لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین عوارض مکمل های عضله ساز

شایع ترین عوارض مکمل های عضله ساز را بشناسید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین عوارض مکمل های عضله ساز را بشناسید. استفاده از مکمل های عضله ساز در باشگاه ها زیاد رایج شده اند. اما استفاده از آنها ممکن است با عوارض جانبی زیادی همراه باشد. هنگامی که برای اولین بار مصرف مکمل های عضله سازی را شروع می کنید، نوشیدن یک شیک پروتئینی بعد از تمرین می تواند از اولین چیزهایی باشد که امتحان می کنید. از این گذشته، بدن برای بازسازی و ترمیم ماهیچه هایی که به تازگی کار کرده اند، به پروتئین زیادی نیاز دارد.

پروتئین زیاد همیشه بهتر نیست و به احتمال زیاد در ساخت عضلات بیشتر کمک نمی کند. کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده اشاره می کند که اکثر آمریکایی ها در حال حاضر پروتئین بیشتری نسبت به آنچه برای ساخت عضله لازم است مصرف می کنند. این احتمال دارد باعث شود که کلیه ها سخت تر کار کنند و منجر به خطر بیشتر کم آبی، کاهش کلسیم و افزایش وزن شود.

انتشارات سلامت هاروارد خاطرنشان می کند خطر دیگری که باید در مورد پودرهای پروتئینی از آن آگاه بود، ترکیب آنها است. برخی از مواد تشکیل دهنده آنها احتمال دارد بی خطر نباشند. از آنجایی که پودرهای پروتئین یک مکمل غذایی هستند، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آزمایش یا نظارت نمی شوند. بعلاوه، بسیاری از برندها بر پایه شیر و احتمال دارد برای هرفردی که عدم تحمل لاکتوز دارد، مشکلات گوارشی ایجاد کند.

عوارض شیک های پروتئینی

این نوشیدنی ها همچنین حاوی قند اضافه شده هستند که ممکن است خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد. برای مثال، عوارض جانبی Nutritech Mass Builder تا حد زیادی به محتوای قند بالای آن مربوط می شود. هر وعده (دو پیمانه) 60 گرم کربوهیدرات از جمله 38 گرم شکر را فراهم می کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند قندهای افزوده شده را به بیش از 36 گرم برای مردان و 25 گرم برای زنان محدود کنید، بنابراین یک وعده از Nutritech Mass Builder یا سایر محصولات مشابه به راحتی می تواند رژیم غذایی مناسب را از مسیر خارج کند. همیشه قبل از مصرف هر مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی کراتین

کراتین یکی دیگر از مکمل های رایج عضله سازی است که در بسیاری از ورزش ها استفاده می شود و نشان داده شده عملکرد ورزشکاران جوان را در طول فعالیت های کوتاه و با شدت بالا بهبود می بخشد و به بهبود قدرت عضلانی و تسریع ریکاوری پس از تمرین کمک کند. مزایای کراتین را می توان با ترکیب آن به کربوهیدرات ها افزایش داد. با این حال، اگر آن را با کافئین مصرف کنید، ممکن است این مزایا لغو شود.

دوزهای بالای 25 گرم کراتین احتمالاً برای کوتاه مدت تا 14 روز بی خطر هستند. مصرف دوز کمتر از 4 تا 5 گرم نیز احتمالا تا 18 ماه بی خطر است. کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده به برخی از عوارض جانبی احتمالی کراتین اشاره می کند:

  • اسهال
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع و درد معده
  • افزایش وزن از احتباس آب

کراتین باعث می شود ماهیچه ها آب بیشتری را نگه دارند که احتمال دارد منجر به کم آبی بدن و همچنین به نظر برسد که در حال افزایش وزن هستید، در حالی که در واقع فقط وزن آب اضافه می کنید.

علاوه بر این، این مکمل اگر با کافئین ترکیب شود می تواند بیماری کلیوی را بدتر و علائم پارکینسون را تشدید کند. همچنین احتمال دارد شیدایی را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بدتر کند.

عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک

شایع ترین عوارض مکمل های عضله ساز را بشناسید. || پزشکت

استروئیدهای آنابولیک، که مشتقات شیمیایی تستوسترون هستند، توسط متخصصان پزشکی برای درمان اختلالات هورمونی و از دست دادن عضلات ناشی از شرایطی مانند ایدز و سرطان تجویز می‌شوند . آنها بدون شک می توانند در ایجاد حجم و قدرت عضلانی سریع کمک کنند و علاوه بر محرومیت از اکثر مسابقات ورزشی، دارای عوارض جانبی جدی هستند.

استفاده از استروئیدها در مردان 20 و 30 ساله بیشتر رایج است و در دبیرستانی ها نیز دیده می شود، اگرچه می تواند استفاده از آنها در بین نوجوانان کاهش یابد. این مواد را می توان به صورت خوراکی، تزریق یا به صورت کرم یا ژل روی پوست مصرف کرد.

بر خلاف سایر داروها، استروئیدها باعث نمی شوند مصرف کننده احساس بالایی داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که هیچ عارضه جانبی روانی نیز وجود ندارد. اینها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شیدایی
  • توهمات
  • حسادت بی دلیل
  • اختلال در قضاوت
  • افزایش تحریک پذیری و پرخاشگری شدید

علاوه بر اثرات روانی، استروئیدها ممکن است احتمال بسیاری از خطرات منفی برای سلامتی را افزایش دهند، از جمله:

مردان همچنین احتمال دارد دچار طاسی، کاهش تعداد اسپرم، کوچک شدن بیضه ها و رشد سینه (ژنیکوماستی) شوند. عوارض جانبی مخصوص زنان شامل موهای زائد بدن، رشد موهای صورت، طاسی با الگوی مردانه و تغییر در چرخه قاعدگی است.

توقف سوء مصرف استروئید احتمال دارد دشوار باشد و می تواند باعث علائم ترک شود. خستگی، مشکلات خواب، کاهش اشتها وکاهش میل جنسی تنها چند نمونه هستند.

عوارض جانبی تقویت کننده های تستوسترون

مصرف استروئیدهای آنابولیک غیرقانونی است، بنابراین برخی از ورزشکاران به جای آن از تقویت کننده های تستوسترون استفاده می کنند. این مکمل‌ها احتمال دارد حاوی موادی مانند DHEA و تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده آندروژن یا SARM باشند.

DHEA هورمونی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تولید هورمون های مردانه و زنانه از جمله تستوسترون کمک می کند. کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده اشاره می کند که طبق شواهد فعلی، DHEA عملکرد عضلانی را بهبود نمی بخشد. عوارض جانبی بالقوه آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه
  • تغییرات قاعدگی
  • صدای عمیق تر در زنان
  • درد و رشد سینه در مردان
  • رشد غیر طبیعی مو در زنان

مصرف دوز بالای 50 تا 100 میلی گرم DHEA برای مدت طولانی احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

DHEA می تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است اثربخشی برخی از درمان‌های سرطان، از جمله فولوسترانت و لتروزول را کاهش دهد. این ترکیب همچنین می تواند با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته و باعث شود مغز سروتونین بیش از حد تولید کند که احتمال دارد منجر به مشکلات قلبی و عصبی شود و سرعت لخته شدن خون در بدن را کاهش می دهد. هنگامی که با سایر داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، مانند ایبوپروفن یا وارفارین ترکیب می شود، احتمال خونریزی و کبودی افزایش می یابد.

سایر مواد موجود در مکمل های بدنسازی و تقویت کننده های تستوسترون SARMs هستند. در حالی که اثرات بلندمدت این مواد ناشناخته است، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار می دهد که SARM ها می تواند خطر ابتلا به بیماری ها و عوارض جدی را افزایش دهد مانند:

یکی از نمونه‌های تقویت‌کننده تستوسترون، قرص‌های انبوه است که حاوی SARM و DHEA است. عوارض جانبی قرص Mass در برچسب محصول ذکر نشده است. با این حال، سازندگان به کاربران هشدار می دهند که اگر زنان، مردان زیر 21 سال یا در معرض خطر برخی بیماری ها از جمله فشار خون بالا، افسردگی و بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی هستند، از مصرف مکمل خودداری کنند.

عوارض مکمل های عضله ساز قبل از تمرین

شایع ترین عوارض مکمل های عضله ساز را بشناسید. || پزشکت

برای افزایش سطح انرژی و عملکرد در حین ورزش، بسیاری از افراد به مکمل های قبل از تمرین روی می آورند. این فرمول ها معمولاً از مخلوط طعم دار چندین ماده تشکیل شده اند که هر کدام نقش خاصی در بهبود عملکرد دارند.با این حال، برخی افراد پس از مصرف آنها عوارض جانبی را تجربه می کنند. در اینجا 5 عارضه جانبی مکمل های قبل از تمرین – به علاوه چند نکته برای پیشگیری از آنهابررسی می کنیم:

عصبانیت، یکی از عوارض مکمل های عضله ساز

کافئین یکی از مواد اولیه بسیاری از مکمل های قبل از تمرین است.نشان داده شده که این محرک باعث افزایش قدرت و بازده عضلانی در حین تمرین و کاهش خستگی می شود. در تئوری، کافئین اجازه می دهد تا از یک تمرین معین بیشتر بهره ببرید.

با این وجود، کافئین دارای چندین عوارض جانبی بالقوه است، به خصوص اگر بیش از حد مصرف کنید. اینها عبارتند از:

  • سردرد
  • بیقراری
  • بی خوابی
  • اضطراب
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • افزایش ضربان قلب

علاوه بر این، بسیاری از مکمل‌های قبل از تمرین مقادیر بالایی دارند – تا 500 میلی‌گرم کافئین در هر وعده. اندازه سرو معمولاً از 0.35 تا 1 اونس (10 تا 30 گرم) متغیر است.

در مقایسه، 1 فنجان (240 میلی لیتر) قهوه فقط 95 میلی گرم دارد. دوز کافئین بسیار فردی است، زیرا برخی افراد آن را بهتر از دیگران تحمل می کنند.

بهترین راه برای کاهش عوارض جانبی این است که با دوز کمی از مکمل های کافئین دار قبل از تمرین شروع  و به آرامی دوز خود را افزایش دهید تا ببینید چه چیزی را می توانید تحمل کنید.

به خاطر داشته باشید که برای کمک به پیشگیری از بی خوابی ، بهتر است حداقل 6 ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید. البته می توانید مکمل های قبل از تمرین را نیز بدون کافئین انتخاب کنید.

خلاصه کافئین را در اکثر مکمل های قبل از تمرین خواهید یافت، اما این محرک می تواند باعث عصبانیت، اضطراب و افزایش ضربان قلب شود. اگر عوارض جانبی را تجربه کردید، دوز کمتری را امتحان کنید تا ببینید بدن چگونه واکنش نشان می دهد.

افزایش احتباس آب، یکی از عوارض مکمل های عضله ساز

یکی دیگر از مواد محبوب در بسیاری از فرمول های قبل از تمرین، کراتین است ونشان داده شده که ظرفیت ورزش با شدت بالا و افزایش توده بدنی بدون چربی از ورزش را افزایش می دهد.

در حالی که اغلب بخشی از مکمل قبل از تمرین است، کراتین را نیز می توان به تنهایی مصرف کرد. عوارض جانبی اصلی مرتبط با کراتین نسبتاً خفیف اما شامل احتباس آب، نفخ، افزایش وزن و مشکلات گوارشی است. با وجود این عوارض جانبی، نشان داده شده  که کراتین فوق العاده ایمن است. شما می توانید با اطمینان از دوز مناسب علائم نامطلوب را کاهش دهید.

کراتین معمولاً با مرحله بارگیری 4 پیمانه (20 گرم) در روز به مدت حداقل 3 روز و به دنبال آن یک دوز نگهدارنده روزانه 3 تا 5 گرم مصرف می شود. این روش فواید سریع اما پتانسیل بالاتری برای ایجاد بیماری های گوارشی و نفخ دارد.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید 3 تا 4 هفته منتظر بمانید تا فواید آن را تجربه کنید، می‌توانید یک دوز روزانه 3 تا 6 گرم مصرف  و از عوارض جانبی مانند نفخ پیشگیری کنید، این گزینه بهترین است ، به ویژه برای کسانی که معده حساس دارند.

قابل ذکر است اجتناب از افزایش وزن متوسط 1 تا 3 کیلوگرم در حین مصرف کراتین دشوار باشد. این عمدتا به دلیل افزایش احتباس آب در عضلات است.

خلاصه ساده ترین راه برای پیشگیری از عوارض جانبی خفیف کراتین، مصرف دوزهای روزانه کمتر به جای انجام مرحله بارگیری است.

واکنش های خفیف سیستم عصبی، یکی از عوارض مکمل های عضله ساز

 

شایع ترین عوارض مکمل های عضله ساز را بشناسید. || پزشکت

دو ماده اضافی در بسیاری از مکمل های قبل از تمرین، بتا آلانین و نیاسین (ویتامین B3) هستند. بتا آلانین یک اسید آمینه است که اسیدیته ماهیچه ها را در حین ورزش کاهش می دهد و ممکن است به شما کمک کند تمرین خود را برای مدتی طولانی تر حفظ کنید.

با دوز 4 تا 6 گرم در روز، نشان داده شده که باعث افزایش عملکرد ورزشی و کاهش خستگی در تمرینات با شدت بالا به مدت 1 تا 4 دقیقه می شود. با این حال، این ماده احتمال دارد باعث پارستزی، احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا شود. در حالی که این یک واکنش سیستم عصبی بی ضرر است، برخی افراد ممکن است آن را ناراحت کننده بدانند.

یکی دیگر از مواد با عوارض خفیف، نیاسین است که در بسیاری از مکمل های قبل از تمرین به دلیل اثرات برافروختگی پوست موجود است. در دوزهای بالای 500 میلی گرم یا بیشتر، می تواند باعث هجوم خون به سطح پوست و در نتیجه لکه های قرمز ایجاد شود.

در حالی که نیاسین نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می کند، مصرف مکمل با آن احتمالاً در صورت مصرف یک رژیم غذایی متعادل، مزایای بیشتری را ارائه نمی دهد.

موثرترین روش برای کاهش سوزن سوزن شدن همراه با بتا آلانین، تقسیم دوز 4 تا 6 گرم روزانه به 2 دوز جداگانه 2 تا 3 گرمی است. از طرف دیگر، می توانید فرمول هایی با رهش پایدار خریداری کنید که از این عارضه جانبی پیشگیری می کند.

در همین حال، نگه داشتن دوز نیاسین خود  به کمتر از 500 میلی گرم می تواند از گرگرفتگی نیاسین پیشگیری کند . همچنین می توانید محصولات بدون نیاسین را خریداری کنید.

مکمل ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شود.

چندین ماده در فرمول های قبل از تمرین می تواند باعث ناراحتی گوارشی شود.اینها شامل بی کربنات سدیم، منیزیم ، کراتین و کافئین است.

بی کربنات سدیم زمانی که 91 تا 227 میلی گرم به ازای هر پوند وزن بدن (200 تا 500 میلی گرم در کیلوگرم) مصرف شود، احتمال دارد مشکلاتی ایجاد کند. با این حال، بیشتر مکمل های قبل از تمرین حاوی این مقدار نیستند.

از سوی دیگر، منیزیم می تواند اثرات ملین داشته باشد – به ویژه به شکل سیترات منیزیم. بنابراین، مصرف بیش از حد آن احتمال دارد باعث اسهال شود.

جالب توجه است، استفاده از آب بسیار کم هنگام مخلوط کردن مکمل‌های قبل از تمرین نیز احتمال دارد هضم را مختل کند. مایع بیش از حد غلیظ می تواند منجر به اسهال شود.

مخلوط کردن مکمل قبل از تمرین با 8 تا 12 اونس (240 تا 350 میلی لیتر) آب می تواند عوارض جانبی را به حداقل برساند.

از آنجایی که تعیین کدام ماده باعث مشکلات گوارشی می شود دشوار است، شاید بخواهید فرمول های مختلف قبل از تمرین را امتحان تا زمانی که فرمول قابل تحمل را پیدا کنید.

خلاصه چندین ماده در مکمل‌های قبل از تمرین ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی در برخی افراد شود. مخلوط کردن آنها با آب کافی می تواند این اثرات را کاهش دهد.

مکمل ها ممکن است باعث سردرد شوند.

سیترولین ، که به برخی از مکمل‌های قبل از تمرین اضافه می‌شود، به منظور افزایش جریان خون در عضلات در حین تمرین و در نتیجه افزایش عضله‌سازی است. این اسید آمینه با افزایش سطح اکسید نیتریک در خون کار می کند. دوز توصیه شده برای سیترولین مالات، شکل رایج این ماده، 6 تا 8 گرم است – اگرچه بسیاری از مکمل‌های قبل از تمرین مقادیر کمتری را ارائه می‌کنند و احتمال دارد مزایای بالقوه را نشان ندهند.

به خاطر داشته باشید که این افزایش جریان خون روی مغز و همچنین عضلات تأثیر می گذارد و باعث می شود برخی افراد سردرد و میگرن را تجربه کنند. این به دلیل تغییرات فشار خون در عروق خونی کوچک مغز است.

موثرترین راه برای کاهش سردرد سیترولین، کاهش دوز مصرفی است. اگر متوجه شدید که هنوز با سردرد دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است بخواهید یک مکمل قبل از تمرین بدون این ماده پیدا کنید.

آیا باید از مکمل های قبل از تمرین استفاده کنیم؟

برای بهره مندی از ورزش نیازی به مصرف مکمل ندارید .با این حال، اگر حداقل به مدت شش ماه به طور مداوم تمرین کرده اید، مکمل های قبل از تمرین ممکن است به افزایش ظرفیت ورزش کمک کنند.

علاوه بر این، همیشه توصیه می‌شود لیست مواد تشکیل دهنده را برای هر چیزی که احتمال دارد به آن واکنش نشان دهید بررسی کنید. همچنین ممکن است بخواهید از ترکیبات اختصاصی خودداری کنید، زیرا این ترکیبات مقادیر خاصی از هر یک از مواد مورد استفاده را پنهان می کند.

خلاصه مکمل‌های قبل از تمرین می تواند ظرفیت ورزش را افزایش دهند، اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، اما برای دستیابی به نتایج خوب ضروری نیستند.

سخن آخر

فرمول های قبل از تمرین به دلیل تأثیراتشان بر سطح انرژی و عملکرد ورزش در جامعه برای تناسب اندام محبوب هستند.

با این حال، احتمال دارد عوارض جانبی از جمله سردرد، بیماری های پوستی، سوزن سوزن شدن و ناراحتی معده را تجربه کنید.

شما می توانید بسیاری از این عوارض جانبی را با کاهش دوز خود یا اجتناب از مکمل های حاوی مواد خاص به حداقل برسانید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز