لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری | پزشکت

فهرست مطالب

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ارزیابی علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری دشوار نیست. حتی وقتی زنان علائم خود را بشناسند، تعجب می کنند که تا چه حد تشخیص علائم تخمک گذاری راحت است. تقریباً هر شخصی که قصد بارداری دارد بهتر است تشخیص دهد که چه زمانی روز تخمک گذاری او شروع می شود. تخمک گذاری، زمانی است که تخمک از تخمدان آزاد می شود. هنگامی که تخمک، تخمک گذاری خودش را آغاز کرد، برای لقاح با  اسپرم در لوله های رحمی آمادگی لازم را دارد.

به عبارت دیگر، در حالت ایده آل، مقاربت جنسی باید قبل از لحظه تخمک گذاری انجام شود تا احتمال بارداری افزایش یابد. در روزهای منتهی به تخمک گذاری احتمال باروری بیشتر است.  برقراری رابطه جنسی، احتمال بارداری در این زمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

چه زمانی بیشتر زنان تخمک گذاری می کنند؟

به طور متوسط، یک زن با چرخه های منظم زمانی، بین روز 11 تا 21 چرخه تخمک گذاری دارد.  این بدان معنی است که بارورترین روزهای زن چیزی بین روز 8 تا 21 خواهد بود.

اگر دوره قاعدگی زنان کوتاه باشد، احتمال تخمک گذاری نزدیکتر به روز 11 خواهد بود. اگر چرخه قاعدگی طولانی تر داتشته باشند، تخمک گذاری ممکن است نزدیک به روز 21 اتفاق بیفتد. اما “مدتی” بین روز 11 و 21 باید کاملا تخمک گذاری صورت بگیرد.

زنان برای افزایش شانس باروری خود باید هر روز یا یك روز در بین روزهای 8 تا 21 رابطه جنسی برقرار کنند. همچنین می تواند هر ماه چرخه های خود را ردیابی کنند. بنابراین می توانند از زمان تخمک گذاری کمک بگیرند.

برخی از علائم تخمک گذاری، نشان دهنده نزدیک شدن زنان به زمان تخمک گذاری است. با این کار می توانید رابطه جنسی را برای بارداری تعیین کنید. علائم تخمک گذاری، عبارتند از:

استفاده از کیت های پیش بینی کننده

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری | پزشکت

یک کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری بسیار شبیه تست بارداری در خانه است. روی  فنجانی که میله یا نوار آزمایش را درون آن قرار می دهید ادرار می کنید. دو خط ظاهر می شود. وقتی خط آزمایش تیره تر از خط کنترل باشد، شما در شرف تخمک گذاری هستید. این نشان می دهد که زمان رابطه جنسی برای باردار شدن است. آزمایشات تخمک گذاری یک روش محبوب برای تشخیص تخمک گذاری است، اما جوانب مثبت و منفی نیز دارند.

  • تفسیر آزمایش های ساده تر می تواند دشوار باشد. اما تعیین زمان تاریک بودن خط آزمایش نسبت به کنترل همیشه آسان نیست.
  • گزینه تضمینی برای تخمک گذاری نیست. می توانید نتیجه مثبتی بگیرید اما تخمک گذاری نکنید.
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است چندین نتیجه مثبت بگیرند، حتی اگر تخمک گذاری نداشته باشند.

مخاط دهانه رحم با کیفیت بارور، یکی از علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری است.

هنگامی که زنان به تخمک گذاری نزدیک می شوند، ترشحات نزدیک به دهانه رحم معروف به مخاط دهانه رحم افزایش یافته و به قوام خام مانند سفید تخم مرغ تبدیل می شوند.  این مخاط دهانه رحم با کیفیت بارور به شنا کردن اسپرم و ورود به سیستم تولید مثل زنان کمک خواهد کرد. حتی رابطه جنسی را آسان تر و لذت بخش تر می کند.

هنگامی که زنان در مرحله باروری چرخه خود نیستند، مخاط دهانه رحم چسبناک تر است. مراحل مخاط دهانه رحم تقریباً خشک نیست. بلکه چسبناک، خامه ای، آبکی، خام مانند سفید تخم مرغ است. سپس دوباره به حالت چسبناک یا خشک برمی گردد. می توانید یاد بگیرید که این تغییرات را ردیابی کرده و تخمک گذاری را پیش بینی کنید. وقتی مخاط دهانه رحم مرطوب یا سفیدی تخم مرغ دارید، وقت آن است که برای حامله شدن رابطه جنسی برقرار کنید!

سلامت بانوان

اگر واژن زن را یک تونل در نظر بگیرید، تونل به دهانه رحم ختم می شود. دهانه رحم موقعیت ها را تغییر می دهد. حتی در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. می توانید این تغییرات را ردیابی کنید.

درست قبل از تخمک گذاری، دهانه رحم بالاتر می رود. حتی در هنگام لمس نرمتر  و کمی باز می شود. وقتی در مرحله باروری چرخه خود نباشید، دهانه رحم پایین تر، سخت تر و بسته تر می شود.

افزایش میل جنسی، یکی از علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری است.

تمایل زن به رابطه جنسی درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. نه تنها میل او به رابطه جنسی بالا می رود، بلکه سکسی تر نیز به نظر می رسد. ساختار واقعی استخوان صورت یک زن کمی تغییر می کند. راه رفتن او جنسی تر می شود و در صورت رقص، لگن او نوسان حس بیشتری دارد. این یک روش آسان برای تعیین رابطه جنسی برای بارداری است.

البته، تخمک گذاری تنها چیزی نیست که می تواند میل جنسی شما را افزایش دهد. همچنین، اضطرب، استرس یا افسردگی می تواند  تمایل جنسی را افزایش یا کاهش دهد.

افزایش دمای پایه بدن پایدار

دمای پایه بدن (BBT) دمای بدن هنگام استراحت است. اگرچه ممکن است شما دمای طبیعی بدن 37 سانی گراد است. اما حقیقت این است که دمای بدن در طول روز و ماه اندکی تغییر می کند. بر اساس سطح فعالیت، رژیم غذایی، هورمون ها، عادت های خواب و البته اگر بیمار باشید، بالا و پایین می شود.

پس از تخمک گذاری، سطح پروژسترون در زنان افزایش می یابد. هورمون پروژسترون باعث می شود که دمای بدن زنان کمی افزایش یابد. اگر BBT خود را ردیابی کنید، می توانید زمان تخمک گذاری را تشخیص دهید.

برخی از مواردی که باید در مورد ردیابی BBT خود بدانید، عبارتند از:

  • نیاز به گرفتن درجه حرارت خود هر روز صبح، در همان زمان هر روز صبح
  • اگر شیفت شب کار می کنید یا عادت خواب منظمی ندارید، روش خوبی نیست.
  • نمودار BBT می تواند توسط پزشک برای تشخیص چرخه های نامنظم یا مشکلات تخمک گذاری استفاده شود.

درد تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری | پزشکت

آیا تابحال متوجه درد شدیدی در ناحیه زیر شکم خود شده اید که به نظر می رسد به صورت تصادفی رخ داده است؟ اگر این درد در اواسط چرخه ظاهر شود، ممکن است درد تخمک گذاری داشته باشید.

برخی از زنان هر ماه دچار درد تخمک گذاری می شوند. تحقیقات نشان داده است که درد در اواسط چرخه که به آن mittelschmerz نیز گفته می شود، دقیقاً قبل از تخمک گذاری رخ می دهد، این حالت در زمان باروری شما بیشتر خواهد بود.

از نظر بیشتر زنان، درد تخمک گذاری یک درد تیز موقتی در پایین شکم است. با این وجود، برخی از آنها به اندازه کافی درد را تجربه می کنند. به نحوی که از داشتن رابطه جنسی در بارورترین زمان آنها جلوگیری می کند. این درد می تواند یکی از علائم احتمالی آندومتریوز یا چسبندگی لگن باشد.

آیا روز دقیق تخمک گذاری مهم است؟

هر روز یا یک روز درمیان در طی سه تا چهار روز از تاریخ تخمک گذاری احتمالی خود رابطه جنسی برقرار کنید. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که احتمال بارداری حتی در روز تخمک گذاری وجود دارد.

از سونوگرافی می توان برای تعیین زمان تخمک گذاری استفاده کرد. محققان نتایج سونوگرافی را با روش های معمول ردیابی تخمک گذاری، مقایسه کرده اند. آنها دریافتند که نمودار دمای پایه بدن به درستی روز دقیق تخمک گذاری را فقط 43 درصد پیش بینی می کند. کیت های پیش بینی تخمک گذاری، که افزایش هورمون LH را تشخیص می دهند، ممکن است دقیقاً در 60 درصد دقیق باشند. همه اینها خبر خوبی است. این بدان معناست که شما نیازی به استرس در رابطه جنسی دقیقاً روز قبل از تخمک گذاری ندارید.

تا زمانی که ممکن است علائم باروری وجود داشته باشد یا به طور مکرر در تمام ماه رابطه جنسی برقرار کنید، احتمال بارداری زیاد است.

علائم عدم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری | پزشکت

اگر تخمک گذاری نکنید، نمی توانید باردار شوید. اگر تخمک گذاری نامنظم داشته باشید، ممکن است باردار شدن برای شما دشوارتر باشد. Oligovulation اصطلاح پزشکی تخمک گذاری نامنظم است.

برخی از علائم احتمالی اختلال در تخمک گذاری، عبارتند از:

چرخه های نامنظم قاعدگی

اگر عادت ماهانه شما غیرقابل پیش بینی باشد، ممکن است در تخمک گذاری مشکلی داشته باشید. اگر چرخه قاعدگی شما هر ماه چند روز تغییر کند یا تغییرات چندین روز طول بکشد، ممکن است در تخمک گذاری مشکلی داشته باشید.

چرخه بسیار کوتاه یا طولانی

یک دوره قاعدگی عادی طبیعی می تواند به اندازه 21 روز یا تا 35 روز طول بکشد. با این حال، اگر چرخه های شما معمولاً کوتاه یا طولانی تر از این باشد، ممکن است مشکل تخمک گذاری داشته باشید. همچنین حذف یک دوره از قاعدگی می تواند نشان دهنده اختلال در تخمک گذاری باشد.

عدم تغییر درجه حرارت پایه بدن

دمای پایه بدن شما پس از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. اگر چرخه های قاعدگی شما کامل باشند ولی افزایش دما را نداشته باشید، ممکن است تخمک گذاری نکنید. با این حال، درجه حرارت برخی از زنان حتی در تخمک گذاری نیز افزایش نمی یابند. علت آن هنوز مشخص نیست.

تصور نکنید اگر علائمی از یک مشکل احتمالی تخمک گذاری دارید، نمی توانید باردار شوید. حتی اگر پریود نمی شوید، باز هم ممکن است باردار باشید. بعید است اما غیر ممکن هم نیست.

اگر نمی خواهید باردار شوید، باید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. با پزشک خود در مورد شرایط خاص خود مشورت کنید.

چگونه پزشک زمان تخمک گذاری را تشخیص می دهد؟

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری | پزشکت

اگر مشکوک به تخمک گذاری یا تخمک گذاری نامنظم هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است مشکل باروری داشته باشید و مهم این است که به زودی امور را بررسی کنید. برخی از دلایل ناباروری با گذشت زمان بدتر می شوند.

پزشک شما چگونه تخمک گذاری را تشخیص می دهد؟ رایج ترین راه آزمایش خون پروژسترون است. هورمون پروژسترون پس از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر تخمک گذاری نکنید، نتایج پروژسترون شما به طور غیرطبیعی پایین خواهد بود. این آزمایش معمولاً در روز 21 چرخه شما انجام می شود.

پزشک همچنین احتمالا آزمایش خون دیگری را در حین آزمایش باروری انجام می دهد، که می تواند به شما در تعیین علت تخمک گذاری کمک کند. وی همچنین سطح FSH و AMH شما را به همراه استروژن، پرولاکتین، آندروژن و هورمون های تیروئید آزمایش می کند.

پزشک  همچنین ممکن است سونوگرافی از طریق واژن را تجویز کند. سونوگرافی پزشک  را قادر می سازد تا ببینید آیا فولیکول ها در تخمدان در حال رشد هستند یا خیر.

اگر تخمک گذاری نکنم چه اتفاقی میفتد؟

علائم تخمک گذاری برای تشخیص زمان باروری | پزشکت

اگر پزشک قبلاً آزمایشاتی را انجام داده و تشخیص داده است که شما تخمک گذاری نامنظمی دارید، احتمالاً فکر می کنید مراحل بعدی چیست. معمولاً، اما نه همیشه، پزشک درمان با کلومید را پیشنهاد می کند. کلومید یک داروی محبوب است، با عوارض جانبی کمی و میزان موفقیت بارداری خوبی دارد.

با این حال، مطمئن شوید که پزشک ابتدا باروری شریک زندگی شما و لوله های رحمی شما را بررسی می کند. این به معنی تجزیه و تحلیل مایع منی برای همسرتان، و HSG (نوع خاصی از اشعه ایکس) برای شما است. ممکن است شریک زندگی شما برای تجزیه و تحلیل مایع منی به یک متخصص اورولوژی مراجعه کند. سپس، پس از آزمایش، می توانید به متخصص زنان خود برگردید. ارزش دارد که وقت بگذارید و آزمایشات لازم را زود انجام دهید.

سخن آخر

می توانید از آنچه در مورد تخمک گذاری آموخته اید، برای باردار شدن سریعتر استفاده کنید. حتی اگر باروری شما “عالی” باشد، انتظار نداشته باشید اولین ماه تلاش برای بارداری نتیجه لازم را بگیرید. طبق تحقیقات روی زوج هایی که می دانستند چگونه علائم تخمک گذاری و رابطه جنسی را برای بارداری تشخیص دهند، 68 درصد در طی سه ماه باردار شدند. پس از شش ماه، 81 درصد باردار بودند.

با این حال، تخمک گذاری تنها کلید بارداری نیست. این فقط یک قسمت از پازل است. همچنین سلامت سیستم تولید مثل کلی در هر دو شریک مهم است.

اگر برای باردار شدن تلاش می کنید و کاملاً مطمئن هستید که تخمک گذاری می کنید، فکر نکنید که همه چیز خوب است. به پزشک خود مراجعه کرده و چکاپ لازم را انجام دهید. اگر 35 سال یا بیشتر هستید و شش ماه است که سعی در باردار شدن دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر کمتر از 35 سال سن دارید، به شرطی که علائم دیگری برای ناباروری ندارید، پس از یک سال تلاش برای باردار شدن بدون موفقیت به پزشک مراجعه کنید .خبر خوب این است که بیشتر زوج هایی که مشکلات باروری دارند با کمک روش های باروری قادر به بارداری خواهند بود.

منبع:

https://www.verywellfamily.com/signs-of-ovulation-1960281

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. با درود اگر اسپرم مرد ب دلیل ضعف در اف اس اچ و ال اچ در هر سی سی مثلا 4 یا 5 میلیون باشد و حرکت و جهشش ضعیف باشد ، در زمان تخمک گذاری چند درصد احتمال باروری میباشد ؟

    1. سلام جهت تعیین دقیق احتمال باروری تخمک باید با متخصص زنان و زایان و یا متخصص باروری مشاوره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز