لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا سینه های من طبیعی هستند؟

آیا سینه های من طبیعی هستند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کاملاً منظقی است که نسبت به سینه خود آگاه باشید، اما مهم است که به یاد داشته باشید که چیزی به نام سینه های “عادی و یا طبیعی” وجود ندارد. شکل، اندازه، رنگ و حتی بافت پستان، همگی مانند وجود موهای نوک پستان یا ترک‌های پوستی می‌توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. بنابراین اگر از خود می‌پرسید که آیا سینه های من طبیعی است؟ شاید پاسخ مناسبی را پیدا نکنید. این کاملا طبیعی است که سینه های شما نیز در طول زمان تغییر کند. روند پیری می‌تواند باعث افتادگی سینه‌ شما با بالا رفتن سن شود، در حالی که عدم تعادل هورمونی، دوره‌های قاعدگی یا بارداری همگی می‌توانند باعث تورم یا درد شوند.

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا متأسفانه، زمانی که افراد در مراحل بعدی بیماری تشخیص داده می شوند، این میزان بقا به 22 درصد کاهش می یابد.

برای به حداکثر رساندن شانس خود برای تشخیص یک بیماری، باید سعی کنید علائم هشدار دهنده بیماری های پستان را بشناسید و آگاهی از پستان را تمرین کنید. این شامل معاینه منظم سینه ها می شود تا بدانید چه چیزی برای شما طبیعی است. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، باید در اسرع وقت به پزشک اطلاع داده شود. در این مقاله از پزشکت اطلاعات بیشتری در مورد سینه‌های طبیعی، علائم هشداردهنده بیماری‌های جدی و روش‌هایی که می‌توانید سینه‌های خود را از نظر وجود علائم قرمز بررسی کنید، پیدا خواهید کرد.

“آگاه بودن از سینه”

برای اطمینان از اینکه قادر به مشاهده علائم هشدار دهنده احتمالی در سینه های خود باشید، مهم است که آگاهی از سینه را تمرین کنید.

برای تمرین آگاهی از پستان، باید:

  • بدانید چه چیزی برای شما عادی است.
  • به سینه های خود نگاه و آنها را احساس کنید.
  • بدانید که به دنبال کدام تغییراتی باید باشید.
  • در مورد هرگونه تغییر غیرعادی به پزشک خود مراجعه کنید.

بهترین راه برای شناسایی علائم هشداردهنده در سینه‌ها، معاینه منظم آن‌ها و توجه به تغییر آن‌ها در طول زمان است. به نحوه تأثیرگذاری عوامل سبک زندگی مانند افزایش وزن و دوره قاعدگی بر شکل، اندازه و احساس سینه ها توجه ویژه ای داشته باشید. اگر در مورد چیزی که پیدا کردید نگران هستید، همیشه باید با پزشک خود تماس بگیرید.

خودآزمایی پستان

آیا سینه های من طبیعی هستند؟ || پزشکت

خوب است به طور مرتب سینه های خود را به خصوص بعد از ورود به دهه بیست سالگی معاینه کنید. زمان ایده آل 3-5 روز پس از پایان دوره قاعدگی است. انجام این روال در زمان مشخص هر ماه به شما کمک می کند تا احساس کنید که پستان های خود معمولاً چه احساسی دارند، بنابراین می توانید متوجه شوید که آیا چیزی تغییر می کند.

مهم است که کل ناحیه سینه را که از استخوان ترقوه به پایین تا انتهای استخوان سینه امتداد می‌یابد، در اطراف پهلو و زیر بغل بررسی کنید.

خودآزمایی سینه را می توان در هر زمانی که راحت هستید حتی بعد از تمرین یا درست قبل از خواب انجام دهید. برخی این فرآیند را در هنگام دوش گرفتن یا حمام آسان تر می دانند، زمانی که می توان از صابون برای کف کردن پوست استفاده کرد. حتما ابتدا سوتین خود را بردارید تا بتوانید به سینه های خود نگاه کنید و همچنین برای هر گونه تغییری احساس کنید.

سلامت بانوان
  • یک دست را زیر سر خود قرار دهید.
  • با استفاده از انگشتان دست دیگر، کل ناحیه سینه (از جمله قسمت بالایی سینه، اطراف پهلو و زیر بغل) را بررسی کنید.
  • از حرکات دایره ای کوچک استفاده کنید تا اطراف سینه خود را احساس کنید، سپس آن را بالا و پایین کنید (از فشار سبک، متوسط و محکم روی هر قسمت استفاده کنید).

در مرحله بعد، با استفاده از این چهار حالت، هرگونه تغییر در سینه های خود را در مقابل آینه بررسی کنید:

  • با بازوهایتان در کنارتان
  • در حالی که بازوهایتان را بالای سرتان قرار دهید.
  • خم شدن به جلو (هنوز خم شدن عضلات سینه)
  • دستان خود را روی باسن خود قرار دهید تا بتوانید عضلات سینه خود را خم کنید.

مراقب هر گونه تفاوت در اندازه و شکل سینه خود باشید. به ویژه، پوست و نوک سینه را از نظر فرورفتگی، چروکیدگی، کبودی، برآمدگی، التهاب، قرمزی یا ترشحات نوک سینه بررسی کنید.

غربالگری آزمایش ژنتیکی

اگر سن شما 50 سال یا بالاتر است، بسته به محل زندگی شما، ممکن است یک قرار ملاقات برای غربالگری سینه (حدودا هر سه سال یکبار) به شما توصیه شود. حتی در برخی کشورها غربالگری از سن 40 سالگی به شما توصیه می شود.

اگر در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه هستید، همیشه در غربالگری شرکت کنید زیرا ممکن است تنها با استفاده از خودآزمایی علائم هشدار دهنده را نتوانید تشخیص دهید.

توده سرطان سینه چه حسی دارد؟

آیا سینه های من طبیعی هستند؟ || پزشکت

تشخیص سرطان سینه، شناسایی یک توده به سادگی با احساس کردن آن نیست. این به این دلیل است که سینه ها می توانند بافت های مختلفی داشته باشند. برخی از زنان به طور طبیعی توده های بیشتری در سینه های خود نسبت به سایرین دارند.

مهم تر است که از احساس سینه های خود آگاه باشید تا بتوانید هر گونه تغییری را تشخیص دهید. در صورت مشاهده هرگونه توده در سینه یا زیر بغل به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید مراقب تغییرات در اندازه یا شکل سینه و همچنین تغییرات پوست یا نوک پستان، قرمزی یا ترشح باشید.

سینه عادی یا طبیعی چیست؟

سینه ها در انواع شکل ها و اندازه ها هستند. آنها از چربی، بافت غدد، مجاری شیر، غدد لنفاوی، سیاهرگ‌ها و اعصاب تشکیل شده‌اند. همه اینها می‌توانند بر ظاهر و احساس سینه‌های شما در طول زندگی تأثیر بگذارند. برخی از تغییرات مانند تورم در طول قاعدگی، شایع در نظر گرفته می شود. با این حال، هنوز مهم است که بدانید چه چیزی برای شما طبیعی است. طبیعی است که فکر کنید سینه های شما ممکن است غیرطبیعی باشد، زیرا شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد.

اندازه

سینه‌ها می‌توانند از کوچک تا بزرگ متغیر باشند و معمولاً ناهموار هستند یا یکی پایین‌تر از دیگری آویزان می‌شود.

درمان جایگزینی هورمونی (HRT)

این به این دلیل است که هورمون های دخیل در این فرآیندها می توانند باعث تورم مجاری شیر و غدد شوند. سینه های شما ممکن است حساس، دردناک، متورم یا توده در اطراف پریود شما باشد. در دوران بارداری، سینه ها نیز ممکن است بزرگتر شوند.

تغییر در وزن شما همچنین می تواند بر شکل و اندازه سینه شما تأثیر بگذارد. گاهی اوقات حتی ممکن است اندازه سینه شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر کند. در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

توده ها

سینه ها به طور طبیعی می توانند صاف یا توده ای باشند. آنها حاوی عضله نیستند، اما دارای بافت فیبری هستند که گاهی اوقات ممکن است احساس برآمدگی کنند. ممکن است متوجه تغییر بافت سینه های خود در مراحل مختلف زندگی خود شوید. به عنوان مثال، در زنان جوان، سینه ها معمولاً به دلیل سیستم شیر دارای ضخامتی هستند. این گاهی اوقات می تواند مانند یک توده یا گره از بافت متراکم باشد.

سینه ها معمولا در دوران یائسگی بسیار نرم تر می شوند. همچنین ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در حوالی دوره قاعدگی یا بارداری متوجه برآمدگی سینه های خود شوید. این به دلیل تورم غدد و مجاری داخل سینه شما است.

اگر برآمدگی برای شما طبیعی است و در سرتاسر سینه ثابت است و بافتی مشابه با سینه دیگر شما دارد، نباید نگران کننده باشد.

با این حال، اگر در مورد هر توده ای که در سینه خود پیدا کرده اید نگران هستید، باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید.

علائم کشش

علائم کشش خطوط ریز روی پوست هستند. اگر سینه های شما خیلی سریع رشد کند، احتمالاً در دوران بلوغ یا بارداری، ممکن است دچار کشیدگی شود. آنها گاهی اوقات می توانند خود به خود محو شوند. در حالی که نمی توان کار زیادی برای جلوگیری از ظاهر شدن آنها انجام داد، مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است در این شرایط موثر باشد.

شکل، اندازه و رنگ نوک پستان

مانند سینه ها، نوک سینه ها نیز می توانند از کوچک تا بزرگ متغیر باشند. رنگ آنها ممکن است متفاوت باشد، به طوری که برخی از زنان نوک سینه های تیره یا روشن تری نسبت به دیگران دارند. آنها همچنین ممکن است به سمت بالا یا پایین یا در اندازه های مختلف در هر سینه باشند.

ممکن است با نوک سینه های معکوس به دنیا بیایید. در این شرایط نوک سینه ها به جای بیرون رفتن به سمت داخل می چرخند. نوک سینه های معکوس گاهی پس از اتمام رشد سینه ها یا پس از زایمان و شیردهی شروع به بیرون زدن می کنند. برخی از دختران ممکن است موهای اطراف نوک سینه یا آرئول خود رشد کنند. این طبیعی است، اما اگر منجر به ناراحتی شما شده می‌توانید آن‌ها را با قیچی‌های کوچک کوتاه کنید (از کندن یا اپیلاسیون خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث عفونت شود).

نوک سینه های خود را به طور مرتب چک کنید تا بتوانید هر گونه تغییر در آنها را نیز شناسایی کنید.

ترشح از نوک پستان

مقدار کمی ترشح از نوک پستان یا مایع، زمانی که سینه ها به طور کامل رشد کرده اند (در حدود سن 17 سالگی) رایج است. ممکن است پس از ورزش یا فشار دادن به ناحیه سینه یا نوک سینه این حالت را تجربه کنید. این ترشحات معمولاً سفید رنگ است، اما همچنین می تواند زرد، سبز یا قهوه ای/قرمز باشد.

با این حال، ترشحات نوک پستان در برخی شرایط می تواند دلیلی برای نگرانی باشد.

علائم غیرعادی پستان کدامند؟

آیا سینه های من طبیعی هستند؟ || پزشکت

هر گونه تغییر غیرعادی در شکل یا اندازه سینه شما، مانند بزرگ شدن ناگهانی یک سینه یا آویزان شدن پایین تر از دیگری می تواند نشانه سرطان سینه باشد. اگر متوجه افزایش سریع سایز سینه، تورم عجیب، گرمی، قرمزی یا تیره شدن سینه شدید، باید فوراً با پزشک خود ملاقات کنید.

درد سینه

ممکن است درد مداوم را در یک نقطه از سینه خود تجربه کنید. این همیشه نشانه سرطان سینه نیست زیرا درد سینه در شرایط خوش خیم پستان شایع تر است. با این حال، اگر درد سینه را تجربه می کنید، همیشه باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا آنها بتوانند به تعیین علت کمک کنند.

تغییرات پوست و نوک پستان

اگر متوجه فرورفتگی یا چروک شدن پوست روی سینه خود شدید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید زیرا این می تواند نشانه سرطان سینه باشد.

پوست روی نوک پستان شما نیز ممکن است مانند نوک پستان معکوس دچار خارش، پوسته پوسته شدن، زخم شدن، ایجاد بثورات پوستی یا شروع به کشیدن شود. این کشش پوست می تواند در سایر قسمت های سینه نیز رخ دهد.

ترشح از نوک پستان

شما باید نگران ترشحات نوک پستان باشید اگر:

  • بوی بدی دارد.
  • شما شیر نمی دهید.
  • شفاف یا خون آلود است.
  • شما بالای 50 سال دارید.
  • به طور منظم اتفاق می افتد.
  • فقط از یک سینه بیرون می آید.
  • با فشار دادن به سینه یا نوک سینه تحریک نمی شود.
  • علائم دیگری (مانند توده، درد، قرمزی یا تورم سینه) دارید.

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

سایر علائم احتمالی

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • افزایش سریع سایز سینه
  • احساس سنگینی، سوزش یا حساسیت
  • یک نوک پستان معکوس که قبلا نداشتید.
  • غدد لنفاوی متورم در زیر بغل و یا نزدیک استخوان ترقوه
  • تورم یا قرمزی که حداقل یک سوم پستان را می پوشاند.
  • رنگ های صورتی، بنفش، قرمز یا کبودی روی پوست سینه ظاهر می شود.
  • برآمدگی ها یا حفره هایی که روی پوست ظاهر می شوند، شبیه به سطح پرتقال
سخن آخر

آگاهی از پستان مهم است زیرا شما را تشویق می کند که به طور منظم سینه های خود را چک کنید. سینه های هر کس متفاوت است، بنابراین باید مطمئن شوید که چه چیزی برای شما طبیعی است. شما همیشه باید در صورت مشاهده موارد غیرعادی به پزشک خود اطلاع دهید و تاخیر در تشخیص یا درمان را کاهش دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز