مردمی برای پوست های چرب است. تصور می شود که هر دو ماده منافذ را محکم می کنند. اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات ممکن است به جذب چربی کمک کند. طبق یک مطالعه در سال 2008، لیموها توانایی ضد باکتریایی نیز دارند. با این حال، این روش درمانی برای افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ گزینه مناسبی نیست.

برای تهیه ماسک صورت لیمو و سفیده تخم مرغ:

  • 1 سفیده تخم مرغ
  • 4 قاشق غذاخوری آبلیمو
  • 3 قاشق غذاخوری ماست یونانی پرچرب
  • 1 قاشق غذاخوری عسل جوشانده (این به معنای عسل است که به راحتی می ریزد. در صورت نیاز عسل را در حمام گرم یا مایکروویو ذوب کنید)
  • 4 قطره از روغن ضروری مورد علاقه خود را مواد را با هم مخلوط کرده و روی صورت صاف کنید.
  1. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا ماسک خشک شود.
  2. با آب گرم آن را شسته و صورت خود را خشک کنید.
ماسک پاپایا و آناناس

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

پاپایا و آناناس هر دو برای شستشوی رنگ پوست در هنگام عصر و شادابی پوست موثر هستند. پاپایا حاوی آنزیمی است که به حل سلول های مرده پوست کمک می کند. آناناس همچنین حاوی آنزیمی است که همان کار را به نام برملین انجام می دهد. آب پاپایا و آناناس می توانند کمی پوست را روشن کنند، بنابراین اگر عاشق برنزه شدن خود هستید، ممکن است این ماسکی برای شما مناسب نباشد. قطعاً موقع استفاده از این ماسک در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

  • 1/4 پیمانه پاپایا
  • 1 قاشق غذاخوری آب آناناس (شیرین نشده)
  • 1 قاشق غذاخوری ذرت (به عنوان یک سفت کننده پوست عمل می کند).

پاپایا، آب آناناس و ذرت را درون مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود. مخلوط را روی صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه روی پوست بماند و بعد با آب گرم بشویید.

بادام

بادام زمینی نه تنها برای لایه برداری پوست تاثیر زیادی دارد بلکه برای از بین بردن پربی و ناخالصی های اضافی پوست نیز کمک می کند.

برای استفاده از اسکراب صورت بادام:

  1. بادام خام را به اندازه 3 قاشق چایخوری خرد کنید.
  2. 2 قاشق غذاخوری عسل خام را به آن اضافه کنید.
  3. به آرامی و با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید.
  4. با آب گرم آن را شسته و صورت خود را خشک کنید.

همچنین می توانید قبل از اضافه کردن عسل، ماسک صورت بادام را به صورت خمیر درست کنید.ماسک را برای مدت زمان 10-15 دقیقه بگذارید. با آب گرم آن را شسته و صورت خود را خشک کنید. اگر آلرژی به بادام دارید از آن استفاده نکنید.

آلوئه ورا

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

آلوئه ورا تسکین دهنده شرایط پوستی شناخته شده است. شواهد علمی خوبی مبنی بر اینکه آلوئه ورا به درمان پوسته پوسته شدن پوست چرب کمک می کند وجود دارد. بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان پوست های چرب استفاده می کنند. می توانید قبل از خواب یک لایه نازک ژل آن را به صورت خود بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پوست بماند. اما به نظر می رسد آلوئه ورا باعث ایجاد واکنش آلرژیک روی پوست های حساس می شود. اگر قبلاً از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، مقدار کمی از آن روی ساعد خود تست کنید. اگر در طی 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشود، می توانید از آن استفاده کنید.

 گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک، یک داروی خانگی طبیعی برای آکنه است.

برای تهیه ماسک لایه بردار گوجه فرنگی بهتر است:

  1. 1 قاشق چایخوری شکر را با خمیر 1 گوجه فرنگی ترکیب کنید.
  2. با حرکت دایره ای روی پوست بمالید.
  3. اجازه دهید 5 دقیقه ماسک روی پوست صورت بماند.
  4. کاملاً با آب گرم بشویید و پود را خشک کنید.

همچنین می توانید فقط خمیر گوجه فرنگی یا برش های گوجه فرنگی را روی پوست خود بمالید.

 روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک داروی عادی برای معالجه پوست های چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است. تصور می شود که جوجوبا از سبوم موجود در پوست تقلید می کند و غده های چربی را فریب دهد تا سبوم کمتری تولید کند و به حفظ تعادل سطح روغن کمک می کند. هیچ تحقیق علمی برای پشتیبانی از این نظریه وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که استفاده از ماسک ساخته شده از گل رس و روغن جوجوبا دو تا سه بار در هفته به بهبود ضایعات پوستی و آکنه های خفیف کمک می کند. اما استفاده بیش از حد آن ممکن است پوست چرب را بدتر کند. چند روز در هفته چند قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید تا ببینید که چگونه واکنش نشان می دهید. اگر نتایج خوبی از آن گرفتید، روزانه آن را مصرف کنید.

راه های پیشگیری از چرب شدن پوست

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

وقتی پوست چرب در اثر ژنتیک یا تغییرات هورمونی ایجاد می شود، جلوگیری از آن دشوار است. اما مراقبت مداوم از پوست و پرهیز از غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای پر قند و غذاهای فرآوری شده ممکن است در چرب شدن پوست صورت موثر باشد. استفاده از مواد آرایشی سنگین برای پوشاندن اثرات پوست چرب وسوسه‌انگیز است، و می تواند شرایط را بدتر کند. اگر پوست چرب دارید استفاده از آرایش، به خصوص فونداسیون را کاهش دهید. بسیاری از افراد ادعای داروهای خانگی برای پوست چرب را دارند. بیشتر درمان ها به خوبی تحقیق نشده اند. موفقیت یک راه حل خانگی به موارد بسیاری از قبیل وضعیت خاص شما و کیفیت محصولاتی که استفاده می کنید بستگی دارد.

هشدار

اگر داروی خانگی علائم را بدتر می کند، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک یا متخصص پوست تماس بگیرید. اگر علائم پوستی چرب مانند آکنه شدید باشد، باید از پزشک معالج نیز کمک بگیرید، زیرا ممکن است منجر به عفونت یا زخم شود.

دستور العمل های چند ماسک خانگی برای پوست چرب

درمان های خانگی برای پوست های چرب | پزشکت

همراه با مواد مغذی، آب میوه تازه برای تهیه محصولات مراقبت از پوست در منزل مانند ماسک، قابض و مواد پاک کننده عالی است. در زیر دستورالعمل های چند ماسک خانگی و همچنین یک تونر خانگی را مشاهده خواهید کرد. این دستورالعمل ها برای پوست های پرب ایده آل هستند، اما برای انواع پوست طبیعی و ترکیبی نیز مفید هستند. در حالی که آب میوه تازه فواید زیادی دارد، باید به یاد داشته باشید که اسیدهای موجود در آب می توانند پوست شما را در برابر نور خورشید حساس کنند. هنگام استفاده از این ماسک ها از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید و از آب میوه بر روی پوست های حساس یا آفتاب زده استفاده نکنید. اسیدها می توانند پوست را حتی بیشتر سفت و خشک کنند. مانند همیشه، در صورت بروز هرگونه مشکل، باید به دنبال درمان پزشکی حرفه ای باشید.

ماسک توت فرنگی

توت فرنگی نه تنها خوشمزه است. آنها همچنین می توانند به عنوان قابض های طبیعی استفاده شوند. آب حاوی توت فرنگی یک اسید لایه بردار طبیعی است که به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. مانند بیشتر قابض ها و آب میوه ها، توت فرنگی به بهترین وجه از پوست های چرب، مستعد آکنه و ترکیب استفاده می شود. توت فرنگی همچنین منبع طبیعی اسید سالیسیلیک است که در اکثر داروهای ضد آکنه بدون نسخه وجود دارد. ماسک توت فرنگی برای افرادی که آکنه دارند انتخاب خوبی است. بعد از تهیه آن، ماسک را 24-48 ساعت در یخچال نگه می دارد.

  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 2 سفیده تخم مرغ
  • 3 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 فنجان توت فرنگی، ساقه دار
  • 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای

در صورت تمایل می توانید 4 قطره از روغن های اساسی مورد علاقه خود را اضافه کنید. تمام مواد را در مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید تا خمیری و قوام آن صاف شود. اگر مخلوط کن ندارید می توانید توت فرنگی ها را با یک چنگال خرد کرده و سپس بقیه مواد را اضافه کرده و آنها را به هم بزنید. ماسک را با حرکتی دایره ای به صورت بمالید و اجازه دهید که قند پوست را لایه برداری بگذارید 10 دقیقه خشک شود، سپس بشویید.

تونر آب لیمو

تونر آب لیمو | پزشکت

استفاده از آب لیمو روی پوست موضوعی بحث برانگیز است.

بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست، با طراوت و خاصیت ضد عفونی کننده لیمو قسم می خورند، در حالی که برخی دیگر توصیه می کنند که آبمیوه برای صورت خیلی خشن باشد. توصیه می کنیم از این دستور العمل روی گردن، پشت و هر ناحیه ای که از پوست چرب رنج می برد استفاده کنید. تونر آبلیمو یک ماسک با طراوت عالی در یک روز گرم و تابستان است که می توانید آن را با گیاه فندق جادوگر مخلوط کنید. لیمو را له کنید و آنرا صاف کنید. فندق جادوگر را اضافه کنید و با هم بزنید. مخلوط را درون یک بطری اسپری ریخته روی صورت یا سینه، پشت و شانه های خود بپاشید. با مخلوط لیمو روی پوست خود در آفتاب بیرون نروید. همچنین می توانید از یک پد خیس شده در تونر استفاده کرده و روی پوست بمالید.

اسکراب صورت و کرم صورت

پالپ هلو پوره شده می تواند فوق العاده مرطوب کننده باشد.

برای تهیه اسکراب آن صورت می توانید دستورالعمل زیر را تهیه و استفاده کنید:

  • 1/2 از هلو متوسط
  • 2 قاشق غذاخوری خامه یا 1/4 فنجان ماست پرچرب و بدون چاشنی
  • 1 قاشق چایخوری عسل جوشانده
  • 1 قاشق غذاخوری ذرت یا آرد

هلو را درون مخلوط کن ریخته خامه و عسل جوشانده را اضافه کنید. ماسک را بمالید و بگذارید حداقل 15 دقیقه روی صورت بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک تمشک

بسیاری از انواع توت ها، از جمله تمشک، منابع خوبی برای ویتامین C هستند. تمشک حاوی مقدار کمی ویتامین A نیز هست که آنتی اکسیدان آن به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد که منجر به پیری زودرس می شوند کمک می کنند. تمشک همچنین یک ضد آفتاب طبیعی است. برای استفاده از تمشک می توانید ماسک آن را تهیه کنید این ماسک باعث می شود پوست شما فوق العاده صاف باشد.

  • 1/4 فنجان تمشک آلی تازه یا خرد شده
  • 1 قاشق غذاخوری آب
  • 2 قاشق غذاخوری آرد بادام ریز و یا 2 قاشق غذاخوری جو دوسر

تمشک ها را با یک چنگال تفت دهید تا یکدست شوند بقیه مواد را با هم مخلوط کنید و به مقدار لازم آب اضافه کنید تا خمیری شود.

منابع:

https://www.byrdie.com/homemade-juice-mask-recipes-for-oily-skin-346538

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-oily-skin#blotting-papers

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز