لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

افتادگی پستان ها پس از بارداری و شیردهی

افتادگی پستان ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

افتادگی پستان بخشی از تغییرات طبیعی بدن خانم ها است، که پس از بارداری رخ می دهد. افتادگی پستان ها به جای یک بیماری پزشکی، بیشتر یک نوع تغییر زیبایی است.

علت افتادگی پستان ها

در داخل پستان رشته هایی از بافت همبند وجود دارد که به آنها رباط های کوپر گفته می شود. پستان ها توسط رباط های کوپر به عضلات سینه متصل می شوند. رباط های کوپر پستان ها را در بالای قفسه سینه نگه داشته و باعث شکل ظاهری پستان ها می شوند. این رباط ها از شروع سه ماهه اول بارداری تحت کشش قرار می گیرند. پستان ها در طول بارداری سنگین تر و پرتر می شوند. با گذشت زمان، رباط های کوپر کشیده شده و ممکن است خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. این امر در نهایت افتادگی پستان ها را به همراه دارد. البته این فقط شیردهی نیست که باعث افتادگی پستان ها می شود، بلکه بارداری، ژنتیک، کاهش و افزایش وزن های پیاپی و سایر عوامل نیز در افتادگی پستان ها نقش دارند.

به طور کلی در دوران بارداری، پستانها برای شیردهی به نوزاد آماده شده و دچار تغییراتی می شوند. در دوران بارداری غدد شیر رشد کرده و در نتیجه، اندازه پستان ها افزایش می یابد. در دوره پس از زایمان، اندازه پستانها بزرگتر می شود. شیر مادر به طور مداوم پستانها را پر کرده و باعث کشیدگی پوست می شود. کشیدگی های مکرر پوست در دوران بارداری و شیردهی باعث می شود که پوست شل شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد.

با از شیر گرفتن نوزاد، غدد تولید کننده شیر به اندازه اصلی خود بر می گردند. پستان ها از شیر خالی می شوند. بافت چربی پستان ها کاهش پیدا می کند. این عوامل در مجموع پستان ها را کوچک کرده و بنابراین باعث افتادگی و سستی آنها می شود. افتادگی پستان ها می تواند با حاملگی های بعدی افزایش یابد، اما ممکن است شیردهی تاثیری در شکل و اندازه پستان ها نداشته باشد.

سایر عواملی که احتمالاً باعث افتادگی سینه ها می شوند عبارتند از:

  • افزایش سن
  • سیگار کشیدن
  • بزرگ بودن پستان ها
  • بارداری های چند قلویی
  • افزایش و کاهش وزن های پیاپی
  • شاخص توده بدنی بالا (BMI)

مطالعه بیشتر: علت تیرگی نوک پستان ها

افتادگی پستان ها | پزشکت

پیشگیری از افتادگی پستان ها پس از بارداری

استفاده از برخی راهکارها می تواند در پیشگیری از افتادگی پستان ها به خانم های باردار کمک کند. از جمله:

پوشیدن سوتین های مناسب

از سوتین های مناسب و حمایت کننده استفاده کنید. سوتین شما باید تا حد امکان نخی بوده و بندهای پهن داشته باشد. یک سوتین مناسب تمام بافت پستان را در داخل کاپ های خود جا می دهد. خط نوک پستان باید بین آرنج و شانه قرار بگیرد، در حالی که پشت سوتین باید بین تیغه های شانه باشد. همچنین، از سوتین هایی که دارای سیم پلاستیکی یا فلزی هستند، استفاده نکنید.

سلامت بانوان

کنترل وزن

افزایش وزن در دوران بارداری امری ضروری است اما سعی کنید بیش از حد لازم وزن اضافه نکنید. اضافه وزن زیاد در دوران بارداری باعث می شود بافت چربی بیشتری در پستان های شما جمع شود.

آبرسانی کافی به پستان ها

کشش زیاد و سریع پوست در دوران بارداری می تواند باعث خشک شدن پوست شود. برای آبرسانی و استحکام بیشتر پستان ها از  یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. لایه برداری با استفاده از اسکراب بدن هم در آبرسانی به پوست پستان ها موثر است. فقط دقت کنید که لایه بردار را در ناحیه آرئولا یا نوک پستان ها استفاده نکنید. مرطوب کردن پوست باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شده و از خشک شدن آن پیشگیری می کند.

کاهش وزن تدریجی

پس از اینکه نوزاد خود را به دنیا آوردید برای کاهش وزن حتما با پزشک خود مشورت کنید. کاهش وزن ناگهان و سریع  با استفاده از رژیم های غذایی غیر استاندارد باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و افتادگی آن می شود. سعی کنید به تدریج وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن آهسته زمان لازم برای سازگاری با تغییرات را به پوست شما می دهد.

مطالعه بیشتر: علت حساسیت پستان 

افتادگی پستان ها | پزشکت

ترک سیگار

بررسی ها نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند روند پیری پوست را تسریع کند. سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم از بین رفتن سفتی بافت پستان و پوست است.

حفظ وضعیت مناسب شیردهی

حالت خم به جلو هنگام شیردهی وضعیت بدی است که می تواند بر روی پستان های شما تأثیر منفی بگذارد. برای داشتن وضعیت بدنی مناسب، از بالش شیردهی یا هر نوع تکیه گاه دیگری که می تواند نوزاد را به سطح پستان شما برساند، استفاده کنید. سعی کنید شانه ها، کمر و ستون فقرات خود را حمایت کرده و هنگام شیردهی در حالت صاف قرار بگیرید. بسیاری از مادران حالت خوابیده یا اصطلاحاً طبیعی را برای شیردهی به نوزاد بسیار راحت می دانند. در این وضعیت، مادر دراز کشیده و نوزاد بر روی شکم قرار می گیرد.

استفاده از دوش آب سرد و گرم / ماساژ

آب گرم گردش خون را بهبود می بخشد، در حالی که آب سرد باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود. هنگام دوش گرفتن، به طور متناوب از آب سرد و گرم استفاده کرده و پستان های خود را در زیر آب ماساژ دهید. دوش را با آب سرد تمام کنید. این کار در واقع نوعی ماساژ درمانی است. ماساژ پستان ها اگر قبل یا بعد از تغذیه انجام شود، گردش خون در پستانها را بهبود می بخشد.

رعایت رژیم غذایی سالم

در رژیم غذایی خود از غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی های غیر اشباع و امگا 3 استفاده کنید. رعایت یک رژیم غذایی سالم مواد مغذی مورد نیاز را به بدن شما می رساند. مصرف چربی های امگا 3 به سلامت پوست و بافت های همبند پستان کمک می کند. همچنین غذاهای غنی از ویتامین E  (آجیل و دانه ها) و ویتامینB (تخم مرغ، مرغ و ماهی) باعث بهبود رنگ و خاصیت ارتجاعی پوست می شوند.

گرفتن تدریجی نوزاد از شیر

اگر قصد دارید نوزاد خود را از شیر بگیرید، این کار را به تدریج انجام دهید. تعداد دفعات شیردهی را هر روز کمتر از روز قبل کنید. این کار باعث می شود که فرم و شکل پستان ها به خوبی دوران قبل از بارداری حفظ شود. همچنین از شیر گرفتن تدریجی نوزاد به تنظیم هورمون ها کمک زیادی می کند.

ورزش منظم

ورزش کردن منظم در حین و پس از بارداری باعث پیشگیری از افتادگی پستان ها می شود. خانم ها در دوران بارداری خود می توانند ورزش را با تمرینات قدرتی ساده و سطح پایین شروع کنند. در هنگام ورزش عضلات سینه و پشت خود را هدف قرار دهید. این کار به شما کمک کند که پستان هایتان بلندتر و ایستاده تر به نظر برسند. پس از زایمان، برای شروع ورزش باید شش هفته صبر کنید. ورزش های تقویت کننده در پیشگیری از افتادگی پستان ها موثر است. در هنگام ورزش حتما از سوتین های محکم و حمایتی استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: احساس سنگینی پستان در شیردهی 

افتادگی پستان ها | پزشکت

تمریناتی برای پیشگیری از افتادگی پستان ها

انجام تمرینات مخصوص قفسه سینه آورده شده است که می توانند به تقویت عضلات قفسه سینه کمک کرده و از افتادگی پستان ها پیشگیری کنند.

شنای سوئدی

شنای سوئدی یکی از تمرینات ساده و در عین حال موثر است. این تمرین به هیچ ابزار خاصی نیاز نداشته و می تواند به محکم شدن پستانها و عضلات سینه کمک کند.

روش انجام:

  • ابتدا به شکم بر روی زمین دراز بکشید. برای این کار ترجیحا از یک تشک یوگا استفاده کنید.
  • کف دست خود را روی زمین قرار داده و بدن خود را با استفاده از نیروی بازوها بلند کنید. برای پیشگیری از آسیب های احتمالی بهتر است آرنج تا حدودی خم باشد.
  • سپس آرنج خود را خم کرده و بدن را به سطح زمین نزدیک کنید. دقت کنید که بدن در یک راستا قرار بگیرد. در حین انجام تمرین عضلات خود را منقبض کنید.

پس از هر بار بلند شدن بر روی دست ها 3 ثانیه مکث کرده و بعد به حالت اول برگردید. حرکت را روزی 5 دقیقه انجام بدهید. شنای سوئدی عضلات سینه شما را کاملا درگیر می کند.

بلند کردن بازوها

این تمرین ورزشی ساده بالاتنه، به ویژه شانه ها و بازوها را هدف قرار می دهد.

روش انجام:

  • ابتدا بر روی زمین نشسته و پاهای خود را جمع کنید.
  • سپس بازوها را تا جایی که ممکن است بر روی سر خود بالا ببرید.
  • برای نتیجه بهتر و پیشگیری از آسیب بهتر است آرنج ها کمی خم باشند.
  • به مدت 3 ثانیه در این حالت مانده و بعد با عمل بازدم بازوها را به آرامی پایین بیاورید.
  • دقت کنید که هنگام انجام تمرین کمر شما کاملا صاف باشد. این تمرین را هر روز به مدت 5 دقیقه انجام بدهید.

پرس نیمکت

این یک ورزش تقویت کننده برای عضلات سینه، قفسه سینه، شانه ها و پشت است. این تمرین را باید در باشگاه های ورزشی انجام بدهید. زیرا برای انجام آن به یک جفت دمبل و یک نیمکت احتیاج دارید.

روش انجام:

  • به پشت بر روی یک نیمکت دراز کشیده و یک دمبل را در هر دو دست بگیرید.
  • هوا را به داخل ریه های خود بکشید. در همان حال دست ها را به آرامی بلند کرده و بالای قفسه سینه نگه دارید.
  • به مدت 3 ثانیه در این موقعیت باقی بمانید. سپس در حالیکه عمل بازدم را انجام می دهید بازوها را به آرامی به طرف سینه پایین بیاورید.
  • برای گرفتن نتایج بهتر این حرکت را چند بار تکرار کنید. پرس نیمکت یکی از بهترین تمرینات بالاتنه است که باعث تقویت عضلات بزرگ قفسه سینه می شود.

مطالعه بیشتر: آیا خوابیدن با سوتین عوارض دارد؟

افتادگی پستان ها | پزشکت

افتادگی پستان ها و جراحی پلاستیک

گزینه های مختلف جراحی می توانند در بلند کردن و برطرف کردن افتادگی پستان ها به شما کمک کنند. جراحی لیفت پستان یک روش کاملا شناخته شده است که اغلب جراحان پلاستیک برای بالا کشیدن و شکل دادن به پستان ها از آن استفاده می کنند. اگر در دوران بارداری بوده و یا در حال تلاش برای بارداری هستید، جراحی سینه نمی تواند گزینه ای مناسبی برای شما باشد. ضمن اینکه هزینه جراحی های زیبایی سینه نیز بسیار بالا است.

آیا پوشیدن سوتین در شب از افتادگی پستان ها پیشگیری می کند؟

هیچ پشتوانه علمی برای این باور وجود ندارد. اگر ترجیح می دهید در هنگام شب از سوتین استفاده کنید، سعی کنید سوتین شما تا حد امکان نرم، راحت و نخی باشد. از سوتین هایی سفت و خیلی محکم که دارای سیم هستند استفاده نکنید. این سوتین ها باعث وارد آمدن فشار زیاد به پستان ها می شوند. همچنین پوشیدن سوتین های سیم دار با مشکلاتی مانند بسته شدن مجاری شیر یا ورم پستان ها همراه است. اگر شب ها دچار نشت شیر از پستان هستید، می توانید از پدهای شیردهی استفاده کنید. استفاده از این پدها ضمن حمایت از پستان ها، مانع از خیس شدن لباس شما در شب می شود.

به طور کلی بسیاری از تغییرات بدنی که بعد از بارداری در بدن رخ می دهند کاملا طبیعی هستند. این تغییرات شما را برای مادر شدن آماده می کنند افتادگی پستان ها نیز بخشی طبیعی از تغییرات بدن در دوران بارداری و شیردهی است. برای پیشگیری از افتادگی پستان ها بهترین کار این است که کاهش وزن بعد از زایمان خود را مدیریت کنید. کاهش وزن تدریجی بدن همراه با تغذیه سالم به حفظ شکل و فرم پستان ها و پیشگیری از افتادگی آنها کمک می کند. بنابراین رعایت سبک زندگی سالم و انجام تمرینات منظم ورزشی را فراموش نکنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز