لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان آب مروارید کودکی چیست؟

درمان آب مروارید کودکی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

نحوه درمان آب مروارید کودکی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نحوه درمان آب مروارید کودکی به تشخیص چشم پزشک بستگی دارد. اگر تصور می شود که کودک شما ممکن است آب مروارید داشته باشد، معمولاً در اسرع وقت به بیمارستان ارجاع داده می شوند تا به چشم پزشک مراجعه کنند. چشم پزشک، پزشکی است که در زمینه بیماری های چشم و درمان آنها تخصص دارد. قبل از اینکه چشم‌ پزشک کودک شما را معاینه کند، قطره‌هایی را روی چشم‌هایش می‌ریزد تا مردمک چشم‌هایش گشاد شود. قطره ها به چشم های کودک شما آسیب نمی رسانند و بعد از چند ساعت اثر آن از بین می رود.

چشم پزشک با استفاده از ابزار پزشکی که دارای نور در یک انتها هستند و تصویر بزرگنمایی شده ای از چشم ایجاد می کنند، چشم های کودک شما را معاینه می کند. نور شدیدی به چشمان کودک شما تابیده می شود و چشم پزشک را قادر می سازد تا به درون آنها نگاه کند. آنها اگر آب مروارید را در لنز ببینند، تشخیص خواهند داد. اگر کودک شما مبتلا به آب مروارید باشد، چشم پزشک گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد.

مراجعه به چشم پزشک برای درمان آب مروارید کودکی

درمان آب مروارید کودکی چیست؟ | پزشکت

پزشک عمومی چشم های کودک شما را معاینه می کند و در صورت لزوم می تواند شما را برای آزمایشات و درمان بیشتر به یک متخصص چشم ارجاع دهد. اینکه آیا کودک شما به جراحی آب مروارید نیاز دارد یا نه، تا حد زیادی به این بستگی دارد که بینایی او تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر. اگر آب مروارید مشکلی ایجاد نکند، ممکن است نیازی به درمان فوری نباشد. در عوض، ممکن است فرزند شما فقط به معاینات منظم برای بررسی روند بینایی خود نیاز داشته باشد. اگر فرزندتان موارد زیر را داشته باشد، باید فوراً با بیمارستانی که در آن عمل انجام شده است تماس بگیرید:

  • خون ریزی
  • هر نشانه ای از درد
  • مقدار زیادی چسبندگی یا قرمزی در داخل یا اطراف چشم آنها

عوارض آب مروارید درمان نشده در کودکان

آب مرواریدی که بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد و به سرعت درمان نمی شود، گاهی اوقات می تواند باعث آسیب جبران ناپذیر به بینایی از جمله تنبلی دائمی چشم  و حتی در موارد شدید نابینایی شود. جراحی آب مروارید به طور کلی موفقیت آمیز است و خطر و عوارض جدی کم است. اگر در هر مرحله در مورد بینایی فرزندتان نگرانی دارید، به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر بینایی کودک شما تحت تأثیر آب مروارید قرار گرفته باشد، معمولاً باید برای برداشتن لنز کدر و سپس استفاده طولانی مدت از عینک یا لنزهای تماسی تحت عمل جراحی قرار گیرد. از آنجایی که آب مروارید در دوران کودکی نادر است، پیش بینی میزان بهبود بینایی کودک و درمان دشوار است. بینایی چشم بسیاری از کودکان احتمالاً حتی با درمان، کاهش می‌یابد، اگرچه بیشتر آنها می‌توانند به مدارس عادی بروند و زندگی معمولی داشته باشند.

عمل جراحی آب مروارید

درمان آب مروارید کودکی چیست؟ | پزشکت

جراحی آب مروارید برای نوزادان و کودکان در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که کودک شما در طول عمل بیهوش خواهد شد. این عمل که معمولا بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد، توسط چشم پزشک متخصص در درمان بیماری های چشم انجام می شود. اگر آب مروارید از بدو تولد وجود داشته باشد، عمل در اسرع وقت معمولاً 1 تا 2 ماه پس از تولد نوزاد انجام می شود. قبل از عمل، چشم‌پزشک قطره‌هایی را روی چشم می‌ریزد تا مردمک را گشاد کند. یک برش بسیار کوچک در سطح (قرنیه) جلوی چشم ایجاد می شود و عدسی کدر برداشته می شود.

در برخی موارد، یک لنز پلاستیکی شفاف به نام لنز داخل چشمی (IOL) یا ایمپلنت داخل چشمی در حین عمل برای جایگزینی عدسی که برداشته شده است، قرار داده می شود. این به این دلیل است که چشم بدون لنز نمی تواند تمرکز کند. اما در نوزادان و کودکان خردسال بیشتر رایج است که از لنزهای تماسی خارجی یا عینک (اگر هر دو چشم آسیب دیده باشد) برای جبران برداشتن لنز استفاده شود. لنز یک یا دو هفته بعد از عمل نصب می شوند.  اکثر چشم پزشکان استفاده از لنز یا عینک را در کودکان زیر 12 ماه در زمان جراحی توصیه می کنند. این به این دلیل است که در نوزادانی که IOL وارد شده اند، خطر عوارض و جراحی بیشتر مورد نیاز است. وقتی عمل کامل شد، برش چشم کودک شما معمولا با بخیه هایی بسته می شود که به تدریج از بین می روند.

بعد از عمل جراحی

پس از عمل، یک پد یا محافظ شفاف روی چشم کودک شما قرار می گیرد تا از آن محافظت کند. بیشتر کودکان باید یک شب در بیمارستان بمانند تا بتوان بهبودی آنها را تحت نظر گرفت. اگر کودک شما آب مروارید در هر دو چشم دارد (آب مروارید دوطرفه)، چشم پزشک معمولاً هر چشم را جداگانه عمل می کند تا خطر عوارضی را که هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد کاهش دهد. شما و فرزندتان می‌توانید بین دو عمل به خانه بروید.

عمل دوم معمولاً ظرف یک هفته پس از عمل اول انجام می شود. به شما قطره چشمی داده می شود تا در خانه در چشم فرزندتان بدهید. این قطره به کاهش التهاب و قرمزی چشم کمک می کند. شما باید هر 2 تا 4 ساعت یک بار آنها را در چشم کودک خود بریزید. قبل از ترک بیمارستان به شما نشان داده می شود که چگونه این کار را انجام دهید. اکثر کودکان پس از جراحی آب مروارید نیاز به استفاده از عینک یا لنز دارند.

چشم پزشک

دید در چشم یا چشم های تحت درمان تار می شود، زیرا آنها دیگر نمی توانند به تنهایی به درستی تمرکز کنند. جایگزینی قدرت تمرکز عدسی آب مروارید به اندازه جراحی برای برداشتن آن مهم است. در صورتی که لنز مصنوعی برای تمرکز کودک شما بر روی اشیاء نزدیک‌تر نصب شده باشد، معمولاً به عینک یا لنزهای تماسی نیز نیاز خواهد بود. این به این دلیل است که لنزهای مصنوعی معمولاً فقط می توانند روی اجسام دور تمرکز کنند. عینک یا لنزهای تماسی اغلب چند هفته پس از عمل، معمولا توسط یک متخصص چشم به نام اپتومتریست نصب می‌شوند.

استفاده از چسب

درمان آب مروارید کودکی چیست؟ | پزشکت

تقریباً برای همه موارد آب مروارید یک طرفه (جایی که 1 چشم تحت تأثیر قرار می گیرد) و اگر کودک مبتلا به آب مروارید دو طرفه باشد، اپتومتریست ممکن است به آنها توصیه کند که یک چسب موقت روی چشم قوی تر خود قرار دهند. این به عنوان درمان انسداد شناخته می شود. هدف از درمان انسداد، بهبود بینایی در چشم ضعیف‌تر با وادار کردن مغز به تشخیص سیگنال‌های بصری آن چشم است. بدون درمان، اکثر کودکان مبتلا به آب مروارید یک طرفه قادر به دید خوب در چشم عمل شده خود نخواهند بود.

ارتوپتیست ها متخصصان بیمارستانی هستند که اغلب به عنوان فیزیوتراپیست های چشم توصیف می شوند. آنها عملکرد بصری را ارزیابی می کنند. ارتوپتیست به شما خواهد گفت که چه زمانی کودک شما باید این چسب را استفاده کند و چه مدت ممکن است به آن نیاز داشته باشد. این بستگی به نوع آب مروارید کودک شما و ضعف بینایی او دارد. استفاده از چسب می تواند تجربه ناخوشایندی برای کودک شما باشد و کودک برای حفظ آن به تشویق زیادی نیاز دارند.

تشخیص سریع آب مروارید در کودکان بسیار مهم است زیرا درمان زودهنگام می تواند خطر مشکلات بینایی طولانی مدت را کاهش دهد. علائم آب مروارید در دوران کودکی بسته به میزان کدر بودن عدسی، محل کدر شدن عدسی و اینکه 1 یا هر دو چشم تحت تأثیر قرار گرفته باشند، می تواند متفاوت باشد.

سخن آخر

آب مروارید در کودکان اغلب خیلی بد نیست و تأثیر کمی بر بینایی آنها دارد یا اصلاً تأثیری ندارد. اما اگر آب مروارید بینایی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند رشد طبیعی بینایی او را کند یا متوقف کند. در این موارد، جراحی برای برداشتن لنز آسیب دیده معمولاً در اسرع وقت توصیه می شود. جایگزینی قدرت فوکوس لنز به اندازه جراحی برای برداشتن آن مهم است. گاهی اوقات ممکن است لنز آسیب دیده در حین جراحی با یک لنز مصنوعی جایگزین شود، اگرچه معمولاً پس از جراحی برای جبران لنز برداشته شده، کودک از لنز یا عینک استفاده می کند.

پیش‌بینی دقیق بینایی فرزندتان پس از درمان می‌تواند دشوار باشد، اگرچه به احتمال زیاد همیشه درجه‌ای از کاهش بینایی در چشم آسیب‌دیده (یا چشم‌ها) وجود دارد. اما بسیاری از کودکان مبتلا به آب مروارید دوران کودکی می توانند یک زندگی کامل و عادی داشته باشند.

اپتومتریست به شما در مورد زمان تعویض لنزهای تماسی (معمولاً هر روز) توصیه می کنند و به شما یاد می دهند که چگونه این کار را انجام دهید. کودک شما پس از جراحی به معاینات منظم ادامه خواهد داد تا بینایی او کنترل شود. همانطور که بینایی کودک شما با افزایش سن رشد می کند، قدرت لنزهای تماسی یا عینک او قابل تنظیم است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز