لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

پماد چشمی اریترومایسین

پماد چشمی اریترومایسین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پماد چشمی اریترومایسین برای درمان عفونت های باکتریایی چشم مانند ورم ملتحمه باکتریایی در نوزادان و بزرگسالان استفاده می شود. اریترومایسین در دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک های ماکرولید است که باکتری ها را از بین می برد. نمی تواند عفونت های چشم ناشی از ویروس یا قارچ را درمان کند. چندین نام تجاری برای این دارو وجود دارد، از جمله Ilotycin Ophthalmic و Romycin Ophthalmic، اما نسخه های عمومی این پماد نیز وجود دارد. این مقاله موارد استفاده، دوز و عوارض جانبی پماد اریترومایسین را توضیح می دهد.

پماد اریترومایسین چشمی برای چیست ؟

پماد چشمی اریترومایسین برای عفونت های باکتریایی چشم در بزرگسالان و عفونت های شایع چشم در نوزادان استفاده می شود.

ملتحمه باکتریایی

اریترومایسین چشمی معمولاً برای ورم ملتحمه باکتریایی (چشم صورتی باکتریایی) تجویز می شود که می تواند باعث قرمزی و تورم چشم شود. استفاده از پماد چشمی برای ورم ملتحمه باکتریایی می‌تواند به بهبود سریع‌تر کمک کند و امکان بازگشت زودتر به مدرسه یا محل کار را فراهم کند.

کراتیت باکتریایی

کراتیت باکتریایی عفونت قرنیه (گنبد شفافی که قسمت رنگی چشم را می پوشاند) ناشی از باکتری است. همچنین می توان آن را با پماد چشمی اریترومایسین درمان کرد.

بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک ها است که توسط باکتری های روی پوست یا قاعده مژه ها یا مشکلات غدد چربی در پلک ها ایجاد می شود. در صورت ابتلا به این بیماری، پزشک شما پماد چشمی اریترومایسین را تجویز می کند.

یووئیت عفونی

یووئیت می تواند توسط باکتری، ویروس، قارچ یا انگل ایجاد شود. هنگامی که باکتری علت آن باشد، ممکن است از داروهای آنتی بیوتیکی مانند پماد چشمی اریترومایسین به عنوان بخشی از درمان استفاده شود. یووئیت به تورم و تحریک لایه میانی چشم به نام یووآ اشاره دارد.

ورم ملتحمه نوزادان

 

 

ورم ملتحمه نوزادان || پزشکت

پماد اریترومایسین به عنوان یک وسیله بی ضرر و مقرون به صرفه برای درمان ملتحمه نوزادی استفاده می شود که به آن افتالمیا نوزادان نیز می گویند. اریترومایسین چشمی می تواند به جلوگیری از از دست دادن بینایی ناشی از باکتری هایی که می توانند در طول زایمان وارد چشم نوزاد شوند، کمک کند.

کلامیدیا و سوزاک عفونت‌های مقاربتی هستند که توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که می‌توانند در حین زایمان از طریق کانال تولد مادر وارد چشم نوزاد شوند و به قرنیه قرنیه آسیب دائمی بزنند.

نوزادان معمولاً یک بار پس از تولد پماد چشمی اریترومایسین (0.5٪) را در هر چشم دریافت می کنند. اریترومایسین تنها پماد آنتی بیوتیکی است که برای استفاده در نوزادان توصیه می شود.

تجویز پماد چشمی اریترومایسین

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بر اساس تاریخچه سلامت، علائم و معاینه چشم تعیین می کند که آیا یک ویروس، باکتری یا آلرژن باعث ایجاد ورم ملتحمه می شود یا خیر. آنها ممکن است نمونه ای از ترشحات چشمی را از چشم آلوده جمع آوری کرده و برای شناسایی علت به آزمایشگاه بفرستند. استفاده از لنزهای تماسی هنگام استفاده از پماد چشمی اریترومایسین توصیه نمی شود. پماد می تواند باعث شود لنز تماسی از موقعیت مناسب خود خارج شود یا ممکن است لنز را بپوشاند و دید شما را تار کند. استفاده از لنز نیز می تواند باعث تحریک یا تشدید مشکل چشم شما شود. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه زمانی می توانید استفاده از لنزهای تماسی را از سر بگیرید.

مطمئن شوید که تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) و همچنین محصولاتی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر از قطره چشمی یا داروی چشمی استفاده می کنید به آنها بگویید.

دستورالعمل استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک چشمی

اگر به اریترومایسین یا هر دارویی در این گروه دارویی حساسیت دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید پزشک خود را از هر گونه حساسیت دیگری که دارید مطلع کنید زیرا پماد چشمی اریترومایسین ممکن است دارای مواد غیرفعال مانند روغن معدنی و نفت خام باشد که همچنان می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

پس از استفاده از پماد روی چشم، ممکن است برای مدت کوتاهی تاری دید داشته باشید. از رانندگی، کار با هر گونه ابزار یا ماشین آلات خطرناک یا انجام هر کاری که نیاز به دید واضح دارد خودداری کنید.

اگر باردار هستید، قصد باردار شدن دارید یا در حال شیردهی هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا استفاده از پماد اریترومایسین بی خطر است یا خیر. خطرات عبور این پماد به شیر مادر مشخص نیست.

دوز پماد اریترومایسین چشمی برای بزرگسالان

دوز این دارو توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تعیین می شود و بسته به شدت عفونت متفاوت خواهد بود. از پماد چشمی اریترومایسین دقیقا طبق دستور استفاده کنید.

به طول تقریبی 1 سانتی متر از پماد چشمی اریترومایسین باید تا شش بار در روز، بسته به شدت عفونت، مستقیماً روی چشم آلوده استفاده شود. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط از آن دوز استفاده کنید. از دوزهای دوبل یا اضافی استفاده نکنید.

نحوه استفاده از پماد چشمی اریترومایسین برای نوزاد

در چشم نوزاد تازه متولد شده، یک بار بلافاصله پس از زایمان، پزشک 1 سانتی متر از پماد را به کیسه کوچک زیر چشم کودک می زند. پماد نباید از چشم نوزاد شسته شود.

طریقه مصرف پماد چشمی اریترومایسین

 

در اینجا چند نکته مفید در مورد نحوه استفاده از پماد چشمی اریترومایسین آورده شده است:

  • یک آینه آماده داشته باشید تا بتوانید چشم خود را ببینید.
  • سر خود را کمی به عقب خم کنید.
  • به آرامی پلک پایین خود را به سمت پایین بکشید تا یک جیب کوچک بین چشم و پلک پایین ایجاد شود.
  • لوله پماد را طوری نگه دارید که نوک آن به سمت این جیب باشد. آن را به اندازه ای نزدیک نگه دارید که پماد وارد چشم شود، اما نه آنقدر نزدیک که چشم را لمس کند.
  • به بالا نگاه کنید. مقدار کمی از پماد را در جیب پلک پایین فشار دهید بدون اینکه نوک لوله را به چشم خود لمس کنید. معمولاً حدود 1 سانتی متر، که کمی کمتر از نیم اینچ از پماد است، کافی است، اما دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد مقدار آن رعایت کنید.
  • چشم خود را به آرامی ببندید و سپس آن را به مدت یک یا دو دقیقه بسته نگه دارید تا دارو جذب شود.
  • به آرامی از یک دستمال تمیز برای پاک کردن پماد اضافی روی مژه های خود استفاده کنید. از فشار دادن، فشار دادن و مالش چشم خودداری کنید.
  • بلافاصله پس از استفاده درپوش را تعویض کنید.

مهم است که از پماد اریترومایسین تا زمان اتمام نسخه استفاده کنید، حتی اگر احساس بهتری داشته باشید. اگر مصرف دارو را خیلی زود متوقف کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشود و باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

اطمینان حاصل کنید که درپوش روی لوله پماد محکم بسته شده باشد و دور از دسترس کودکان نگهداری شود. لوله را در دمای اتاق و دور از رطوبت نگهداری کنید. پماد را فریز نکنید.

عوارض جانبی پماد چشمی اریترومایسین

 

 

عوارض جانبی پماد چشمی اریترومایسین || پزشکت

هنگام استفاده از پماد چشمی اریترومایسین، ممکن است عوارض جانبی شایعی مانند:

  • سرخی
  • نیش زدن
  • سوزش
  • تاری دید موقت

استفاده طولانی مدت از پماد چشمی اریترومایسین ممکن است منجر به عفونت قارچی شود، احتمالاً به این دلیل که آنتی بیوتیک میکروارگانیسم های طبیعی چشم را از بین می برد. اگر متوجه علائم چشمی جدیدی شدید یا اگر علائم چشمی شما بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش های شدید

واکنش های آلرژیک شدید به پماد چشمی اریترومایسین نادر است، اما اتفاق می افتد. اگر علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، از جمله:

  • کهیر
  • کندوها
  • دشواری در تنفس
  • خارش
  • تورم صورت، زبان یا گلو

داروها و مکمل ها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند. بنابراین، هنگامی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک پماد چشمی آنتی بیوتیک را تجویز می کند، مهم است که در مورد تمام داروهای بدون نسخه و نسخه ای که مصرف می کنید، آگاه باشید.

در موارد نادر، اریترومایسین می‌تواند بر کبد تأثیر منفی بگذارد، اما این مورد فقط در مورد اریترومایسین خوراکی و نه در پماد مشاهده شده است. با این حال، ارزش آن را دارد که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر چیزی که مصرف می کنید اطلاع دهید.

آیا داروهای ژنریک بی خطر هستند؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروهای ژنریک را ملزم می کند که دارای ماده فعال، قدرت، شکل دوز و مسیر تجویز مشابه با نام تجاری دارو باشند. تولید کننده ژنریک باید ثابت کند که داروی آن با نام تجاری دارو یکسان است (معادل زیستی).

سوالات متداول

آیا پماد چشمی اریترومایسین به گل مژه کمک می کند؟

اگر باکتری ها مجرای چربی روی پلک شما را مسدود می کنند – که در بیشتر موارد درست است – پماد چشمی اریترومایسین ممکن است کمک کند. استفاده از کمپرس گرم نیز مفید است.

آیا پماد چشمی اریترومایسین برای همه موارد چشم صورتی خوب است؟

خیر. پماد چشمی اریترومایسین تنها یک گزینه درمانی برای چشم صورتی باکتریایی است. به چشم صورتی ناشی از ویروس، آلرژی یا محرک دیگر کمکی نمی کند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند علت چشم صورتی شما را تعیین کند و بر اساس آن شما را درمان کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.