لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

باورهای غلط درمان ناباروری و IVF

باورهای غلط درمان ناباروری و IVF | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

باورهای غلط بسیاری در مورد ناباروری و IVF و به طور کلی درباره ی درمان های ناباروری وجود دارد. این باور های غلط درمان ناباروری بیشتر در میان افرادی وجود دارند که خودشان صاحب فرزند هستند، اما برخی از آن ها در میان کسانی که قصد باردار شدن دارند هم دیده می شود.

اما این احتمال وجود دارد که برخی از افراد بر اساس همین باورهای غلط درمان ناباروری و IVF در مورد تصمیم های غلطی بگیرند، بر همین اساس ما تصمیم گرفته ایم برخی از این باورهای غلط را مورد بررسی قرار دهیم.

واقعیت این است که ناباروری یک مشکل مشترک میان زن و مرد است، نه یک مشکل زنانه. ناباروری هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد. برای آشنایی با باورهای اشتباه در درمان ناباروری ادامه مطلب را بخوانید:

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی ناباروری

اگر مردی قادر به انزال باشد، پس او بارور است.

در اکثریت قریب به اتفاق مردان مبتلا به ناباروری، هیچ علامت قابل مشاهده یا واضحی وجود ندارد که نشان دهنده ناباروری باشد. نعوظ سالم و انزال طبیعی تضمینی برای باروری یک مرد نیست.

مشکلات مربوط به تعداد اسپرم، شکل و حرکت آنها از دلایل اصلی ناباروری مردان است. با مشاهده مایع منی نمی توانید متوجه شوید که اسپرم شما مشکلی دارد یا نه. فقط 2 تا 5 درصد منی از اسپرم تشکیل شده است. منی بیشتر از مایعات و مخاط غنی از قندها، اسیدهای آمینه، هورمون ها و مواد معدنی تشکیل شده است، که همگی برای نگهداری از اسپرم و زنده ماندن آنها در خارج از بدن مرد سازمان یافته اند.

اختلال نعوظ می تواند یکی از علائم احتمالی مشکل باروری باشد. این اختلال ممکن است نشان دهنده سطح تستوسترون پایین باشد یا به دلیل آسیب جسمی رخ دهد. مشکل در انزال نیز می تواند نشانه برخی از مشکلات باروری مردان باشد. به عنوان مثال، با انزال رتروگراد (وقتی بیشتر انزال به جای خروج از مجرای ادرار به سمت عقب، یعنی به داخل مثانه می رود)، ممکن است حجم منی در هنگام انزال غیرطبیعی باشد. اما این علائم، نشان دهنده قطعی ناباروری مردان نیست.

داروی ضد سرفه می تواند به شما در بارداری کمک کند.

این باور که شربت سرفه می تواند باروری را بهبود بخشد یا حتی به عنوان داروی باروری بدون نسخه عمل کند، برای همیشه وجود داشته است. دلیل این باور این است که مخاط دهانه رحم، بخش عملکردی مهمی در باروری زنان است و در برخی از خانم ها ممکن است ضخیم تر از حد طبیعی باشد یا به اندازه کافی وجود نداشته نباشد. با مصرف گوایفنسین می توانید ترشحات مخاط دهانه رحم خود را افزایش داده و قدرت باروری را تقویت کنید.

تنها مشکل این باور، این است که واقعاً نمی توان به آن اعتماد کرد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شربت های سرفه میزان مخاط دهانه رحم شما را بهبود می بخشد و بارداری را آسان می کند.

به علاوه، دلایل ناباروری معمولاً از مشکل مخاط دهانه رحم پیچیده تر است. اگر مشکلی در مایعات دهانه رحم وجود داشته باشد، به احتمال زیاد این یک علامت نشان دهنده وجود مشکلات اساسی در باروری است که درمان آن پیچیده تر است.

مهم است که بدانید، برخی از داروهای سرماخوردگی حاوی موادی هستند که نباید هنگام بارداری یا تصمیم برای بارداری مصرف شوند.

مطالعه بیشتر: انواع داروهای باروری را بشناسید.

باورهای غلط درمان ناباروری و IVF | پزشکت

ناباروری به معنای این است که شما عقیم هستید.

تشخیص ناباروری از عقیم بودن، بسیار مهم است. ناباروری به عنوان عدم توانایی در بارداری پس از یک سال رابطه جنسی بدون محافظت تعریف می شود. وقتی یک زن و شوهر بعد از یک سال باردار نمی شوند، از نظر آماری می توان گفت که آنها با مشکل ناباروری روبه رو هستند.

با این حال، افرادی که مبتلا به ناباروری تشخیص داده شده اند می توانند بدون درمان های ناباروری، باردار شوند. احتمال بارداری به علت کاهش قدرت باروری، سن و مدت زمانی که آنها برای بارداری تلاش می کنند، بستگی خواهد داشت. شانس ممکن است بسیار کم باشد. در برخی موارد کمتر از 1 درصد، اما لزوماً صفر نیست.

عقیم بودن مسئله دیگری است. وقتی می گوییم زن یا مرد عقیم هستند، یعنی بدون کمک به باروری، قادر به باردار شدن نیست. نمونه هایی از این مورد ممکن است شامل مردی باشد که تعداد اسپرم منی او صفر است، که به آن آزواسپرمی نیز گفته می شود. وقتی یک مسئله ساختاری باعث آزواسپرمی، می شود و سلول های اسپرم نمی توانند به مایع منی وارد شوند، مرد عقیم است. اگر هر دو لوله رحمی خانم کاملاً مسدود شده باشند، ممکن است او عقیم باشد. اگر تخمک نتواند به رحم برسد (و اسپرم نتواند به تخمک برسد)، بدون کمک درمانی، بارداری غیرممکن خواهد بود.

مطالعه بیشتر: جراحی عقیم سازی مردان 

اگر از یک فرزندخوانده سرپرستی کنید، سرانجام باردار خواهید شد.

سرپرستی از فرزندخوانده داروی باروری نیست. شاید زوجینی که با ناباروری روبرو شده اند ممکن است پس از فرزندخواندگی باردار شوند. با این حال، فرزندخواندگی درمان بارداری نیست. تجربه ناباروری به این معنی نیست که باردار شدن شما غیرممکن است.

بیشتر افراد به درمان IVF نیاز دارند.

با تمام اطلاعاتی که در مورد IVF بدست می آورید، ممکن است فکر کنید این روش بسیار رایج است. اما واقعیت این است که کمتر از 5 درصد از ناباروری در ایالات متحده با استفاده از IVF   درمان می شود. اینکه آیا به IVF نیاز دارید یا نه، به علت ناباروری شما بستگی دارد. لوله های فالوپ مسدود شده و ناباروری شدید مردان نیاز به درمان IVF دارند، اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که پزشک توصیه می کند از این درمان پیشرفته باروری استفاده کنید.

زنان و مردان جوان نمی توانند نابارور باشند.

هرچه سن شما بیشتر شود، احتمال بروز ناباروری بیشتر است. با این وجود مردان و زنان جوان نیز با ناباروری روبرو هستند. ناباروری مربوط به سن تنها یکی از دلایل احتمالی کاهش باروری است.

طبق آماری که مرکز کنترل بیماری، جمع آوری کرده است، 9 درصد از زنان 15 تا 29 ساله مشکلات بارداری را گزارش می کنند. برای زنان 30 تا 34 ساله، این میزان به 14 درصد افزایش می یابد. در زنان 40 تا 44 ساله، 16 درصد از آنها مشکل باردار شدن را گزارش می دهند.

زنان بیشتری پس از 35 سالگی با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند، اما تقریباً از هر 10 نفر 1 نفر حتی قبل از رسیدن به 30 سالگی با ناباروری روبرو می شود.

برای آشنایی بیشتر با مراحل انجام IVF ، مقاله لقاح آزمایشگاهی را مطالعه نمایید.

باورهای غلط درمان ناباروری و IVF | پزشکت

لازم نیست نگران سن خود باشید. همیشه می توانید از IVF استفاده کنید.

افراد به دلایل مختلف، بچه دار شدن را به تعویق می اندازند. در صورت عدم آمادگی هیچ زوجی نباید برای بچه دار شدن عجله کند، اما سن فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفت.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که اگر ناباروری مربوط به سن ایجاد شود، شما همیشه می توانید IVF انجام دهید. اما واقعیت به همین سادگی نیست. همانطور که باروری طبیعی شما با افزایش سن کاهش می یابد، احتمال موفقیت شما در درمان IVF نیز با افزایش سن کاهش می یابد.

طبق آماری که CDC جمع آوری کرده است، 33 درصد چرخه IVF برای زنان زیر 35 سال منجر به تولد نوزاد می شود. برای زنان 38 تا 40 ساله، میزان موفقیت تقریباً به نصف، یعنی تقریباً 17 درصد کاهش می یابد. برای زنان 43 تا 44 ساله، میزان تولد زنده در هر چرخه، با استفاده از تخمک خود فرد، فقط 3 درصد است.

اگر ناباروری مربوط به سن مانع از فرزندپروری شود، زنان ممکن است استفاده از روش IVF با تخمک اهدایی را انتخاب کنند. اما این روش یک گزینه گران قیمت است و روشی نیست که هر زوج علاقه مند به استفاده از آن مایل باشند.

مطالعه بیشتر: بارداری در 40 سالگی

 IVF غالبا منجر به تولد چند قلو می شود.

در واقع، از بین همه روش های درمانی باروری، IVF کمترین احتمال بارداری با تعداد جنین بالا را دارد (سه قلو، چهار قلو). با درمان IVF، جنین ها باید به رحم منتقل شوند. به جز در شرایط خاص، متخصصان باروری نباید بیش از دو جنین را همزمان به رحم انتقال دهند.

اگر به تلاش خود ادامه دهید، در نهایت باردار خواهید شد.

این شاید یکی از دردناک ترین و آسیب زننده ترین باور های غلط موجود در مورد درمان ناباروری و باروری باشد. زوج هایی که تصمیم می گیرند تلاش خود را متوقف کنند، گاهی اوقات توسط اطرافیان به دلیل تسلیم شدن، سرزنش می شوند. ممکن است به آنها گفته شود: “اگر به تلاش خود ادامه می دادید، در نهایت باردار می شدید.”

این مطلب همیشه درست نیست. با این طرز تفکر باروری تضمین نمی شود.

روان کننده های باروری به شما کمک می کند بدون درمان، باردار شوید.

برای بالا بردن قدرت باروری خود، حتماً از روان کننده مناسب اسپرم استفاده کنید. البته بسیاری از روان کننده های معمولی می توانند برای اسپرم مضر باشند.

با این وجود، در صورت نیاز به درمان های باروری، روان کننده های کمک کننده باروری به تنهایی به شما کمک نمی کنند تا باردار شوید.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای بارداری

باورهای غلط درمان ناباروری و IVF | پزشکت

اگر قبلاً بچه دار شده اید، دیگر لازم نیست نگران باروری باشید.

ناباروری ثانویه هنگامی اتفاق میفتد که زن و شوهر، پس از اینکه بچه دار شده اند، در بارداری بعدی مشکل داشته باشند. متاسفانه، موفقیت بارداری قبلی تضمین کننده موفقیت باروری های بعدی نیست.

وضعیت باروری با گذر زمان و سن تغییر می کند. گاهی اوقات، یک بیماری زمینه ای جدید ایجاد می شود.

گاهی اوقات بارداری قبلی باعث بروز مشکل در باروری جدید می شود. به عنوان مثال، عوارض جراحی یا عفونت پس از زایمان ممکن است منجر به آسیب به رحم‌ شود. این جای زخم ممکن است منجر به ناباروری شود.

حتی اگر قبلاً به صورت موفقیت آمیز باردار شده اید، اگر دوباره تصمیم به باردار شدن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

با تغییر رژیم غذایی می توان باردار شد.

برخی شرایط وجود دارد که در آن ها تغییر رژیم های غذایی و سبک زندگی می توانند به طور قابل توجهی ناباروری را کاهش دهند. به عنوان مثال، اختلالات خوردن می تواند باعث ناباروری شود. درمان اختلال خوردن اغلب می تواند ناباروری را درمان کند. با این حال، این شرایط یک وضعیت معمول نیست.

گاهی اوقات مسائل مربوط به سبک زندگی باعث کاهش قابل توجه ناباروری نیز می شود. به عنوان مثال، سیگار کشیدن باعث کاهش باروری در زنان و مردان می شود. استفاده از آبگرم می تواند میزان اسپرم را به میزان قابل توجهی در مردان کاهش دهد. ترک سیگار و ترک استفاده از آب بسیار گرم احتمال بارداری شما را بیشتر می کند.

با این حال، بیشتر شرایط ناباروری با تغییر در شیوه زندگی یا تغییر رژیم غذایی به راحتی قابل حل نیست.

نقش رژیم غذایی بر باروری کاملاً درک نشده است. بسیاری از کتاب ها و وب سایت ها از “رژیم های باروری” سخن می گویند و این نوید را می دهند که اگر برنامه آنها را دنبال کنید سریعتر باردار خواهید شد. اما از این ادعاها تحقیقات علمی بسیار کمی حمایت می کند.

آیا باید تلاش خود را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم انجام دهید؟ البته! آیا یک رژیم غذایی سالم می تواند به بارداری شما کمک کند؟ ممکن است. اما ناباروری را درمان نمی کند. رژیم غذایی تاثیری بر رفع انسداد لوله های رحمی ندارد. نمی تواند نبود اسپرم را جبران کند.

مطالعه بیشتر: بهترین داروهای گیاهی برای باروری

باورهای غلط درمان ناباروری و IVF | پزشکت

گیاهان و مکمل ها روش های بی ضرری برای تقویت باروری هستند.

همانطور که کتاب ها و وب سایت های مختلف ادعا می کنند رژیم های غذایی ویژه به شما کمک می کند تا باردار شوید، منابعی نیز وجود دارند که ادعا می کنند گیاهان خاص، داروهای طبیعی و یا مکمل ها، قدرت باروری شما را افزایش می دهند.

آیا این ادعاها حقیقت دارد؟ برخی از مکمل ها ممکن است باروری را افزایش دهند، اما نمی توانند ناباروری را درمان کنند.

تمام مواد طبیعی بی ضرر نیستند. در برخی موارد، درمان طبیعی بی ضرر است. در موارد دیگر، آنها می توانند با سایر داروها تداخل کنند. ویتامین ها و مواد معدنی، که در دوزهای مناسب برای ما مفید هستند، در صورت مصرف زیاد می توانند مضر و حتی کشنده باشند. داروهای گیاهی می توانند به اندازه داروهای شیمیایی تجویزی قدرتمند باشند.

سازمان غذا و دارو همچنین بر مکمل های طبیعی نظارت نمی کند. این بدان معنی است که ممکن است بطری حاوی داروی طبیعی حاوی یک ماده ی مضر باشد.

همیشه در مورد گیاهان یا مکمل هایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید، حتی اگر “طبیعی” باشند و مطمئن باشید که بی ضرر هستند.

سخن آخر

روند درمان های ناباروری می تواند طاقت فرسا باشد. اطلاعات غلط زیادی وجود دارد و برخی منابع اطلاعاتی با منابع دیگر مغایرت دارند. چگونه می توانید بفهمید کدام یک درست است؟ با پزشک خود مشورت کنید. آنها بهترین منبع برای توضیح بیماری، تشخیص و انتخاب گزینه های درمانی شما هستند.

با این حال، ممکن است مواردی پیش بیاید که حتی پزشکان نیز اشتباه کنند. همچنین، گاهی اوقات نظرات مختلفی در مورد نحوه درمان یک مسئله خاص وجود دارد. از شنیدن نظرات مغایر نترسید. مطمئن باشید که با داشتن اطلاعات کافی، می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز