لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت سفید شدن مژه ها چیست؟

علت سفید شدن مژه ها چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت سفید شدن مژه ها چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت سفید شدن مژه ها می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم علل شایع سفیدی مژه ها را بررسی کنیم. رنگ موی شما توسط نوعی رنگدانه به نام ملانین تعیین می شود. با افزایش سن، میزان ملانین در موهای شما به طور طبیعی کاهش می یابد، که باعث می شود موهای شما خاکستری و در نهایت موها سفید به نظر برسد. همراه با موهای سر، ابروها و مژه های شما با افزایش سن ممکن است خاکستری یا سفید شوند. فرآیند سفید شدن اغلب با چند تار مو قبل از پخش شدن شروع می شود.

سفیدی مژه ها معمولاً به دلیل روند طبیعی پیری ایجاد می شوند، اما می توانند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشند. بیشتر این شرایط جدی نیستند، اما برخی از آنها مانند اختلالات تیروئید نیاز به مراقبت پزشکی دارند. بیایید برخی از محتمل ترین دلایل سفیدی مژه را بررسی کنیم و توضیح دهیم که چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید.

علت سفیدی یک یا چند تار مژه چیست؟

در اینجا برخی از محتمل ترین دلایلی که ممکن است باعث ایجاد مژه های سفید شود، آورده شده است.

سن. افزایش سن شایع ترین دلیل سفید شدن مژه ها است. موهای شما با افزایش سن تمایل به از دست دادن ملانین دارند. با کاهش ملانین، موهای شما خاکستری می شود و بعداً با کاهش سطح آن سفید می شود. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2018 نشان داد که حدود 50 درصد یا نیمی از جمعیت جهان تا 50 سالگی موهایشان خاکستری می شود. بسیاری از مردم نیز ابروها و مژه های خاکستری یا سفید دارند، اما موهای این نواحی بعداً در زندگی از بین می روند.

در یک مطالعه 2014 محققان سطوح سفیدی ابرو و مژه را در 1545 نفر بین 1 تا 90 سال مقایسه کردند. هیچ کس زیر 40 سال مژه سفید نداشت. دقیقاً 1 درصد از افراد 41 تا 50 ساله درجاتی از سفیدی مژه داشتند. بیشترین میزان سفیدی مژه در افراد بین سنین 71 تا 80 سال رخ داده است که 14.7 درصد از افراد آن را تا حدودی تجربه کرده اند.

ویتیلیگو

علت سفید شدن مژه ها چیست؟ | پزشکت

ویتیلیگو وضعیتی است که به دلیل از دست دادن ملانین باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست شما می شود. کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث ویتیلیگو می‌شود، اما وجود ژن‌های خاص و سابقه خانوادگی اختلالات خودایمنی ممکن است از عوامل خطر باشند. به گفته سرویس بهداشت ملی، اگر لکه‌های ویتیلیگو در نواحی رشد مو ایجاد شود، می‌تواند باعث سفید شدن موها به دلیل کمبود ملانین شود.

بلفاریت، علت سفید شدن مژه

بلفاریت التهاب پلک های شما است که می تواند ناشی از:

  • داروها
  • کنه یا شپش
  • عفونت های باکتریایی
  • عملکرد نادرست غده جربی شما

برخی از افرادی که به بلفاریت مبتلا می شوند، مژه هایی دارند که سفید می شوند، می ریزند یا در جهت عجیبی رشد می کنند.

علائم دیگر این وضعیت عبارتند از:

  • سوزش چشم
  • پلک های چرب
  • حساسیت به نور
  • مژه های پوسته دار
  • چشم های آبکی یا قرمز
  • خارش، التهاب یا تورم پلک ها
  • احساس می کنید چیزی در چشمان شما فرو رفته است.

آلوپسی آره آتا، علت سفید شدن مژه

این وضعیت یک بیماری خودایمنی است که باعث می شود موهای شما به صورت تکه تکه ریزش کنند. آلوپسی آره آتا اغلب روی پوست سر تاثیر می گذارد و می تواند باعث ریزش مو از تکه های کوچک تا طاسی کامل شود.

همچنین می‌تواند باعث ریزش موی تکه‌ای شود که بر روی شما تأثیر می‌گذارد:

  • ابروها
  • مژه ها
  • موی صورت
  • موی بدن

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 نشان داد که افراد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا معمولاً در هنگام رشد مجدد مو، موهای سفید موقتی را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات، موهای سفید دائمی هستند.

در حال حاضر درمانی برای آلوپسی آره اتا وجود ندارد. با این وجود، درمان هایی وجود دارد که ممکن است به رشد سریع مو کمک کرده و از ریزش مو در آینده جلوگیری کند. البته روش های منحصر به فردی برای پوشاندن بخشی که موها دچار ریزش شده وجود دارد. آنها می توانند برای پوشاندن موقت قسمت های تاس سر استفاده نمود. می توان از شیوه های به خصوص برای کاهش استرس مرتبط با ریزش مو وجود دارد که می توان از این تکنیک ها برای کاهش ریزش ها در آینده استفاده کرد.

ژنتیک و هورمون ها

علت سفید شدن مژه ها چیست؟ | پزشکت

گاهی اوقات مو به دلیل جهش های ژنی یا عوامل هورمونی می تواند به روش های عجیبی رشد کند. برخی از موها ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی حتی در افراد جوان به طور غیر طبیعی سفید شوند و ممکن است به هیچ بیماری خاص مرتبط نباشند.

استرس، علت سفید شدن مژه

موسسه ملی بهداشت می‌گوید که استرس به طور بالقوه می‌تواند با ایجاد تغییراتی در سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های مو که رنگدانه‌های مو را بازسازی می‌کنند، باعث سفید شدن زودرس موهای شما شود. با این حال، ارتباط بین استرس و سفید شدن مو هنوز به طور کامل شناخته نشده است و محققان به بررسی این ارتباط ادامه می دهند.

بیماری پولیوز

بیماری پولیوز لکه ای از موهای سفید یا خاکستری روی پوست سر، مژه ها یا سایر قسمت های بدن شما است. ممکن است در بدو تولد رخ دهد یا در هر سنی به طور ناگهانی ظاهر شود. بیماری پولیوز به خودی خود مضر نیست، اما ممکن است توسط برخی شرایط پزشکی مانند اختلالات تیروئید و کمبود ویتامین B12 ایجاد شود.

تشخیص پولیوز به راحتی امکان پذیر است. به صورت یک تکه سفید یا خاکستری در هر ناحیه از بدن که مو دارد نشان داده می شود. معمولاً وقتی پولیوز روی موهای سر تاثیر می گذارد، به راحتی می توان متوجه آن شد، اما در هر جای دیگری نیز ممکن است رخ دهد. تکه های سفید مو ممکن است به طور ناگهانی متوجه آنها شوید.

اختلال تیروئید

اختلالات تیروئید می توانید موهای سفید زودرس به علت تغییرات هورمونی که تولید ملانین خود را تحت تاثیر شود. اختلالات تیروئید نیز با بیماری پولیوز همراه است.

کمبود ویتامین B12

ایجاد موهای سفید زودرس می تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد. کمبود ویتامین B12 می تواند ناشی از سوء تغذیه یا وضعیتی به نام کم خونی خطرناک باشد، زمانی که روده شما نمی تواند ویتامین B12 را به درستی از غذا جذب کند.

سیگار کشیدن، علت سفید شدن مژه

بررسی ها ارتباط قوی بین سیگار کشیدن و سفید شدن زودرس پیدا کرد. تصور می‌شود که سیگار باعث افزایش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های فولیکول‌های موی شما می‌شود که حاوی ملانین هستند.

علت ایجاد یک مژه سفید غیر معمولی چیست؟

علت سفید شدن مژه ها چیست؟ | پزشکت

یک مژه سفید بلند ممکن است در غیاب شرایط پزشکی خاص رشد کند. بررسی های صورت گرفته این اتفاق را در یک دختر 9 ساله گزارش کرد. این اولین مورد پزشکی گزارش شده بود، اما افراد دیگری تصاویر یا ویدیوهایی از خود با این اتفاق را در فضای مجازی منتشر کردند. در مطالعه موردی سال 2015، پزشکان هیچ ناهنجاری فیزیکی در دختر پیدا نکردند. او سابقه خانوادگی خاکستری زودرس داشت، اما در غیر این صورت هیچ چیز قابل توجه دیگری در سابقه پزشکی او نداشت.

یکی دیگر بررسی محققان دریافتند که موهای سفید سریعتر از موهای رنگ شده رشد می کنند، بنابراین ممکن است هر شرایطی که باعث سفیدی مو شود می تواند منجر به یک موی سفید بلند شود.

علت سفید شدن مژه های کودکان چیست؟

بسیاری از شرایطی که می تواند باعث سفیدی مژه در بزرگسالان شود، می تواند باعث ایجاد مژه در کودکان شود. برخی از توضیحات احتمالی عبارتند از:

  • بلفاریت
  • ویتیلیگو
  • آلوپسی آره آتا
  • ژنتیک یا هورمون ها
  • اختلال تیروئید
  • کمبود ویتامین B12

درمان سفیدی مژه چیست؟

علت سفید شدن مژه ها چیست؟ | پزشکت

مژه های سفید به خودی خود نیازی به درمان ندارند، اما اگر نشانه های دیگری به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشند، مهم است.

رنگ کردن یا کندن مو. اگر ظاهر مژه های سفید خود را آزار می دهد، یکی از گزینه ها رنگ کردن آنهاست. اگر فقط یک یا چند تار موی سفید دارید، می توانید آنها را نیز جدا کنید.

تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی. اگر استرس به سفیدی موهای شما کمک می کند، کاهش استرس ممکن است به بهبود سلامت کلی شما کمک کند، اما بعید است که سفیدی موهای شما را معکوس کند. اگر ویتامین B12 کمی دارید، ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات در رژیم غذایی داشته باشید.

دارو. بسیاری از انواع اختلالات تیروئید با دارو قابل درمان هستند. بلفاریت و ویتیلیگو نیز ممکن است برای درمان نیاز به دارو داشته باشند. آلوپسی آره آتا گاهی با کورتیکواستروئیدها درمان می شود.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

اگر مژه های سفیدی دارید و فکر نمی کنید که پیری علت آن باشد، ایده خوبی است که با پزشک تماس بگیرید. اکثر بیماری هایی که باعث سفیدی مژه ها می شوند جدی نیستند، اما همچنان ایده خوبی است که یک بیماری زمینه ای مانند اختلال تیروئید را رد کنید. همچنین ایده خوبی است که اگر فرزندتان موهای خاکستری دارد، با پزشک خود تماس بگیرید تا نگرانی های بالقوه سلامتی را رد کنید.

سخن آخر

مژه های سفید می توانند دلایل بالقوه زیادی داشته باشند اما تعداد کمی از آنها نیاز به درمان دارند. شایع‌ترین علت افزایش سن است، اما جهش‌های ژنی، برخی شرایط پزشکی و کمبود ویتامین B12 نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. موهای سفید معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست مگر اینکه علائم دیگری داشته باشید که نشان دهد ممکن است یک بیماری پزشکی داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.8 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

5 دیدگاه

  1. من از قبلاً چند تار موی سفید در موی سرم داشتم اما امروز متوجه شدم یک تار موی سفید بلند در مژه ام هست من ۲۰ سالمه و هیچ گونه بیماری ندارم و علتش را نمیدانم ممنون میشوم پاسخ من را بدهید

    1. سلام همانطور که در مقاله گفته شده علت سفید شدن مژه بیشتر حالت ارثی بوده و جای نگرانی نیست.

      1. سلام خسته نباشید سن من ۲۴ اصلا ارثی هم نیست ولی چندتا از مژهام سفید شده چندتا از تارموی ابروم هم سفید شدع من باید چیکار کنم توروخدا راهنمای کنید

  2. سلام من مژه هام داره سفید میشه دکتر گفت برص مژه گرفتم ،داروهاشم جواب نداد به قطره اکسیلیا بهم داد چه خاکی بریم تو رو خدا کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز