لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان های خانگی برای رشد مو

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی برای رشد مو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رشد مو به عوامل مختلفی از جمله سابقه ژنتیکی فرد بستگی دارد. با این حال، برخی از درمان های خانگی برای رشد مو وجود دارند که می توانند در تحریک رشد مو و شادابی آن ها تاثیر زیادی داشته باشند. برای افرادی که تلاش می کنند از ریزش مو جلوگیری یا رشد موهای خود را تحریک کنند، دانستن برخی از نکات در مورد رژیم غذایی و نحوه درمان مو می تواند به آنها در رسیدن به هدف شان کمک کند. عوامل زیادی وجود دارد که به رشد مو کمک می کند اما یکی از مهمترین مواردی که مورد توجه قرار نمی گیرد، تحریک رشد مو با استفاده از ماسک های طبیعی مو می باشد. درست همانطور که خاک با کیفیت خوب برای رشد گیاهان و گل های سالم ضروری است، پوست سر نیز پایه و اساس رشد مو سالم است که برای رشد و شادابی نیاز به تقویت دارد.

بررسی ها نشان داده که ماساژ درمانی پوست سر بر روی هورمون های استرس، فشار خون و ضربان قلب اثرات مفیدی دارد. یک روش ساده برای تحریک رشد مو در خانه، ماساژ پوست سر است. با این کار جریان خون به پوست سر افزایش می یابد، قدرت ریشه ها تقویت می شود و به مواد مغذی کمک می کند تا سریعتر به فولیکول برسند. شما می توانید موهای خشک خود را ماساژ دهید، اما اضافه کردن یک روغن غنی از مواد مغذی مزایای ماساژ را دو چندان می کند که می توانید این کار راه هفته ای یکبار انجام دهید.

درمان های خانگی 

 ما می توانیم روی كیفیت ساقه مو تأثیر بگذاریم كه فولیكول ها را ضخیم تر، قوی تر، درخشان تر کنیم. کارهایی وجود دارد که می توانیم برای تحریک درصد بیشتری از فولیکول های مو در پوست سر که باعث رشد بیشتر موها در مرحله رشد می شود انجام دهیم.

ماسک تخم مرغ

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

تخم مرغ حاوی لسیتین و پروتئین است که باعث تقویت، تغذیه و التیام رشته های مو می شود. مقدار بالای گوگرد آنها به درمان شوره سر نیز کمک می کند. برای تهیه ماسک، دو عدد تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. نصف فنجان آب را اضافه کنید تا مخلوط رقیق تر شود. ماسک را مستقیماً روی موهای خشک و برس زده بمالید و تا 30 دقیقه آن را بگذارید. سپس، طبق معمول با شامپو بشویید. همانطور که آب گرم می تواند باعث خشکی پوست شود و می تواند به موها نیز آسیب برساند. شستشو با آب خنک به بستن کوتیکول و تقویت پیش تنظیم کننده فولیکول های مو کمک می کند. شستشو مو با آب خنک می تواند تاثیر زیادی در رشد مو داشته باشد، اما اگر نمی توانید آن را تحمل کنید بهتر است برای شستشو مو های خود از آب ولرم استفاده کنید.

دارچین

دارچین به لطف خاصیت ضد میکروبی آن، به دلیل تحریک گردش خون تاثیر زیادی بر رشد مو دارد. مخلوط  دارچین و روغن نارگیل را روی ریشه موهای خود بمالید و بگذارید 45 دقیقه  روی سرتان بماند و بعد بشویید.

روغن کرچک

روغن کرچک قهرمان ناخوشایندی در جهان مو است. روغن کرچک دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی برای کمک به مبارزه با عفونت های پوست سر است که از رشد موهای شما جلوگیری می کند. علاوه بر آن، روغن کرچک پر از اسیدهای چرب امگا 6، ویتامین E، پروتئین ها و سایر مواد مغذی است که می توانند در ریشه های مو نفوذ کرده و ساقه موهای را برای حفظ رطوبت پر کنند. ثالثاً، ماساژ دادن روغن به ریشه های شما به پوست سر  کمک می کند تا تمام مواد مغذی را به پوست سر برساند. روغن را در پوست سر خود ماساژ داده و سپس آن را تا انتهای موهای خود بمالید. موهای خود را بالای سر خود ببندید، آن را با کلاه بپوشانید.

پروتئین

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

 غذاهای حاوی پروتئین زیاد مانند آجیل می تواند به رشد موهای بدن کمک کند. علاوه بر آن، بدن برای رشد موهای جدید به پروتئین نیاز دارد. ریزش مو به دلیل کمبود پروتئین ممکن است ایجاد شود.

نمونه هایی از منابع پروتئین رژیم غذایی سالم، عبارتند از:

  • دانه
  • لوبیا
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • آجیل و خشکبار
  • گوشت لخم، گوشت کم چربی

نیاز روزانه پروتئین به میزان فعالیت بدنی و میزان عضلات آنها بستگی دارد.

 افزایش جذب آهن

آهن ماده مغذی دیگری است که بدن برای رشد موهای سالم به آن نیاز دارد.

برخی از منابع آهن رژیم غذایی، عبارتند از:

  • عدس
  • صدف خوراکی
  • دانه کدو تنبل
  • اسفناج
  • لوبیا سفید
  • گوشت گاو
  • بوقلمون

بسیاری از تولید کنندگان همچنین غذاهای خود را با آهن غنی سازی می کنند، به این معنی که آهن به آنها اضافه کرده است. افرادی که گوشت نمی خورند به میزان 1.8 برابر بیشتر از افرادی که گوشت می خورند نیاز به آهن دارند. این امر به این دلیل است که بدن منابع غیر طبیعی آهن را به میزان مؤثر جذب نمی کند.

آروماتراپی

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

آروماتراپی می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. نمونه هایی از گیاهانی که پزشکان متخصص آروماتراپی می توانند برای تقویت رشد مو استفاده کنند عبارتند از:

  • رزماری
  • آویشن
  • چوب سرو
  • اسطوخودوس

هنگام استفاده از روغن های اساسی روی پوست سر، فقط چند قطره را درون روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن گردو مخلوط کنید. محققان همچنین معتقدند که استنشاق رایحه این روغن ها ممکن است روی رشد مو تأثیر بگذارد. برخی افراد ممکن است هنگام استفاده از روغن های ضروری واکنش های آلرژیک موضعی را تجربه کنند، بنابراین بهتر است 24 ساعت قبل از استفاده از مخلوط روی کل سر، در یک قسمت کوچک آزمایش کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب است که در ریشه مو نفوذ کرده و کمبود پروتئین مو را کاهش می دهد. بسته به نوع موهای شما، روغن نارگیل قبل یا بعد از شستن موها قابل استفاده است. اگر موهای شما چرب است، می توانید از روغن نارگیل به عنوان درمان های خانگی برای رشد مو یک یا چند ساعت قبل از حمام کردن استفاده کنید. روغن نارگیل را به پوست سر و تمام موهای خود ماساژ دهید. اگر موهای شما خشک است، می توانید از آن به عنوان درمان جانبی نیز استفاده کنید. روغن نارگیل سلامت و درخشندگی مو را بهبود می بخشد و قرن هاست که از آن استفاده می شود.

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا می تواند به بهبود موهای شما کمک کند، زیرا آنها حاوی مواد مغذی و پروتئین هستند. مصرف مکمل امگا همراه با آنتی اکسیدان ها به بهبود پرپشت بودن و ضخامت مو کمک می کند و همچنین باعث کاهش ریزش مو می شود. اسیدهای چرب امگا به عملکرد مناسب سلول های شما کمک می کنند و می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و به طور کلی به سلامتی کلی بدن منجر می شود.

ماساژ درمانی

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

ماساژ پوست سر به تحریک جریان خون به پوست سر کمک می کند که می تواند به رشد مو کمک کند. مردانی که به مدت 4 دقیقه در روز با دستگاه ماساژ پوست سر، کاسه سر خود را ماساژ داده بودند، بعد از 6 ماه موهای ضخیم تری داشتند. افراد می توانند از نوک انگشتان خود برای ماساژ پوست سر ملایم استفاده کنند. دستگاه هایی برای ماساژ پوست سر نیز در داروخانه ها و بصورت آنلاین موجود است. ماساژ پوست سر می تواند به بازگرداندن رشد مو کمک کند و باعث تحریک پوست سر و ریشه های مو می شود و ضخامت مو را بهبود می بخشد. ماساژ هر روز پوست سر نیز می تواند به شما در رفع استرس و تنش کمک کند. به نظر می رسد نیروهای کششی در طول ماساژ، رشد و ضخامت مو در سلول های پاپیلای پوستی را تحریک می کنند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا مدت هاست که به عنوان یکی از درمان های خانگی برای رشد مو مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پوست سر را تسکین می دهد و می تواند شوره سر و انسداد فولیکول های مو را که ممکن است توسط چربی اضافی مسدود شده را کاهش دهد. شما می توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورا خالص را روی پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می توانید از شامپو و نرم کننده حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

جینسنگ
 مکمل های جینسنگ می توانند با تحریک فولیکول های مو، رشد مو را تقویت کنند. جینسنوزیدها مؤثرترین عناصر جینسنگ هستند و تصور می شود که این ماده برای تأثیر مثبت آن روی مو نقش دارد. برای استفاده به عنوان یکی از درمان های خانگی برای رشد مو به دستورالعمل استفاده از آن توجه کرده و حتما عوارض جانبی احتمالی آن را بررسی کنید.
آب پیاز

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

  • مزایای استفاده از پیاز در برابر تحمل بوی آن ارزش استفاده کردن را دارد.
  • بررسی ها نشان داده است که آب پیاز با تحریک رشد مو در درمان آلوپسی  تاثیر زیادی دارد.

تصور می شود که آب پیاز باعث بهبود جریان خون می شود. مطالعات حیوانی نشان داده اب پیاز بهبود دهنده فاکتور رشد کراتین و جریان خون به داخل کوتیکولها است.

  • چند پیاز را خرد کرده و آب آن را بگیرید.
  • آب آن را روی پوست سر و موهای خود بمالید.
  • اجازه دهید تا حداقل 15 دقیقه بر روی آن بگذارید.
  • سپس به طور عادی موهای خود را شامپو بزنید.
 روغن رزماری

روغن رزماری قرن هاست که برای تحریک رشد مو استفاده می شود و  رگ های خونی را گشاد می کند و به نوبه خود فولیکول شما را تحریک می کند تا رشد جدیدی ایجاد کند. رزماری یکی از اولین روغن های اساسی است که افراد برای رشد مو و کاهش ریزش مو انتخاب می کنند. روغن رزماری رشد موهای جدید را تحریک می کند و می تواند برای درمان آلوپسی آندروژنتیک مورد استفاده قرار گیرد. چند قطره روغن رزماری را درون روغن حامل مخلوط کرده و قبل از شستشو آن را در مو و پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید. به طور روزانه چند قطره روغن رزماری را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. از روغن های اساسی به طور مستقیم روی پوست استفاده نکنید. همیشه آنها را در روغن حامل یا شامپو مخلوط کنید.

روغن شمعدانی

شما می توانید از روغن شمعدانی به عنوان درمان های خانگی برای رشد مو برای تقویت رشد مو و جریان خون استفاده کنید. چند قطره روغن شمعدانی را درون روغن حامل مخلوط کرده و از آن برای درست کردن ماسک مو استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره آن را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. روغن شمعدانی می تواند به تقویت، آبرسانی و ترمیم موهای شما کمک کند.

لیمو

درمان های خانگی برای رشد مو | پزشکت

از آنجا که گفته می شود لیمو باعث تقویت کیفیت و رشد مو می شود، می توانید از آب لیمو یا روغن لیمو به عنوان درمان های خانگی برای رشد مو استفاده کنید. روغن لیمو می تواند به شما در حفظ پوست سر سالم و ترغیب رشد مو کمک کند. 15 دقیقه قبل از شامپو، آب لیمو تازه را به پوست سر و موهای خود بمالید. می توانید از روغن اسانس لیمو رقیق شده در روغن حامل به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

سخن آخر
  • اگر می خواهید موهای خود را بهبود ببخشید، برنامه ای را انتخاب کنید و ثابت قدم باشید.
  • درمان ها ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد.

از روش های درمانی خود به طور کامل پیروی کنید. مهم است که هر روز وقت بگذارید و روی تغذیه موهای خود تمرکز کنید تا بتوانید موهای سالم و شادابی داشته باشید. انجام این مراحل و تمرین مراقبت از خود در صورتی که ریزش مو مربوط به هر مسئله عاطفی یا مربوط به استرس باشد، بسیار مفید خواهد بود. مثبت فکر کنید و تمام تلاش خود را برای حفظ یک سبک زندگی سالم انجام دهید تا برنامه درمانی موهای شما را تکمیل کند. اگر این روش های طبیعی برای شما مؤثر نیستند، با پزشک خود در مورد داروها یا روش های درمانی مناسب مشورت کنید.

منابع:

https://www.byrdie.com/how-to-make-hair-grow-faster-naturally-4686865

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/regrow-hair-naturally#the-bottom-line

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324971#when-to-see-a-doctor

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز