لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اسکلروز هسته ای چیست؟

اسکلروز هسته ای چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اسکلروز هسته ای یک بیماری چشمی است که عمدتاً مربوط به سن است و به کدر، سفت و زرد شدن ناحیه مرکزی عدسی چشم به نام هسته اشاره دارد. اسکلروز هسته ای در انسان ها سیار شایع است. همچنین می تواند در سگ ها، گربه ها و اسب ها رخ دهد. اگر اسکلروز و کدر شدن به اندازه کافی شدید باشد، آب مروارید هسته ای نامیده می شود. برای بینایی تحت تأثیر آب مروارید، جراحی درمان معمول برای برداشتن عدسی تیره و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی است. از آنجایی که این قسمت از چشم شما نور دریافت می کند، اسکلروز هسته ای می تواند بینایی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

عدسی‌های مبتلا به اسکلروز هسته‌ای نیز می‌توانند به‌طور محسوسی کدر یا زرد شوند. این مقاله از پزشکت به بررسی علائم اسکلروز هسته ای و آب مروارید NS، علل و عوامل خطر، و نحوه تشخیص و درمان آنها می پردازد.

علل اسکلروز هسته ای چیست؟

ماده ای که عدسی چشم را تشکیل می دهد از پروتئین و آب تشکیل شده است. الیاف مواد عدسی در یک الگوی بسیار منظم قرار گرفته اند که به نور اجازه عبور می دهد. با افزایش سن، الیاف جدیدی در اطراف لبه های عدسی ایجاد می شود. این ماده لنز قدیمی‌تر را به سمت مرکز لنز هل می‌دهد و باعث می‌شود که مرکز متراکم‌تر و کدرتر شود. لنز نیز ممکن است رنگ زرد به خود بگیرد.

اگر اسکلروز هسته ای به اندازه کافی شدید باشد، به آن آب مروارید هسته ای می گویند. پروتئین‌های موجود در عدسی شروع به جمع شدن می‌کنند و به جای اینکه اجازه دهند نور از آن عبور کند، نور را پراکنده می‌کنند. آب مروارید می تواند بخشی طبیعی از پیری باشد، اما به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن و استفاده از استروئیدها می تواند زودتر رخ دهد. دیابت همچنین یک عامل خطر برای آب مروارید است.

اسکلروز هسته ای چه علائمی دارد؟

اسکلروز هسته ای چیست؟ || پزشکت

در اوایل، علائم اسکلروز هسته ای می تواند نامحسوس باشد. ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا متوجه آنها شوید. اسکلروز هسته ای مرتبط با افزایش سن تمرکز عدسی را برای دید نزدیک تغییر می دهد. تاری دید نزدیک ناشی از افزایش سن نیز پیرچشمی نامیده می شود. دید نزدیک برای کارهایی مانند خواندن، کار با کامپیوتر یا بافتنی استفاده می شود. این را می توان به راحتی با یک عینک مطالعه با نسخه مناسب برای تصحیح اثر سخت شدن لنز اصلاح کرد.

در مقابل، آب مروارید هسته ای دید از راه دور را بیشتر از دید نزدیک تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از اثرات آب مروارید این است که می تواند رانندگی را دشوارتر کند.

اگر آب مروارید هسته ای دارید، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • رنگ ها و سایه ها واضح نمی بینید.
  • مشکل در دیدن اشیا در نور روشن
  • “هاله” یا حلقه های اطراف منابع نور
  • نیاز به تعویض مکرر نسخه لنز خود دارید.
  • اجسام تار به نظر می رسند و رنگ ها محو می شوند.
  • تابش خیره کننده شدیدتری از چراغ های جلو در شب
  • بدتر شدن بینایی (مخصوصاً مسافت) که با عینک یا تماس بهبود نمی یابد.
  • مشکل در دیدن علائم خیابان، اتومبیل، جاده و عابران پیاده در حین رانندگی

برخی از افراد مبتلا به اسکلروز هسته ای بهبودی موقتی در بینایی خود مشاهده می کنند. گاهی اوقات به این حالت دید دوم می گویند. این می تواند باعث شود فکر کنید چشمان شما بهتر شده است.

آب مروارید چیست؟

آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است که بینایی شما را مختل می کند. همچنین آب مروارید در نتیجه تجزیه پروتئین ها ایجاد می شود. آنها از عبور صحیح نور از عدسی جلوگیری می کنند.

چشم پزشک

در نهایت، با شروع آب مروارید NS، شما یا یکی از نزدیکانتان ممکن است متوجه تغییر در ظاهر چشم (کدری، زردی، قهوه ای شدن) خود شوید. پزشك نیز ممکن است آن را در طول معاینه فیزیکی یا معاینه چشمی تشخیص دهد. در ابتدا ممکن است فقط در یک چشم دچار آب مروارید شوید. آب مروارید اسکلروتیک هسته ای را بسته به میزان شدت کدر شدن می توان به عنوان نابالغ یا بالغ طبقه بندی کرد. در موارد شدید، آب مروارید اسکلروتیک هسته ای درمان نشده می تواند باعث نابینایی شود. آب مروارید علت اصلی نابینایی هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان است.

رابطه اسكلروز هسته ای و آب مروارید

اسکلروز هسته ای توسط پروتئین های موجود در عدسی شما ایجاد می شود که به طور طبیعی در طول زمان تجزیه می شوند. در این مورد، پروتئین ها به هم می چسبند و باعث سخت شدن می شوند که مانع از عبور نور از مرکز عدسی به شبکیه می شود. شبکیه نور را پردازش می کند و سیگنال هایی را منتقل می کند که به مغز شما اجازه می دهد تصاویر را ثبت کند. نور کمتری که به دلیل اسکلروز هسته ای از مرکز عدسی عبور می کند به معنای “اطلاعات” کمتری برای پردازش شبکیه است. این به نوبه خود مساوی با مشکلات بینایی است.

با افزایش سن، اسکلروز هسته ای شما در نهایت به آب مروارید NS تبدیل می شود. علاوه بر افزایش سن، آب مروارید می تواند در اثر ضربه یا بیماری نیز ایجاد شود. آب مروارید مرتبط با افزایش سن بسیار شایع است و آب مروارید اسکلروتیک هسته ای شایع ترین نوع آن است. انواع دیگر آب مروارید ناشی از تغییرات در قسمت های مختلف عدسی است. برای تمایز آنها از سایر انواع آب مروارید، آب مروارید NS ناشی از سن، گاهی اوقات به عنوان آب مروارید پیری هسته ای نامیده می شود.

چه عواملی خطر بروز اسكلروز هسته ای را افزایش می دهد؟

اسکلروز هسته ای چیست؟ || پزشکت

سن عامل خطر اصلی برای آب مروارید اسکلروتیک هسته ای است. سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • چاقی
  • دیابت
  • کمبود تغذیه
  • فشار خون بالا
  • سابقه خانوادگی
  • مصرف زیاد الکل
  • استعمال دخانیات
  • بیماری خودایمنی
  • داروهای استروئیدی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • ضربه یا بیماری های چشمی
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور

اسكلروز هسته ای چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائمی دارید که می تواند به اسکلروز هسته ای ربط داشته باشد، به چشم پزشک مراجعه کنید. آب مروارید اسکلروتیک هسته ای معمولاً به راحتی قابل تشخیص است. این به ویژه اگر ظاهر لنز را تغییر داده باشند، صادق است. چشم پزشک از قطره های چشمی خاصی برای گشاد کردن مردمک چشم شما استفاده می کنند. سپس با یک ابزار دستی به نام افتالموسکوپ و یک میکروسکوپ لامپ شکافی به داخل چشم شما نگاه می کنند.

اگر مبتلا به اسکلروز هسته ای هستید، پزشك ناهنجاری هایی را در هسته لنز مشاهده خواهد کرد. آنها همچنین تست های انکسار (تجویز بینایی) و حدت (نمودار چشم) را روی هر دو چشم انجام می دهند تا وضوح بینایی شما را بررسی کنند. چشم پزشک یا اپتومتریست می تواند با معاینه دقیق چشم، اسکلروز هسته ای و آب مروارید را بررسی کند.

کدر و زرد شدن هسته ممکن است در طی یک معاینه معمول چشم شناسایی شود. به همین دلیل مهم است که چشمان خود را سالیانه معاینه کنید، حتی اگر مشکلی در بینایی خود نداشته باشید.

چندین آزمایش برای تشخیص اسکلروز هسته ای و آب مروارید هسته ای مفید هستند، از جمله:

معاینه اتساع چشم. در این معاینه، پزشک قطره هایی را در چشم می ریزد تا مردمک ها گشاد شوند. قطره امکان دیدن از طریق عدسی و داخل چشم، از جمله شبکیه حساس به نور در پشت چشم را فراهم می کند.

آزمایش لامپ شکاف یا بیومیکروسکوپ. در این معاینه، پزشک پرتو نازکی از نور را به چشم می تاباند تا امکان بررسی دقیق عدسی، قسمت سفید چشم، قرنیه و سایر ساختارهای چشم را فراهم کند.

متن بازتابی قرمز. دکتر نور را از سطح چشم منعکس می کند و از یک دستگاه بزرگنمایی به نام افتالموسکوپ برای مشاهده انعکاس نور استفاده می کند. در چشم های سالم، انعکاس ها به رنگ قرمز روشن هستند و در هر دو چشم یکسان به نظر می رسند.

گاهی اوقات یک چشم پزشک می تواند تغییرات اولیه را قبل از اینکه علائم قابل توجهی داشته باشید مشاهده کند. این امر اهمیت معاینات معمول چشم را تقویت می کند. تشخیص زودهنگام به معنای درمان زودهنگام است و ممکن است از دست دادن بینایی جدی جلوگیری یا به تاخیر بیاندازد.

اسکلروز هسته ای چگونه درمان می شود؟

اسکلروز هسته ای چیست؟ || پزشکت

همه افراد مبتلا به آب مروارید اسکلروتیک هسته ای تجربه متفاوتی دارند. برخی از افراد از این بیماری اذیت نمی شوند، در حالی که بینایی برخی دیگر به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد. درمان می تواند به حفظ بینایی شما کمک کند. درمان آب مروارید اسکلروتیک هسته ای مانند همه انواع آب مروارید است. شما گزینه های مختلفی دارید که بسته به شدت بیماری و میزان تأثیر آن بر زندگی شما و تشخیص پزشك آنها را در نظر خواهید گرفت.

مدیریت علائم

اسکلروز هسته ای مرتبط با سن نیازی به جراحی ندارد، فقط یک عینک خوب برای مطالعه نیاز دارد. اگر سخت شدن و کدر شدن به آب مروارید هسته ای تبدیل شود، بینایی و وضعیت شما به مرور زمان به آرامی بدتر می شود. اما ممکن است سال ها طول بکشد تا نیاز به تعویض لنز داشته باشید. در نهایت، پزشك ممکن است بتوانند اسکلروز هسته ای را با قطره های چشمی درمان کنند . درمان آن در مراحل اولیه ممکن است از ایجاد آب مروارید NS جلوگیری کند. اما در حال حاضر، این درمان تجربی است. اگر با رعایت این نکات بینایی شما تحت تاثیر قرار نگیرد، ممکن است بتوانید جراحی آب مروارید هسته ای را به تعویق بیندازید:

  • از رانندگی در شب خودداری کنید.
  • نسخه عینک خود را به روز نگه دارید.
  • برای خواندن از ذره بین استفاده کنید.
  • برای خواندن از نور قوی تری استفاده کنید.
  • از عینک آفتابی ضد تابش نور استفاده کنید.

عمل جراحی

پزشك به طور کلی زمانی عمل جراحی را پیشنهاد می کند که آب مروارید از هر نوع به طور قابل توجهی بر زندگی شما تأثیر بگذارد یا باعث شود نتوانید رانندگی کنید. جراحی آب مروارید شامل برداشتن عدسی کدر و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی شفاف است که مخصوصا برای چشم شما ایجاد شده است. اگر آب مروارید اسکلروتیک هسته ای در هر دو چشم دارید، احتمالاً طی عمل های جداگانه ای که به فاصله حدود یک هفته از هم انجام می شود، برداشته می شود. اکثر افراد در حدود هشت هفته به طور کامل بهبود می یابند.

عوارض اسکلروز هسته ای چیست؟

عوارض جدی جراحی آب مروارید غیر معمول است. در صورت بروز عوارض، می توانند منجر به از دست دادن بینایی شوند. عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • التهاب داخل چشم
  • جدا شدن شبکیه از پشت چشم
  • قرارگیری نامناسب لنز مصنوعی در حین جراحی

در برخی افراد، قسمتی از بافت چشم که عدسی جدید را در جای خود نگه می‌دارد (کپسول خلفی) می‌تواند پس از جراحی آب مروارید مجدداً بینایی شما را مختل کند. پزشک شما می‌تواند این مشکل را با استفاده از لیزر برای از بین بردن کدورت تصحیح کند. لیزر اجازه می دهد تا نور بدون مانع از لنز جدید عبور کند.

با بالا رفتن سن، انجام معاینات جامع چشم به طور منظم برای تشخیص زودهنگام بیماری هایی مانند اسکلروز هسته ای و آب مروارید ضروری است. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، به خصوص تغییرات ناگهانی، معاینه چشم انجام دهید. آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که اگر در معرض بیماری ها زیر هستید، در سن ۴۰ سالگی یا زودتر معاینه اولیه چشم را انجام دهید:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • سابقه خانوادگی بیماری های چشمی

افراد 65 سال و بالاتر که در معرض خطر متوسط بیماری های چشمی هستند، طبق توصیه پزشک باید هر 1 تا 2 سال یکبار معاینه شوند. معاینات جامع چشم 45 تا 90 دقیقه طول می کشد و معمولا تحت پوشش بیمه پزشکی قرار می گیرد. همچنین در کمک به کاهش سرعت تغییرات لنز، استفاده از عینک آفتابی و اجتناب از سیگار کشیدن است.

سخن آخر

در آب مروارید اسکلروتیک هسته ای، مرکز عدسی چشم ضخیم و تغییر رنگ می دهد. این دید شما را تیره می کند. تاری دید، هاله های اطراف چراغ ها علائم شایع هستند. افزایش سن شایع ترین علت آب مروارید اسکلروتیک هسته ای است، اما برخی از عوامل قابل تغییر مانند سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و قرار گرفتن در معرض نور UV می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

چشم پزشک می‌تواند اسکلروز هسته‌ای را با آزمایش‌هایی که در صورت انجام معاینه معمول چشم باید با آن‌ها آشنا باشید، شناسایی کند. ممکن است در ابتدا عینک تمام چیزی باشد که نیاز دارید، اما ممکن است بعداً جراحی برای تعویض لنز شما توصیه شود. انجام معاینات منظم چشم برای تشخیص و درمان زودهنگام کلیدی است که می تواند به حفظ بینایی شما کمک کند. به یاد داشته باشید که ممکن است سال ها متوجه رشد آب مروارید اسکلروتیک هسته ای نشوید.

با افزایش سن، این معاینات را نادیده نگیرید و هر گونه تغییر بینایی را به پزشک خود اطلاع دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز