لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای آفتاب سوختگی

درمان خانگی برای آفتاب سوختگی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی برای آفتاب سوختگی های خفیف می تواند موثر باشد. شما با استفاده از درمان های خانگی می توانید علائم ناشی از آفتاب سوختگی را تا حدودی کاهش دهید. به طور کلی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است. با این حال، قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت در طول سال می تواند منجر به بروز لکه های پیری، چین و چروک زودرس شود خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. علاوه بر این، گذراندن زمان زیاد در زیر آفتاب، به ویژه بدون ضد آفتاب، می تواند باعث آفتاب سوختگی دردناک شود.

درمان آفتاب سوختگی به درجه سوختگی بستگی دارد. در حالی که آفتاب سوختگی شدید به درمان پزشکی نیاز خواهد داشت. اما شما می توانید با مداخلات خانگی آفتاب سوختگی خفیف را کنترل کنید.

درمان های زیر در خانه می تواند به درمان آفتاب سوختگی خفیف کمک کند:

ژل آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی

ژل آلوئه ورا یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات مختلف پوستی، از جمله سوختگی است. این ماده دارای خواص ضد التهابی، مرطوب کننده، و ضد خارش است که می تواند به مدیریت علائم آفتاب سوختگی کمک کند.

ناحیه آسیب دیده را با آب سرد بشویید و با استفاده از حوله تمیز آن را خشک کنید. ژل تازه و سرد آلوئه ورا یا لوسیون پایه آلوئه را دو بار در روز به محل مورد نظر بمالید تا خوب شود. از استفاده از محصولات حاوی الکل خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست سوخته شود.

بلغور جو دوسر برای آفتاب سوختگی

بلغور جو دوسر به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی در درمان آفتاب سوختگی موثر است که می تواند به رفع ناراحتی مربوط به پوسته پوسته شدن و خشکی پوست کمک کند. علاوه بر این، بلغور جو دوسر کلوئیدی حاوی آنتی اکسیدان است که در کنترل التهاب موثر است. بلغور جو دوسر کلوئیدی را در آب وان حمام خود مخلوط کرده و بدنتان را به مدت 15-20 دقیقه در آن خیس کنید. از استفاده اسکراب های جو دوسر خودداری شود.

عسل برای آفتاب سوختگی

درمان خانگی برای آفتاب سوختگی | پزشکت

عسل از جمله کاربردهای مختلف آن می تواند به بهبود زخم و درمان سوختگی خفیف کمک کند. از آنجا که پوست آفتاب سوخته اغلب پوسته پوسته و خشک می شود و تاول ایجاد می کند، خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی عسل می تواند از بهبودی حمایت کرده و از عفونت های مرتبط با تاول جلوگیری کند. ناحیه آسیب دیده را با آب سرد بشویید و خشک کنید. ژل یا خمیر عسل را روی محل سوختگی قرار دهید و بعد از 15 دقیقه بشویید. در صورت ایجاد سوزش استفاده از آن باید قطع شود.

کمپرس چای خنک

تانن موجود در چای به عنوان یک ماده ضد التهابی عمل می کند، بنابراین در درمان آفتاب سوختگی موثر است. یک فنجان چای سبز یا سیاه دم کرده و آن را در یخچال خنک کنید. یک پارچه تمیز را با چای خیس کنید و آن را به منطقه آسیب دیده بمالید. مقداری چای دیگر روی پارچه بریزید. می توانید هنگام دم کردن چای، برگ نعناع را نیز اضافه کنید تا اثرات خنک کنندگی آن را افزایش دهد.

فندق جادوگر

فندق جادوگر سرشار از پلی فنول است که به کاهش التهاب و بهبود زخم کمک می کند.  به نظر می رسد نرم کننده های پایه فندق جادوگر می توانند به تقویت بهبود پوست در آفتاب سوختگی های ملایم کمک کنند.

ماست برای آفتاب سوختگی

درمان خانگی برای آفتاب سوختگی | پزشکت

ماست یک داروی محبوب در درمان آفتاب سوختگی است، اگرچه هیچ مدرک علمی استفاده از آن را تأیید نمی کند. ناحیه آسیب دیده را بشویید، آن را خشک کنید و ماست خنک بزنید. بعد از چند دقیقه محل آسیب دیده را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

کمپرس سرکه برای آفتاب سوختگی

استفاده از سرکه سیب و سرکه سفید یکی دیگر از داروهای خانگی برای درمان آفتاب سوختگی است. سرکه می تواند به کاهش پوسته پوسته شدن و خارش همراه با آفتاب سوختگی کمک کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید این درمان وجود ندارد، بنابراین باید با احتیاط استفاده شود. در صورت احساس سوزش یا خارش، درمان را قطع کنید. یک پارچه تمیز را در سرکه رقیق خیس کنید و آن را به ناحیه آسیب دیده بمالید.

اقدامات خودمراقبتی برای پوست آفتاب سوخته

همراه با داروهای خانگی، اقدامات زیر نیز می توانند باعث بهبودی و تسکین علائم ناشی از آفتاب سوختگی شوند:

  • حمام های سرد بگیرید.
  • مایعات زیادی مصرف کنید و هیدراته بمانید.
  • از مصرف الکل روی سوختگی خودداری کنید.
  • در صورت لزوم داروهای ضد درد OTC مصرف کنید.
  • از استفاده صابون ها روی پوست آفتاب زده خودداری کنید.
  • تا زمانی که قرمزی، درد و لایه برداری از بین نرود، زیر آفتاب بیرون نروید.
  • در صورت ایجاد تاول در پوست برای جلوگیری از عفونت، از بانداژ استفاده کنید.
  • برای تسکین و تغذیه پوست روی محل سوخته مرطوب کننده بزنید. برای این کار می توانید از روغن نارگیل، شیر، یا کره کاکائو استفاده کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

درمان خانگی برای آفتاب سوختگی | پزشکت

پیشگیری از سوختن پوست نسبتاً آسان است. پیشگیری همچنین به جلوگیری از آسیب دائمی DNA از اشعه ماورا بنفش کمک می کند که می تواند باعث پیری و سرطان پوست شود. برخی از راهکار ها برای پیشگیری از آفتاب سوختگی، عبارتند از:

  • استفاده از لباس های گشاد و کاملاً پوشاننده برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، توصیه می شود.
  • می توانید از کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده ای که به شکل ژل، پماد، چوب موم، کرم و لوسیون موجود است. ترجیحاً حاوی دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده کنید.  همچنین برای محافظت از لب های خود باید از مرطوب کننده لب با SPF 30 استفاده کنید.
  • از کلاه لبه دار استفاده کنید که می تواند از از سر، صورت، گوش ها و گردن در برابر تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماورا بنفش محافظت کند.
  • به دنبال سایه باشید. به شما توصیه می شود که زیر سایه بمانید، به خصوص بین 12 تا 3 بعد از ظهر که خورشید در شدیدترین حالت است.
  • مقداری ضد آفتاب بزنید. سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از ضد آفتاب با حداقل SPF 15 به پوست را 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن در آفتاب و استفاده مجدد آن  هر 2 ساعت یکبار توصیه می کند. همچنین باید بعد از شنا، ورزش یا بازی در فضای باز، کرم ضد آفتاب را بزنید.
  • عینک آفتابی بزنید. عینک آفتابی می تواند از چشم شما در برابر آفتاب سوختگی، تخریب ماکولا، آب مروارید و ناخنک محافظت کند، همه اینها منجر به کوری می شود.
از تخت های برنزه کننده خودداری کنید.

اشعه ماورا بنفش حاصل از تخت های برنزه نیز می تواند باعث سرطان پوست، آفتاب سوختگی و چین و چروک شود. بهتر است از محصولات خود برنزه کننده استفاده شود، اما حتماً از کرم ضد آفتاب همراه آنها استفاده کنید.

از قرار گرفتن نوزادان و کودکان نوپا در معرض نور خورشید خودداری کنید. از آنجا که استفاده از ضد آفتاب برای کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی شود، بهتر است از قرار گرفتن آنها در برابر اشعه خورشید جلوگیری شود. سعی کنید کودکان نوپای خود را در سایه نگه دارید و آنها را با لباس های آستین دار و سایر لباس های محافظ بپوشانید.

بیشترین سوالات درباره آفتاب سوختگی

درمان خانگی برای آفتاب سوختگی | پزشکت

آیا اقدامات پیشگیری کننده از آفتاب سوختگی می تواند بر سطح ویتامین D در بدن تأثیر بگذارد؟

استفاده از ضد آفتاب می تواند باعث کاهش تولید ویتامین D در پوست شود و تأثیر شدیدی بر میزان ویتامین D در بدن داشته باشد.

قرار گرفتن چند دقیقه در معرض نور خورشید در صبح یا اواخر بعد از ظهر، هنگامی که میزان اشعه ماورا UV بنفش کم است، برای تحریک تولید ویتامین D در بدن کافی است. بنابراین، بهتر است که به جای پیشگیری از در معرض قرار گرفتن نور خورشید در همه زمان ها، از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

آیا برنزه سازی بدن را در برابر اختلالات پوستی محافظت می کند؟

برنزه شدن پوست نمی تواند از نفوذ اشعه UV به پوست جلوگیری کند. بنابراین، خطر آسیب پوست یا چشم یا حتی سرطان پوست را کاهش نمی دهد.

آیا حمام جوش شیرین می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند؟

بسیاری از افراد از خمیر های ساخته شده از جوش شیرین و آب بر روی پوست آفتاب خورده خود استفاده می كنند یا جوش شیرین را به آب وان حمام های خود اضافه می كنند تا خارش ناشی شود آفتاب سوختگی را برطرف كند. این دارو از نظر بالینی مورد مطالعه قرار نگرفته است و بهتر است از مصرف آن خودداری کنید زیرا داروهای مختلف اثبات شده دیگری نیز در دسترس است.

آیا می توان از روغن های اساسی برای جلوگیری یا درمان آفتاب سوختگی استفاده کرد؟

چند بررسی استفاده بالقوه از روغنهای اساسی در درمان جنبه های مختلف سوختگی آسیب زا را ارزیابی کرده است، اما هیچ مطالعه ای استفاده از آنها را برای بهبود مستقیم پوست سوخته تایید نکرده است.

سخن آخر

آفتاب سوختگی یک مشکل رایج است که می تواند باعث درد و پوسته پوسته شدن پوست شود. علاوه بر این، ممکن است اثرات مخرب طولانی مدت، از جمله سرطان پوست را در پی داشته باشند. توصیه می شود با پوشیدن لباس محافظ، استفاده از ضد آفتاب و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت، خود را در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید.

در صورت آفتاب سوختگی خفیف، می توانید از روش های مختلف درمانی خانگی برای تسکین علائم خود استفاده کنید. با این حال، اگر آفتاب سوختگی شما شدید است، بلافاصله با یک پزشک تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز