لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نحوه شستشوی چشم ها در خانه

نحوه شستشوی چشم ها در خانه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع مختلفی از آلودگی ها مانند ذرات ریز گرد و غبار وجود دارند که ممکن است به روش های مختلف وارد چشم ها شوند. در این هنگام شستن چشم ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا وارد شدن جسم خارجی به چشم می تواند باعث آسیب به بینایی شما شود. بنابراین باید با نحوه شستشوی چشم ها در خانه آشنا باشید تا بتوانید هر چه سریع تر سطح خارجی چشم های خود را از آلودگی تمیز نمایید.

شستشوی چشم ها فقط مختص مطب های چشم پزشکی نیست. بلکه در صورت نیاز شما می توانید به آسانی  و با استفاده از آب ساده چشم های خود را در منزل شستشو دهید. حتی در شرایط غیر اورژانسی، شستشوی چشم‌ها با آب می‌تواند با افزایش رطوبت و گردش خون به تسکین چشم‌های خسته کمک کند. برای استفاده از آب و یا محلول شستشوی چشم در منزل می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده شدن برای شستشو

تشخیص اورژانسی بودن مشکل. پیش از هر چیز باید دقت کنید که آیا چشم های شما به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند یا خیر. برخی از آلاینده ها می توانند باعث سوختگی شیمیایی یا سایر عوارض خطرناک شوند. بنابراین در صورت بروز علائمی مانند تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، تاری دید، از دست دادن هوشیاری و یا تب، باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

در صورت وارد شدن ماده شیمیایی به چشم ها شستشوی چشم ها در رفع مشکل بی تاثیر خواهد بود و باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همچنین از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده درخواست کنید که شما را تا نزدیکترین مراکز درمانی همراهی کند.

تعیین مدت زمان شستشو

مدت زمانی که باید برای شستن چشمان خود صرف کنید بستگی به نوع آلاینده ای دارد که وارد چشم های شما شده است. زمان لازم برای انجام این کار می تواند بسیار متفاوت باشد. در مورد مدت زمان شستشوی چشم ها احتیاط کنید. زمان لازم برای شستن چشم ها به صورت زیر می باشد:

  • پنج دقیقه برای مواد شیمیایی خفیف تحریک کننده، مانند صابون یا شامپو
  • بیست دقیقه یا بیشتر برای محرک های متوسط تا شدید، از جمله فلفل تند
  • بیست دقیقه برای مواد خورنده غیرقابل نفوذ، از جمله اسید باتری یا اسید سولفوریک
  • حداقل شصت دقیقه برای مواد خورنده نافذ، که شامل مواد قلیایی خانگی مانند باز کننده فاضلاب، وایتکس، و آمونیاک می شود.

تهیه محلول شستشوی چشم

محلول های چشم شوی تجاری استریل و دارای pH خنثی معادل 7.0 هستند. این بدان معناست که استفاده از محلول های استریل چشمی همیشه به استفاده از آب ساده ارجحیت دارد. سعی کنید برای موارد اورژانسی مانند ورود جسم خارجی به چشم همیشه یکی از این محلول ها را در کمک های اولیه منزل داشته باشید.

استفاده از آب استریل

نحوه شستشوی چشم ها در خانه || پزشکت

اگر به محلول استریل چشمی دسترسی ندارید، می توانید از آب استریل شده استفاده کنید. آب لوله کشی در برخی موارد حاوی عناصر مضری است که باعث تحریک بیشتر چشم شما می شود. بنابراین استفاده از آب معدنی برای شستشوی چشم ها مناسب تر است.

استفاده از شیر

شیر می تواند سوزش ناشی از غذاهایی مانند فلفل را تسکین دهد. با این حال، استفاده از از محلول استریل برای شستشوی چشم ها نسبت به شیر ارجحیت دارد. مراقب باشید که شیر فاسد نباشد زیرا می تواند باعث وارد شدن باکتری ها به چشم شود.

چک کردن دمای محلول

هنگام استفاده از آب برای شستشوی چشم ها، مراقب باشید که مایعات سرد را مستقیماً از یخچال برندارید. صرف نظر از اینکه از آب شیر یا آب معدنی برای شستن چشمان خود استفاده می کنید، دمای محلول باید بین 15 تا 37 درجه سانتیگراد باشد.

چشم پزشک

انتخاب روش شستشوی چشم ها

شما به راهی نیاز دارید تا به طور موثر از آب یا محلول استریل چشمی برای شستن چشم ها استفاده کنید. برخی از وسایل خانگی مانند کاسه، فنجان کوچک یا قطره چکان برای انجام این کار مناسب هستند. مهم نیست که از چه ظرفی استفاده می کنید، فقط باید مراقب باشید که ظرف را قبل از استفاده کاملا با آب و صابون تمیز کنید. بهتر است قبل از اضافه کردن آب استریل یا محلول استریل چشمی، کمی منتظر بمانید تا ظرف خشک شود.

استفاده از کاسه برای شستشوی یک آلاینده، یک ذره خارجی یا حتی برای رفع خستگی چشم ها بهترین گزینه است. کاسه باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتوانید تمام صورت خود را در آن جا دهید.

همچنین می توانید از یک فنجان کوچک استفاده کنید. اندازه فنجان باید طوری باشد که به خوبی در اطراف کاسه چشم شما قرار بگیرد. با این حال، فنجان فقط باید برای رفع آلودگی یا خستگی چشم ها استفاده می شود و برای پاک کردن ذرات کوچک از چشم مناسب نیست.

قطره های چشم صرفاً برای درمان خشکی چشم ها استفاده می شوند. این قطره ها بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها در دسترس هستند.

شستشوی سریع مواد شیمیایی

نحوه شستشوی چشم ها در خانه || پزشکت

گاهی اوقات زمان بسیار مهم است، به خصوص اگر چشم های شما در معرض اسید یا مواد شیمیایی بازی قرار گرفته باشد. شستشوی یک ماده شیمیایی در اسرع وقت مهمتر از یافتن محلول استریل، اطمینان از دمای مناسب آن و غیره است. در اینگونه موارد باید به سرعت به سمت سینک بدوید و شروع به آبکشی چشم های خود کنید.

هر چه مدت بیشتری این مواد سوزاننده و اسیدی روی سطح چشم های شما باقی بمانند، به همان میزان آسیب بیشتری به بینایی شما وارد می شود. بنابراین در اینگونه موارد هدف این است که  اسید یا سایر موارد شیمیایی را با بیشترین سرعتی که می توانید از چشم های خود بشویید.

روش شستشوی چشم با کاسه

انتخاب کاسه مناسب. استفاده از یک کاسه پر از آب یا محلول استریل چشمی روش اولیه برای شستشوی چشم هایی است که در معرض آلودگی قرار گرفته اند یا ذرات خارجی کوچکی در آنها وجود دارد. همچنین این روش برای رفع خستگی چشم ها ایده آل است. برای این کار یک کاسه تمیز انتخاب کنید. کاسه باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتوانید صورت خود را در آن قرار دهید.

چه از محلول استریل چشمی و یا از آب استفاده کنید، پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که دمای مایع بین 15 تا 37 درجه سانتی گراد است. کاسه را تا لبه پر نکنید زیرا قرار دادن صورت در کاسه باعث سرریز شدن محلول داخل آن می شود.

فرو کردن صورت در کاسه

یک نفس عمیق بکشید و تمام صورت خود را در کاسه فرو کنید تا محلول چشمان شما را کاملا بپوشاند. مراقب باشید که سر خود را خیلی در داخل کاسه خم نکنید وگرنه محلول وارد بینی شما می شود.

چرخاندن چشمان ها

دقت کنید که تمام سطح چشم با آب تماس داشته باشد. چشم ها را به صورت دایره ای در داخل آب یا محلول استریل چشمی بچرخانید. این کار به جذب محلول در چشم ها کمک می کند و در نتیجه باعث حذف آلودگی یا ذرات خارجی در چشم ها می شود. صورت خود را از محلول خارج کنید. چند بار پشت سر هم پلک بزنید. این کار باعث می شود که محلول به صورت یکنواخت روی چشمان شما را بپوشاند.

تکرار کردن

برای رفع خشکی چشم ها، می توانید به سادگی صورت خود را یک یا دو بار در محلول غوطه ور کنید. این کار را چندین بار پشت سر هم انجام بدهید تا زمانی که در چشمان خود احساس آرامش کنید.

اگر چشم های شما در معرض یک ماده محرک، به ویژه یک ماده شیمیایی قرار گرفته اند، باید مدت زمان بیشتری را صرف شستشوی چشم های خود کنید.

خشک کردن صورت. پس از پایان شستشو از یک حوله تمیز برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید. موقع خشک کردن صورت پلک های خود را کاملا ببندید.

روش شستشوی چشم با فنجان

نحوه شستشوی چشم ها در خانه || پزشکت

اگر یک ذره خارجی وارد چشم های شما شده است، از این روش استفاده نکنید. استفاده از یک فنجان کوچک برای رفع خستگی چشم ها بهترین گزینه است. اما اگر در صورت آلوده شدن چشم ها با یک ماده شیمیایی و یا وجود جسم خارجی در چشم باید حتما از یک ظرف بزرگتر مانند کاسه برای شستشوی چشم های خود استفاده کنید.

انتخاب فنجان

شما باید فنجانی را انتخاب کنید که تقریباً به اندازه قطر حدقه چشم شما باشد. سپس فنجان کوچک و تمیز را با محلول شستشوی چشم پر کنید. دمای آب یا محلول استریل چشمی باید بین 15 تا 37 درجه سانتی گراد باشد.

سر خود را به سمت فنجان به پایین خم کنید. لبه فنجان را به خوبی روی حدقه چشم خود قرار دهید. در حالی که هنوز فنجان را در حفره چشم خود می گیرید، سر خود را به عقب خم کنید تا چشم و پایین فنجان هر دو به سمت بالا باشند. این کار کمک می کند تا محلول در تماس مستقیم با چشم شما باشد. در حین انجام این کار روی سینک خم شوید تا محلول روی صورت و لباستان نریزد. اگر نگران هستید، یک حوله به دور گردن خود ببندید تا لباس و بدن خود را خشک نگه دارید.

به صورت دایره‌ای به اطراف خود نگان کنید و چندین بار پشت سر هم  پلک بزنید. این کار باعث می شود که محلول قسمت زیادی از چشم شما را بپوشاند. این کار علاوه بر آبرسانی به حذف آلودگی از چشم ها کمک می‌کند. سر خود را پایین بیاورید تا فنجان را بدون ریزش محلول از چشم خود جدا کنید. اگر شستشوی چشم را برای رفع خستگی یا خشکی چشم انجام می دهید، یک دور شستشو چشم ها کافی است. اما اگر می خواهید یک آلاینده را از چشم های خود تمیز کنید یا برای خارج شدن یک جسم خارجی چشم های خود را شستشو می دهید، بهتر است این کار را چندین بار تکرار کنید.

از یک حوله تمیز برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید. به هیچ وجه حوله را روی چشم های خود نکشید. پلک های خود را با یک قسمت تمیز حوله خشک کنید.

روش شستشوی چشم با قطره

نحوه شستشوی چشم ها در خانه || پزشکت

اگر یک ذره خارجی در چشم خود دارید از این روش استفاده نکنید. این روش فقط برای رفع خشکی چشم و خستگی چشم ها توصیه می شود. اگر چشم شما دچار آلودگی با مواد مختلف شده است، باید از یک ظرف بزرگ مانند کاسه استفاده کنید.

پر کردن قطره چکان. قطره چکان را را با محلول پر کنید. نوک قطره چکان را در محلول یا آب فرو ببرید، سپس قسمت نرم قطره چکان را فشار داده و رها کنید تا آب به داخل قطره چکان کشیده شود. اگر سرنگ پلاستیکی استریل دارید که نوک یا سوزن تیز ندارد، می توانید با احتیاط از آن به جای قطره چکان استفاده کنید.

چکاندن محلول در چشم. چند قطره از محلول را در داخل چشم خود بچکانید. سر خود را به عقب خم کنید و چشم های خود را کاملا باز نگه دارید. قطره چکان را دقیقاً بالای چشم خود بیاورید و آن را با ملایمت فشار دهید تا چند قطره محلول خارج شود.

پلک زدن. برای ایجاد پوشش یکنواخت محلول روی چشم خود، چندین بار پشت سر هم پلک بزنید. سعی کنید قبل از جمع شدن محلول بر روی چشم های خود پلک بزنید. در غیر اینصورت محلول از داخل چشم خارج و روی گونه های شما جاری می شود.

شما ممکن است برای رفع خشکی چشم فقط به چند قطره محلول نیاز داشته باشید. با این حال، برای خارج کردن یک آلاینده از چشم باید چندین بار این فرآیند را تکرار کنید.

سخن آخر

یک روش جایگزین برای کودکان خردسال این است که یک پارچه تمیز را در محلول فرو کنید. سپس پارچه را به آرامی روی چشم ها، پلک ها و مژه های کودک بکشید. از کودک بخواهید که چند بار پشت سر هم پلک بزند. با این کار محلول هر چند به مقدار روی چشم های کودک پخش می شود.

در پایان به یاد داشته باشید که در صورت آلوده شدن چشم با آلاینده ها حتما پس از شستشوی فوری چشم، به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز