لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی برای کراتوز پیلاریس

درمان خانگی برای کراتوز پیلاریس | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی کراتوز پیلاریس (برجستگی های روی پوست)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برجستگی های روی پوست و یا پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس یک بیماری شایع پوستی است و زمانی رخ می دهد که کراتین پوست، شاخه های سختی را در فولیکول های مو ایجاد می کند. این ظاهر شبیه پوست مرغ به هیچ عارضه جدی برای سلامتی منجر نمی شود، اما می تواند آزار دهنده باشد و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. پوست مرغی معمولا در افرادی که پوست خیلی خشک یا اگزما دارند دیده می شود. گاهی به خصوص در ماه های زمستان می تواند باعث خارش شود. با این حال، مسری نیست. در این مقاله،بهترین درمان های خانگی برای کراتوز پیلاریس را بررسی می کنیم.

چگونه از شر کراتوز پیلاریس در خانه خلاص شویم؟

در حالی که پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس را نمی توان به طور کلی از بین برد، می توانید شدت آن را کاهش دهید و با روش های صحیح علائم قرمز را محو کنید. شما باید راه حل های داخلی و خارجی را انتخاب کنید. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله بهترین درمان های خانگی برای پوست مرغی یا لکه های روی پوست را مورد بررسی قرار دهیم. برای شناخت این راهکارها ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

آلوئه ورا

درمان خانگی برای کراتوز پیلاریس | پزشکت

ژل تازه را از برگ آلوئه ورا خارج کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید پنج تا 10 دقیقه بماند. پس از این، ژل را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. ژل اضافی را با استفاده از یک پد پنبه ای پاک کنید. می توانید از ژل های آلوئه ورا ارگانیک موجود در بازار استفاده کنید. می توانید این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید. ژل آلوئه ورا نه تنها تسکین دهنده پوست است، بلکه اثرات درمانی و مرطوب کنندگی نیز دارد. استفاده از ژل موضعی برای پوست بسیار مفید است.

اسانس لیمو برای کراتوز پیلاریس

چند  قطره اسانس لیمو و چند قطره اسانس اسطوخودوس با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و چند دقیقه روی پوست ماساژ دهید. بگذارید در هوا خشک شود. این کار را دو بار در روز تکرار کنید. روغن لیمو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که پوست شما را سالم نگه می دارد. همچنین دارای خواص ضد قارچی است که پوست را عاری از عفونت نگه می دارد. روغن اسطوخودوس با خواص ضد باکتریایی خود به روغن لیمو در حفظ سلامت پوست کمک می کند. همچنین پوست و ذهن را آرام می کند.

رژیم غذایی برای کمک به پوست مرغی

برای مبارزه با کراتوز پیلاریس و علائم آن، صرف استفاده از محصولات و عصاره ها به صورت خارجی کافی نیست. همچنین باید نوع مناسبی از غذاها را مصرف کنید. این به بدن شما مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مورد نیاز را برای مبارزه با بیماری های پوستی مانند کراتوز پیلاریس ارائه می دهد. برای بهبود سلامت پوست این موارد را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و گوشت بدون چربی.
  • میوه ها و سبزیجات تازه. حداقل پنج وعده در روز میل کنید.
  • غذاهای غنی از ویتامین A و E مانند انبه، کدو تنبل، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز و غیره.

روغن کبد ماهی برای کراتوز پیلاریس

دو کپسول روغن کبد ماهی در روز مصرف کنید. مصرف کپسول های روغن کبد را برای چند هفته ادامه دهید تا کراتوز پیلاریس بهبود یابد. روغن کبد ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که دارای خواص ضد التهابی و درمانی است روغن کبد ماهی اغلب برای سلامت بدن و پوست توصیه می شود.

اسید گلیکولیک برای کراتوز پیلاریس

کرم یا لوسیون حاوی اسید گلیکولیک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. با آب بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا زمانی که کراتوز پیلاریس از بین برود. گلیکولیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید است. خاصیت لایه برداری پوست دارد. سلول های مرده پوست را از بین می برد و کراتین انباشته شده را لایه برداری می کند. همچنین التهاب پوست را کاهش می دهد.

سرکه سیب برای کراتوز پیلاریس

درمان خانگی برای کراتوز پیلاریس | پزشکت

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و  قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 1 قاشق چایخوری عسل را خوب با هم مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید خشک شود. سپس، با آب بشویید. برای بهترین نتیجه هر روز این کار را تکرار کنید. ACV، در کاربرد موضعی، به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل می کند. سلول های مرده پوست و کراتین اضافی که باعث ایجاد برجستگی روی پوست می شوند را از بین می برد. همچنین اجازه نمی دهد که هیچ عفونتی ایجاد شود. روغن نارگیل و عسل به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده عمل می کنند.

روغن درخت چای

2 قطره اسانس درخت چای و 10  قطره روغن نارگیل  را مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید. روغن درخت چای پوست را تمیز می کند و آن را شفاف و سالم می کند. خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن به تسکین سریع کراتوز پیلاریس بدون ایجاد عفونت کمک می کند.

روغن آرگان

روغن را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید و بگذارید بماند. این کار را دو بار در روز تکرار کنید و بعد از چند روز شاهد نتایج خواهید بود. روغن آرگان یک روغن غیر چرب است که پوست را تغذیه می کند. حاوی ویتامین E است که به حفظ سلامت پوست و بدون لک کمک می کند. روغن آرگان همچنین در بهبود زخم ها و جای زخم ها موثر است.

جوش شیرین

2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری با غلظت متوسط به دست آید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای به مدت سه تا پنج دقیقه ماساژ دهید. با آب بشویید. این کار را هر روز قبل از دوش گرفتن انجام دهید. جوش شیرین سلول های مرده پوست را از بین می برد و گردش خون را بهبود می بخشد تا ظاهری صاف و صیقلی به پوست بدهد  17   همچنین التهاب پوست را کاهش می دهد.

اسکراب

1 قاشق غذاخوری شکر گرانول و 2 قاشق غذاخوری خامه ترش را به خوبی با هم مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. به آرامی با حرکات دایره ای کوچک به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید. با آب بشویید. خوب خشک کنید و مرطوب کنید.هر روز متناوب از این اسکراب لایه بردار ملایم استفاده کنید. محتوای اسید لاکتیک خامه ترش یک راه حل موثر برای از بین بردن برآمدگی های کراتوز پیلاریس است. حرکت شستشو با شکر همچنین سلول های مرده پوست را از بین می برد.

روغن نارگیل برای کراتوز پیلاریس

درمان خانگی برای کراتوز پیلاریس | پزشکت

برای این منظور بهتر است 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق بکر را کمی گرم کرده و 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را در آن مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت دو تا سه دقیقه روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید. سپس با آب بشویید. این کار را هر روز انجام دهید. روغن نارگیل به عنوان یک درمان خانگی عالی کراتوز پیلاریس عمل می کند و نه تنها برای موهای شما بلکه برای پوست شما نیز مفید است. اسیدهای چرب منحصر به فرد آن پوست را نرم کرده و از درون تغذیه می کند. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی روغن نارگیل به درمان التهاب پوست در طول زمان کمک می کند.

اسید لاکتیک

کرم با حداقل 10٪ اسید لاکتیک را در تمام ناحیه آسیب دیده بمالید و یک یا دو دقیقه ماساژ دهید تا به راحتی جذب پوست شود. این کرم را دو بار در روز برای بهترین نتیجه استفاده کنید. مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک نیز نوعی آلفا هیدروکسی اسید است. پوست را لایه برداری و آبرسانی می کند و به خلاص شدن از شر کراتوز پیلاریس کمک می کند.

فندق جادوگر

چند برگ فندق جادوگر را خرد کرده و آب را به آن اضافه کنید تا خمیری به دست آید. آن را به طور یکنواخت روی ناحیه آسیب دیده پخش کنید و بگذارید پنج تا 10 دقیقه خشک شود. با آب بشویید. اگر برگهای تازه پیدا نکردید از لوسیون یا تنتور فندق جادوگر استفاده کنید. این بسته را هر روز تا زمانی که برآمدگی ها از بین بروند استفاده کنید. فندق جادوگر در درمان مشکلات پوستی یک گیاه قوی است. هنگامی که برآمدگی های روی پوست به دلیل خشکی پوست یا حذف موهای زائد است، فندق جادوگر یک درمان خانگی عالی است. پوست را تسکین می دهد، التهاب را کاهش می دهد و هر گونه باکتری را که ممکن است وجود داشته باشد از بین می برد.

حمام بلغور جو دوسر

درمان خانگی برای کراتوز پیلاریس | پزشکت

وان حمام را با آب ولرم پر کنید و بلغور جو دوسر را به آن اضافه کنید. بدن خود را در آن آب خیس کنید و به مدت 15 دقیقه در وان حمام بمانید. سپس، دوش بگیرید و پوست خود را خشک کنید. خوب مرطوب کنید. این کار را حداقل سه بار در هفته انجام دهید تا با این وضعیت کنار بیایید. برای تغذیه پوست و کاهش علائم کراتوز پیلاریس، هر از چند گاهی با بلغور جو دوسر حمام کنید. بلغور جو دوسر بر پوست خشک و خارش دار اثرات تسکین دهنده دارد. ساپونین موجود در بلغور جو دوسر پوست را تمیز می کند. همچنین التهاب را کاهش می دهد و پوست را به طور طبیعی مرطوب می کند.

علل کراتوز پیلاریس

تنها علت کراتوز پیلاریس تجمع کراتین در فولیکول های مو است. کراتین از پوست در برابر عفونت ها و سایر موارد مضر محافظت می کند. پوست خشک و درماتیت آتوپیک می تواند باعث ایجاد این برجستگی ها شود. با این حال، هیچ دلیل زمینه ای برای تشکیل این برجستگی ها روی پوست در بدن کشف نشده است.

سوالات متداول در مورد درمان خانگی پوست مرغی

  • اگر کراتوز پیلاریس دارید از چه غذاهایی اجتناب کنید؟ مصرف بیش از حد لبنیات و گوشت گاهی اوقات می تواند این بیماری را تشدید کند. اگر آنها غذاهای محرک شما برای ایجاد کراتوز پیلاریس هستند، بهتر است از آنها اجتناب کنید. همچنین از مواد غذایی حاوی گلوتن خودداری کنید.
  • کراتوز پیلاریس چقدر طول می کشد؟ کراتوز پیلاریس ممکن است در هر سنی و در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. ممکن است خود به خود ناپدید شود یا برای همیشه باقی بماند. معمولا دیده می شود که برجستگی ها به مرور زمان محو می شوند، اما طول این دوره ثابت نیست. از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید تا از شدت کراتوز پیلاریس کاسته شود و از عود آن جلوگیری شود. از درمان های خانگی ذکر شده در بالا برای کمک به بدن خود برای درمان این برآمدگی ها و محو کردن آنها استفاده کنید.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/simple-ways-to-treat-keratosis-pilaris/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز