لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی کوچک کردن سینه (ماموپلاستی کاهش دهنده) مستلزم برداشتن بافت سینه، پوست و چربی برای کاهش اندازه و وزن سینه است. این عمل اغلب برای زنانی که درد مزمن یا سایر علائم ناتوان کننده را به دلیل بزرگی سینه تجربه می کنند توصیه می شود. در برخی موارد، افراد ممکن است به دلایل شخصی (مثلاً برای حرکت راحت‌تر، مناسب‌تر شدن در لباس و غیره) این جراحی را انتخاب کنند. در حالی که یک جراحی کلی رضایت بخش برای اکثر افراد است، دوره نقاهت حاد می تواند تا شش هفته طول بکشد. تا شش ماه پس از جراحی طول می کشد تا سینه ها به شکل، اندازه و موقعیت نهایی خود برسند.

این مقاله بر روی جراحی کوچک کردن سینه زنان تمرکز دارد. مردانی که به دنبال این جراحی هستند باید در مورد جراحی ژنیکوماستی مطالعه کنند ، زیرا این روش تا حدودی متفاوت است.

جراحی کوچک کردن سینه چیست؟

جراحی کوچک کردن سینه یک روش انتخابی است که تقریباً همیشه تحت  بیهوشی عمومی انجام می شود و شما را به خواب می برد. اگرچه معمول نیست، اما ممکن است این جراحی  با بی حسی موضعی  همراه با آرام بخش داخل وریدی انجام شود. در حین عمل، جراح دو تا سه برش سینه ایجاد می کند و بافت، چربی و پوست را برمی دارد. سپس سینه تغییر شکل داده و نوک پستان یا آرئول روی قفسه سینه قرار می گیرد.

پس از جراحی، اکثر افراد در عرض چند ساعت به خانه می‌روند، اگرچه گاهی اوقات یک شب بستری در بیمارستان برای ارزیابی لازم است. اگرچه جراحی کوچک کردن سینه یک عمل زیبایی در نظر گرفته می شود، اما به دلیل علائم و مشکلات سلامتی که در نتیجه داشتن سینه های بزرگ ظاهر می شود، اغلب تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

اگر تحت پوشش بیمه قرار نگیرد، هزینه متوسط ​​جراحی کوچک کردن سینه حدود 5000 تا 6000 دلار، به علاوه هزینه های بیهوشی یا تسهیلات است.

تکنیک های مختلف جراحی

تکنیک های کوچک کردن سینه بسته به مقدار بافتی که باید برداشته شود، موقعیت نوک سینه ها و ترجیح بیمار یا جراح متفاوت است.

دو تکنیک رایج مورد استفاده برای انجام جراحی کوچک کردن سینه عبارتند از:

اسکار کوتاه یا کوچک کردن سینه با lollipop: این روش مستلزم ایجاد دو برش است – یکی که دور نوک پستان یا آرئول را می‌چرخاند و دیگری که به صورت عمودی از پایین هاله به سمت چین زیر سینه امتداد می‌یابد. این تکنیک اغلب برای سینه های نسبتا بزرگ استفاده می شود. جای زخم به ناحیه زیر نوک پستان محدود می شود.

کوچک کردن سینه با T معکوس یا لنگر: این روش شامل سه برش است – یکی در اطراف محیط هاله‌ی سینه، یکی که به صورت عمودی از هاله‌ی آرئول به سمت چین می‌رود و دیگری که در امتداد چین زیر سینه قرار می‌گیرد. این تکنیک زمانی استفاده می شود که کوچک کردن قابل توجه سینه مورد نیاز باشد. جای زخم در ناحیه زیر نوک پستان و زیر سینه وجود دارد.

جراحی کاهش سینه برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

جراحی کوچک کردن سینه || پزشکت

جراحی زیبایی

برخی از افراد ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی نباشند. به طور کلی موارد منع نسبی جراحی کوچک کردن سینه عبارتند از:

  • سیگاری فعلی
  • انتظارات غیرواقعی
  • شرایط پزشکی شدید (به عنوان مثال، بیماری قلبی یا ریوی، یا دیابت کنترل نشده یا فشار خون بالا )

خطرات احتمالی جراحی

علاوه بر  خطرات شناخته شده بیهوشی ، خطرات خاص مرتبط با جراحی کوچک کردن سینه عبارتند از:

  • سلولیت
  • هماتوم پستان
  • سروما پستان
  • ناتوانی در شیردهی
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT)
  • اسکار نامطلوب یا تغییر رنگ پوست
  • نکروز پوست (مرگ بافت) در محل برخورد برش های پوستی
  • نکروز چربی که منجر به ایجاد توده های کوچک و سفت در زیر پوست می شود.
  • از دست دادن جزئی یا کلی نوک پستان یا آرئول به دلیل اختلال در جریان خون
  • تغییرات حسی در نوک پستان یا کل سینه (ممکن است موقت یا دائمی باشد).
  • مشکلات اصلاح سینه (به عنوان مثال، عدم تقارن، مشکلات کانتور یا شکل، سفتی گسترده)

هدف از جراحی کوچک کردن سینه

سینه های بیش از حد بزرگ ممکن است باعث درد مزمن سینه، گردن، شانه و قسمت بالای کمر شود. بثورات پوستی یا عفونت در ناحیه ای که سینه شما با پوست سینه شما برخورد می کند نیز می تواند رخ دهد. علاوه بر این، زنانی که سینه‌های بسیار بزرگی دارند ممکن است برای پیدا کردن لباس‌هایی که به خوبی مناسب هستند مشکل پیدا کنند یا ممکن است از شیارهای عمیق مداومی که بند سینه‌بند روی پوست ایجاد می‌کنند احساس خجالت کنند.

در صورت تمایل، جراحی کوچک کردن سینه می تواند اندازه و وزن سینه های شما را به منظور درمان علائم یا مسائل فوق کاهش دهد.

با سینه های کوچکتر و سبک تر، ممکن است:
  • افتادگی سینه کمتری داشته باشید.
  • می توانید ناراحتی کمر، گردن و شانه را کاهش دهید.
  • عزت نفس خود را بهبود بخشید (اگر این موضوع نگران کننده است).
  • بتوانید ورزش کنید و در فعالیت های لذت بخش شرکت کنید که به دلیل اندازه سینه شما محدود شده است.

تحقیقات نشان می دهد که جراحی کوچک کردن سینه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. با این حال، برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، ماستکتومی دوطرفه (که 90 تا 95٪ کاهش خطر سرطان سینه را ارائه می دهد) ممکن است در نظر گرفته شود.

افرادی که کاندیدای خوبی برای جراحی کوچک کردن سینه هستند، عبارتند از:

  • سینه هایی داشته باشند که به طور کامل رشد کرده و بزرگتر هستند.
  • سیگار نمی کشند و سالم هستند و هیچ بیماری زمینه ای قابل توجهی ندارند.
  • وزن ثابت و سالمی دارند (کاهش وزن قابل توجه پس از جراحی ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهد).
  • انتظارات واقع بینانه داشته باشید (مثلاً جای زخم روی سینه و احساس نوک پستان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد).

جراحی چگونه انجام می شود؟

جراحی کوچک کردن سینه || پزشکت

اگر می خواهید عمل جراحی کوچک کردن سینه را انجام دهید، به مجوز پزشکی نیاز دارید. این شامل معاینه فیزیکی و آزمایشات قبل از جراحی، از جمله شمارش کامل خون (CBC) و  نوار قلب (ECG) است.

همچنین بر اساس سن و عوامل خطر، غربالگری سرطان سینه را انجام خواهید داد. برای اکثر زنان 40 ساله و بالاتر، این شامل ماموگرافی می شود. می توانید انتظار داشته باشید که یک هفته یا بیشتر قبل از جراحی برنامه ریزی شده، یک قرار قبل از عمل با جراح خود داشته باشید. در این قرار ملاقات، شما و جراحتان در مورد اندازه برنامه ریزی شده پستان ها بعد از عمل صحبت خواهید کرد. علاوه بر ترجیح شخصی، این به تکنیک جراحی که قرار است استفاده شود و متغیرهایی مانند شکل بدن شما بستگی دارد. جراح شما همچنین سینه های شما را اندازه گیری می کند و عکس می گیرد.

محل

جراحی کوچک کردن سینه در بیمارستان یا مرکز جراحی توسط جراح پلاستیک انجام می شود. از آنجایی که قرار است لباس بیمارستانی بپوشید، در روز جراحی لباس های گشاد بپوشید. از آرایش، اسپری مو یا لاک ناخن استفاده نکنید. تمام جواهرات را در خانه بگذارید. بعد از نیمه شب در آستانه عمل جراحی، از خوردن و آشامیدن، از جمله هر نوع آب نبات و آب خودداری کنید.

داروها

حدود دو هفته قبل از جراحی، به شما توصیه می شود که مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و همچنین برخی ویتامین ها یا محصولات گیاهی (مانند ویتامین E) را متوقف کنید. برای اطمینان از ایمنی خود، جراح خود را از هر چیزی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، محصولات گیاهی، مکمل های غذایی، ویتامین ها و داروهای تفریحی مطلع کنید.

تغییرات سبک زندگی قبل از جراحی

جراح از شما می خواهد قبل از جراحی سیگار و الکل را کنار بگذارید. سیگار، به ویژه، خطر عوارضی مانند بهبود ضعیف زخم و از دست دادن نوک پستان یا آرئول را افزایش می دهد.

در طول جراحی

جراحی کوچک کردن سینه || پزشکت

هنگامی که در اتاق عمل هستید، اگر تحت بیهوشی عمومی هستید، متخصص بیهوشی به شما داروهای استنشاقی یا داخل وریدی می دهد تا بخوابید. یک  لوله تنفسی (داخل تراشه) از طریق دهان به نای وارد می شود. این لوله به یک  ونتیلاتور متصل است  که به تنفس ریه ها در حین جراحی کمک می کند.

جراحی شما حدود 3 تا 4 ساعت طول می کشد و به این صورت کلی پیش می رود:

برش: باتوجه به تکنیک مورد استفاده، جراح از چاقوی جراحی برای ایجاد دو تا سه برش سینه استفاده می کند.

برداشتن و تغییر موقعیت: سپس مقداری از بافت سینه، پوست و چربی برداشته می‌شود و بافت پستان باقی‌مانده تغییر شکل می‌دهد. نوک پستان و آرئول – که در بیشتر موارد به منبع خون و عصب موجود خود متصل می مانند – نیز تغییر مکان می دهند. گاهی اوقات با بریدن پوست اطراف لبه های آن، اندازه هاله کوچک می شود.

پیوند: برای زنانی که سینه‌های بسیار بزرگی دارند، نوک پستان و آرئول ممکن است نیاز به برداشتن و پیوند زدن در موقعیت بالاتر روی سینه (به نام پیوند آزاد نوک پستان) باشد.

قرار دادن درن: در برخی موارد، یک درن به طور موقت در زیر پوست نزدیک محل های برش قرار می گیرد تا خون یا مایع اضافی تخلیه شود.

بستن: پس از برداشت بافت اضافی و تغییر شکل سینه‌ها، برش‌ها با بخیه، چسب جراحی یا هر دو پانسمان می‌شوند. سپس پانسمان های گازی روی سینه های شما قرار می گیرند و با یک سوتین ساپورت پوشانده می شوند.

بررسی پاتولوژی: بافت سینه برداشته شده به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال می شود تا از نظر سلول های پیش سرطانی یا سرطانی بررسی شود.

آمادگی برای بهبودی: بیهوشی متوقف می شود و لوله تنفسی خارج می شود (در صورت بیهوشی عمومی). شما به یک واحد مراقبت پس از عمل (PACU) هدایت خواهید شد.

بعد از جراحی

پس از جراحی، شما را به یک منطقه ریکاوری می برند که در آنجا به آرامی از بیدار می شوید. در این زمان ممکن است احساس درد سینه و حالت تهوع داشته باشید. پرستار شما برای کاهش این علائم دارو تجویز می کند. اگر در آن روز مرخص می شوید، احتمالاً چند ساعت پس از عمل خواهد بود.

بهبود

در حالی که زمان عمل واقعی برای کوچک کردن سینه کوتاه است، روند بهبودی به زمان و صبر بیشتری نیاز دارد. بنابراین می‌توانید روی بهبودی تمرکز کنید، مهم است که شریک زندگی، یکی دیگر از عزیزان یا یک دوست تا چند هفته بعد از جراحی کارهای خانه را برای شما برعهده بگیرد. پیاده روی هایی که به آرامی از نظر مدت و دفعات افزایش می یابند از روز بعد از جراحی تشویق می شوند.

با بهبودی، انتظار داشته باشید که در اطراف محل های برش درد داشته باشید. برای کاهش ناراحتی خود، داروهای مسکن خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. احتمالاً برای شروع به شما یک اپیوئید داده می شود، به دنبال آن تیلنول (استامینوفن) به تنهایی و در نهایت یک NSAID مانند ایبوپروفن تجویز می شود.

کبودی و تورم نیز پس از جراحی شایع است. برای کاهش تورم، جراح از شما می‌خواهد که به‌طور مداوم از سوتینی که در پایان جراحی گذاشته شده است، در چهار تا شش هفته اول پس از عمل استفاده کنید.

در حالی که ممکن است بعد از جراحی مشتاق دوش گیری باشید، جراح از شما می خواهد که حداقل تا دو روز پس از جراحی از دوش خودداری کنید. تا آن زمان، می توانید حمام اسفنجی داشته باشید، اما مطمئن شوید که از شستشو محل های برش یا شستشو موهای خود خودداری کنید (بنابراین وقتی بازوهای خود را بلند می کنید، محل برش خود را دوباره باز نکنید).

سایر دستورالعمل های متداول پس از عمل احتمالاً عبارتند از:
  • حداقل تا 24 ساعت پس از جراحی و تا زمانی که تمام داروهای مسکن تجویزی را کنار نگذارید از رانندگی خودداری کنید.
  • تا زمان بهبودی محل های برش (حدود شش تا هشت هفته پس از جراحی) از حمام کردن خودداری کنید.
  • اگر کار می کنید، می توانید حدود یک تا سه هفته پس از جراحی به سر کار خود بازگردید (با فرض اینکه شغل شما نیاز به فعالیت شدید نداشته باشد).
  • تا شش هفته پس از جراحی از استفاده مکرر یا شدید از عضلات بالاتنه خودداری کنید.
  • به مدت شش هفته از دویدن یا ورزش های شدید خودداری کنید.

هنگامی که در نهایت می توانید دوش بگیرید، سوتین ساپورت و گاز پانسمان را که محل برش شما را پوشانده است، بردارید. جراح به شما توصیه می کند که محل برش خود را به آرامی با آب گرم بشویید و پوست را با یک حوله تمیز خشک کنید. پس از دوش گیری، باید سینه بند خود را دوباره بپوشید (پدهای گاز یا پانسمان را می توان دور انداخت).

چه زمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید؟

انتظار داشته باشید یک هفته پس از جراحی به جراح خود مراجعه کنید. در این قرار ملاقات، جراح شما محل برش شما را بررسی می‌کند، بخیه‌ها و درن‌های غیرقابل جذب را می‌کشد و عوارض را زیر نظر می‌گیرد. اگر هر گونه نتایج غیرطبیعی بافت پستان داشته باشید، در اولین ویزیت بعد از عمل (اگر نه زودتر) در مورد آنها نیز صحبت خواهد شد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

  • تب یا لرز
  • تنگی نفس
  • دردی که با دارو تسکین نمی یابد
  • تهوع و یا استفراغ مداوم یا شدید
  • تورم، قرمزی، گرما، خونریزی یا تخلیه بدبو از محل برش

پس از جراحی کوچک کردن سینه چه انتظاری داریم؟

جراحی کوچک کردن سینه || پزشکت

تا شش ماه پس از جراحی طول می کشد تا سینه های شما موقعیت و شکل جدید خود را پیدا کنند. از آنجایی که سینه‌های شما به طور کامل بهبود می‌یابند، جراح شما باید برای قرار ملاقات‌های بعدی به معاینه شما ادامه دهد.

در طول این قرار ملاقات ها، جراح شما پیشرفت شما را کنترل می کند و راهنمایی هایی را برای به حداقل رساندن اسکار شما ارائه می دهد (که اگرچه دائمی است، اما به طور طبیعی در طول زمان از دید شما کاسته می شود).

برای کاهش جای زخم، جراح شما ممکن است ماساژ دادن مواد موضعی مختلف مانند روغن ویتامین E یا پماد سیلیکون را روی جای زخم توصیه کند. تا زمانی که زخم ها به طور کامل بهبود نیافته اند، که حدود دو تا سه هفته پس از جراحی است، از هیچ روش درمانی اسکار استفاده نکنید.

جراحی ها با درمان های احتمالی آینده

به ندرت، برای پیامدهای جراحی نامطلوب، مانند عدم تقارن سینه یا نامنظمی کانتور، ممکن است به جراحی دوم کوچک کردن سینه نیاز باشد. عوارض جراحی مانند سروما، هماتوم، اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید، یا نکروز نوک پستان نیز ممکن است نیاز به جراحی تجدیدنظر داشته باشد.

اگر تصادفاً از طریق جراحی سرطان سینه تشخیص داده شود، به متخصص انکولوژی ارجاع خواهید شد. بسته به نوع و مرحله سرطان سینه، می‌توانید انتظار داشته باشید که تحت عمل جراحی سینه، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی یا ترکیبی از آن‌ها قرار بگیرید.

اکثر افراد از نتیجه جراحی کوچک کردن سینه خود راضی هستند. نتایج به طور کلی دائمی هستند، اگرچه شکل سینه ممکن است با تغییرات وزن، بارداری یا نوسانات هورمونی کمی تغییر کند.

گفتنی است، اگر این یک هدف بود، عمل جراحی به طور جادویی زندگی یا تصویر شما از خود را تغییر نخواهد داد. اگر قبل یا بعد از جراحی علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه کردید، حتما با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

همچنین، جراحی کوچک کردن سینه هیچ تغییری در مراقبت‌های معمول پیشگیرانه از سرطان سینه ایجاد نمی‌کند. مطمئن شوید که بر اساس سطح خطر ابتلا به سرطان سینه ، آزمایشات غربالگری (مانند ماموگرافی یا ام آر آی سینه) را ادامه دهید.

سوالات متداول

آیا جراحی کوچک کردن سینه دردناک است؟ احتمالاً در طول بهبودی کمی درد احساس خواهید کرد. سه روز اول پس از جراحی باید بدترین باشد. پزشک شما ممکن است دارویی برای کمک به مدیریت این درد تجویز کند. بسته های یخ نیز ممکن است کمی تسکین دهند. سپس این ناراحتی باید کاهش یابد، و می‌توانید برای کمک به کاهش درد از NSAIDهای بدون نسخه استفاده کنید.

بعد از جراحی کوچک کردن سینه چه بپوشم؟ پس از جراحی، به شما یک سوتین جراحی داده می شود. برای دو هفته آینده باید 24 ساعت شبانه روز این را بپوشید. ممکن است بتوانید آن لباس را با یک ساپورت مشابه جایگزین کنید، اما قبل از انجام تغییر از پزشک خود بپرسید. پزشک شما همچنین به شما اطلاع می دهد که چه زمانی می توانید به سوتین معمولی بروید.

آیا قبل از کوچک کردن سینه باید وزن کم کنم؟ اگر اضافه وزن دارید و به دلیل سینه های بزرگ احساس ناراحتی می کنید، ممکن است بتوانید از جراحی اجتناب کنید و با کاهش وزن، اندازه سینه و علائم درد را کاهش دهید. اگر وزن مناسبی دارید، نیازی به کاهش وزن اضافی نیست. البته به خاطر داشته باشید که کاهش وزن قابل توجهی پس از جراحی کوچک کردن سینه می تواند شکل نهایی سینه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سخن آخر

اگر قصد انجام جراحی کوچک کردن سینه را دارید، مهم است که با یک جراح پلاستیک باتجربه، یک بحث کامل و صریح داشته باشید. همچنین، ممکن است بخواهید لیپوساکشن را بررسی کنید ، این روشی است که می تواند اندازه سینه را بدون اسکارهای جراحی کوچک کردن سینه کاهش دهد. با این حال، همه کاندیدای این جایگزین نیستند، زیرا عواملی مانند کیفیت پوست و تراکم سینه در آن نقش دارند.

لیپوساکشن یک عمل جراحی زیبایی است که در آن چربی از نواحی خاصی از بدن ساکشن می شود. هدف تغییر شکل و بازتعریف خطوط بدن است که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند. نباید آن را جراحی کاهش وزن در نظر گرفت – اگرچه ممکن است مقداری از آن را از دست بدهید. به آن لیپکتومی به کمک ساکشن یا لیپوپلاستی نیز می گویند.

بهترین کاندیدها برای لیپوساکشن، افراد غیر سیگاری هستند که به طور کلی از سلامتی خوبی برخوردار هستند و دارای دیدگاه مثبت و انتظارات واقع بینانه در مورد نتیجه عمل هستند.

یک کاندیدای ایده آل لیپوساکشن نیز دارای خاصیت ارتجاعی پوست و تون عضلانی خوبی خواهد بود. در واقع، اگر بیمار قبلاً مقدار قابل توجهی وزن از دست داده باشد و پوست شل و آویزان زیادی داشته باشد، لیپوساکشن ممکن است این مشکلات را بدتر کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز