لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل ترشحات چشمی

ترشحات چشمی-پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل ترشحات چشمی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ترشحات چشم می توانند نشان دهنده و علائمی از وضعیت سلامتی شما باشد. معمولا صبح بعد از بیدار شدن از خواب، گوشه های چشم، پوسته پوسته شده و مختصری ترشح ایجاد می کند. چشم ها در طول روز و شب مخاطی را ترشح کرده تا به دفع مواد زاید کمک کنند. در هنگام خواب، تجمع سموم و همچنین روغن طبیعی، سلول های قدیمی پوست و سایر مواد در گوشه چشم منجر به تشکیل ترشحات پوسته پوسته می شود. ترشح کم در گوشه های داخلی چشم هنگام بیدار شدن، امری طبیعی است.

اما اگر ترشحات چشم در رنگ، قوام یا حجم تغییر کرده باشد، ممکن است علائم یک بیماری زمینه ای باشد:

ترشحات سفید و عفونت چشمی

ترشحات سفید چشم در یک یا هر دو چشم شما اغلب نشانه تحریک یا عفونت چشم است. در موارد دیگر، این ترشحات ممکن است فقط تجمع روغن و مخاط باشد که هنگام استراحت جمع می شود. اما ترشحات چشم سفید ممکن است در برخی موارد دلیل خاصی نداشته باشد، اما با این حال برای جلوگیری از بروز عوارض چشمی، مراقبت های پزشکی توصیه می شود.

ترشحات زیاد و بلفاریت

ترشحات بیش از حد و ضخیم تر از حد طبیعی می تواند نشان دهنده عفونت چشم باشد. در واقع، پوسته پوسته ضخیم در امتداد خطوط جشم ممکن است نشانه ای از بلفاریت یا التهاب پلک باشد.

بلفاریت شرایطی است که در آن، فولیکول های مژه به دلیل عفونت، مسدود یا تحریک می شوند که به نوبه خود باعث التهاب می شود. در بلفاریت، علاوه بر بروز ترشحات یا پوسته پوسته شدن اطراف، ممکن است مژه ها مبتلا شود بر همین اساس موقع بیدار شدن از خواب، نمی توانید به راحتی چشم های خود را باز کنید.

طبق اعلام انجمن اپتومتریک آمریکا، استفاده از بسته آب گرم می تواند پوسته ها را شل کند. بهتر است این کار را چندین بار در روز و به خصوص هنگام صبح انجام دهید. در عین حال، از بهداشت مناسب برای پلک را رعایت کنید.

ترشحات زرد یا سبز و ملتحمه

شایع ترین علل ترشحات چشمی | پزشکت

ترشحات چشمی زرد یا سبز کاملاً سفت و ضخیم است و باعث می شود چشمان شما به هم بچسبد. این ترشحات می تواند نشانه عفونت ملتحمه باشد که معمولاً به عنوان چشم صورتی مشهور است. طبق آمار موسسه ملی چشم، حدود 3 میلیون مورد از چشم صورتی هر ساله در ایالات متحده رخ می دهد. این نوع عفونت، تحریک و ناراحت کننده است و با علائمی مانند قرمزی، خارش، التهاب، پارگی و احساس شیء خارجی یا سوزش در چشم همراه است.

این بیماری می تواند در اثر باکتری ها، ویروس ها یا آلرژی ها ایجاد شود. قرار دادن کمپرس سرد بر روی پلک های بسته می تواند به کاهش خارش و التهاب ناشی از چشم صورتی کمک کند. همچنین می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید تا از خشک شدن ترشحات و چسبیدن به مژگان جلوگیری شود.

از آنجا که ملتحمه واگیردار و مسری است، توصیه می شود چند روز در خانه بمانید تا زمانی که این بیماری درمان شود.

چشم پزشک

ترشحات زرد ضخیم و استایل

استایل ها هنگام ورود باکتری ها به غده های روغنی در پلک ها اتفاق میفتند. این بیماری منجر به برجستگی های گرد و قرمز نزدیک به مژگان، ایجاد پوسته ضخیم و زرد در اطراف پلک و درد می شود. یکی دیگر از علائم شایع این وضعیت، احساس یک شی ء خارجی در چشم است. قرار دادن کمپرس آب گرم موثرترین روش برای درمان این وضعیت است.

در صورت بروز چسبندگی پلک ها از مواد آرایشی و لنز استفاده نکنید. از طرفی هم متخصصان توصیه می کنند نباید این وضعیت را نادیده بگیرید چون می تواند عفونت را انتشار دهد. استایل چشم معمولاً طی 1 یا 2 هفته بهبود می یابد.

ترشحات آبکی چشم و سرماخوردگی

شایع ترین علل ترشحات چشمی | پزشکت

اگر در گوشه چشم خود، ترشح آبکی دارید مراقب بروز علائم سرماخوردگی باشید. سرماخوردگی روی تمام غشاهای مخاطی سر تأثیر می گذارد و معمولاً منجر بر ترشح آبکی چشم می شود. علاوه بر آن، سرماخوردگی منجر به بروز علائم دیگری مانند احتقان، فشار سینوس، آبریزش بینی، از بین رفتن بو یا طعم، عطسه و سردرد، قرمزی و تحریک چشم می شود. مؤثرترین و محبوب ترین داروهای خانگی برای سرماخوردگی شامل غرغره شدن با آب نمک، استراحت و مصرف آب کافی است.

ترشحات ضخیم، استیک گانک و داکریوسیستیت

ترشحات ضخیم و چسبندگی چشم می تواند به دلیل داکریوسیستیت باشد. داکریوسیستیت، عفونت کیسه اشک است. در این شرایط، یک مجرای اشک مسدود شده مانع از تخلیه طبیعی اشک می شود و به باکتری ها اجازه می دهد تا درون کیسه اشک وارد شوند. این شرایط با ترشحات ضخیم و چسبنده همراه است. در کنار ترشح، علائم دیگر داکریوسیستیت شامل درد، قرمزی، چشم آبکی و التهاب در گوشه چشم در کنار بینی است. برای تسکین درد و تورم از عفونت، استفاده از یک کمپرس گرم بر روی پلک بسته خود چند بار در روز را امتحان کنید. با این حال، درمان اصلی داکریوسیستیت آنتی بیوتیک ها است که نیاز به مراجعه چشم پزشک دارد.

حساسیت به لنز

شایع ترین علل ترشحات چشمی | پزشکت

بروز هر گونه علائم و حساسیت به لنز، بهتر است لنزهای خود را تعویض کنید؛ زیرا لنز های کثیف ممکن است آلوده به ویروس یا باکتری باشند. این آلودگی خطر عفونت چشم را افزایش می دهد و باعث ترشحات بیشتر چشم می شود. لنز خود را توسط یک متخصص بررسی کرده و در صورت لزوم آنها تعویض کنید. همیشه لنزهای خود را در محلول مناسب که توسط پزشک چشم توصیه شده بشویید و با لنز در چشم نخوابید.

زخم قرنیه

 ترشح چرکی چشم که دید شما را تحت تاثیر قرار داده نیاز به مراجعه به چشم پزشک دارد. گاهی اوقات، این علائم می تواند ناشی از زخم قرنیه باشد. زخم قرنیه یک زخم آلوده در قرنیه است که می تواند باعث ترشح ضخیم چرک شود که دید را مختل می کند. این نوع عفونت در افرادی که لنزهای کثیف یا یکبار مصرف را برای مدت طولانی استفاده می کنند رایج است. در کنار ترشحات ثابت و ضخیم، علائم دیگر زخم قرنیه شامل خارش چشم، آبکی بودن، احساس سوزش یا لرزش در چشم، قرمزی یا و افزایش حساسیت به نور است.

اگر علائمی از زخم احتمالی قرنیه دارید، به چشم پزشک مراجعه کنید. بسته به علت، برای درمان بیماری ممکن است به داروهای ضد باکتری، ضد قارچ یا ضد ویروسی نیاز داشته باشید. بیشتر موارد زخم قرنیه نیاز به درمان دارند. اگر این وضعیت منجر به درد شدید شود، پزشک ممکن است برای درمان آنتی بیوتیکی تجویز کند د. در موارد شدید، اگر زخم قرنیه به طور دائمی بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد یا منجر به آسیب دائمی شود، پیوند قرنیه ضروری است.

آلرژی

آلرژی چشم یا التهاب ملتحمه آلرژیک، یک پاسخ ایمنی است که در صورت تحریک چشم توسط عوامل حساسیت زا مانند گرده یا گرد و غبار ایجاد می شود. این شکل از التهاب ملتحمه می تواند روی یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد و همچنین ممکن است با احتقان و ترشحات چشم همراه باشد. علائم دیگر مرتبط با آلرژی چشم عبارتند از:

  • خارش
  • سوزش
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • پلک های متورم

داروهای آلرژی است در درمان علائم آلرژی چشم مفید باشد. همچنین ممکن است پزشک برای تسکین التهاب و ناراحتی قطره های چشمی تجویز کند. با این حال، بهترین راه برای جلوگیری از واکنش آلرژیک و تحریک چشم، جلوگیری از آلرژن شناخته شده در صورت امکان است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

شایع ترین علل ترشحات چشمی | پزشکت

اگر ترشحات چشم شما بیش از حد شده یا بعد از یک هفته بهبود نیافت، باید با پزشک خود مشورت کنید. در موارد شدیدتر، ترشحات چشم ممکن است با علائم دیگری مانند درد و اختلال بینایی ایجاد شود.

اگر در کنار ترشحات چشمی خود علائم نامطلوبی را تجربه کردید، یا اگر ترشحاتی با رنگ غیرطبیعی مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این وضعیت ممکن است نشانه هایی از یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.

برای جلوگیری از مشکلات چشمی

  • از استفاده لنزهای قدیمی خودداری کنید.
  • از دست زدن به چشمان خود با دست های کثیف خودداری کنید.
  • مرتباً دستان خود را بشویید، مخصوصاً اگر به عفونت چشم مبتلا باشید.
  • در صورت ابتلا به عفونت چشم از استفاده از هر نوع آرایش چشم خودداری کنید.
  • لوازم آرایش قدیمی را دور بریزید و از به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران خودداری کنید.
  • همیشه لنزهای خود را طبق دستورالعمل بردارید و از تمیز کردن صحیح آنها مطمئن شوید.
  • اگر هنگام استفاده از لنز ترشح چشم می شوید، لنزهای خود را برداشته و به چشم پزشک مراجعه کنید.

پیش آگهی ترشحات چشم

ترشحات سفید چشم می تواند به دلیل تعدادی از بیماری های چشمی ایجاد شود. در برخی موارد، این علامت دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، درصورت ترشحات زیاد و غیرطبیعی، باید به پزشک مراجعه کنید. درمان های خانگی برای کمک به علائم وجود دارد، اما ممکن است برای بهبود وضعیت خود به آنتی بیوتیک و سایر مراقبت های پزشکی حرفه ای نیاز داشته باشید.

درمان انواع ترشحات چشم

شایع ترین علل ترشحات چشمی | پزشکت

ترشحات کم چشم امری طبیعی و بی ضرر است؛ اما اگر متوجه تغییر در رنگ، غلظت، قوام و مقدار ترشحات چشمی خود شدید، بهتر است برای رفع و شناسایی علت آن به چشم پزشک مشورت کنید.

اگر ترشحات چشم شما عفونت باشد، ممکن است پزشک قطره و پماد آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی تجویز کند. اگر آلرژی های چشمی باعث این وضعیت چشمان شما شده، قطره چشمی بدون نسخه آنتی هیستامین و ضد احتقان ممکن است علائم را تسکین دهد. علاوه بر آن، قرار گیری کمپرس آب گرم بر روی چشم می تواند به تسکین علائم خارش و ناراحتی عمومی چشم کمک کند

اگر پلک هایتان به هم چسبیده، بهترین راه برای چسبندگی چشم ها این است که یک دستمال را در آب گرم خیس کنید و برای چند دقیقه آن را روی چشم قرار دهید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/things-eye-gunk-says-health.html

https://www.allaboutvision.com/conditions/eye-discharge.htm

https://www.healthline.com/health/white-eye-discharge#outlook

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز