لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شستشوی چشم با اسید بوریک

شستشوی چشم با اسید بوریک || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شستشوی چشم با اسید بوریک یک راهکار بسیار مفید برای چشم هایی که در معرض شن یا سایر اجسام خارجی قرار گرفته اند. همچنین می توانید از این راهکار برای کاهش خشکی، تحریک یا سوزش چشم استفاده کنید. شست‌وشوهای چشم با اسید بوریک سال ها برای پاکسازی چشم‌های تحریک‌شده و مبارزه با عفونت استفاده شده‌اند.

بر همین اساس ما در این مقاله از پزشکت به موارد استفاده از شوینده چشم بوریک اسید می پردازیم. همچنین خطرات و عوارض احتمالی آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم. پس بهتر است قبل از شستشوی چشم با اسید بوریک این مقاله را تا انتها بخوانید.

اسید بوریک که با نام هیدروژن بورات (H3BO3 ) نیز شناخته می شود، اسید ضعیفی است که از ماده معدنی بور به دست می آید. این ترکیب به طور گسترده در ضد عفونی کننده ها و قابض های بدون نسخه (OTC) استفاده می شود. اسید بوریک در شکل طبیعی خود یک کریستال بی رنگ یا سفید است که می توان آن را به صورت پودر درآورده و در آب حل کرد.

هرگونه مصرف خوراکی آن سمی است، اما هنگامی که به عنوان شوینده استفاده می شود خواص بسیار مفیدی دارد. بیشتر شوینده‌های چشم بوریک اسید یک محلول نمکی ایزوتونیک (محلولی که به اندازه خون شما نمک دارد) هستند که از آب تصفیه شده، کلرید سدیم (نمک) و سایر مواد تشکیل شده است.

سطح اسید بوریک در یک شوینده چشم OTC بسیار کم و معمولاً حدود 0.02٪ است که نشان می دهد هیچ آسیبی برای چشم ها یا بافت های اطراف آن ندارد.

طبق گزارش آژانس دارویی اروپا، هر قطره 50 میکرولیتر (میلی‌لیتر) تنها حاوی حدود 0.004 میلی‌گرم بور است که بسیار کمتر از حد مجاز 1.0 میلی‌گرم در روز نظر گرفته می شود.

اسید بوریک چشم || پزشکتموارد استفاده از شوینده چشم با اسید بوریک

انواع مختلفی از شوینده های چشمی اسید بوریک وجود دارد که می توانید تهیه کنید. بیشتر آنها برای پاکسازی و مرطوب کردن چشم ها در صورت تحریک خفیف استفاده می شود. سایر شوینده های چشم اسید بوریک، مانند قطره های چشمی آنتی هیستامین ها در درمان عفونت چشم یا سایر بیماری های چشمی موثر هستند.

شوینده های چشم اسید بوریک را می توان برای شستشوی مواد خارجی از چشم، از جمله آب کلر، گرد و غبار، دود، مواد شیمیایی و دود استفاده کرد.

شستشوی چشم با اسید بوریک نیز می تواند برای تسکین سوزش چشم ناشی از موارد زیر استفاده شود:

  • آلرژی چشم
  • خشکی چشم (سندروم خشکی چشم)
  • عفونت ملتحمه (چشم صورتی) ناشی از ویروس یا باکتری
  • سندرم شوگرن که می تواند باعث خشکی چشم شود.

آیا شستشو دهنده چشم اسید بوریک عفونت را درمان می کند؟

شستشوی چشم با اسید بوریک هیچ گونه بیماری زمینه ای را درمان نمی کند. آنها فقط علائم شما را کاهش می دهند. استفاده از آن در صورت ابتلا به عفونت قارچی چشم یا علائم آلرژی شدید که هر دو نیاز به درمان های متفاوتی دارند، می تواند موثر باشند.

چشم پزشک

در حالی که اسید بوریک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است، اما استفاده از آن در غلظت های پایین اثربخشی کمی دارد. اگر فکر می کنید عفونت چشمی دارید، بهتر است با چشم پزشک مشورت کنید.

فواید شستشوی چشم با اسید بوریک

شستشوی چشم با اسید بوریک ممکن است چندین مزیت داشته باشد، از جمله:

  • خواص ضد عفونی خفیف: شستشوی چشم با اسید بوریک ممکن است از رشد باکتری ها و قارچ ها و بروز برخی عفونت های خفیف جلوگیری کند.
  • سازگار با ترشحات چشم: قطره های شستشوی چشم بوریک اسید مواد شیمیایی ضروری را در مایع چشم شما پخش یا رقیق نمی کند. به همین دلیل برای مرطوب کردن آن بسیار مناسب است، زیرا شیمی طبیعی چشم شما را مختل نمی کند.
  • به عنوان یک عامل بافر عمل می کند: عوامل بافر تعادل pH محلول را حتی اگر قلیایی یا اسیدی به آن اضافه شود حفظ می کنند. این بدان معنی است که سایر مواد فعال یا غیرفعال را می توان بدون تغییر در تعادل pH محلول، به شوینده چشم بوریک اسید اضافه کرد.

نحوه استفاده از شوینده چشم بوریک اسید: مرحله به مرحله

بسته به نیاز شما و برند محلول مورد استفاده، شستشوی چشم با اسید بوریک را می توان با قطره چکان استفاده کرد.

همیشه برچسب محصول را بخوانید و آن را طبق دستورالعمل های روی آن مصرف کنید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که نحوه استفاده صحیح از آنها را می دانید.

قبل از استفاده از شوینده چشم با اسید بوریک، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • اگر زخم باز در داخل یا اطراف چشم دارید، باید از استفاده از شوینده چشم خودداری کنید.
  • هرگز از شستشوی چشمی که کدر شده یا تاریخ انقضای آن گذشته است استفاده نکنید.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، قبل از استفاده از شستشوی چشم با اسید بوریک، آن ها را بردارید. مواد نگهدارنده استفاده شده در برخی محلول های شستشوی چشم با اسید بوریک می توانند جذب لنز شده و باعث تغییر رنگ شوند. حداقل 15 دقیقه بعد از شستشوی چشم قبل از تعویض لنز خود صبر کنید.

برخی از شوینده های چشم بوریک اسید باید همراه با قطره چشم استفاده شوند. مراحل استفاده از این محصولات به شرح زیر است:

بطری قطره چکان را باز کنید. سر خود را به عقب خم کنید و پلک پایین را به آرامی به سمت پایین بکشید. قطره چکان را بدون لمس کردن روی عدسی چشم خود قرار دهید.

فقط تعداد قطره های توصیه شده را اعمال کنید. پلک خود را ببندید تا مایع را روی سطح کره چشم بکشید. مایع اضافی را از اطراف چشم پاک کنید. در صورت نیاز با چشم دیگر تکرار کنید. درپوش را با آب بشویید و آن را محکم ببندید.

استفاده از فنجان چشمی برای شستن چشم

شستشوی چشم بوریک می تواند به جای قطره چکان، با فنجان چشمی انجام شود. بطری را باز کنید. به اندازه توصیه شده چشم شوینده را در فنجان بریزید. سر خود را روی سینک آشپزخانه به جلو خم کنید. فنجان را محکم دور چشم قرار دهید. سپس سر خود را به عقب خم و چشم را باز کنید.

عدسی چشم خود را به اطراف حرکت دهید تا کاملاً در مایع غوطه ور شود. سر خود را به جلو خم کنید. محتویات فنجان را در چشم بریزید. در صورت نیاز با چشم دیگر تکرار کنید. درپوش را با آب بشویید و آن را محکم ببندید. فقط از لمس لبه یا داخل فنجان با انگشتان خود خودداری کنید.

قرمزی چشم || پزشکتعوارض جانبی شستشوی چشم با اسید بوریک

قطره های چشمی اسید بوریک در صورتی که طبق دستور مصرف شوند بی خطر در نظر گرفته می شوند. برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از شستشوی چشم، احساس سوزن سوزن شدن خفیف یا تاری مختصری کنند. هر گونه عوارض شستشوی چشم با اسید بوریک معمولاً خفیف است و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه از بین می رود.

اگر عوارض شما بهتر نشد یا عوارض زیر را داشتید، استفاده از شوینده چشم بوریک اسید را متوقف کنید و با چشم پزشک خود تماس بگیرید:

  • قرمزی چشم
  • چشم درد
  • گزش یا سوزش شدید
  • التهاب پلک
  • خارش چشم
  • آبریزش چشم
  • تغییر در بینایی
  • بدتر شدن وضعیت چشم شما

واکنش های آلرژیک به شستشوی چشم با اسید بوریک نادر است، اما ممکن است رخ دهد. برخی از افراد با استفاده از شوینده های اسید بوریک، علائم درماتیت تماسی (قرمزی، بثورات، التهاب) را بروز می دهند.

تداخلات شستشوی چشم با اسید بوریک

هرگز از شوینده چشم بوریک اسید همزمان با محلول مرطوب کننده لنز تماسی یا هر محلول چشمی دیگری که دارای پلی وینیل الکل (PVA) است استفاده نکنید. تداخلات ناشی از آن می تواند تعادل pH چشم را افزایش دهد و آن را اسیدی تر کند که می تواند باعث تحریک چشم ها شود.

هنگام استفاده از این دارو باید مراقب چه نکاتی باشم؟

اگر درد یا سوزش چشم شما بدتر شد یا از بین نرفت، به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.

داروی خود را کجا نگه دارم؟

قطره چشمی اسید بوریک را دور از دسترس اطفال نگه دارید. همچنین باید در دمای اتاق، 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) در ظرف محکم بسته نگهداری شود. هر داروی استفاده نشده را بعد از تاریخ انقضای روی برچسب دور بیندازید. در مورد استفاده از این دارو در کودکان با متخصص اطفال مشورت کنید. شاید نحوه و دوز مصرف آن برای کودکان فرق کند.

اگر یک دوز را فراموش کنم چه؟

این دارو فقط در صورت نیاز برای چشم های تحریک شده استفاده می شود. اگر یک دوز از مصرف آن را فراموش کردید، اشکالی ندارد.

سخن آخر

در سال های متمادی شستشوی چشم با اسید بوریک یکی از پایه های اصلی مراقبت از چشم است. در حالی که آنها عفونت چشم را درمان نمی کنند، می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

اگر می خواهید از شوینده چشم بوریک اسید استفاده کنید، به جای ساختن شوینده چشم خود در خانه، یک محصول بدون نسخه (OTC) خریداری کنید. چون ممکن است به چشمان خود آسیب جدی وارد کنید.

محلول چشم بوریک اسید (BOHR ik AS id) برای پاکسازی و درمان چشم های تحریک شده استفاده می شود. این دارو ممکن است برای مقاصد دیگر استفاده شود. اگر سوالی در مورد نحوه مصرف آن حتما از چشم پزشک خود بپرسید.

اگر استفاده از شوینده چشم بوریک اسید منجر به عوارض جانبی می شود، باید در آینده از محصول شستشوی چشمی که حاوی اسید بوریک نیست استفاده کنید. حتماً لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید اسید بوریک در ترکیبات قطره چشمی جدید به کار گرفته نشده است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز