لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رفع سفیدی مو بدون دارو

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

فهرست مطالب

رفع سفیدی مو بدون دارو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رفع سفدی مو بدون دارو یکی از چالش های است که خیلی ها با آن روبرو هستند. بروز موهای سفید با پیری همراه است. اما مشاهده موی سفید در اوایل دهه 30 و بعضی اوقات، حتی 20 سالگی کاملاً ناامید کننده است. هر دو موی خاکستری و سفید نتیجه از دست دادن رنگدانه می باشد. کاهش قابل توجه رنگدانه می تواند منجر به بروز موهای خاکستری شوند. هنگامی که هیچ رنگدانه ای وجود ندارد، موها سفید می شوند.

علت دقیق این موضوع هنوز کشف نشده است. ما در این مقاله سعی کردیم رفع خانگی را برای سفید شدن موها که به نوعی رفع سفیدی مو بدون دارو است را بررسی کنیم تا بتوانید با در نظر گرفتن این رفع و راهکارهای خانگی از سفید شدن موهای خود جلوگیری کنید.

چرا موهای من سفید شده است؟

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

رشد مو هنگامی اتفاق میفتد که سلول های قدیمی به دلیل تولید سلول های جدید توسط فولیکول های مو از بین می روند. این فرایند در سه مرحله رشد (آناژن)، قطع (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) رخ می دهد. رنگ مو توسط ملانین مشخص می شود. ملانین توسط ملانوسیت ها تشکیل می گردد. رنگدانه در مو، بر خلاف پوست، دائمی نیست. با افزایش سن، میزان رنگدانه ای که به هر رشته مو تزریق می شود کاهش می یابد، به همین دلیل موها خاکستری و درنهایت سفید می شود.

سفید شدن مو ها در قبل از افزایش سن می تواند علت های زیادی داشته باشد، از جمله:

ژن ها

ژن ها عامل اصلی در تعیین رنگ موها هستند. سفید شدن موها در برخی افراد، حتی قبل ا ز 20 سالگی نیز احتمال دارد اتفاق بیفتد. برای برخی دیگر، اولین رشته های سفید نسبتاً دیر ظاهر می شود.

 کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو است. تامین ملانین به مکمل های غذایی و پروتئین مناسب بستگی دارد. کمبود مواد مغذی باعث کاهش سطح ملانین می شود.

هورمون

تحقیقات نشان می دهد عدم تعادل در هورمون ها باعث ایجاد یا افزایش موهای سفید می شود. اگر بیش از اندازه موهای خاکستری دارید برای اطمینان از عدم تعادل هورمونی با پزشک مشورت کنید.

درمان های پزشکی

برخی از درمان های پزشکی می تواند باعث از بین رفتن رنگدانه در موها شوند. این حالتهمچنین توسط بیماری های خود ایمنی مانند ویتیلیگو، کم خونی، بیماری های تیروئید و سندروم پیری زودرس ایجاد می شود.

 ویتامین و کمبود مواد معدنی

کمبود آهن، ویتامین D، فولات، ویتامین B و سلنیم نیز ممکن است باعث سفید شدن فولیکول های مو شود. کمبودهای ویتامین B و اسید فولیک با سطوح پایین تر بیوتین در افرادی که پیری زودرس مو دارند، مشاهده می شود.

استرس

استرس عاطفی نیز در سفید شدن موها نقش دارد. مطالعات نشان داده اند که بار اکسیداتیو ناشی از استرس روانی می تواند باعث خاکستری شدن زودرس موها شود.

مواد شیمیایی

بعضی اوقات، استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون ها، رنگ موها و غیره ممکن است به طور مستقیم باعث این مشکل شود. با این حال، سفید شدن موها می تواند ناشی از برخی عفونت های آلرژیک نیز باشد.

استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو می تواند باعث خاکستری شدن زودرس موها شود. این بیماری به دلیل تولید بیش از حد اکسیدان ها در بدن ایجاد می شود، همچنین تحت تأثیر عوامل بیرونی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV)، آلودگی، عوامل عاطفی یا علل التهابی قرار دارند.

سیگار کشیدن

مطالعات نشان داده است که استعمال سیگار یکی از مهمترین عوامل ایجاد خاکستری شدن زودرس مو است. استعمال دخانیات باعث آسیب دیدن گونه های اکسیژن فعال به ملانوسیت های فولیکول مو و خاکستری شدن زودرس مو می شود.

 هیدروژن پراکسید

فولیکول های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن تولید می کنند که اضافه آن در ساقه مو انباشته می شود. تجمع آن موها را سفید می کند. از بین بردن این ترکیب احتمال دارد در بازیابی رنگ طبیعی موهای شما موثر باشد.

چگونه موهای سفید را در خانه رفع کنیم؟

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

تغییر رنگ موها و سفید شدن آن ها تا حد زیادی بستگی به علت آن دارد. اگر ژنتیک علت سفیدی مو باشد، برای از بین بردن آن، کار چندانی نمی توان انجام داد.

اگر علت اصلی آن یک بیماری زمینه ای است، با پزشک مشورت کنید تا ببینید چه کاری می تواند انجام دهد. رفع مشکل، احتمال دارد به بازگرداندن رنگدانه به موهای شما کمک کند. با این حال، هیچ ضمانتی وجود ندارد. بازگشت مجدد رنگ موها گاهی پس از رفع با هورمون رفعی امکان پذیر است. روش دیگر برای بازگشت رنگدانه مصرف قرص ویتامین B است.

روغن انگور فرنگی و روغن نارگیل

انگور فرنگی هندی (آملا) غنی از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان می باشد و فواید ضد پیری دارد. رنگدانه موجود در فولیکول های مو را باز می گرداند. روغن نارگیل در ریشه مو نفوذ کرده و از کاهش پروتئین جلوگیری می کند و باعث بهبود سلامت موها می شود.

انگور فرنگی هندی را با یک فنجان روغن نارگیل بجوشانید تا یک محلول روغن تهیه شود. این روغن را در یک ظرف ریخته و برای هر بار استفاده حدود دو قاشق غذاخوری میل کنید.

روغن را در پوست سر وروی موهای خود ماساژ دهید. بعد از حدود دقیقه ماساژ، روغن را برای 30 دقیقه دیگر بگذارید. شما می توانید روغن را در طول شب استفاده کنید. با شامپوی ملایم بدون سولفات موهای خود را بشویید. تا بار در طول هفته این کار را انجام دهید.

چای سیاه

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها می توانند به جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد موها و در نتیجه، سفیدی زودرس کمک کنند. در ضمن افزودن درخشش به تیره شدن رنگ مو نیز کمک می کند. همچنین، چای سیاه به کاهش استرس کمک می کند. همانطور که گفته شد، استرس عامل مهمی در سفید شدن زودرس مو است.

دو قاشق غذاخوری چای سیاه را در یک فنجان آب بجوشانید تا خوب دم بکشد. دم کرده را کنار بگذارید تا خنک شود. مایع را صاف کرده و آن را روی مو و پوست سر بمالید. چند دقیقه روی پوست سر خود ماساژ داده و حدود یک ساعت صبر کنید. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات و نرم کننده آن را بشویید.

برگ های کاری و روغن نارگیل

از برگ های کاری برای حفظ رنگ طبیعی موها و جلوگیری از سفیدی زودرس مو استفاده می شود. روغن نارگیل می تواند در فولیکول های مو نفوذ کند تا موها از ریشه ترمیم شود و رشد مو را تقویت می کند. یک مشت برگ کاری را با قاشق غذاخوری روغن نارگیل بجوشانید تا یک محلول روغن تهیه کنید. روغن را کنار بگذارید تا خنک شود.

پس از خنک شدن روغن، آن را صاف کرده و آن را روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از حدود دقیقه ماساژ، روغن را برای 30 دقیقه دیگر بگذارید. روش دیگر، شما می توانید روغن را در طول شب بگذارید. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید.

آب پیاز و روغن زیتون

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

یک مطالعه نشان داد که آب پیاز ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کرده و رشد مجدد مو را در افراد معدودی افزایش دهد. آب پیاز همچنین حاوی کاتالاز است که می تواند به کاهش پراکسید هیدروژن روی مو و پوست سر شما کمک کند، در نتیجه باعث معکوس شدن موهای خاکستری و بهبود سلامت موهای شما می شود. با این حال، تنها اشکال در استفاده از این روش رفعی این است که گرفتن بوی پیاز از موهای شما سخت است. یک پیاز متوسط را در قطعات کوچک خرد کنید و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و حدود 30 دقیقه ماساژ دهید. موهای خود را با یک شامپو ملایم و بدون سولفات بشویید. 2 بار در هفته این کار را تکرار کنید.

آب لیمو و روغن نارگیل

لیمو حاوی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان است که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب دیدن مو جلوگیری کند. با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند آب لیمو بتواند رنگ مو را معکوس کند؛ اما روغن نارگیل موهای شما را تغذیه کرده و رشد مو را تقویت می کند.

دو قاشق مرباخوری آب لیمو را درون دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل بریزید و مخلوط را برای چند ثانیه گرم کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ داده و آن را تا نوک موهایتان بزنید. حدود 30 دقیقه آن را بگذارید. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید. بار در طول هفته می توانید این کار را انجام دهید.

روغن کرچک با روغن نارگیل

روغن کرچک گردش خون را به فولیکول ها افزایش می دهد. این ماده حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا است که باعث تقویت سلامت مو و تیرگی مو می شود.

یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و مخلوط را برای چند دقیقه گرم کنید تا کمی گرم شود. این مخلوط روغن را روی پوست سر خود ماساژ داده و آن را تا نوک موهایتان بزنید. پس از حدود دقیقه ماساژ پوست سر خود، آن را برای 30 دقیقه دیگر بگذارید. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید. این کار را الی بار در هفته انجام دهید.

دانه شنبلیله

شنبلیله سرشار از ویتامین های B و ساپونین ها است که از ریزش مو جلوگیری می کند. از این گیاه برای حفظ رنگ طبیعی مو، جلوگیری از شوره سر و حفظ موهای ابریشمی استفاده می شود.

دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را در یک چهارم فنجان آب یک شب خیس کنید. صبح دانه ها را با آب کافی خرد کنید تا خمیر یکدست حاصل شود. این مخلوط را روی مو و پوست سر خود بمالید و حدود دقیقه آن را بگذارید. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید. 2 بار در هفته این کار را انجام دهید.

برگ گل مریم

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

برگ گل مریم به حفظ رنگ مو کمک می کند، حتی در بعضی موارد، برگ گل مریم در بازگرداندن رنگدانه در لکه های موهای سفید موثر است. تعداد انگشت برگ مریم گلی را در آب بجوشانید تا خوب دم شود. بگذارید محلول خنک شود و سپس مایع را در یک بطری اسپری بریزید.

آن را به موهای خود را اسپری کنید تا تمام موهایتان با چای مریم گلی خیس شود. محلول مریم گلی را از موهای خود با یک شامپوی ملایم بشویید و آن را خشک کنید. 2 بار در هفته این کار را انجام دهید.

روغن دانه کنجد و روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از پر موثرترین روغن های مو با منبع غنی از اسیدهای چرب است که به بهتر شدن وضعیت موهای شما کمک می کند ودر ترکیب با روغن دانه کنجد، در تقویت فعالیت ملانوسیت موثر است، مصرف منظم روغن دانه کنجد می تواند منجر به تیره شدن موهای شما شود.

دو قاشق غذاخوری هر یک از روغن دانه کنجد و روغن نارگیل را با هم ترکیب کرده و مخلوط را گرم کنید. روغن را روی پوست سر خود و سپس آن را در طول موهای خود بمالید. پس از حدود چند دقیقه ماساژ، موهای خود را با یک حوله داغ بپوشانید و روغن را برای 30 دقیقه دیگر بگذارید. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید. 7 الی بار در هفته این کار را انجام دهید.

انگور فرنگی و گل Hibiscus

این ماسک به تقویت و تغذیه فولیکول های مو برای حفظ سلامتی پوست سر و تقویت رشد سالم مو کمک می کند. Hibiscus در جلوگیری از سفید شدن زودرس موها و کنترل آن کمک می کند. خمیر هیبیسک را با پودر انگور فرنگی مخلوط کنید تا خمیری شود. می توانید کمی آب به مخلوط اضافه کنید تا خمیر صاف و یکدست شود. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و آن را تا نوک موهایتان بزنید.

حدود چند دقیقه ماسک را بگذارید روی سر بماند. موهای خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید.

مصرف ویتامین B را افزایش دهید.

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

کمبود ویتامین B باعث کم خونی می شود و سفید شدن رنگ مو می تواند یکی از علائم این بیماری باشد. با حفظ یک رژیم متعادل و مناسب برای تامین ویتامین B، این وضعیت قابل بازگشت است.

ویتامین B به جلوگیری از شروع زودرس موهای سفید شده و ترمیم رنگ طبیعی آن و رشد مو کمک می کند، رطوبت مناسبی به مو می دهد و خاصیت ضد التهابی دارد. غذاهای سرشار از ویتامین B مانند قارچ، جگر گاو، تخم مرغ، غلات کامل، کلم بروکلی، تخمه آفتابگردان و غیره مصرف کنید.

سطح خونی تیروئید خود را کنترل کنید.

غده تیروئید روی تمام عملکرد های حیاتی بدن تأثیر دارد. تیروئید کم تحرک یا کم کاری تیروئید می تواند منجر به سفید شدن زودرس موها شود بهتر است سطح تیروئید خود را کنترل کنید. کم کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی است و ممکن است به مکمل هورمون نیاز داشته باشد. برخی از غذاها می توانند در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کنند

سیگار را ترک کنید.

سبک زندگی تأثیر زیادی در سلامتی و رنگ موهای دارد. استعمال سیگار بر روی بدن اثرات منفی دارد و می تواند به سفید شدن مو ها منجر شود.

آنتی اکسیدان کافی مصرف کنید.

رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بروز موهای سفید کمک کند. مطمئن شوید که به اندازه کافی غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مصرف می کنید.

یکی از عوامل بیرونی استرس اکسیداتیو پرتوهای UV است که منجر به خاکستری شدن زودرس موها می شود. در هنگام بیرون رفتن از روسری یا کلاه حتما از موهای خود در برابرآفتاب محافظت کنید. تعدادی از محصولات محافظت از گرما وجود دارند که فولیکول های مو را از اشعه های مضر خورشید محافظت می کنند.

رژیم غذایی جلوگیری از سفیدی مو چیست؟

درمان سفیدی مو بدون دارو | پزشکت

اگر به دلیل کمبود ویتامین B موهای سفید شده اند باید غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت بیشتری از جمله گوشت گاو و گوسفند مصرف کنید. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی هستند. کسانی که رژیم غذایی گیاهی یا وگان دارند، می توانند پس از مشورت با پزشک، مکمل یا محصولاتی که با ویتامین B غنی شده اند را انتخاب کنند.

همچنین، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، انگور، سبزیجات با برگ سبز و چای سبز مصرف کنید.

برخی غذاهایی که می توانند به رشد مو کمک کرده و خاکستری شدن زودرس مو را به تأخیر بیاندازند، عبارتند از:

  • لوبیا. منبع غنی پروتئین است.
  • هویج. سرشار از ویتامین A است.
  • اسفناج. در تولید ملانین موثر است.
  • تخم مرغ. سرشار از ویتامین می باشد.
  • انواع توت ها. آنها سرشار از ویتامین C هستند.
  • جگر. با کم خونی و کمبود آهن مبارزه می کند.
  • گردو. منبع غنی از مس که به تولید ملانین کمک می کند.
  • تخمه آفتابگردان. سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است.
  • برگ های سبزیجات. سرشار از ویتامین های B و مواد معدنی مانند سلنیوم، ید، روی و آهن است.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/causes-and-tips-for-reducing-white-hair

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز