لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عدم تقارن سینه ها

تقارن سینه ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عدم تقارن سینه به زمانی گفته می شود که اندازه یا شکل یکی از سینه ها نسبت به دیگری متفاوت باشد. غربالگری ماموگرافی یا بررسی های مربوط به سرطان پستان می تواند این عدم تقارن سینه ای را نشان دهد. اما آیا عدم تقارن اندازه و شکل سینه ها با هم نشان دهنده بیماری یا مشکل خاصی در زنان است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

در حالت طبیعی سینه بیشتر خانم ها از نظر اندازه، شکل و فرم با هم تفاوت های جزئی دارند. به همین خاطر تفاوت در سینه ها یا نوک سینه معمولاً نشان دهنده مشکل خاصی نبوده و جای نگرانی نیست. با این حال تفاوت قابل توجه در بافت و حجم سینه ممکن است با سرطان سینه در ارتباط بوده و احتمال بروز آن را افزایش دهد. البته با انجام آزمایشات منظم ماموگرافی می توان این تغییرات بافتی یا ناهنجاری ها را تحت نظر گرفته و در صورت بروز هر مشکلی سریعاً اقدامات درمانی را آغاز کرد.

آیا عدم تقارن سینه طبیعی است؟

در بیشتر موارد عدم تقارن سینه کاملاً طبیعی بوده و نیاز به پیگیری نخواهد داشت. در حقیقت همیشه دو سمت بدن با وجود متقارن بودن ولی تفاوت های جزئی دارند، با این حال ممکن است تفاوت ها در سینه بیشتر بوده و به چشم بیاید. با وجود همه موارد گفته شده اگر فردی متوجه تفاوت غیر طبیعی در اندازه یا شکل یکی از سینه های خود شد، برای یافتن علت این موضوع باید به پزشک مراجعه کند. زیرا کمتر ممکن است که هر دو سینه تفاوت بسیار زیادی با هم داشته باشند، به همین خاطر توصیه می شود که فرد به پزشک متخصص مراجعه کرده و از علت بروز این تفاوت قابل توجه اطمینان یابد.

عدم تقارن سینه نشانه سرطان است؟

تقارن سینه ها | پزشکت

معمولاً عدم تقارن سینه ها دلیلی برای نگرانی نیست. با این وجود انجام منظم ماموگرافی برای اطمینان از شناسایی هرگونه ناهنجاری سینه در مراحل اولیه ضروری است.

تحقیقات صورت گرفته در سال 2015 نشان داد زنانی که اختلاف اندازه سینه های آن ها بیش از 20 درصد است، احتمال بروز سرطان سینه در آن ها بسیار بیشتر از دیگران خواهد بود.

در نتیجه هرگونه تغییر غیرعادی در سینه ها باید توسط پزشک معاینه شود. تغییراتی که حتماً باید مدنظر داشته باشید، شامل موارد زیر می شود:

  • توده در داخل یا اطراف پستان
  • شکل گیری توده در زیر بغل
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  •  ترشح مایع از نوک سینه
  • کم رنگ شدن پوست سینه
  • تغییر در نوک سینه، مانند شروع به جمع شدن نوک سینه سمت داخل
  • پوست قرمز، احساس خارش یا پوسته پوسته شدن پوست اطراف سینه
  • تجمع بافتی در نزدیکی سینه یا احساس سفت یا ضخیم شدن پوست در زیر بازو

انواع عدم تقارن سینه

تقارن سینه ها | پزشکت

این که دو سینه اندازه های مختلفی داشته باشند، طبیعی است اما معمولاً هر دو سینه از نظر تراکم و ساختار مشابهی هستند. پزشکان برای ارزیابی ساختار داخلی پستان از ماموگرافی، نوعی معاینه پستان استفاده می کنند.

اگر آزمایش ماموگرافی نشان دهد که فرد دارای سینه های متراکمی است، در صورت یافتن توده در داخل بافت سینه می توان آن را در یکی از چهار گروه زیر دسته بندی کرد:

سلامت بانوان
  • عدم تقارن سینه: سینه های شما فقط با یک تصویر ارزیابی می شوند که به خاطر یک بعدی بودن اصلاً قابل اعتماد نیستند. زیرا با هم پوشانی تراکم های سینه، دیدن و تشخیص آن کار دشواری خواهد بود. در صورتی که پزشک ناهنجاری یا ضایعه ای را در داخل سینه تشخیص دهد، برای تان تصویر برداری سه بعدی تجویز خواهد کرد.
  • عدم تقارن کلی سینه: یافته ها نشان داده است که حجم یا تراکم در یکی از سینه ها بیشتر از سینه دیگر خواهد بود. عدم تقارن جهانی ناشی از تغییرات هورمونی و طبیعی بوده و در صورت یافتن توده ای در داخل سینه، پزشک عکس برداری جدیدی را تجویز خواهد کرد.
  • عدم تقارن کانونی سینه: این تصاویر تراکم بافت سینه را در دو نما از ماموگرافی نشان می دهد، اما پزشک نمی تواند به طور قطعی بگوید که این یک توده واقعی است یا خیر. پزشک برای ارزیابی سرطانی یا غیر طبیعی بودن این توده ها، تصویر برداری جدیدی را تجویز خواهد کرد.
  • عدم تقارن گسترشی: این عدم تقارن نشان دهنده تغییرات جدی بین آزمایشات قبلی و کنونی است. تراکم فعلی ممکن است جدید بوده یا  نسبت به آزمایش قبل افزایش یافته باشد. همین یافته ها برای افزایش شک وجود سلول های سرطانی کافی خواهد بود. اما باید آزمایشات بیشتری در این مورد صورت پذیرد.

علت عدم تقارن سینه ها

تقارن سینه ها | پزشکت

در طول دوران بلوغ، سینه چپ و راست اغلب با سرعت متفاوتی رشد می کنند. در نتیجه ممکن است سینه ها تا زمانی که رشد شان تمام شود کمی نامتقارن به نظر برسند. البته ممکن است سینه ها در تمام طول زندگی فرد از نظر شکل و اندازه باهم متفاوت بوده و همین طور هم باقی بمانند.

تغییرات هورمونی در طول زندگی هر فرد می تواند با تغییرات در سینه ها همراه باشد. به عنوان مثال:

  • در دوران بارداری یا شیردهی
  • زمان های خاصی در چرخه قاعدگی
  • در دوران یائسگی یا در نزدیکی یائسگی
  • هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص های ضد بارداری

سینه هایی که به دلیل مصرف یا تغییرات هورمون ها اندازه یا شکل شان تغییر می کنند، غالباً با گذشت زمان به حالت عادی خود باز می گردند.. البته تغییرات هورمونی ممکن است باعث از دست رفتن بافت و چربی سینه شود. با این حال، اگر این تغییرات به وجود آمده از بین نرفت و ادامه دار شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بیماری ها و مشکلات احتمالی مورد بررسی قرار بگیرد.

برخی از شرایطی که می تواند اندازه و شکل پستان ها را تحت تأثیر قرار دهد عبارتند از:

  • لوله ای شدن پستان ها (Tubular breasts): به این عارضه که هیپوپلاسیا نیز گفته می شود، ممکن است باعث لوله ای شدن یک یا هر دو سینه در دوران بلوغ شود.
  • آماستیا (Amastia): عارضه ای است که در صورت رشد نکردن بافت پستان یا نبود نوک پستان در زمان رشد اتفاق میفتد.
  • سندرم پولاند (Poland Syndrome): زمانی اتفاق میفتد که عضلات سینه ای به خوبی رشد نکرده و یک یا هر دو سینه را درگیر کند.

تشخیص عدم تقارن سینه

تقارن سینه ها | پزشکت

اولین قدم برای تشخیص تغییر در شکل یا تراکم است مقایسه تصاویر ماموگرافی قدیمی با جدید است. اگر هرگز سینه نامتقارن نداشته اید یا عدم تقارن شما با گذشت زمان افزایش یافته است، پزشک انجام آزمایش های جدیدی را برایتان تجویز خواهد کرد.

ماموگرافی

ماموگرافی استفاده از اشعه ایکس برای بررسی سینه است. ماموگرافی می تواند هرگونه ناهنجاری از جمله توده های به وجود آمده در داخل بافت سینه را نشان دهد. ماموگرافی ممکن است نشان دهنده این باشد که هرکدام از سینه ها دارای تراکم مختلفی هستند. به این عارضه عدم تقارن سینه یا عدم تقارن کانونی گفته می شود. عدم تقارن کانونی همیشه به این معنی نیست که سینه ها متفاوت بوده یا این طور به نظر می رسند. با این حال تراکم بافت سینه ای دلیلی برای سلامت یا بیماری خاصی نیست. معمولاً کم یا زیاد بودن تراکم بافت سینه ای می تواند نشانه ای از یک سینه سالم باشد. در چنین وضعیتی می توان از ماموگرافی برای تشخیص احتمال بروز سرطان سینه در تراکم های سینه متفاوت استفاده کرد.

اگر عدم تقارن سینه جدیداً به وجود آمده باشد یا به مرور زمان تغییر کند، به آن عدم تقارن گسترش یافته گفته می شود. اگر غربالگری ماموگرافی نشان دهنده عدم تقارن در حال گسترش را باشد، 12.8 درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان افزایش خواهد یافت.

سایر دلایل احتمالی برای تشخیص تراکم سینه ای غیر متقارن در ماموگرافی، عبارتند از:

  • وجود کیست در یک پستان
  • وجود فیبروز یا مقدار زیادی از بافت فیبری
  • تنوع طبیعی در ترکیب چربی و بافت های فیبری در سینه ها

اگر نتیجه ماموگرافی نشان دهنده عدم تقارن باشد، پزشک برای تعیین اینکه آیا تغییر شکل یا تراکم طبیعی است، ممکن است به انجام آزمایشات و تصویربرداری های دیگری نیاز داشته باشد:

سونوگرافی سینه

پزشک ممکن است انجام سونوگرافی سینه را تجویز کند. این روش به تشخیص یافته های غیر طبیعی از تصاویر مبهم ماموگرافی کمک می کند. سونوگرافی پستان از امواج صوتی استفاده کرده و تصاویری از ساختار داخلی سینه را در اختیار پزشک قرار خواهد داد. تصاویر سونوگرافی سینه می تواند به تعیین اینکه آیا توده خوش خیم، کیست پر از مایعات یا اینکه یک تومور سرطانی است، کمک خواهد کرد. در بعضی موارد، حجم و توده به وجود آمده ممکن است همزمان جامد و پر از مایعات باشد.

 MRI پستان

تصویربرداری با امواج مغناطیسی (MRI) پستان، شیوه ای است که از آن برای تشخیص سرطان پستان یا ناهنجاری های دیگر کمک گرفته می شود. در حالی که در بعضی موارد این آزمایش بعد از تایید بیوپسی سرطان استفاده می شود اما می توان از MRI پستان در کنار ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان استفاده کرد. این تصویربرداری بیشتر برای خانم هایی که خطر ابتلا به سرطان پستان در آن ها به خاطر سابقه خانوادگی یا وراثتی، بیشتر است توصیه می شود.

 بیوپسی

اگر نتایج تصویربرداری شما غیرطبیعی بوده یا پزشک گمان کند که ناهنجاری ایجاد شده سرطانی است، مرحله بعدی انجام بیوپسی است. در طی این روش، بخشی از بافت پستان برای آزمایش بیشتر و بررسی سرطان برداشته شده و به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. اگر نتیجه بیوپسی منفی باشد، پزشکان معاینه منظم و پستان را توصیه می کنند. تا در صورت بروز هر گونه تغییری بتوان به سرعت متوجه آن شده و روند درمانی آغاز شود.

 نتیجه گیری

تقارن سینه ها | پزشکت

در حالت طبیعی سینه بیشتر خانم ها از نظر اندازه، شکل و فرم با هم تفاوت های جزئی دارند. به همین خاطر تفاوت در سینه ها یا نوک سینه معمولاً نشان دهنده مشکل خاصی نبوده و جای نگرانی نیست. حتی می توان برای درمان از روش های زیادی مانند تقویت سینه و پروتز سینه  (جراحی ایمپلنت سینه)  استفاده کرد.

با این حال تفاوت قابل توجه در بافت و حجم سینه ممکن است با سرطان سینه در ارتباط بوده و احتمال بروز آن را افزایش دهد. البته با انجام آزمایشات منظم ماموگرام می توان این تغییرات بافتی یا ناهنجاری ها را تحت نظر گرفت. در صورت بروز هر مشکلی سریعاً اقدامات درمانی را آغاز کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز