لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مشکلات بینایی در ام اس

مشکلات بینایی در ام اس || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مشکلات بینایی در ام اس زمانی قابل تشخیص است که باعث کاهش تاری دید شود. با این حال، طیف گسترده ای از مشکلات بینایی، ناشی از ام اس وجود دارد. همچنین احتمال دارد مبتلایان به ام اس عوارض مرتبط دیگری مانند چشم درد و سرگیجه را نیز تجربه کنند.

اختلالات بینایی مانند کاهش بینایی، دوبینی و تاری دید در مولتیپل اسکلروزیس (MS) شایع بوده، در حالی که بریدگی میدان دید به ندرت دیده می شود. این بیماری اغلب بر اعصاب بینایی و بخشی از مغز که مسئول حرکات چشم است و کمتر در مناطقی از مغز که مسئول بینایی هستند تأثیر می گذارد. تغییرات بینایی می تواند اولین علامت ام اس باشد و احتمال دارد  نسبت به سایر عوارض بیماری ماندگاری بیشتری داشته باشد.

در بیماری ام اس بیشتر ساختارهای بدن ممکن است در یک زمان درگیر باشد و حت بیش از یک تغییر بینایی داشته باشیم. به طور کلی، درمان های اصلاح کننده بیماری ام اس (DMTs)، بهترین راه برای پیشگیری از بروز نقص بینایی است. درمان های توانبخشی احتمال دارد در برخی موارد مناسب باشند.

علائم تغییرات بینایی در ام اس

ام اس می تواند تشدید و به تدریج بدتر شود. تغییرات بینایی نیز زمانی رخ می دهد که بیماری عود می کند یا در طول زمان بدتر می شود. شایع ترین تغییرات بینایی مرتبط با ام اس و اثرات آن، عبارتند از:

  • اسکوتوما: یک نقطه کور در مرکز چشم
  • سردرد: سردردی که با مطالعه بدتر یا با نور ایجاد می شود.
  • تاری دید: خطوط مبهم یا احساس مبهم به نظر رسیدن اجسام
  • کاهش قدرت بینایی: کاهش توانایی خواندن کلمات چاپی یا تشخیص اشیا و افراد
  • دوبینی: دیدن یک شی به صورت تکراری (تصاویر ممکن است همپوشانی داشته باشند).
  • سرگیجه و مشکلات حرکتی: احساس عدم تعادل و ناتوانی در تمرکز بر روی اشیا
  • درد چشم: این درد می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و معمولاً با حرکت چشم بدتر می شود.
  • نیستاگموس: نیستاگموس حرکات چشم سریع، تند، غیرارادی افقی یا عمودی را توصیف می کند که می تواند باعث شود اشیا در حال پریدن یا حرکت به نظر برسند.

نقص میدان بینایی یک نشانه رایج ام اس نیست، اما می تواند در بیماران مبتلا به ضایعه بزرگی که لوب اکسیپیتال (ناحیه ای از مغز که مسئول بینایی است) را درگیر کند، رخ دهد. آکروماتوپسی از دست دادن بینایی رنگ، بسیار نادر است و یک علامت معمول ام اس نیست. به طور مشابه، توهمات بصری، که شامل دیدن اشیایی هستند که واقعی نیستند، می توانند با زوال عقل، روان پریشی یا به عنوان یک عارضه جانبی دارویی رخ دهند، اما در بیماری ام اس رایج نیستند.

علل تغییر بینایی در بیماری مولتیپل اسکلروزیس

مشکلات بینایی در ام اس || پزشکت

ام اس در اثر دمیلیناسیون ایجاد می شود، که از بین رفتن لایه محافظ میلین (لیپید، چربی) است و عملکرد عصبی را بهینه می کند. با بیماری مولتیپل اسکلروزیس، دمیلیناسیون می تواند به تدریج بدتر شود یا احتمال دارد عود کند و بهبود یابد.

چندین ساختار اصلی که برای حفظ دید مناسب ضروری هستند می توانند تحت تأثیر این فرآیند قرار گیرند:

  • عصب بینایی، بینایی را کنترل و هنگامی که درگیر ام اس باشد، علائم می تواند شامل درد چشم و کاهش بینایی از جمله اسکوتوما و نقص میدان دید باشد.
  • ساقه مغز، اعصابی را که واسطه حرکت چشم هستند کنترل می کند. چشم ها معمولاً در یک راستا با یکدیگر حرکت می کنند. درگیری ساقه مغز در بیماری ام اس می تواند بر عملکرد ماهیچه چشم تأثیر بگذارد و در نتیجه حرکات چشم ناهماهنگ باشد. این احتمال دارد باعث شود که فکر کنید به جای یک شی، دو شی را می بینید.
  • مخچه، با واسطه تعدادی از عملکردهای فیزیکی مهم، از جمله حرکات هماهنگ چشم، تعادل را کنترل می کند. هنگامی که مخچه درگیر ام اس باشد، نیستاگموس ممکن است بروز کند.
  • سردرد، سرگیجه و تاری دید زمانی رخ می دهد که هر یک از این ساختارها تحت تاثیر ام اس قرار گیرند.

تشخیص مشکلات بینایی در MS

شناسایی تغییرات بینایی در ام اس همیشه ساده نیست. شاید سخت باشد که بتوانید یک نقطه کور را تشخیص دهید یا تفاوت بین دوبینی و نیستاگموس یا درد چشم و سردرد را بدانید.

به همین دلیل در صورت ابتلا به ام اس، انجام منظم غربالگری بینایی و مراجعه به چشم پزشک ضروری است. چشم پزشک، وضعیت سلامتی شما را با متخصص مغز و اعصاب هماهنگ می کند تا مشکلات بینایی که احتمال دارد ایجاد شود را درمان و مدیریت کند.

بیماری های مغز و اعصاب

در این غربالگری‌ها، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک تاریخچه پزشکی دقیقی را از شما می‌گیرد و ممکن است سؤالاتی در مورد بینایی بپرسد، مانند اینکه:

  • از لنزهای اصلاحی استفاده می‌کنید؟
  • آیا لکه‌ها یا شناورها را می‌بینید یا خیر؟
  • آیا مشکلات بینایی ظاهر می شوند و بعد از مدتی از بین می روند؟

مشکلات بینایی احتمال دارد ناشی از ام اس نباشد. ارزیابی ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شامل ارزیابی‌هایی برای رد سایر بیماری‌ها، مانند بیماری‌های چشم دیابتی، نزدیک بینی، آب مروارید و دژنراسیون شبکیه می‌شود.

تشخیص افتراقی بیماری های چشمی از علائم آن در ام اس

مشکلات بینایی در ام اس || پزشکت

راه‌هایی وجود دارد که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی  می‌تواند نقص بینایی را مشخص و تعیین کند که آیا این نقص ناشی از ام‌اس است یا چیز دیگری.

  • معاینه بینایی: یکی از مواردی که چشم پزشک احتمال دارد بررسی کند این است که آیا می توانید حروف را در یک فاصله معین با استفاده از نمودار چشمی بخوانید یا خیر. نتایج با معاینات بینایی قبلی در صورت انجام مقایسه می شود.
  • بررسی حرکات چشم: نیستاگموس در هر زمانی می تواند رخ دهد، اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بیشتر از اینکه خودتان متوجه آن شوید، نیستاگموس را مشاهده می کند. گاهی اوقات، نگاه دور به راست یا چپ می تواند نیستاگموس را آشکارتر کند. پزشک همچنین می پرسد که آیا هنگام حرکت چشمان خود به طرفین و بالا و پایین (برای شناسایی دوبینی) بیش از یک شیء را می بینید یا خیر.
  • آزمایش میدان بینایی: ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی توانایی شما را برای مشاهده اشیاء در تمام میدان‌های بینایی، از جمله مرکز را(برای تشخیص اینکه آیا اسکوتوما دارید) بررسی می‌کند. شاید لازم باشد در طول بخشی از این آزمایش هر بار یک چشم خودتان را بپوشانید.
  • پتانسیل های برانگیخته بصری (VEP): این یک آزمایش الکتریکی غیر تهاجمی است که پاسخ مغز به نور را اندازه گیری می کند. یک الکترود که فعالیت الکتریکی مغز را تشخیص می دهد، به طور سطحی روی پوست سر قرار می گیرد، همانطور که به نورهای روی صفحه کامپیوتر نگاه می کنید. نتایج می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا تغییرات مشخصه ام اس را شناسایی کنند.

درمان و پیشگیری از مشکلات بینایی در MS

مشکلات بینایی در ام اس || پزشکت

اگر مشکلات بینایی با ام اس دارید، درمان و پیشگیری هر دو مهم هستند. درمان شامل، پیشگیری از پیشرفت و عود ام اس، پیشگیری از اثرات بصری ام اس با استفاده از DMT ها و حفظ یک سبک زندگی سالم متکی است.

درمان تشدید بیماری

گزینه های درمان شعله ور شدن به طور کلی شامل استروئیدهای داخل وریدی (IV) است. پلاسمافرزیس (تبادل پلاسما برای فیلتر کردن خون) روشی برای پیشگیری از تشدید ام اس است. اثرات غیربصری ام اس، نوریت بینایی و ضایعات ساقه مغز یا مخچه معمولاً در عرض 12 هفته بهبود می یابند. بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات بینایی ناشی از MS بینایی نزدیک به حالت طبیعی را به دست می آورند. اگرچه احتمال دارد این مشکلات به خودی خود بهبود یابند، ولی می تواند بینایی را به طور دائم کاهش دهد و همچنین منجر به نابینایی جزئی یا کامل شود. اگر درمان شعله ور شدن، که اغلب شامل استروئیدهای داخل وریدی است، بلافاصله پس از بروز علائم شروع شود، نتیجه و بهبودی بهتری حاصل می شود.

مدیریت علامتی

داروهای ضد تشنج و شل کننده های عضلانی می توانند نیستاگموس مرتبط با ام اس را، کاهش دهند. اگر دوبینی دارید، شاید ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی احتمال دارد عینک‌های منشوری موقت را تا زمانی که مشکل شما برطرف شود تجویز کند.

اگر بینایی برای مدت طولانی کاهش یابد، حتی پس از رفع تشدید ام اس، ممکن است به توانبخشی و کاردرمانی برای بهبود عملکرد نیاز داشته باشید. نکات زیر می تواند به شما در انجام کارهای روزانه کمک کند:

  • روزنامه ها، کتاب ها و صفحه کلید تلفن با چاپ بزرگ را در نظر بگیرید.
  • نور خانه خود را افزایش دهید، به خصوص در مناطقی که می خواهید بهتر ببینید.
  • کنتراست را در اطراف کلیدهای چراغ، درها و پله ها با نوار یا رنگ رنگی افزایش دهید.
  • هنگام بیرون رفتن به سینما یا برای شام، محل خروجی ها و حمام را پیدا کنید و یک چراغ قوه کوچک همراه داشته باشید.
سخن آخر

در صورت مشکلات بینایی ناشی از ام اس شاید لازم باشد تغییرات اساسی در سبک زندگی انجام دهید، به خصوص اگر بینایی بر توانایی شما در رانندگی تأثیر بگذارد. این می تواند ناامید کننده به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که در بیشتر مواقع، علائم ام اس حداقل تا حدی بهبود می یابد. اما بهتر است علائم بصری برطرف شده، در صورتی که علائم دوباره ظاهر شوند، برنامه ریزی و آمادگی های لازم را داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز