لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان رسوب کلسترول اطراف چشم

رسوی چربی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رسوبات کلسترول در اطراف چشم گاهی اوقات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برجستگی ها یا زائده های زرد رنگ روی پلک ها ایجاد کنند. این بیماری پوستی از نظر پزشکی به نام xanthelasma palpebrarum شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. رسوبات کلسترول در اطراف چشم معمولاً از علائم هیپرلیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا بیماری قلبی است. رنگ آنها مایل به زرد است و زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که چربی اضافی در بدن شروع به جمع شدن در زیر پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها بیشتر در افراد میانسال دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهند. اگرچه این رسوبات عمدتاً بی ضرر هستند، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای افرادی که از آنها رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند بسیار برجسته و شرم آور باشند.

چربی پشت پلک || پزشکت

درمان های خانگی برای جلوگیری از رسوب کلسترول

برخی از داروهای خانگی مقرون به صرفه و آسان وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای کاهش رسوبات کلسترول و بهبود سلامت عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود  آنها را امتحان کنید، از جمله:

سیر

استفاده از سیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود رسوبات کلسترول در اطراف چشم کمک کند. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان برخی از بیماری های زمینه ای کمک کند. به ویژه برای کاهش سطح کلسترول در بدن مفید است. برای درمان و مقابله با رسوب کلسترول در اطراف چشم خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید هر روز نصف حبه سیر یا یک حبه سیر کامل مصرف کنید.

پوست موز

استفاده از پوست موز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش کلسترول اضافی در بدن کمک کند. پوست موز سرشار از ویتامین های C و E است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک کند. پوست موز همچنین حاوی پکتین است، ترکیبی که به دلیل اثرات کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است.

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین است که از رسوب کلسترول در اطراف چشم جلوگیری می کند. کاتچین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده کلسترول هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با خلاص شدن از شر سطح چربی اضافی در بدن، به درمان گزانتلاسما کمک کنند. برای این منظور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید یک یا دو بار در روز یک فنجان چای سبز بنوشید.

چای کیسه ای استفاده شده را دور نریزید. آنها را به مدت 10 دقیقه در یخچال بگذارید و روی چشمان خود بمالید. چای سبز حاوی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان هایی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند زائده های زرد روی پلک های شما را کاهش دهد.

دانه شنبلیله

دانه های شنبلیله پر از ترکیبات مفیدی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به کاهش سطح کلسترول در کبد و روده کمک کنند. چندین مطالعه اثرات مثبت شنبلیله را در کاهش سطح چربی در بدن نشان داده اند. روزانه 100 گرم پودر دانه شنبلیله مصرف کنید. یا  یک مشت دانه شنبلیله را در یک لیوان آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح آب را بنوشید.

گشنیز

گشنیز یک گیاه دارویی قدرتمند است که مملو از آنتی اکسیدان هایی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش رسوب کلسترول در بدن کمک کند.

یک مشت تخم گشنیز بردارید و بجوشانید. قبل از خاموش کردن حرارت، اجازه دهید 15 دقیقه بجوشد. دمنوش گشنیز را صاف کرده و روزی یک یا دو بار بنوشید.

اصلاح سبک زندگی

علاوه بر درمان های خانگی شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با برخی تغییرات آسان در سبک زندگی خود از بروز رسوبات کلسترول در اطراف چشم تان پیشگیری کنید، از جمله:

مصرف چربی و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

تغییر عادات غذایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کمک زیادی به کاهش سطح کلسترول در بدن کند. مصرف گوشت قرمز، غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده، شکر و مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید. در عوض، میوه هایی مانند پرتقال، انواع توت ها و کیوی، سبزیجات سبز برگ، روغن های گیاهی و غلات کامل مصرف کنید.

ورزش منظم || پزشکت
برای از بین بردن چربی اضافی و کاهش وزن، روزانه ورزش کنید.

ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش رسوبات چربی در بدن و بهبود گردش خون، کاهش کلسترول و خلاص شدن از شر گزانتلاسما کمک کند.

از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.

مصرف بیش از حد الکل و سیگار دو عامل اصلی افزایش سطح کلسترول و بیماری قلبی هستند. هیچ وقت برای ترک اعتیاد دیر نیست. در صورت نیاز از متخصص کمک بگیرید و مصرف این مواد مضر را متوقف کنید.

علت اصلی زانتلاسما ممکن است دیس لیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد، بنابراین پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به مدیریت لیپیدها در جریان خون شما توصیه کند. چون علت اصلی زانتلاسما ممکن است دیس لیپیدمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد. کنترل مقدار لیپیدها در خون ممکن است به کاهش خطر ایجاد رسوب در آینده کمک کند. برای ارزیابی رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. پروتئین بیشتری بخورید، به خصوص پروتئین گیاهی که حاوی کالری کمتر، چربی کمتر و فیبر بیشتر است. برخی از انواع پروتئین های گیاهی شامل توفو یا لوبیا هستند.

درمان پزشکی برای رسوبات کلسترول در اطراف چشم

رسوبات کلسترول در اطراف چشم، سرسخت هستند و معمولاً درمان آنها نیاز به مراجعه به پزشک دارند. هدف از درمان کاهش سطح کلسترول در بدن است. رایج ترین درمان های تجویز شده توسط پزشکان برای گزانتلاسما عبارتند از:

جراحی

پزشک شما می‌تواند برش‌های جراحی جزئی در اطراف چشم انجام دهد تا رسوبات چربی را از بین ببرد و شما را از شر ضایعات خلاص کند. اما از انجایی که پلک های شما ظریف هستند، جراحی های مربوط به آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارضی  را به همراه داشته باشد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک جایگزین موثر غیرجراحی است. این روش از لیزرهای فرسایشی مانند دی اکسید کربن یا لیزر آرگون استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما لیزر درمانی گاهی اوقات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون، اسکار یا آسیب چشم شود.

سرما درمانی (روش انجماد)

کرایوتراپی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای برخی از موارد زانتلاسما مفید باشد. این شامل استفاده از گاز اکسید نیتروژن است و برای نشان دادن فواید نیاز به جلسات متعدد دارد. اما کرایوتراپی مکرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به اسکار شدید شود .

لایه برداری شیمیایی

در این روش از اسید تری کلرواستیک (TCA) در درصد بالایی 50 درصد یا بالاتر برای رسیدن به عمق مطلوب برای رسوبات کلسترول در لایه داخلی پوست استفاده می شود. لایه برداری شیمیایی یک گزینه درمانی است که اخیرا برای رسوبات کلسترول در اطراف چشم تایید شده است و با استفاده از TCA برای حل کردن چربی و خلاص شدن از شر ضایعات اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما لایه برداری شیمیایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون در برخی افراد شود.

فرسایش با فرکانس رادیویی

فرسایش با فرکانس رادیویی ایمن تر و موثرتر از سایر تکنیک های مورد استفاده برای درمان گزانتلاسما است. اما همچنان این روش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به برخی رنگدانه ها و اسکار شود.

داروهای کاهنده چربی

برخی از داروهایی که به کاهش سطح لیپید در بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند (مانند آتورواستاتین، لوواستاتین و سیمواستاتین) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به درمان یا کاهش رسوبات کلسترول در اطراف چشم کمک کنند.

از طرفی هم مصرف برخی داروها نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تشکیل رسوب کلسترول در اطراف چشم شوند، از جمله:

  • رتینوئیدها
  • کورتیکواستروئیدها
  • دیورتیک های تیازیدی
  • مهار کننده های پروتئاز
  • استروئیدهای آنابولیک
  • داروهای ضد صرع
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • داروهای حاوی استروژن

برخی شرایط مانند بیماری کلیوی، کم کاری تیروئید و دیابت نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در ایجاد رسوب کلسترول نقش داشته باشند. به این دلیل که این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند غلظت لیپید را در خون شما افزایش دهد. گاهی اوقات علت دیس لیپیدمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناشناخته است.

رسوب کلسترول || پزشکت

تشخیص رسوب کلسترول در اطراف چشم

پزشکان معمولاً می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند زانتلاسما را با مشاهده توده های اطراف چشم شما تشخیص دهند. ممکن است از شما خواسته شود که چند آزمایش خون برای تعیین علت دقیق آن انجام دهید.

علل رسوب کلسترول در اطراف چشم

تقریبا نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افراد مبتلا به زانتلاسما دارای اختلالات چربی زیر هستند:

هیپرلیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوع II/هیپرکلسترولمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خانوادگی (سطح بالای LDL).

اگر در اوایل کودکی رسوب کلسترول را در اطراف چشمان خود تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، احتمالاً دچار هیپرلیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوع 2 هستید که یک اختلال ژنتیکی است که باعث سطوح بالای کلسترول با چگالی کم در خون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. کلسترول کم چگالی برای سلامت عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شما مضر است و در دراز مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بیماری قلبی شود.

زانتلاسما در کودکان خردسال نشانگر هیپرلیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوع 2 است و باید در اولین فرصت توسط پزشک ارزیابی شود.

هیپرلیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوع IV/هیپرتری گلیسیریدمی.

هیپرلیپیدمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوع 4 به دلیل تولید بیش از حد لیپوپروتئین های با چگالی بسیار کم در کبد ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به رسوب چربی اضافی در بدن شود.

سایر بیماری های زمینه ای که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث رسوب کلسترول در اطراف چشم شوند، عبارتند از:

  • دیابت
  • چاقی
  • التهاب
  • فشار خون بالا
  • مصرف زیاد الکل

ویژگی های رسوب کلسترول در اطراف چشم

رسوبات کلسترول در اطراف چشم معمولاً با مشخصات زیر تعریف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند:

  • این برجستگی ها در نزدیکی گوشه های داخلی چشم شما ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
  • آنها بیشتر در زنان مشاهده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اگرچه ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.
  • رسوب کلسترول زیر چشم هشداری برای بیماری عروق کرونر قلب است.
  • آنها به صورت برجستگی های نامتقارن و زرد رنگی ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با هم ادغام شده و برجستگی های بزرگتری را تشکیل دهند.

زانتلاسما معمولاً نشانه اولیه بیماری عروق کرونر قلب، بیماری شریان یا سطح کلسترول بسیار بالا در بدن در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر شما یا هرکسی که می‌شناسید در اطراف چشم‌هایش زائده‌های زرد دارند، لازم است مشکل را توسط پزشک ارزیابی کرده و آزمایش‌هایی را برای تشخیص درست این بیماری انجام دهید.

سخن آخر

زانتلاسما به دلیل رسوبات کلسترول در اطراف چشم ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و معمولاً نشان دهنده اختلالات چربی در بدن است. درمان گزانتلاسما شامل درمان علت اصلی و بیماری زمینه ای است. ممکن است برای رهایی کامل از این مشکل به کمک یک متخصص پوست، متخصص تغذیه و پزشک عمومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیاز داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز