لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

احساس سنگینی پستان در شیردهی

سنگینی سینه در شیردهی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


احساس سنگینی و پر بودن پستان ها در شیردهی با وضعیتی مانند سینه های سفت، متورم و دردناک در هنگام تجمع بیش از حد شیر مادر در مجاری شیر همراه است. در این شرایط احتمال دارد پستان ها سفت، توده‌دار و حساس به نظر برسند و حتی ممکن است ورم ناشی از آنها تا زیر بغل هم کشیده شود. همچنین، سیاهرگ‌های سطح سینه‌ها ممکن است بیشتر دیده شوند یا حتی بیرون بزنند.

احساس سنگینی سینه ها در شیردهی اغلب زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که شیر مادر برای اولین بار وارد بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اگرچه ممکن است در سایر شرایط هم نیز رخ دهد. در حالی که این وضعیت ناراحت کننده است، اما به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با آزاد کردن شیر اضافی از پستان و انجام اقداماتی علائم ناشی از آن را تسکین داد.

احساس سنگینی و گرفتگی سینه ها در دوران شیردهی تا حدودی در هفته اول یا دو هفته پس از تولد نوزاد طبیعی است. افزایش جریان خون به سینه‌ها همراه با افزایش عرضه شیر اغلب باعث پر شدن بیش از حد سینه‌ها می‌شود.

اگر شیر می‌دهید، این مرحله از پر شدن سینه معمولاً در عرض چند روز شروع به بهبود می‌کند، زیرا عادت‌های تغذیه‌ای شما ثابت می‌شود و تولید شیر برای برآورده کردن نیازهای کودک تنظیم می‌شود. زنانی که در دوران شیردهی خود تمایلی به شیردادن ندارند، ممکن است احساس گرفتگی و پرشدن در پستان های خود را تجربه کنند.

مطالعه بیشتر: ترشحات نوک سینه

نوزاد || پزشکت

تب شیر چیست؟

تب شیر نام دیگری برای گرفتگی سینه در هفته اول یا بیشتر پس از شیردهی است، زیرا تب شیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تب و احساس خستگی کلی شود. در صورت بروز این علائم، به شیر دهی ادامه دهید، زیرا این بهترین راه برای تسکین علائم است. تب همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه عفونت پستان به نام ماستیت یا بیماری دیگری باشد. برای اطمینان از تشخیص صحیح با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

سایر علل سنگینی سینه در شیردهی

اگر شیر مادر به هر دلیلی در سینه های شما جمع و به طور منظم یا کامل خارج نشود ممکن است منجر به تورم و سفتی شود. به طور کلی شایع ترین علل گرفتگی و احساس سنگینی در پستان ها، عبارتند از:

تغییرات برنامه

تغییرات برنامه ای در دوران شیردهی می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان شیر شما داشته باشد. اگر شیر در فواصل زمانی مشخص از پستان ها خارج نشود، در سینه ها انباشته می شود و در صورت عدم مدیریت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سرعت منجر به احساس پری و سنگینی در سینه شود.

به عنوان مثال، زمانی که برنامه چرت کودک تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و کودک شما در زمانی که باید شیر بخورد به جای آن، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابد، ممکن است متوجه گرفتگی شوید. یا کودک شما بیمار باشد و بینی اش گرفتگی شود، ممکن است در خوردن شیر با مشکل مواجه شود و در این شرایط شیر از پستان مادر را به درستی تغذیه نکند و شیر انباشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

شیر دادن بیش از حد

به طور کلی، مقدار شیر مادری که بدن تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند بر اساس میزان نیاز کودک است. هرچه کودک شما بیشتر شیر بخورد، شیر بیشتری تولید می‌شود. با این حال، این فرآیند در برخی شرایط ممکن است مختل شود. تولید بیش از حد شیر، یا شیردهی بیش از حد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث گرفتگی پستان ها شود. برخی از علل احتمالی شیردهی بیش از حد، عبارتند از:

سلامت بانوان

پمپاژ بیش از حد: پمپاژ بیش از حد و مکرر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تحریک زیاد پستان ها شود.

ژنتیک: شما ممکن است به سادگی استعداد بیولوژیکی برای تولید مقدار زیادی شیر مادر داشته باشید.

سطح هورمون: در صورت احساس سنگینی ممکن است هورمون پرولاکتین که مسئول تحریک تولید شیر است، زیاد باشد.

نحوه شیر دادن: تولید بیش از حد شیر اغلب نتیجه تخلیه نشدن درست و مناسب هر دو سینه است. وقتی کودک شما از یک پستان شیر بیشتری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد، احتمال بروز گرفتگی و یا احساس سنگینی در پستان دیگر وجود دارد.

جهش رشد نوزاد: در دوران شیردهی این امکان وجود دارد که نوزاد شما ناگهان شیر بیشتری بخورد. این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تولید بیش از حد شیر را تحریک کند و منجر به احتقان یا گرفتگی پستان شود.

داروها: گالاکتاگوگ ها، داروهایی که ممکن است برای درمان سایر بیماری ها یا به طور خاص برای افزایش تولید شیر مصرف شوند، ممکن است منجر به افزایش شیر و احساس سنگینی در پستان شوند.

ایمپلنت های سینه: ایمپلنت های سینه ممکن است جریان شیر مادر را از سینه ها مسدود کنند. در این حالت، شیردهی کودک شما همچنان شیر بیشتری را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و منجر به احساس گرفتگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

مطالعه بیشتر: شیردهی با نوک سینه صاف

شیردهی || پزشکت

از شیر گرفتن نوزاد یا استفاده از مکمل ها

همچنین احساس گرفتگی در پستان ها ممکن است هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که رژیم غذایی کودک خود را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید، مانند اضافه کردن مکمل های نوزاد، مصرف شیر خشک، یا تغییر شیرمادر به شیر خشک، ایجاد شود.

توجه: آکادمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اطفال آمریکا مصرف شیر گاو را برای نوزادان تا سن 1 سالگی توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اگر در بین شیردهی به کودکتان شیرخشک اضافه می‌کنید، ممکن است کودک شما شیری زیاد ننوشد، و میزان شیر شما به طور موقت در سینه ها افزایش و تجمع پیدا کند. همچنین، در صورتی که زود تر از زمان موعود شیردهی به کودک خود را قطع کنید همین وضعیت رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود فرایند از شیرگرفتن کودکان به طور تدریجی صورت بگیرد. شیردهی به کودک خود را به طور ناگهانی و سریع قطع نکنید.

مطالعه بیشتر: چگونه شیردهی کودک را متوقف کنیم؟

رفع احساس سنگینی پستان در شیردهی

احساس پری و فشار سینه به هر علتی که رخ دهد می‌تواند دردناک باشد و شیردهی را سخت‌تر کند. خوشبختانه، این وضعیت معمولاً کوتاه مدت است. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با برخی راهکارها ظرف یک یا دو روز علائم خود را تسکین دهید. برخی راهکارها برای رفع احساس سنگینی پستان ها در شیردهی، عبارتند از:

شیردهی را به طور منظم ادامه دهید.

به طور منظم به نوزاد خود (یا پمپاژ) شیر بدهید. به طور ایده آل هر 1 تا 3 ساعت در طول شبانه روز به کودک خود سینه بدهید. در حالی که باید به آن‌ها اجازه دهید تا زمانی که می‌خواهند شیر بخورند، حداقل 20 دقیقه برای هر شیردهی وقت بگذارید. اگر نوزاد شما زیاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابد بهتر است او را برای شیر خوردن بیدار کنید.

از مصرف شیر خشک به نوزاد در مابین تعداد دفعات شیردهی خودداری کنید. در صورتی که کودک شما از شیر مادر تغذیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بهتر است برای تسکین و پیشگیری از گرفتگی پستان ها، آنها را با دست پمپاژ کنید و بدوشید.

شیردهی را آسان تر کنید.

درست قبل از شیر دادن یا پمپاژ کردن حمام یا دوش آب گرم بگیرید یا کمپرس گرم روی سینه‌های خود قرار دهید. اما این کار را در بین شیر خوردن انجام ندهید، زیرا ممکن است گرفتگی را بدتر کند.

با استفاده از تکنیک پمپاژ سینه بهتر است قبل از شیردهی مقداری از شیر را بدوشید. این کار به نرم شدن سینه‌ها، کاهش سرعت جریان شیر کمک می‌کند و باعث می‌شود کودک راحت‌تر به پستان مادر بچسبد. شما همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید سینه خود را در حین شیردهی ماساژ دهید تا به رفع گرفتگی و خروج شیر بیشتر کمک کند.

از موقعیت های مختلف شیردهی استفاده کنید.

در هنگام شیردهی موقعیت های مختلفی را انتخاب کنید تا تمام نواحی سینه شما تخلیه شود. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک مشاور شیردهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شما را در مورد بهترین موقعیت ها یا تکنیک ها راهنمایی کند. اگر پمپاژ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، حتماً هر دو سینه را پمپاژ کنید تا هر دو طرف کاملاً تخلیه شود و یک سینه بیش از حد تحریک نشود. با این حال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید یک سینه را انجام دهید و سپس استراحت کنید و در صورت تمایل یک ساعت یا چند ساعت بعد پستان بعدی را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که هر دو طرف به اندازه کافی استفاده شده باشد.

قرار دادن کمپرس سرد یا برگ کلم روی سینه‌ها پس از هر بار شیردهی می‌تواند درد و تورم را به میزان قابل توجهی تسکین دهد. آنها را زیر سوتین خود بگذارید و اجازه دهید در جای خود بمانند. اما فقط در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. استفاده بیش از حد از کمپرس ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به کاهش تولید شیر شود.

با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند تایلنول (استامینوفن) یا موترین (ایبوپروفن) برای کمک به کاهش درد و التهاب مشورت کنید. پوشیدن یک سوتین محکم و حمایت کننده و استراحت زیاد نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کمک کننده باشد.

گرفتگی پستان ها چه عوارضی دارد؟

در حالی که پف سینه معمولاً با مدیریت صحیح خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلاتی را هم برای مادر و هم برای نوزاد ایجاد کند، برخی از آنها عبارتند از:

مشکلات برای نوزاد

گرفتگی یا احتقان پستان در شیردهی گاهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به رفلکس بیش فعالی در نوزادان شود. این جریان سریع می‌تواند باعث اختلال در تنفس کودک شود و حتی ممکن است او را خفه کند و مقدار زیادی هوا را ببلعد. در حالی که سعی می‌کند بچسبد و شیر بخورد. بهتر است قبل از هر جلسه شیردهی مقداری شیر پمپاژ کنید.

گرفتگی، سینه های شما را پر و سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث صاف شدن نوک سینه ها شود. در این وضعیت احتمال دارد کودک شما نتوان به طور صحیح به پستان مادر بچسبد و شیر کمتری بخورد.

عوارض گرفتگی پستان در مادر

بسیاری از زنان بعد از زایمان طی چند روز پس از زایمان بیمارستان را ترک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، بنابراین تورم سینه اغلب در خانه شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آنجایی که این وضعیت می‌تواند دردناک باشد و باعث ایجاد مشکل در چفت شدن نوزاد به پستان مادر شود، احتمال اینکه مادر از شیردادن به نوزاد خود منصرف شود و از این کار دست بکشد زیاد است.

بسیاری از والدین شیرده انتظار دارند که شیردهی آسان باشد، اما متوجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که انجام دادن آن در واقع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چالش برانگیز باشد.

علاوه بر ناراحتی، گرفتگی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات پستان هم شود. اینها شامل لکه های دردناک ( تاول هایی که دهانه نوک پستان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشانند)، مجاری شیر بسته شده، نوک سینه های دردناک، یا ورم پستان هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز